HK450GT hoofdrotorbladkeuze, maakt het veel uit?

Hoi,

na één setje carbon weggegooid te hebben (slechte montagepunten) heb ik een tijdje met de allerstandaardse houten HK450 niet-GT bladen gevlogen. Ging goed, geen merkbaar verschil met de carbons. Helaas ben ik afgelopen maandag nogal flink tegen een bakstenen muur aan gevlogen, en daar blijken de bladen, en de heli overigens, niet tegen te kunnen. Dus heb ik het ding gefikst, en de GT bladen gemonteerd die ik nog had liggen. Ik heb nog niet gevlogen, maar ik merk bij het monteren dat die GT bladen (glasvezel) veel meer wegen dan de carbons of de houten. Daarnaast vind ik ze erg lelijk, zo wit. Dus rijst de vraag: wat maakt een blad goed, waarom kies ik welke als ik deze aan puin vlieg, of ze eerder door niet-witte en lichtere wil vervangen?

Dank voor input,

Hugo

Aangezien jij je heli tegen een stilstaande muur prakt,
het had ook je hoofd kunnen wezen,
zou ik geen carbon fibers nemen.

Carbonfibers zijn keihard en gaan als messen door de lucht, veel lichter, sterker, noem maar op, en vliegt gewoon beter dan plastic.
Glassfiber heb ik geen ervaring mee.

groeten

Ehm, leuke opening. Zelf nog nooit schade gevlogen? Knap hoor!

Even on-topic: wat noem jij dan plastic? Ik ken de houten, glasvezels en de carbon. En kan je ´beter´ onderbouwen of uitleggen?

Dank je wel!

Hugo

Laatst bewerkt:
Platic blades die ik bij mijn HK450 kits kreeg, met stickers erop.

En wat betreft schade vliegen, dat gebeurde wel eens door technies falen, of een schakelaartje vergeten omtehalen.

Ah, die HK, die zijn hout aan de binnenkant. De buitenkant ik inderdaad plastic, ik denk spanfolie à la modelvliegtuigvleugels. Zoiets ga ik denk ik maar bij bestellen.

Toevallig dat je het schakelaarjte noemt! Ik ben net met verschillende idle ups bezig, dit ongelukje was een gevolg van dat ik nog in niet-idle-up zat. Dus toen de heli omhoog geblazen werd, kon ik alleen maar naar beneden door toeren terug te nemen. En had ik ineens geen vermogen meer om de landing en de richting te corrigeren. Jammer! Al doende leert men...

Hugo

Schade vliegen gebeurt iedereen, maar meestal zijn bakstenen muren vooraf redelijk zichtbaar :mrgreen:

Voor de bladen..
In het begin zul je er niet bijzonder veel van merken.
Stop je op een gegeven moment met crashen, en vlieg je op een gegeven moment een paar maanden regelmatig met een set bladen, kun je eens een wissel doen.

Dan pas ga je verschil merken...

Zo zijn er extreem lichte bladen, speciaal voor 3d
wat zwaardere voor de rustiger manouvres
er zit nog verschil in zwaartepunten van de bladen, voorloop etc
er zijn extreem goedkope bladen, die zo ver doorbuigen dat je input vanaf de zender met vertraging in de heli te zien is..
er zijn bladen met crash garantie (zoals je al gemerkt had)

voor de fbl mensen zijn er nog zwaardere bladen met de zwaartepunten verder naar buiten waardoor de heli uit zichzelf wat meer blijft hangen (zelfde effect als gewicht op een padle stang)

Dus veel keuze, veel verschil.
Maar pas merkbaar wanneer je stopt met crashen..

Nee, dit was een onzichtbare bakstenen muur :D. Ik vlieg nog binnen in een zaal, om geen last te hebben van wind. Wel jammer iemand anders dan dicht bij achtjes gaat vliegen op hoge snelheid, dan heb je toch wind, en zijn die muren ineens dichtbij. Overigens landde ik met de skids op de vloer, maar de rotorbladen net tegen de muur. As krom, bladen stuk, linkje kapot, en 2 servo´s kaduc. Alles is wel gefikst, inmiddels, was vrij makkelijk te doen. Misschien zijn de relatief zware glasvezelbladen dan wel handig, voor mij als beginner, als die door hun gyroscopisch effect wat stabiliseren.

Dank,

Hugo

Als je binnen vliegt mag je zoiezo geen carbon fiber bladen nemen, vanwege veiligheid.

