HK450GT Newbie Challenge: van zelfstandig bouwen tot zelfstandig hooveren!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door streetbiker1977, 7 mei 2010.

  1. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Zou best wel nog eens interessant kunnen zijn...

    Vanwaar ben je? En welke stekker hoort erbij?
     
  2. Hugy

    Hugy

    Lid geworden:
    23 apr 2009
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Maarn
    Ik kom uit maarn, gemeente utrechtse heuvelrug. Je kan een esky kabeltje kopen voor de phoenix simulator voor een paar euro. Opsturen is ook geen probleem.

    mvg Hugo Janse
     
  3. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Tijd voor een update! :p

    Na het debackle met de HobbyKing zender die in beslag werd genomen door de douane, heb ik een Futaba T7C gekocht.
    Ook de motor is ondertussen aangekomen.

    Nu kan ik eindelijk verder.
    De komen de dagen ga ik de swash afstellen en de resterende electronica inbouwen.

    In principe kan ik dus binnenkort vliegen.
    Daarom ben ik volop aan het oefenen met Phoenix. Het blijft wel nog een beetje zoeken hoe je je modellen moet instellen. Zo blijkt bij elk model standaard de governer aan te staan, wat dus voor geen meter vliegt.

    Vanaf morgen de updates m.b.t. de bouw en het afstellen.
     
  4. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Vandaag ben ik nog niet zo gek veel verder geraakt.

    De connectors van de 2 nieuwe lipo's zijn gesoldeerd, alsook de 3 connectors aan de motorzijde.
    Hiervan moet ik wel 1 connector opnieuw doen. En dit omdat ik de krimpkous wilde verwarmen met zo'n aansteker die gas blaast (je weet wel, zo'n aansteker die je niet kunt uitblazen). Het resultaat was dat niet alleen de krimpkous warm kreeg maar ook de connector. Die was dusdanig vervormd dat de stekker er niet meer inging... :hammer:

    Ik hoop vanavond nog te kunnen beginnen met het afstellen van de swashplate.
     
  5. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    De servoarmen zijn gemonteerd, de paddles zijn aangebracht en de swashplate is volledig afgesteld (met de hulp van Finless natuurlijk :D).
    Het was een redelijk werkje maar de mainrotor is nu volledig klaar.

    Afhankelijk van hoeveel tijd ik nog heb vanavond, breng ik de staart ook nog in orde.
     
  6. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    De staart heb ik nog niet kunnen doen, dat zal één dezer dagen wel in orde komen.

    Waar ik nu wel al tijd heb ingestoken is het uitdokteren waar ik best alle electronica monteer.
    En dit is geen eenvoudige klus: alle kabellengtes moeten kloppen, de kabels moeten ver weg zitten van draaiende onderdelen (bv. main gear), bepaalde onderdelen mogen niet dicht bij elkaar zitten (cfr. ESC en gyro).
    Nou weet ik ook direct wat een "outrunner" is. Ik vroeg het me al een aantal keer af toen ik dat zag staan bij een motor... :rolling: Jawel, het draaiende gedeelte zit aan de buitenkant, dus geen kabels in de buurt!!
    En ik heb voor alles een plaats gevonden!

    Nu ben ik nog op zoek naar zo'n tool om de "CCPM interaction" te meten en te reduceren tot een minimum, hiervoor heb je een eenvoudige waterpas voor nodig die je op de paddles moet monteren.
    Doen iedereen dit eigenlijk bij het afstellen van een heli?
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2010
  7. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Vanmiddag de instellingen voor de swash goedgezet in de T7C. De "CCPM interaction" is zo goed als weggewerkt.
    M'n pitch komt uit op +10° en -10° wat meer dan genoeg is. Dit is nog maar de standaardinstelling voor het afstellen van de heli.
    Pitch- en throttlecurves moet ik nog instellen voor de 3 modes.

    De Turnigy 2218 motor en de Mystery 40A ESC doen het nu ook.

    De ESC is nu volledig geprogrammeerd naar mijn wensen.
    Dit zijn m'n instellingen:
    1. Brake off
    2. Lipo (automatisch)
    3. Low voltage cutoff = high = vanaf 3.2V per cel (de rest vond ik te laag, wil geen schade aan de lipo's)
    4. Fabrieksinstellingen terugzetten (enkel nodig in geval van volledige reset)
    5. Timing motor = automatic
    6. Very soft start
    7. Governor off
    8. Polariteit motor stond goed
    9. Frequentie motor = 16kHz = voor motors met meer dan 2 polen
    10. Low voltage cutoff type = reduce power

    Binnenkort kan er worden gehooverd! :D
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2010
  8. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Het afstellen van de staart was geen lachertje.
    Vooral omdat mijn electronica niet reageerde zoals die van Finless.

