Ik heb alle links die in de RPA regeling en de nieuwste Regeling Modelvliegen staan geopend en tav de genoemde passages bestudeerd. Daar staat niets in wat over het maximale gewicht gaat.
Anders is het in Artikel 2 van de 2e Regeling Modelvliegen wijziging datum 7-11-2015 Hier die passage:
Artikel 2
Onverminderd paragraaf SERA.3201 van verordening (EU) nr. 923/2012
In die luchtvaartwet geldig vanaf 2014 wordt modelvliegen genoemd en staat dat de volgende wijziging er aan komt::
ARTIKEL VII
De Regeling modelvliegen wordt als volgt gewijzigd;
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. In artikel 1, eerste lid, onderdeel a, wordt ‘als bedoeld in artikel 1a, eerste lid, onderdeel c, van het Luchtverkeersreglement’ vervangen door: , niet zijnde een modelluchtvaartuig of onbemande vrije ballon, waarvan de totale startmassa niet meer dan 150 kg bedraagt en de maximale snelheid lager is dan 129,64 k/u (70 knopen).
2. In artikel 1, eerste lid, onderdeel b, wordt ‘als bedoeld in artikel 1a, eerste lid, onderdeel d, van het Luchtverkeersreglement’ vervangen door: zijnde een luchtvaartuig van geringe afmetingen, niet in staat een mens te dragen, waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt,.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Dat wat bij punt 2 staat, en met name die maximaal 25 kg, zal ongetwijfeld in de één na laatste Regeling Modelvliegen gestaan hebben welke ik zoals gezegd nog niet heb kunnen traceren.Maar dat is oud en vervallen nieuws!!
Belangrijker is hoe het nu is geregeld....nogmaals in de nieuwste Regeling Modelvliegen staat bij Artikel 1 (en verder) geen gewicht limiet meer in. En gaan we naar de SERA 3201 komen we dus bij de wijzigings aankondiging van 2014 die er nu niet meer in staat...
Mocht iemand Regelingen bezitten cq weten te traceren van vóór 2005 ..ik hou me aanbevolen.