ligt een beetje aan de staat van de nimh accu.
is deze niet al te best, kun je een heel deel van de accu niet gebruiken, omdat deze gewoon relatief te zwaar belast wordt.
valt het voltage weg, en doet de auto niets meer.
bij de auto van mijn zoontje was de accu an sich wel goed, alleen het gevraagde vermogen kon hij vlot niet meer opbrengen.
met de lipo kan hij dit wel, dus rijd hij langer op dezelfde capaciteit.
Lipo kan in feite zoveel amperes leveren, dat de accu meestal het probleem niet is.
qua omgang: we zitten nu in het auto onderdeel van dit forum.
ga je helemaal omhoog, zit er ergens een onderdeel "accu en laadtechniek"
de eerste sticky post gaat over de omgang met lipo's.
in de basis:
- ze zijn duurder dan nimh
- mogen NOOIT 0 volt zien. instelling regelaar.
- mogen NOOIT boven 4,2 volt per cel geladen worden
- speciale lader nodig.
- ga je ze een tijdje niet gebruiken, is het voor de accu beter om ze in "storage" stand weg te leggen.
een lipo lader heeft deze stand meestal wel. hij laad / ontlaad de accu dan tot 70 % of zoiets, dit is op de lange termijn beter voor de accu.
je kan hem best een paar dagen vol wegleggen. wordt dat weken, wordt de chemie daar wat minder van.
- een lipo wordt geladen met 1 of 2C. oftewel, een 5000 mah accu wordt met 5 ampere geladen, of bij 2c met 10 ampere.
oftewel, een lege accu is binnen een uur, of binnen een half uur vol.
- een lipo mag je pas laden, als hij is afgekoeld van het gebruik.
een paar van mijn vliegtuigen verbruiken zoveel in zo'n korte tijd, dat de accu redelijk warm uit het toestel komt.
de chemie vind het niet leuk als je dan meteen weer vol gaat laden.
ff af laten koelen.