HITEK-LOTEK wedstrijd!

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door FOX35, 25 nov 2009.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    standaard frisdrankrietjes (dus de variant met een diamterer van 2 tot 3 mm en een lengte van ongeveer 20cm), alsmede de wat dikkere variant (zoals bij McDonalds wordt gebruikt) al dan niet met knik, maar dan niet langer dan in de winkel en bij McDonals verkrijgbaar, dus 20-25cm, vind ik helemaal passen in de geest van de wedstrijd, dus zal ik toestaan.

    Mylar van luchtbalonnen vind ik weer niet acceptabel, om dezelfde reden als depron en bamboe, het is te veel een geaccepteerd modelbouwmateriaal waarvan de mogelijkheden al lang bekend zijn.
     
  2. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Niet alleen Chinese weegschalen hoor. Als het goed is zal iedere nauwkeurige weegschaal dan een verkeerde waarde aanwijzen :D Statische lading stoot af of trekt aan afhankelijk van welke materialen elkaar beïnvloeden.
    Zojuist even getest met een stukje foam van 0,36 gram als ik minimaal 50 cm er vanaf ben. Toen een ander stukje foam geladen door over m'n kleren te wrijven en vlak boven het stukje foam op de weegschaal gehouden. Deze laatste was op het laatst 0,1 gram zwaar volgens de weegsschaal...... Dus bij hele kleine gewichten zul je daar altijd rekening mee moeten houden.
     
  3. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Vandaag was het toch te regenachtig om naar het modelvliegveld te gaan dus ben ik weer met voorbereiding voor deze wedstrijd bezig geweest.

    Inmiddels heb ik op de computer een stopwatch geprogrammeerd in TB die meteen de wedstrijdtijd weergeeft. Ook had ik al een zwevertje gemaakt om te zien of dit in de woonkamer wil en om te zien of dit iets voor de wedstrijd is. Het resultaat: span is 30 cm, gewicht is 2,7 gram en is gemaakt van printerpapier, boterhamzakje, sateprikker en een brokje lood om het zwaartepunt goed te krijgen.
    Vliegresultaat (zal niet mee tellen voor wedstrijd omdat het nog geen 15 december is geweest;)) van 2,4 meter hoogte was de vliegtijd 3,04 seconden en het had 3 bij 4 meter oppervlakte nodig om te vliegen.

    conclusie uit m'n test is dat ik de wedstrijd begin met een woonkamer zwever en later in de wedstrijd mogelijk over ga op rubber aangedreven model.
    Wel zal ik een ander model maken omdat ik geen extra gewicht wil om het zwaartepunt goed te krijgen.
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Erik, leuk dt je al zover bent gevorderd! 3 seconde vanaf 2,4 meter zal dus wel 6 seconde vanaf 5 meter zijn. Mooie tijd voo huis, tuin en keuken materialen!

    Kan je binnenkort een foto laten zien?

    Ik ben zelf nog niet verder gevorderd door bezigheden ond sinterklaas en het plaatsen van een dakkapel. Maar er is nog tijd zat.
     
  5. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    [​IMG]

    De vleugel is bestaat uit twee lagen printerpapier met daartussen een boterhamzakje. Het is nogal flexibel maar tijdens de vlucht heeft het de goede V-vorm.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat ziet er interressant uit. Zou het nog beter vliegen als de vleugel wat stijver is? Misschien zou je de vleugel voorrand en achterrand naar beneden kunnen omvouwen zodat je een L-profiel krijgt.
     
  7. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    slimme zet om papier als constructie te gebruiken;)
    ik ben vandaag ook begonnen aan een te zware zwever die ik met een elastiek wil gaan starten.
     
  8. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb nu een stabiloconstructie gemaakt die ik nu kan gaan bekleden met plastic van een boterhamzakje. De constructie is van 2 stukken van gespleten bamboe, 0,9 bij 0,45 mm doorsnede, 15 cm lang. Ik heb dit half rondgebogen door ze om een hete gloeilamp te buigen. Vervolgens met bisonkit en garen aan elkaar gelijmd. Het frame meet nu 6 bij 12 centimeter met ronde tips. Gewicht van dit frame is 0,11 gram. Ik merkte dat bij mij bisonkit op bamboe beter werkt dan secondelijm, een teststukje met secondelijm sprong zo weer los.

    Het kielvlak wat ik laatst gemaakt had heb ik nu met plastic bekleed en ligt te drogen. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke gewicht. Ik ga wel een nieuw kielvlak maken omdat deze te klein is in vergelijking met het stabilo. De romp ga ik maken van een plastic rietje met 6 mm doorsnede, gewicht 0,5 gram. Dan nog een prop en een landingsgestel om de verplichte grondstart te kunnen maken.
     
  9. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    even voor het bekleden, kocht laatst voor iets een afdek plastic van 4 bij 5 meter bij de klusmarkt voor 50 cent, volgens mij is dit nog dunnen dan een boterhamzakje. misschien het proberen waard?
     
