De regeling modelvliegen heb ik nog maals doorgelezen.
Er staat:
modelluchtvaartuig:
luchtvaartuig, niet in staat een mens te dragen, en uitsluitend gebruikt voor luchtvaartvertoning, recreatie of sport.
Hier vallen ook de VV en lijnbesturing onder.
Da's mooi.
Tevens staat er:
De bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelluchtvaartuig
Lijnbesturing is met bestuurder dus hier is er geen probleem. Gewoon toegestaan.
Tot zover dus geen problemen, zou je denken.
Toch was het oerstom om deze regels weg te halen:
Artikel 4. Lijnbestuurde modelvliegtuigen [Vervallen per 10-12-2005]
- 1 De besturingslijnen van een lijnbestuurd modelvliegtuig mogen niet langer zijn dan 25 meter.
- 2 Een lijnbestuurd modelvliegtuig mag niet vliegen binnen een afstand van 25 meter van aaneengesloten bebouwing of publiek.
Want door de eerste regel wordt afgedekt dat het model nergens anders kan vliegen dan waar het op dat moment doet. Heel belangrijk i.v.m. vliegen op plaatsen en/of tijden die voor losvliegende modellen aan restricties onderhevig zijn.
Meteen volgt daaruit dat het publiek in de tweede regel nog een amendering nodig heeft, namelijk: tenzij dit zich achter een veiligheidshek bevindt.
Kortom, prutswerk dat dit er uit is. Stem met mij mee om dit er -gecorrigeerd- weer in te krijgen!
VV heeft geen bestuurder, je zou dus de conclusie kunnen trekken dat een bestuurder noodzakelijk is.
Maar dat staat er niet, er staat nergens in de wet dat er verplicht een bestuurder moet zijn.
Ook de luchtvaartwet zegt niets over een bestuurder, daar wordt gesproken over onbemande luchtvaartuigen.
De voorrangsregel gooit roet wel in het eten. Zonder (nood)afstandsbediening kan je daar nooit aan voldoen.
Waardoor VV vliegen in Nederland blijkbaar niet is toegestaan.
Het Europese voorstel zegt dit:
Drone shall mean an aircraft without a human pilot on board ,whose flight is controlled either
autonomously or under the remote control of a pilot on the ground or in another vehicle
Tevens staat er:
The pilot is responsible for the safe separation from any other airspace user(s)
and shall give right of way to any other airspace user(s)
Hieruit maakt ik op dat er in het Europese voorstel geen ruimte is voor VV vliegen c.q. geen rekening is gehouden met VV vliegen.
Over die safe separation... Ik heb lichte vliegtuigen op minder dan 30 m hoogte langs ons vliegterrein zien komen. Het laagvlieggebied ligt 500m verderop en kan niet aangevlogen worden over ons terrein.
Alles wat ik dan nog kan doen is op 50cm boven de grond gaan vliegen.
Maar ik kan (meestal) niet zomaar van mijn plaats gaan, dus uitwijken in de technische zin van het woord is er niet bij. F2 (LB) heeft dus ook een probleem. Duidelijk moet worden gemaakt dat voor deze categorie dit, net als voor F1 een onzinbepaling is.
Nogmaals, het is belangrijk dat zowel F1 als F2 goed omschreven worden, zodat we daar geen gelazer mee krijgen.
Net zo belangrijk is het dus, in de algemene bepalingen de uitzonderingen op te nemen, die voor F1 en F2 gelden.