HK Quanum complete FPV bundle set

  • Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
Ik heb de monitor net als bij de V1 op de achterkant geplakt ivm focus probleem met mijn ogen. Nu kijkt het een stuk rustiger. Ik heb mijn 600tvl omgewisseld voor een 800TVL van FPVcam Rotterdam. PERFECTE camera. Zelfs tegen de zon in blijf je gewoon een helder beeld houden ipv een grote zwarte vlek. Gras blijft groen.... Ruime mogelijkheid van aansluiting qua voltage. Accepteert 3,7 tot 12V of zo. Dus aan te sluiten op alle systemen. Echt een aanrader. (PS nee... bedrijf is niet van mij)

Ik blijf gebruik maken van mijn statief met ontvanger ipv alles op de bril.
Het gewicht merk je niet zoveel van, maar ik had meer uitdagingen met mijn antenne. Heb niet zo'n hele lange antenne, dus had wat ontvangst issue's. Maar... al met al... een perfecte bril. De snelheid beleving is nog intenser als voorheen. Je ziet het gras nu echt onder je door schieten... SUPER. Ze mogen van mij de Fatsharks houden.
Misschien die 3D bril of er moet een HD versie of UHD uitkomen.
 
Hallo allen ik heb net dit draadje even door gekeken en ik wil ook erg graag beginnen met FPV wat is nu echt aan te raden en wat is nou echt goede beeld kwaliteit graag zo min mogelijk ruis tijdens het vliegen natuurlijk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk beide een beetje vooral quad ik weet niet hoever je komt met 600mw 5,8ghz?

600 mW wordt gebruikt om proximity te vliegen met quads zodat je wat meer penetratie van het signaal hebt als je bijvoorbeeld door bomen vliegt. Als je open zicht hebt dan is 200 mW ook al prima te doen en heb je daar over het algemeen zo'n 1,5 tot 2 km bereik mee. Het is eigenlijk meer de gebruikte antennes die zorgen voor het bereik en niet zozeer het vermogen. Met "circular polarized" (clover) antennes en eventueel een diversity ontvanger met een richtantenne heb je prima beeld met weinig static. Daar zou je met een 25 mW zender ook al een aardig eindje mee komen. En eigenlijk is 25 mW het maximale waar je zonder vergunning mee mag zenden, dus ;)

Wat je ook neemt zorg ervoor dat de zender/ontvanger geschikt zijn voor de zogenaamde "raceband", dit is een zendband met 8 kanalen die speciaal gemaakt is om zonder kopzorgen te vliegen met meerdere mensen in de buurt.

Het maakt natuurlijk niks uit of je het op een quad zet of op een vliegtuig, alleen de grootte van de zender is dan van belang maar die zijn tegenwoordig al behoorlijk klein aan het worden.
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal waar.
In de meeste gevallen kom je met een quadje minder ver aan FPV range dan op een vleugel model.

Wat je ook doet je hebt altijd meer last van extra ruis op je elektronica door een veelvoud aan regelaars motoren en nog wat overige elektronica.
Daarbij zit alles opgepropt in een klein frame.
En dat zelfde frame blokkeerd zo nu en dan ook je video signaal omdat het tussen de antenne en jouw ontvanger antenne in komt.

Bij een vliegtuig kan je alles mooi spreiden en is de kans op extra storingen vanuit de andere elektronica een stuk kleiner.

Goed storingsvrij inbouwen vergroot in ieder geval je range.
Ook voor UHF gaat dit op.

Let ook op dat ditzelfde geldt bij je ontvanger.
Zo'n schermpje met vrx op je rc zender is leuk maar de kans dat je rc zender je video ontvanger doof maakt is behoorlijk groot.

Zelfs een simpele dvr (recorder) kan ruis uitgooien via de bekabeling en je ontvanger beperken.
 
Laatst bewerkt:
Mooie aanvulling :) Ik gebruik zelf een simpel LC-filter om de boel zoveel als mogelijk ruisvrij te houden. Plaats antennes ver uit elkaar en twist je kabels.
 
Hoe kun je afstand tussen videozender en camera verlengen bij deze set? En is de richting van de antenne(vd zender) belangrijk? Ik heb hem nu plat op mijn Tek sumo liggen.
 
De range kun je verbeteren met betere antenne's (aan beide kanten), en door je ontvanger-antenne hoger te plaatsen (bijvoorbeeld aan een paal)..
Wat voor'n antenne gebruik je nu op je vliegtuig? recht omhoog, of naar beneden zou beter werken qua bereik...
 
