Hk 500 cmt

donder toch op met je puppy oogjes. jemig wat is dit toch een kutforum, volgens mij zijn jullie gewoon allemaal van die oude mannetjes in de midlife crisis die niks anders meer kunnen dan overal de negatieve kant van zien. ik hoor hier niet thuis, DOEI!

Doei!

Ik begrijp niet goed waarom je dadelijk moet beginnen schelden.
 
Neen, verre van. Eens je op je eigen benen kan staan en kan beschikken over een eigen loon gaat de wereld voor je open. En dan zwijg ik nog over de liefde.
Trouwens, ging jij niet vertrekken op het forum?


Nu, genoeg gedold.
Ik zou er als 17-jarige ook niet happy mee zijn dat iemand me wees op mijn stommiteiten. Zeker niet na uren en uren bouwen, afstellen en dan de maiden van zo'n mooi vliegend tuig. Dan hoor je gewoon graag: "knap gebouwd" en "goeie maiden kerel!". En ja, dat dacht ik ook bij je filmpje.
Tot die fietsers in beeld verschenen...

Een 500 is gewoon super gevaarlijk. Hou daar rekening mee. Ook al gaat dat moeilijk als 17-jarige. Ik heb in die periode ook de meest waanzinnige maar levensgevaarlijke zaken gedaan. Zou ik nu nooit meer doen maar als je 17-18-19 jaar bent dan denk je dat je de wereld aankan en onfeilbaar bent.
Helaas is dat niet zo. Dan komen die oude zakken zagen en zeuren. Heb je geen boodschap aan, weet ik ook wel.
Maar hou de goede raad toch stilletjes in je achterhoofd. Wat het is niet komen lullen maar het is goede raad dat ik (en anderen) komen geven.

Zo'n fratsen als een maiden geven nabij passanten zijn helemaal niet erg ALS het goed afloopt (en dat heeft het gedaan). Maar die zeldzame keer dat het fout loopt...
Geen idee hoe het in NL zit, maar in B mogen de ouders van zo'n 17-jarige helivlieger opdraaien voor de kosten. En met zo'n ding iemand levenslang arbeidsongeschikt maken is voor ouders gelijk aan je huis verkopen en de rest van je leven blijven werken om die éne domme daad van je zoontje te betalen. (akkoord, er zijn verzekeringen maar ik bekijk nu één kant van het verhaal)
Om nog maar te zwijgen met welke financiële put je als 17-jarige je verdere leven nog moet starten. Vergeet het maar om een mooie auto, een eigen woning,... te kopen na een dom ongeval met een 500-size die op een fietser heeft ingehakt.

Geniet van je hobby.
Maar hou het veilig, voor jou en mogelijke omstaanders.
 
Nu, genoeg gedold.
Ik zou er als 17-jarige ook niet happy mee zijn dat iemand me wees op mijn stommiteiten. Zeker niet na uren en uren bouwen, afstellen en dan de maiden van zo'n mooi vliegend tuig. Dan hoor je gewoon graag: "knap gebouwd" en "goeie maiden kerel!". En ja, dat dacht ik ook bij je filmpje.
Tot die fietsers in beeld verschenen...

@ Andre: Dat was puur waar ik op doelde.

Meer was dat niet.

Ik ben heli-instructeur en heb de afgelopen jaren meerdere jongens van jouw leeftijd leren vliegen, ik weet wel ongeveer wat de emoties dan ongeveer zijn als zo iemand succes heeft.

Vind je nu zelf niet dat je een beetje ERG overspannen reageert?

Het was gewoon niet superslim, om precies daar je maiden te doen. Niet omdat je niet kunt vliegen, maar domweg omdat je heli zijn betrouwbaarheid nog niet bewezen heeft (heeft zelfs de duurste Vario nog niet bij de Maiden Flight).

Meer was dat niet, en als jij dat aanleiding vind om dit een kutforum te gaan vinden.... tsja.... bedenk je dan even wél, wie jou de afgelopen tijd geholpen hebben, want dit schreef je net na middernacht vanmorgen:
ik ben daarom ook erg blij met mijn keuze, en ik wilde jullie nog even bedanken voor het overhalen van me. Het leek me in het begin allemaal een beetje overdreven, maar nu ik een align bestuurd heb, weet ik waar jullie het over hadden. So thank you all :smile:

Groet, Bert
 
Dus jij staat zelf 21m bij je heli vandaan bij een maiden? Haha kom op zeg.

Echt een constructieve bijdrage. Goed zo.

Ik mag toch hopen dat je zelf het onderscheid kan maken tussen diegene die de heli gemaakt heeft en vliegt (en hopelijk weet wat hij aan het doen is en naar waar de heli gaat) en een toevallige passant die niets met het ganse plaatje te maken heeft, noch de risico's kent of kan inschatten.
 