    Ik gebruik een Turnigy gyro (Telebee clone) met een Turnigy DS480 digitale servo.
    Het eerste wat me opviel is dat de servo opvallend ontrustig is in digitale mode (dipswitch op gyro). Daarom heb ik de mode weer analoog gezet. Waarschijnlijk moet ik hierdoor iets inboeten aan snelheid.

    Deze stappen heb ik gevolgd voor het afstellen van de staart:
    1. De staart mechanisch in het midden zetten: servo rechtstreeks in de ontvanger, geen suptrim of trim, hoorntje op 90° en servo langs de staart schuiven tot slider achteraan in het midden staat.
    2. De end-points bepalen zodat de slider achteraan geen van beide uiteinden kan aanraken.
    En hier knelde het schoentje.
    Ik kon de end-points (of aanpassing van ATV = Adjustable Travel Volume) maar niet via de radio instellen, heel raar.
    Tenslotte heb ik de ATV op de potmeter van de gyro moeten instellen.
    Ik open hierover nog een andere thread, ik wil het fijne hiervan weten.
    3. Rudder stick richting checken: de rudder beweegt de juiste kant op.
    4. Controle bewegingsrichting van de gyro: de gyro stuurt tegen als ik de staart van richting verander.
    Manueel de staart bewegen naar links = gyro stuurt tegen naar rechts.
    Manueel de staart bewegen naar rechts = gyro stuurt tegen naar links.
    Indien verkeerde: dipswitch "reverse" op gyro veranderen.
    5. Gain instellen: potmeter op de gyro op 100% zetten om vervolgens de gain in te stellen via de zender.
    En hier komen we weer aan een raar punt. Mijn gainwaarde komt uit op een -80. Dat is veel meer dan Finless gebruikte. We gaan heel voorzichtig moeten testen de eerste hoover.
    Even ter verduidelijking: 0 tot +100 = Normal Mode (niet Head Hold Mode) & 0 tot -100 = HH Mode = Head Hold Mode.
    6. Gyro Mode controleren: de HH mode staat ingesteld op de zender, maar staat de gyro wel echt in HH mode? Anders moet het gain kanaal op reverse worden gezet.
    Bij de Turnigy gyro is dit makkelijk te controleren.
    Als je de stick van de rudder beweegt en de servo komt nadien onmiddellijk terug naar zijn oorspronkelijke stand, dan heb je te maken met Normal Mode. Dan moet je het kanaal even reversen.
    Als je servo de neiging heeft om te blijven staan, dan staat de gyro in HH Mode.
    7. Gyro rijnregelen met subtrim of trim: als je de rudder in beide kanten beweegt en rustig loslaat moet de servo blijven staan aan die ene kant. Beweegt de servo langzaam terug naar de andere kant, dan moet dit worden uitgetrimd. Het langzaam terugkruipen naar de andere kant wordt "creep" genoemd.

    Dit is zo'n beetje de samenvatting van 2 video's die Finless heeft gemaakt. Het is de combinatie over het algemeen afstellen van een gyro en de specifieke procedure voor het afstellen van een Turnigy gyro.

    Pas dus op! Dit was geen algemene instructie over het afstellen van een gyro!
    Het kan goed zijn dat andere gyro's op een andere manier moeten worden afgesteld!!
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2010
  9. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Okay jongens, deel 1 van de missie is geslaagd: de HK450GT is gebouwd!!!! :proost:

    Morgen post ik de foto's.
    Niet dat er zoveel aan te zien is, maar goed. Ik wil er toch foto's van hebben voordat er iets misgaat tijdens de eerste poging tot hoover... ;)

    Vandaag heb ik dus nog een aantal checks gedaan en het zou allemaal in orde moeten zijn, toch kwa bouw. Alles hangt mooi vast, ver weg van draaiende onderdelen, alles is aangesloten, alles is afgesteld (of toch zo goed als mogelijk).

    Ik heb wel gemerkt dat de kop van de mainrotor een heeeeeeel klein beetje buiten zijn as draait op lage toeren, een hele kleine wobbel dus.
    Is dat normaal? Gaat de wobbel er automatisch uit op hogere toerentallen? Of misschien zit het kopstukje niet helemaal in het midden?

    Waarschijnlijk ga ik morgenmiddag een eerste test doen.
    M'n 4 lipo's zijn alvast volgeladen en de zender ook.

    Ik ben benieuwd!!!!
     
  10. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Dat niet in 1 draaiende lijn zijn kan nog, de bladen zullen nog niet 100 procent recht in de kop zitten, gebeurd wel tijdens het draaien, tenzij het echt veel is, dan is het misschien een iets kromme hoofdas, gewoon even kijken wat het geheel doet tijdens het optoeren.

    Ik zie uit naar het filmpie!
     
  11. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik ben echt ontzettend enthousiast!! :banana:

    Hopelijk is er morgen niet teveel wind!

