Hitec HS-5065MG op Gazaur/LINGO 55A ESC

Ik zie trouwens nu dat je een tijdje terug een bericht hebt gepost dat ik nooit heb gezien, ik had absoluut wel zo'n linkje voor je gehad, dus volgende keer een priveberichtje sturen, dat komt iig aan! Een heli die hard naar beneden valt en dan vervolgens weer omhoog moet komt meestal in vortex ring terecht. Hij wordt dan even onbestuurbaar, misschien dat je dat ervaart? Alles is mogelijk maar ik kan me haast niet voorstellen dat de servo's het dan ineens niet meer aankunnen. Je kunt dit testen door het nogmaals te doen, maar dan nu bij een behoorlijke voorwaartse snelheid. Als het dan wel werkt hoef je niets aan de BEC te doen. Sowieso ff kijken of de servo's niet stallen op de end points.....

Ik had nog nooit gehoord van een vortex ring , het viel me wel op dat mijn walkera hetzelfde gedrag vertoont als ik vol pitch ga pompen .
Nadat de heli vol negatief naar beneden gaat en ik hem vol positief opvang gaan de eerste meters omhoog gepaard met kleine vertikale schokken , alsof de heli even grip verliest .
Ik ga zometeen proberen of dit ook voorkomt tijdens voorwaartse vlucht .
Als je zelf es wat onderdelen nodig hebt kan je het mij ook vragen ik heb nu een behoorlijke voorraad liggen :) .
Bedankt voor deze info , ik ga het nu chekken en zet mijn bevindingen straks hier neer .

Ik heb vanmiddag de proef op de som genomen , eerst vol negatief naar positief terwijl ik stil hing en goed opgelet wat er gebeurde .
Het ging net even anders dan ik beschreven had in de eerdere posts , de heli begint nl net voordat ie weer omhoog gaat (dus tijdens het remmen) grip te verliezen .
De heli komt dan een stuk lager uit dan ik verwachte , ipv 2 meter op 30cm dus dat was schrikken .
Maar idd tijdens een voorwaartse beweging had ik nergens last van ! :) .
Ik ga wel van een datalogger bestellen om er achter te komen hoeveel amps er word getrokken van de BEC , ik had zelf het idee dat ze bij zo'n beweging tegen het stallen aan zouden zitten en mischien wel 2amps per servo zouden gebruiken .
Maar zoals ik al vertelde had ik nooit gehoord van een vortex ring , ik denk dat het dat het dat geweest is .
Hij leek in een soort vacuum terecht te komen waardoor ie geen lift had en zakte met schokjes door .
op dat moment begon ie ook een beetje onstabiel te worden alsof je in grondeffect hoverd .

Laatst bewerkt:
Tja, ik les ook op een echte heli en als wij Vortex ring oefenen weet je niet wat je meemaakt! Nauwelijks nog bestuurbaar dus dat is altijd weer spannend! Ik heb nog niet eens 2A per servo op mn Protos nodig dus ik zou die logger maar laten zitten (Ik heb ook een logger en die meet alleen de totaalstroom die uit de lipo komt. Maximum tot nu toe was 35A bij de Mars dus dat valt nog wel mee volgens mij.......

Ik heb vanmiddag de proef op de som genomen , eerst vol negatief naar positief terwijl ik stil hing en goed opgelet wat er gebeurde .
Het ging net even anders dan ik beschreven had in de eerdere posts , de heli begint nl net voordat ie weer omhoog gaat (dus tijdens het remmen) grip te verliezen .
De heli komt dan een stuk lager uit dan ik verwachte , ipv 2 meter op 30cm dus dat was schrikken .
Maar idd tijdens een voorwaartse beweging had ik nergens last van ! :) .
Ik ga wel van een datalogger bestellen om er achter te komen hoeveel amps er word getrokken van de BEC , ik had zelf het idee dat ze bij zo'n beweging tegen het stallen aan zouden zitten en mischien wel 2amps per servo zouden gebruiken .
Maar zoals ik al vertelde had ik nooit gehoord van een vortex ring , ik denk dat het dat het dat geweest is .
Hij leek in een soort vacuum terecht te komen waardoor ie geen lift had en zakte met schokjes door .
op dat moment begon ie ook een beetje onstabiel te worden alsof je in grondeffect hoverd .

tijdens een van die pitchpumps ging het bijna mis , hij ging net voor het punt dat ie weer ging stijgen sterk een kant op hangen .
Sturen ging moeilijk en hij schoot een paar meter zijwaarts totdat ie weer lift kreeg , m'n hart begon ervan te racen .
Ik had het niet in een echte heli mee willen maken :)
Nou heb ik een 10Amp BEC van Castle besteld maar volgens de berichten zijn ze niet echt zo goed omdat het voltage niet constant blijft dus ben ik nu geneigd om gewoon met de Lingo ESC te blijven vliegen , vooral omdat ik nu van jou hoor dat het makkelijk moet gaan .
Maar eh je brevet halen is een mooie uitbreiding van deze hobby zeg !