Dus jij staat zelf 21m bij je heli vandaan bij een maiden? Haha kom op zeg.

Wat Nevermore zegt: lekker constructief!

Ook lekker getuigend van realiteitszin: Als ik zelf zonder helm op de crossmotor ga zitten moet ik dat zelf weten.... maar zonder helm met 100 km/uur met dat ding over een druk strand scheuren, da's andere koek....

Evenzo die heli: dat je zélf dat risico neemt, dat is je eigen keuze.
Maar stel geen onschuldige, en vooral onwetende, derden aan de risico's van jouw activiteiten bloot....

Bij een vliegclub hangt er meestal een bord aan het hek, wat toeschouwers en passanten informeert, waarna ze zelf een bewuste keuze kunnen maken.
Een fietser die niet weet dat daar een nagelnieuwe en nog ongeteste electroheli rondzoemt, heeft niet de mogelijkheid zelf te kiezen of hij dat risico wil lopen of niet....

Groet, Bert
 
Als ik de rotordiameter (500 size, dus tegen de 1.1 m) vergelijk met de lengte van de fiets, dan is het simpele mathematica om te concluderen dat de fietser ongeveer 3 x zo ver verwijderd was van de camera, als dat de heli dat was.

Ik schat de afstand tussen heli en camera op op zijn best 5 tot 7 meter in.

[media=youtube]v7uiGHmqf2I[/media]

In dit filmpje staat de camera op een (bekende afstand) 25 meter van de weg af, en de heli is een 550 size ofwel slechts 10 cm meer rotordiameter dan het apparaat van André.
Op 00:49 ongeveer zie je een fietser passeren (van net achter de witte bestelauto vandaan), en die passeert op ongeveer 25 meter....
Kijk zelf maar of die fietsers in André zijn filmpje verder weg zaten of niet....

En voor je het vraagt: wij zitten in de middle of nowhere, hebben vergunning, en wij hebben waarschuwingsborden staan voor passanten....

En weet je... dat André een beetje minder slim deed, allee, kan gebeuren...

Wat nog véél erger is, is de algemene inschatting van anderen om te zeggen "dat het allemaal wel wat meevalt.... want het valt NIET mee.... als het fout gaat, zijn de rapen ENORM gaar....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat een gezeur zeg die fietsers fietstte 500 meter verder. Iedereen weet het altijd zo goed te vertellen..

Of hoe een gevaarlijke situatie verkeerd (blijven) inschatten.
Ik zal er misschien 5m naast zitten maar die geschatte 20m zit er echt niet ver af. Daar durf ik mijn hand voor in het vuur steken.

En weet je... dat André een beetje minder slim deed, allee, kan gebeuren...

Wat nog véél erger is, is de algemene inschatting van anderen om te zeggen "dat het allemaal wel wat meevalt.... want het valt NIET mee.... als het fout gaat, zijn de rapen ENORM gaar....

Net ook mijn idee. En ook mijn reden van de initiële reactie op het filmpje.
Ik snap helemaal de actie van de 17-jarige André. En hey, er is niks gebeurd. Allen ben ik van mening dat je mensen op gevaarlijke / verkeerde situaties moet wijzen.
Zeg je tegen iemand: "hey man, doe locktite aan je bouten want je gaat je heli eens crashen door een losse moer" dan vindt iedereen dat prachtig als bijdrage.
Maar zeg je "hey man, ga volgende keer elders vliegen want er bestaat een kans dat je een voorbijganger zou raken" dan ben je een [edit] minder fijn persoon[/edit]...

Dat ik zeur, dat kan je zeggen. Maar je kan de situatie gewoon niet goed praten.
 
Heren, beetje relax..
De beste man is op het punt gewezen. punt.

Betreffende afstanden: gemiddeld genomen wordt vaak 10x rotordiameter als "veilige" afstand gepakt.
Nu moet ik zeggen dat ik daar persoonlijk vaak wat korter op sta. dus met mn 600 sta ik op een meter of 10. je moet hem wel zien natuurlijk.

Voorbijgangers etc zijn gewoon ongewenst.
bij een vliegclub zijn de meesten redelijk op de hoogte van de gevaren, en lopen niet in je vliegzone.
meestal.
in het wild is dat gevaarlijker. Vaak ook geen spotter, iemand die je kan waarschuwen als er 1 op je af komt.

sterker, bij ons op de club liep er laatst een knuppel gewoon het veld op, terwijl er vanalles in de lucht zat.
en midden op het veld ging hij vogeltjes staan spotten.
dat zijn dingen waar je niet vanuit gaat, maar waar je wel mee te maken hebt. de totaal blinde voorbijganger, die gerust dwars door jouw vliegzone recht op je afkomt.

geloof me, ze doen het :mrgreen:
in onze club zitten er altijd wel een paar naar te kijken, en sturen de mensen ook met lichte dwang naar de veilige kijklocaties.
Af en toe is het gewoon niet voor te stellen hoe weinig besef mensen van gevaar hebben.. Dan doel ik voornamelijk op de voorbijgangers, niet op de vliegers zelf ;-)

kun je beter je vlieglocatie hier op aanpassen.
persoonlijk vind ik het prettigst om gewoon niemand in mijn gezichtsveld te hebben.
alleen de heli om op te letten. en een sporadisch overwandelend konijntje.
of een duif. De 600 is wel eens aangevallen door zo'n ding... sindsdien let ik altijd ff op wat ze gaan doen..
 