De standaard antennes, bereik is niet heel slecht (ik vlieg met een spotter dus niet heel ver) maar viel soms opeens weg. Gelijk sneeuw voor 0,5-1 sec. Lang genoeg voor een kleine hartaanval. Tijdens een vlucht van 7:00 gebeurt het ± 4 keer. Ik denkt dat het aan de video-TX ligt, maar ik weet niet waar het door veroorzaakt wordt. Elke keer is de positie van de wing anders en het wordt niet veroorzaakt door gas geven/los. Ik zal zo een foto van mijn setup posten.
 
Laatst bewerkt:
oh1uso.jpg


Tek Sumo +standaard Quanum FPV-set
6x4 prop, 2200kv, 3s 2200mAh

Is het mogelijk dat dit probleem door de antennes veroorzaakt word? Of moet deze set op een speciale manier ingesteld worden? Ik heb nu op de ontvanger doorgeklikt tot ik beeld had.

Ik heb net alle aansluitingen gecontroleerd en het lijkt als of de JST-3S balansplug kan storen al ik hem beweeg. Omdat uit te sluiten wordt de volgende vlucht met een extra lipo vliegen, die de camera en zender direct voedt.
 
Laatst bewerkt:
Je zender antenne moet recht omhoog of omlaag. Nu vlieg je zo af en toe door de donut. > - 30dB verlies.
Is ongeveer of je in 1 sec van 100m naar 5km gaat qua ontvangst.

Dat type china antenne is denk ik ook niet alles. Moet je geluk mee hebben.
Beter ook nog een een setje fatsharks nemen.
 
Inderdaad Dennis, goedkope chinese CL/SPW antennes willen wel eens een slechte axial ratio hebben. Je krijgt dan net als bij puur lineair gepolariseerde antennes last bij het maken van bochten e.d.

Martin
 
Met extra voeding blijft het probleem hetzelfde. Ik denk dat jullie gelijk hebben. Met recht op de ontvanger af of weg vliegen valt het beeld vaker uit. Dan zit je in het midden van de 'donut' als ik het goed begrijp? Wat is een goed alternatief voor de antennes?
 
Inderdaad Dennis, goedkope chinese CL/SPW antennes willen wel eens een slechte axial ratio hebben. Je krijgt dan net als bij puur lineair gepolariseerde antennes last bij het maken van bochten e.d.

Martin

Heb je de antenne's test van RCmodelreviews gezien? Die antennes die bij de V1's zaten blijken vreemd goed te werken...
 
Ja, die vergelijking heb ik ook gezien. Op mijn vorige vliegtuig stond de antenne wel recht omhoog en had hetzelfde probleem. Dus ik denk dat het toch aan de antenne ligt. Of is het het waard om een 90º-adapter te kopen?
Ik las net dat iemand het hetzelfde probleem verholpen heeft door de rode en witte stekker los te laten(geel naar geel zou genoeg zijn). Ik ga dat ook maar eens proberen. Rood/wit RCA-stekkers zijn normaal toch voor audio? Wat we hier niet hebben.

For everyone who thinks he got a bad RC 832 - I had blackouts for a second and more every now and then and that makes landing dangerous - i have found out that if you connect the receiver to the screen do NOT connect the red wire to the white (yellow to yellow and power is enough) because that is the one that brings static into the video - after 3 month of freaking out in midflight because my video went blank i now have a stable video for 700 meters and that just by disconnecting the red from white :) :) :)
wolfman2
 
Heb je de antenne's test van RCmodelreviews gezien? Die antennes die bij de V1's zaten blijken vreemd goed te werken...
Ik heb hem vanmiddag bekeken.
Zoals gezegd je kan geluk hebben maar de manier van testen geeft ook nooit 100% zekerheid.
De static testen zijn/lijken betrouwbaar maar je moet gewoon gaan vliegen en de limiets opzoeken zonder enige vorm van demping oid. Je model beweegt en staat dus niet stil. Je ontvangst wisselt dan enorm.
Positie van de antenne maakt erg veel uit ook al zou het een perfect bolletje afstralen dit is lang niet het geval.

Daarbij zelfs tussen identieke antennes kan veel verschil zitten. Dat geldt voor alle merken. Zelfs die van mijzelf merk je ook verschillen.
 
Net gevlogen met de rood/witte stekkers los en het probleem dat ik had is ook weg! Bereik lijkt wel slechter, schat ik op ongeveer 200m en dan dichte sneeuw. Heeft de ontvanger-antenne ook een donut? Ik had de headset nu om mijn nek hangen en dan is de antenne horizontaal. Niet optimaal dus.
 
Back
Top