Hmmm, weet je zeker dat de servo's in hun uiterste bereik niet blokkeren? Is makkelijk te testen, zet je throttle hold aan en dan eerst gas volledig gesloten. Als je je cyclic stick langs de 4 hoeken beweegt mogen je servo's nooit gaan zoemen. Vervolgens je gas op maximum zetten (swashplate beweegt dan volledig de andere kant uit) vervolgens je cyclic weer in de 4 hoeken plaatsen en dan mogen wederom de servo's niet gaan zoemen. Als ze dat wel doen kun je je cyclic ring op je zender iets lager zetten (als je zender dat support). Anders je cyclic waardes in je swash menu iets lager zetten. Lees verschillende ervaringen over die CC BEC. De CC BEC heeft in ieder geval het voordeel dat je hem op 6V kunt zetten met een castle link. De 5065MG support ook 6V volgens de website en bij een hogere spanning wordt de servo wat sneller en heeft nog wat meer power. Zolang de servo niet geblokkeerd wordt valt de stroomopname best wel mee, zeker bij een 480 heli.

Ik heb net gekeken of er binding was maar nee hoor alles oke .
Toen ik het ging testen was het windstil en ik stond op een klein grasveldje dus ik moest echt loodrecht op en neer bewegen , het fenomeen kwam voor toen ik echt Vol negatief gaf .
Iets wat ik nooit eerder had gedaan dus de snelheid verraste me wel .
Ik heb het tijdens rustig vooruit vliegen geprobeerd maar durfde niet helemaal vol negatief te geven maar en geen problemen gehad , dus eigenlijk weet ik nog niet zeker of het een vortexring effect was .
Mischien dat ik nog es probeer wanneer ik de CCBec heb geinstalleerd .
Ik vloog met een MX12 maar ga nu met een DX7 vliegen , heb nu een spartan ipv GY-401 :) .

Edit : je gaf zelf aan dat mijn Bec waarschijnlijk niet het probleem is dus mischien beter om het niet meer te doen :lol: , of moet het gewoon kunnen ? .

Laatst bewerkt:
Je moet het zo zien; je valt harder dan je downwash, je haalt je downwash eigenlijk gewoon in, dus dan heb je extreem veel power nodig en is de heli minder bestuurbaar en tja, die keus is aan jou of je de BEC wilt plaatsen! Het gewicht gaat iets omhoog maar een switched BEC vind ik zelf altijd wel prettig. Ik heb de Hyperion ESC en die heeft ook een switched BEC. Als je het goed monteert en voorzichtig uittest ???? Als je niet goed thuis bent in electronica introduceer je misschien een extra potentieel probleem.......

Trouwens, hoe lang vlieg jij eigenlijk al heli? Ik nu een jaartje of 2.......

Ik heb net gekeken of er binding was maar nee hoor alles oke .
Toen ik het ging testen was het windstil en ik stond op een klein grasveldje dus ik moest echt loodrecht op en neer bewegen , het fenomeen kwam voor toen ik echt Vol negatief gaf .
Iets wat ik nooit eerder had gedaan dus de snelheid verraste me wel .
Ik heb het tijdens rustig vooruit vliegen geprobeerd maar durfde niet helemaal vol negatief te geven maar en geen problemen gehad , dus eigenlijk weet ik nog niet zeker of het een vortexring effect was .
Mischien dat ik nog es probeer wanneer ik de CCBec heb geinstalleerd .
Ik vloog met een MX12 maar ga nu met een DX7 vliegen , heb nu een spartan ipv GY-401 :) .

Edit : je gaf zelf aan dat mijn Bec waarschijnlijk niet het probleem is dus mischien beter om het niet meer te doen :lol: , of moet het gewoon kunnen ? .

Laatst bewerkt:
Ik op een paar maanden na 3 jaar , het eerste jaar ben ik zonder simulator begonnen met een walkera df36 cp heli .
Heb toen geleerd om tail nose en side in te leren hoveren en een beetje van links naar rechts hoveren , heb toen veel (lullige) chrashes gemaakt veel gesleuteld en voor honderden euro's onderdelen gekocht .
Toen toch maar een sim aangeschaft , in het begin vond ik dat erg saai maar ondertussen vind ik het juist wel lekker rustgevend om te simmen en heb ondertussen veel meer uren op de sim gemaakt dan met m'n heli's .
Ik heb ondertussen alle vliegmode's onder de knie , tic-toc's en rainbows kan ik side in , funnels stallturns en nog wat flips en rolls .
Maar vaak dat ik maanden niet echt ga vliegen , en als ik dan ga ben ik vaak een beetje te voorzichtig , een looping of flip maken gaat als vanzelf en tic-toc's durf ik ook wel aan , een roll ook nog maar heb nog echt inverted gevlogen .
Op de sim gaat het als vanzelf omdat ik zo veel uren heb geoefend dus ik moet de knoop maar es doorhakken , ik heb een complete kit als reserve dus wat houd me tegen :lol: .
Ik ben niet echt technisch maar heb wel altijd met electronica gerommeld , van helicopters wist ik helemaal niks en aangezien we hier geen club hebben moest ik middels het internet de nodige kennis vergaren , dat is trouwens goed te doen hoor maar leren vliegen zonder eerst geoefend te hebben op een sim raad ik niemand aan !

Laatst bewerkt:
Back