Verder moet je zorgen altijd in idle up te vliegen, zodra je van de grond gaat, of nog op de grond staat met stick in het midden, knopje omhalen!!!
Op die manier kun je het ook niet vergeten.

Edit: voor ik het vergeet te zeggen:
Carbon fibers gaan ook amper kapot, ze breken zeker botten.
Ik ben vanwege statiesiesteit tegen een ijzeren hek, en daarna tegen tegels gegaan met mijn CF blades:
resultaat: puntjes er een beetje af geschraapt/gebroken.

Laatst bewerkt:
Als je binnen vliegt mag je zoiezo geen carbon fiber bladen nemen, vanwege veiligheid.

Verder moet je zorgen altijd in idle up te vliegen, zodra je van de grond gaat, of nog op de grond staat met stick in het midden, knopje omhalen!!!

Edit: voor ik het vergeet te zeggen:
Carbon fibers gaan ook amper kapot, ze breken zeker botten.
Ik ben vanwege statiesiesteit tegen een ijzeren hek, en daarna tegen tegels gegaan met mijn CF blades:
resultaat: puntjes er een beetje af geschraapt/gebroken.

Of dat dit nou positief is aan de carbon bladen weet ik ook niet. In idle up heb ik denk ik liever dat mijn bladen breken maar mijn kop intact blijft dan andersom...

Dan krijgen we net zo'n discussie als met onkruidverdelger...
Willen we iets wat doet waar het voor gemaakt is, ook al gaat er wel eens een beetje meer weg dan bedoelt;

Of willen we iets wat alle plantjes en beestjes heel houd, maar als gevolg zijn werk bijna niet meer doet

Mijn persoonlijke idee is dat, die hele zeldzame uitzondering daargelaten, als je een heli tegen je eigen lichaam vliegt ben je gewoon niet goed met de veiligheid van zo'n ding bezig
Komt ie op je af, en gaat hij uit controle, moet je hem neergooien.
Throttle hold, gas dicht wat dan ook

Gaat er technisch iets mis, heb je nog steeds throttle hold. En daarnaast heb je ook nog de ruimte die je tussen jou en het toestel moet houden...
De kans dat je dan alsnog een setje carbonbladen terug moet koppen, lijkt mij erg klein

Als je stopt met crashen, zijn deze bladen gewoon beter. Stijver, sterker (om te vliegen, niet om te crashen) en reageren vaak beter

Of dat dit nou positief is aan de carbon bladen weet ik ook niet. In idle up heb ik denk ik liever dat mijn bladen breken maar mijn kop intact blijft dan andersom...
Juist de reden waarom ik (weer) met de Align 325pro(hout) op de 450 vlieg. Align geeft ze de specificatie mee dat ze 2800rpm draaien, gelijk aan 325d carbon. Je vliegt niet om te crashen maar als het toch gebeurd zijn de bladen zijn na een crash toch niet meer bruikbaar en kunnen ze net zo goed de klap opvangen en stukgaan :) De 325d carbon bleken redelijk heel te blijven maar dat was in een crash enkel nadelig voor de rest van de heli.

Zo, dank voor alle input. De heli is weer gefikst, nu met de glasvezel bladen erop. En ik heb de idle up maar eens ingesteld. Zeker met ruimte voor verbetering, maar het werkt en ik heb net even een accuutje leeg gehovered buiten. Ging lekker. Inmiddels ook een stel houten bladen besteld op ebay, niet de goedkoopste, maar nog geen echte Aligns. Deze kwam ik in een ander topic tegen op RCG, en ze schijnen erg stijf te zijn, en makkelijk te breken. Bij een impact, dus, hè, niet in de vlucht... Nou ja, we zien het wel. Gelukkig kan ik nu al weer lekker vliegen, en verder leren / oefenen.

Hugo

:confused: Fibreglass bladen zijn gevaarlijker dan carbon's hoor..... Carbon versplinterd, fibreglass is keihard... heeft niks te maken met binnen of buiten, wel met kwaliteits verschil;);) Houten bladen hebben meer kans om uit elkaar te klappen in flight dan carbons...

Idle up MOET ook niet. helemaal niet als je net begint, maakt de schade alleen maar groter omdat dan ook het gebruik van de throttle hold aangeleerd moet worden.

Lekker Carbon blades erop, van een goed merk(kom op, de align's kosten tegenwoordig nog maar 17 euro.....) en vliegen. stuk gaat het toch als je crasht.

Back