HK-450 Goedkope Setup €82.58

• Topicstarter Topicstarter J-Esky
  • Startdatum Startdatum
Juist als je het aan het leren bent, en mits je behoedzaam bent om geen dingen te doen waar je nog niet aan toe bent......(uitroepteken), en vastberaden bent om te leren helivliegen.
Dan heb je er voordeel aan om gelijk een kwalitatief goede heli te hebben.
De setup blijft namelijk stabieler / beter, er verloopt niets, en het vliegt wat beter / makkelijker.
Als je een HK crashed, dan kopen 9 van de 10 T-rex onderdelen ter vervanging.
Crash je de HK door HK materiaal falen.... dan kost het je meer dan wanneer je dezelfde crash niet had gehad met Trex onderdelen.
Gaat er ook nog wat electronica kapot (servo, gyro...) dan ben je nog verder van huis.
Meestal als je alles op een rijtje zet na een langere periode kom je tot de conclusie dat je veel ergenis op je hals gehaald hebt en praktisch niets hebt bespaart.
M.a.w. heeft het je alleen maar kostbare vliegtijd gekost.
Ik zie het iedere keer weer gebeuren om me heen, het is verkeerde zuinigheid.
Als het de enige manier is om je vrouw mee te krijgen in de hobby ;) , dan zeg ik OK, maar anders heeft het gewoon erg weinig nut.

Meestal als je alles op een rijtje zet na een langere periode kom je tot de conclusie dat je veel ergenis op je hals gehaald hebt en praktisch niets hebt bespaart.
Als het de enige manier is om je vrouw mee te krijgen in de hobby ;) , dan zeg ik OK, maar anders heeft het gewoon erg weinig nut.

+1. Is ook mijn ervaring met 3 copterx helicopters.

Het grootste deel van de T-rexen zijn ontwikkeld en getest door goede piloten.
Geen TOP kwaliteit, maar wel heel erg goed, betaalbaar, en volop onderdelen van te krijgen.

Een Clone van een Trex wordt praktisch niets aan ontwikkeld, is gewoon copy..paste zonder het belang van materiaal typen/soorten en productie toleranties in het oog te houden.
En dat merk je dus aan levensduur, speling, sterkte en algemene passing van de onderdelen.
I'ts simple ;)

Ik snap hier iets niet in deze uitspraak:confused:

T-rexen worden ontwikkeld maar clones worden niet ontwikkeld
en Clones worden gemaakt volgens copy-paste.

Dan maken ze dezelfde ontwikkeling door ;).
Bijvoorbeeld HK450MT - HK450 V2 - HK450GT - HK450 GT Pro

Materialen valt wat voor te zeggen. Passendheid en precisie ook. Maar in grote lijnen volgen clones wel degelijk de ontwikkelingen van align.

Oh en ik ga binnenkort m'n HK450GT (lees: align trex 450 SE V2) maidenen. Ik was niet van plan met de clone 3d te vliegen. Die trexen zijn gemaakt voor Extreme 3D en zolang je de clones niet mishandelt lijkt me het toch geen reden voor paniek? Of zie ik dat verkeerd in?

Laatst bewerkt:
Neeee, de ontwikkelingen die Align doorvoert worden blind gekopieerd door HK.
Zonder dat ze "echt" weten waarom er eigenlijk iets is aangepast ;).
Ze zullen absoluut beter worden daardoor, maar het is meestal een gevalletje van "net niet".
En ze moeten het prijsverschil ergens vandaan halen.
Een Align heli wordt al verkocht tegen bodemprijzen (zeker internationaal gezien), ik koop zelf technisch in, en weet dus wat er speelt.
De enige reden dat ze die prijzen kunnen verantwoorden zijn de verkoopaantallen.
De productiekosten zijn gelijk aan die van HK maar de ontwikkelingskosten, betere grondstoffen en kwaliteitscontrolle komt erbij, en uiteraard wat distributeurs als bijv. Robbe die er nog aan willen verdienen binnen de EU, en als laatste de winkels uiteraard (steekt er weinig meer over).
Align is dus ook geen absoluut TOP merk, wel betaalbaar en behoorlijk goed,
HK "cloned" Align (en elk ander merk) en probeert een graantje mee te pikken.

