HiModel LiPo Balanceer aansluiting

Weet iemand wat voor balance stekker er aan de HiModel packs zitten. Robbe/Graupner systeem, polyquest of weer een eigen "standaard" ?

Iig geen graupner systeem...ik heb zelf een 2s himodel lipopack en een graupner lipo balancer plus. Ik heb de nuldraad en de buitenste plusdraad om moeten wisselen en met een mesje de stekker een beetje aan moeten passen.
Het past nu gewoon goed.

Zucht.. wat doen jullie moeilijk..
Alle systemen die ik tot nu toe heb gezien zijn female stekkers, met 0,1 inch afstand.

Koop een stekker die op je balancer past, vaak te koop incl draden bij de fabrikant van je balancer.
soldeer aan de draadkant pennetjes, zon strip zoals ook in je ontvanger voor de servo stekers zit.

Past tot nu toe bij mij op alle tegengekomen accus en systemen.
Altijd even opletten waar de min zit. Klaar.

heb je gelijk in, mmar ik wilde meten gaan laden en niet weer een keer naar de modelbouwwinkel en met een mesje en wat geknutsel kome je ook een heel eind

creatieviteit is iets moois :)

Maar niek heeft wel gelijk op zich. Ik heb gewoon niks van Graupner, werkt ook prima :).

Ook een leuke, op mijn kleine accu'tjes (tot 460mah) heb ik de BEC-stekker eraf gehaald en op de regelaar gewoon een balancer aansluiting gezet. Is gewoon te koop bij RCtechnics. scheelt weer gewicht en je kan prima balancen. Vind ik eerlijk gezegt beter dan de balancerstekker eraf knippen...

Niek zei:
Alle systemen die ik tot nu toe heb gezien zijn female stekkers, met 0,1 inch afstand.

Koop een stekker die op je balancer past, vaak te koop incl draden bij de fabrikant van je balancer.
soldeer aan de draadkant pennetjes, zon strip zoals ook in je ontvanger voor de servo stekers zit.

Balancer%20kabel.jpg

Greetz, Aldert

plaatje zegt meer dan 1001 woorden, thnx Aldert.
Nét niet "idiot-proof", maar goed, als je een beetje hersens heb, is dit een prima oplossing :).

goed idee.
De zware draad is dus altijd de gezamelijke min he?

Dus als je minder cellen hebt, dan pinnen aan de balancestekker, dan moet je altijd de min gebruiken.

Lijkt me wel verstandig om dat duidelijk te weten, anders gaat het fout...

michiel b zei:
goed idee.
De zware draad is dus altijd de gezamelijke min he?

Dus als je minder cellen hebt, dan pinnen aan de balancestekker, dan moet je altijd de min gebruiken.

Lijkt me wel verstandig om dat duidelijk te weten, anders gaat het fout...

Nou, niet al te zware draadjes gebruiken hoor ;)

ff serieus. Zo werkt het idd precies!
én het is dus "niek-proof", nou dan moet het helemaal wel lukken ;)

Niek zei:

Niet alle systemen hanteren dezelfde afstand tussen de pinnen!!
Kwam er net achter dat de balancerconnector van mijn Flightpower / Hacker accus's mooi niet past in een Graupner balancer.
In de winkel leek alleen het kunststof nokje de belemmerende factor, maar na het wegsnijden daarvan paste de zaak nog niet en na nog eens goed kijken bleek toch de afstand tussen de pinnetjes het (te) grote probleem.....
Kon gelukkig de balancer nog omruilen voor een Multiplex. Deze heeft wel direkt de passende aansluiting.

Grtz, Hans

Is er toevallig iemand die weet of de himodel-balansstekker de zelfde is als de "traditionele" china-stekker ( E-sky lama , hextronix , unitedhobbies/hobbykoala/worldhobby enz enz ) ... zou wel handig zijn ...

nusti zei:
Iig geen graupner systeem...ik heb zelf een 2s himodel lipopack en een graupner lipo balancer plus. Ik heb de nuldraad en de buitenste plusdraad om moeten wisselen en met een mesje de stekker een beetje aan moeten passen.
Het past nu gewoon goed.

ik heb dit gedaan met 2x 2cell lipo 1000mah 20C pakket en het werkt goed nu wilde ik hetzelfde truckje doen met een 3cell 1300 20Chimodel lipo moet ik dan ook de draadjes van de cellen omdraaien of kunne die gewoon blijven zitten zoals ze nu zitten?

Aaalie zei:
Niek zei:

Greetz, Aldert

Uiteindlijk heb ik dit kabeltje gekocht: Laad Kabeltje HiModel LiPos
De Male connector past dus op de Himodel accus en de de female pennetjes heb ik voorzichtig verwijderd uit de stekker door het borgje met een mespuntje in te drukken en daarna in de stekker geklikt die ik van het laadkabeltje heb gehaald die bijgeleverd zat bij mijn Hyperion lader. Past perfect! :P

Wel grappig om deze conversatie te lezen, balancers zijn nu blijkbaar een normale zaak. Een jaar geleden werden mensen die balancers gebruikten nog voor rare freaks uitgemaakt:

"Balancers voor Lipo? Wat een onzin"
"Die balanceerstekkers moet je meteen van de nieuwe pakketten afknippen"
"Nicads en NiMH worden toch ook niet gebalanceerd?"
"Is een truuk van de leveranciers om meer geld te vangen voor een pakket"

:wink:

Typisch algemeen groepsgedrag: Inprincipe tegen alle veranderingen/vernieuwingen, totdat meerdere leden van de groep "omgaan", dan haast men zich om er weer "bij te horen". Ik zie het vaker op mijn werk.

Ik vond het ook een beetje onzin, die balancers. Maar heb nu toch een lipo kapot doordat de middelste cel een 0,15V ( 8O ) uit de pas loopt...

Wel weer zo goed en zo kwaad als het gaat "handmatig" gebalanceerd, maar dan is zo'n balancer toch wel handig.

Ik heb zojuist een LBA-10 besteld bij swissmodellbau.ch

57,- CHF (€ 35,-) inc. verzending. Hopelijk zonder "extra" kosten.

Vincent

vincent, bedankt voor je eerlijkheid !

Ik vermoed dat er veel meer forummers zijn die dit hebben ondervonden maar het wellicht niet toe willen geven .....

Back