Pfieuw, ik wist niet dat "dat woord" zo gevoelig lag in NL. Was helemaal niet de bedoeling iemand er mee te schofferen.

Zoek ik "dat woord" op bij bv. encyclo.nl dan bekom ik: 1) Brompot 2) Brombeer 3) Eeuwige mopperaar 4) Grompot 5) Knorrepot 6) Mopperaar 8 ) Zuurpruim.
Toch een hoop gevoelige jongens hier blijkbaar...

Verder denk ik dat ik méér dan opbouwend geweest ben de voorbije berichten.
 
volgens mij is hier meer het punt dat je wel moet weten hoe het hoort..
dat je daarna iets anders besluit is best, zolang anderen er maar niet de dupe van worden.

ik heb ook op groot materieel gereden.
Een stelregel is dat je bij de randen van een gronddepot een beetje op moet letten.
dat gaat een keer of 100 goed, en keer 101 scheurt er een stuk grond af, en staat de machine erg scheef. Dan heb je geluk, hij kan ook naar beneden kachelen.

En iedereen doet wel s wat. ik doe ook zat fout.
alleen weet ik mijn risico. een nieuweling zal die "het gaat meestal goed" makkelijk aanzien voor "zo hoort het"

Dus mag een ander best op veiligheid worden aangesproken. Doorgaans is het dan wel makkelijk dit even op een goede manier te doen. en op een nette manier terug reageren.
 
+1 met dat woord scheld je niet

daaraan toe te voegen. ik draai op kranen van meer dan 70 t en doe ook vaak iets wat dat als het fout gaat de rapen nog gaarder zijn.
een gemiddeld ritje in de auto is gevaarlijker dan wat ik gezien heb op dat filmpje en daar gaat het niet om.. De manier waarop mensen andere terecht proberen te wijzen.. Heeft niks te maken meer met goed bedoeld advies. ik test de heli ook op een garageplein als er niemand in de buurt is.
Het zou bij mij op deze manier ook in het verkeerde keelgat schieten op deze manier.
op een opbouwende normale manier is fijner en veel effectiever. .

en nogmaals.. niemand hier is roomser dan de paus.. kom op zeg

Blijkbaar heb ik een heel heftig scheldwoord gemist.... :confused:

Serge, de vergelijking die je nu maakt raakt kant noch wal.... Ik ben ook honderden keren met een volgeladen chemietanker de schelde op gevaren, als daar wat mis zou gaan had ik half vlissingen uitgemoord....

Maar dat is natuurlijk wel van een héél andere magnitude als een argeloze fietser die onverwacht met een carbon rotorblad tegen zijn voorhoofd geconfronteerd wordt.

Ik heb de foto's gezien van die Amerikaan die zijn eigen heli tegen zijn ei gehad heeft, en dat zag er echt niet fraai uit....

Dát, op een fietspaadje in het recreatiegebied van Kampen, of een bedrijfsongeval bij jou op het werk, de maatschappelijke gevolgen zijn hééééél verschillend....
Bij jou op het werk betaalt de verzekering, krijgen alle betrokkenen psychische hulp om het trauma te verwerken, en klaar (bij wijze van spreken).
Bij zo'n akkefietje in het recreatiegebied van Kampen... tsja.... dan is tenminste één iemand zijn toekomst voor altijd verziekt, en zullen de kranten er voller van staan, dan van het bedrijfsongeval....

Een autoritje is veel gevaarlijker? Weet ik niet, kon best eens meevallen.
Er gebeuren in NL veel auto-ongelukken, maar er rijden iedere dag ook véééél meer mensen auto, dan dat er mensen RC heli vliegen.

Iedereen doet wel eens dom op zijn tijd, en ik ben ook geen heilige....
Maar zelfs al zou ik zelf met enige regelmaat precies hetzelfde doen, dan is dat nog geen reden voor mij om te zeggen "dat het wel meevalt". Hooguit zou ik dan de hand in eigen boezem moeten steken voor ik commentaar geef, maar zeggen dat het wel meevalt, DAT is zo mogelijk nog erger dan de "gevaarlijke handeling" zelf....

Groet, Bert
 
Back
Top