hitec eclipse 7

en kan dit dan ook het probleem zijn met de graupner zender,dat de hoogte en gas niet werken?? maar dat de kalibratie wel een signaal geeft?

ben ik bezig! printen en pc afsluiten zal ik doen! en mn valies pakken en gaan vliegen!! vanavond verder lezen en putsen!:)

eerst paar vluchtjes in de kou. groeten en alvast bedankt voor alle info!!! toch snap ik het dan nog niet waarom dat die seriele kabel het niet doet:( maarja we proberen verder en ik laat het wel weten!! bedankt he allemaal:)

Het is jammer van deze site (keurige en heldere uitwerking) dat men er niet even een elektronicus naar heeft laten kijken.
Bij het schema staat getekend hoe de pootjes aan de transistor zitten. Als je 'm met de platte kant op tafel legt met de pootjes naar je toe zit links de emitter en rechts de collector. De emitter van de transistor moet aan massa en de collector aan signaal! Bij voorkeur eigenlijk ook nog een weerstand tussen collector en +5 Volt

Jan, dit document is door mij gemaakt.
De schakeling is overigens overgenomen van een andere site.
Ik heb alleen het geheel in een correct document gepropt en verder uitgebreid met veschillende connectors, PPJoy e.d.

De discussie over de schakeling heb ik (ook op dit forum) al meerdere keren gehad. HIJ WERKT !!!!!
Ik heb de schakeling al voor ongeveer 15 mensen succesvol gemaakt.
En hij wordt ongeveer 250 x per maand gedownload.

Zelf kwam ik uit de elektronica en vond de schakeling ook vreemd.
In dit draadje staat het principe geheel uitgelegd overigens.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=30584&start=15
De schakeling werkt on-orthodoks, maar werkt :!:

De schakeling is zo fout als het maar kan zijn. Dat het werkt is een kwestie van lekstromen, maar dat is natuurlijk vreselijk onelegant. De transistor werkt dus niet als transistor, maar geeft het signaal onveranderd door.

Het hele schema kan beter vervangen worden door alleen maar de 10k weerstand te handhaven en deze rechtstreeks op pin 10 aan te sluiten (en de massa nog steeds aan pin 18 ). Uit veiligheidsoverwegingen zou ik dan wel tussen pin 10 en pin 18 een 4,7 Volt zener opnemen.
Als het signaal geïnverteerd moet worden, neem je de transistor op, maar dan wel op de juiste manier aangesloten.

Gepikt van de site van Olivier. De bovenste tekening is correct, alleen is 100 Ohm wat aan de lage kant. Beter is dus 4,7k of hoger. De onderste tekening is ook correct. Ook hier is 470 Ohm een erg lage waarde, die beter door 4k7 of hoger kan worden vervangen. De tekeningen tussenin vind ik gevaarlijk. Deze kunnen beter door de bovenste tekening worden vervangen:

fig7f-fms-bis.gif

Het schema met transistor:

fig7f-fms.gif

hallo,

terug aanwezig:p

wel op dat eerste plaatje van aansluitingen staat die van de hitec(wel andere dan van mij maar is zelfde denk ik)
maar pin 4 en 5 moeten toch gekoppelt zijn?? zo heb ik het toch gedaan. greetz.

ik zal nog een usb oplossing moeten zoeken want mijn pc op kot heeft niets meer van deze aansluitingen:(

greetz

eclipse86 zei:
maar pin 4 en 5 moeten toch gekoppelt zijn?? zo heb ik het toch gedaan. greetz.
Dit hoeft niet, maar dan moet je het kristal of het hoogfrequent module uitnemen en zelf de zender aanzetten als je gaat simmen.

Bij de Eclipse kun je in principe beide schema's gebruiken. Met de shift te veranderen kun je namelijk zelf het signaal inverteren.

Back