  10. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Vinny, kan je wegen wat die lap van 4 bij 5 weegt? Dan kunnen we eens zien of dit nog lichter is. En uiteraard is dit het proberen waard, past naar mijn idee prima in de opzet van deze wedstrijd!
     
  11. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    nee helaas niet, heb er een stuk uit gesneden en heb geen presieze weegschaal, maar voor 50 cent kan je het prima proberen. volgesn mij ook bij action te krijgen.
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Gisteren heb ik twee nieuwe kielvlakjes gemaakt, deze keer het bamboe niet warm gebogen over een gloeilamp maar gewoon koud gebogen. Daardoor zijn ze niet zo mooi rond, maar ze zijn wel bruikbaar. Ik neem gespleten bamboe en doop de uiteinden in een druppel bisonkit. Even laten drogen, samendrukken en het frame is klaar. Dan rondom met bisonkit insmeren en op het plastic leggen, tijdje aandrukken en verder rustig laten drogen. Vanavond kan ik het overtollige plastic weghalen.

    Het stabilo heb ik gewogen, het weegt 0,2 gram. Met een oppervlak van 0,5 dm² is dat een uitstekend gewicht. Komende dagen ga ik met de vleugels bezig en zal ik ook weer wat plaatjes posten.

    Hier is alvast een plaatje van mijn eerste kielvlakje.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2009
  13. Jonasz

    Jonasz

    Lid geworden:
    7 jul 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Halen (België)
    Is er hier ergens een topic waar ze uitleggen om zo'n dingetje te maken?
    Ik wil er ook wel eens eentje proberen, maar weet zelfs nog niet hoe die vliegertjes noemen..

    Grtz
    Jonas
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Jonas, Ik denk dat dit het topic is wat je daarvoor moet hebben. Ik ben zelf aan het experimenteren met boterhamzakjes, bamboe, limonaderietjes e.d. en ik wil uiteindelijk iets hebben wat door iedereen na te bouwen is met eenvoudige materialen. Maar zover is het dus nog niet. Maar kijk eens op mijn website bij de Fleur-de-Lis, die is eenvoudig te bouwen, maar gaat wel uit van balsa als constructiemateriaal. Hier op het Modelbouuwforum staat overigens ook een topic over de Fleur-de-Lis

    Als mijn bamboemodel uit de testfase is wil ik wel een gedetaileerde tutorial hiervan maken zodat iedereen deze kan nabouwen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  15. Jonasz

    Jonasz

    Lid geworden:
    7 jul 2009
    Berichten:
    393
    Locatie:
    Halen (België)
    Hartelijk bedankt !

    Groetjes
    Jonas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  16. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    De eerste wedstrijdvlucht :D
    Met als extra hindernis een kerstboom midden in de kamer waardoor de bochten niet al te ruim konden worden wat nadelig was voor de vliegtijd.
    Het toestel dat ik gebruikte was m'n testtoestel (woonkamer-zwever) die aangepast is. Met als versteviging voor de vleugel een gespleten satestokje.

    De tijd 4.3 seconden dus de wedstrijdtijd is 4 seconden.

    Foto van model volgt nog.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2009
  17. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Erik, gefeliciteerd! Je staat nu denk ik bovenaan in het klassement.

    Hier een plaatje van mijn staartvlak. Omtrek van 2 stukjes gespleten bamboe van 15 cm. Bekleding van boterhamzakje. Gewicht bijna 0,2 gram.

    [​IMG]
     
  18. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Het gaat goed met de wedstrijd! Gefeliciteerd Erik, met het eerste officiele resultaat. Wout: ziet er goed uit. Ik ben bang dat ik zelf pas met de kerstdagen tijd kan vinden om te bouwen.
     
  19. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    bedankt voor de felicitaties.
    Tja Wout, ik sta bovenaan en ook gelijk onderaan de lijst van ingezonden tijden :D;)

    De beloofde foto:
    [​IMG]
    Dit is 'm, de vleugel heb ik versterkt met een gespleten satestokje en de uiteinden zijn als "oortjes" omhoog gevouwen. Het gewicht is 3 gram geworden.
    Na wat afstellen heb ik dus de 4 seconden gehaald en de lanceerhoogte was weer 2,4 meter (net onder het plafond van de kamer:cool:)

    @Wout,
    Die vleugels zien er goed uit. Dat de vorm rond is, is dat voor de stevigheid van de vleugel?

    @PP
    Oei, wel meedoen hoor :-D Zelf zit ik ook met een dilemma: of eerst een tweede model bouwen voor deze wedstrijd of eerst sneeuwski's maken voor m'n Charter:rolleyes:.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Erik, klopt, die ronde vorm is voor de stevigheid maar ook om het aantal lijmverbindingen te beperken. En een ronde omtrek heeft het grootste oppervlak, dus met minder bamboe is een mooi oppevlakte krijgen. Een pure ronde vorm is echter aerodynamisch minder gunstig als vleugel en staartvlak, dus daarom heb ik er een ovaal van gemaakt.

    Gisteren ben ik met de vleugel begonnen. Dit worden tips van 2 halve cirkls en een rechthoekig middendeel.
     

Deel Deze Pagina