En dan komen we gelukkig weer terug op het technische gedeelte...
Het trilt meer (balans/toleranties) en slijt dus veel sneller (mindere materiaal kwaliteit).

Laatst bewerkt:
Juist als je het aan het leren bent, en mits je behoedzaam bent om geen dingen te doen waar je nog niet aan toe bent......(uitroepteken), en vastberaden bent om te leren helivliegen.
Dan heb je er voordeel aan om gelijk een kwalitatief goede heli te hebben.
De setup blijft namelijk stabieler / beter, er verloopt niets, en het vliegt wat beter / makkelijker.
Als je een HK crashed, dan kopen 9 van de 10 T-rex onderdelen ter vervanging.
Crash je de HK door HK materiaal falen.... dan kost het je meer dan wanneer je dezelfde crash niet had gehad met Trex onderdelen.
Gaat er ook nog wat electronica kapot (servo, gyro...) dan ben je nog verder van huis.

Dit kan ik alleen maar onderstrepen! Met name de ergenis en frustratie leid er vaak toe dat mensen ermee stoppen. Ikzelf ben ook met een Align 450 begonnen en heb hier ongelofelijk veel plezier mee gehad. Als deze goed staat afgesteld vliegt deze heli als een eitje! Ik heb ook staan te twijfelen tussen een HK en een Align maar de iets grotere investering is zijn geld dubbel en dwars waard!

Ik ga iets groter vliegen en kies weer voor Align

Maakt niet echt veel uit.
Een heli is een mechanische verzameling van onderdelen, een samengestelde machine.
Als er ergens iets niet goed zit lijd de gehele machine daaronder, en zie je dat zeker direct terug in het vlieggedrag.
Een goed, gemoedelijk en stabiel vlieggedrag is cruciaal om het te leren.
Ook in het hover stadium is dat belangrijk.
3D kan je pas serieus aan gaan denken als je over het vliegen en de juistheid van je setup niet meer na hoeft te denken.
Je zal met een HK best kunnen leren vliegen.
Maar je zal veel vaker met je heli bezig zijn om hem hetzelfde te laten voelen, of je setup "stabiel" te krijgen.
En tijdens die "sleutel" tijd ben je dus niet aan het oefenen.

Over het vliegen hoef ik niet echt meer veel na te denken. echt iets van 500 sim uren gemaakt en veel oefening met onstabiele HB FP V2 met een gyro uit het jaar 832 v. Chr. Maar ik zou graag willen horen van HK heli eigenaren of je zonder te veel zorgen over mechanisch falen rondjes kan vliegen.

Zo slecht is een HK toch ook weer niet?

Dat zegt niemand.
Mechanisch falen kan je bij iedere heli meemaken, niet iets om je zorgen over te maken want daar doe je toch weinig aan als het gebeurd.
Alleen bij de ene wat sneller/vaker als de andere, en meestal is het iets wat je over het hoofd gezien bij een reparatie van een eerdere crash.
Het grootste verschil zit hem in hoe de machine loopt en vliegt als hij goed in elkaar is gezet en afgesteld :)

Feit is met een clone dat je met een goedkope setup begint meestal, na verloop van tijd worden je skills betere en wil je beter elektronica. Dus servso upgraden bijv. Dan crash je een keer en dan gaat er meer van het goedkope spul kapot en wil je weer upgraden.

Dan wil je een beter gyro, dan komt je staart servo te kort hierdoor met als gevolg ander servo erachter, enz enz enz enz.

Op de lange duur heb je net zo veel of meer uitgegeven als je met bijv een supercombo van Align was begonnen.

Ik heb deze ervaring ook en achteraf gezien was ik beter af geweest met een goede sim en een top heli.

Maar neemt niet eg dat ik erg veel geleerd en bouw skills heb opgecloned :p uhhh opgedaan.

Back