    Tijdens het optoeren ga ik de hoofdas in de gaten houden. Als ik de indruk krijg dat het niet betert of dat er iets niet in orde is ga ik het probleem eerst opzoeken.
     
  12. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    De eerste foto van de afgewerkte HK450GT:

    [​IMG]
     
  13. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    En de challenge is VOLLEDIG GESLAAGD!!! :zon:

    Vanmorgen heb ik voor het eerst in m'n leven met een echte heli gevlogen!

    In het begin ben ik heel voorzichtig tewerk gegaan. Heel rustig optoeren tot ik zag dat de heli lift kreeg.
    Daarna de heli rustig van de grond laten komen en wat uitgetrimd waarna het echte hooveren kon beginnen.

    Van die eerste bewegingen heb ik beeldmateriaal. Eerst ga ik deze nog moeten converteren vooraleer ik ze kan posten, alle filmpjes zijn nl. zo'n 50Mb. Blijkbaar stond de Sony camera op .MP4 ingesteld, die nemen heeeeeel veel plaats in.
    In een volgende post voeg ik de filmpjes nog toe.

    Uiteindelijk heb ik 2 lipo's leeggehooverd zonder schade.
    De 2e lipo ging al stukken beter: ik kan de heli mooi stabiel voor me houden op manshoogte desondanks de wind die er toch wel was.

    Voordat ik nu opnieuw ga vliegen, ga ik de heli volledig nakijken. Dit om te checken of er niks is losgekomen, etc. Beter voorkomen dan genezen.

    Ongelooflijk dat dit kan zonder enige heli-ervaring: bouwen, afstellen en hooveren!

    Conclusie: ja, je kan als totale leek zelfstandig beginnen met heli-vliegen! :D

    1.


    2.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ziet er goed uit! helemaal als eerste heli, schrikken zeker hoe moeilijk het toch wel is? iig, gaat heel goed, geef het een paar maandjes, en je vliegt wel rond!

    Paar tipjes:

    Hou ten alle tijden de staart naar je toe! dan is de heli makkelijker te besturen, omdat hij doet wat je op de stick commandeerd..(vooruit=vooruit..)
    Zodra je kan landen, skid eronder vandaan, zal je zien dat die een stuk stabieler wordt ook.
    Zet de gain van de gyro iets lager, je hebt namelijk last van een tail hunt;) is niet goed voor servo+heli..
     
  15. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Gefeliciteeeeeeeerd!!!

    helemaal super...

    Maarten
     
  16. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Bedankt voor de reacties, helemaal super!

    @Anko: Bedankt voor de tips!
    De staart naar me toe houden heb ik zoveel mogelijk geprobeerd, het lukte al beter met de 2e lipo. Soms lag de aandacht eerst bij het tegensturen cyclic vanwege de wind, daardoor kon ik m'n concentratie soms niet verdelen.
    Het is raar, soms was de wobbel in de staart er, soms niet. Ik ga proberen wat met de gain te spelen en wobbel eruit te krijgen. Zou dit ook aan het toerental van de mainrotor kunnen liggen? Bij stijgen en dalen was deze volledig weg, enkel bij constant hooveren was de wobbel er.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2010
  17. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Bij het optoeren staat de heli nog op de grond;) daar komt het door, wat je hier ziet, is een typische te hoge gain hunt;)

    Toerental van de main rotor speelt hier ook in mee, deze bepaald nl ook het toerental van de staartrotor(zit immers gekoppeld) en een hoger toerental vereist minder gain...
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Behalve dat je staart inderdaad teveel zwabbert (zie de tip van Anko) en een kniesoor zou zeggen dat zo vlak boven de grond zweven eigenlijk meer drijven op het grondeffect is en niet echt hoveren/vliegen, toch een nette prestatie.

    Het gaat de goede kant op. Nu nog even iets beter afstellen. En hoe gaat het met die wobble in de rotorkop, weg bij optoeren?
     
  19. erik1973

    erik1973

    Lid geworden:
    19 jul 2008
    Berichten:
    161
    Locatie:
    Stabroek
    Proficiat man ziet er goed uit!! :thumbsup:

    Is toch een mooie heli die hk450GT

    De tailwag zal volgens mij ook door een te hoge gain zijn... even nakijken in de zender, hooveren en instellen, hooveren en instellen... zo heb ik het ook gedaan.

    En nu simmen maar!

    Groeten,
    Erik
     
  20. rcdaan

    rcdaan

    Lid geworden:
    21 nov 2009
    Berichten:
    533
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Toppie!!!

    Mijn afgebouwde HK450 staat nog steeds in de kast. Heb het nog niet aangedurft om er mee de lucht in de gaan.

    Ondertussen heb ik wel met een FP geoefend. Daar had ik wel erg last dat de heli begon te schudden, dat kwam doordat het trainingskruis begon te trillen. Als het je niet lukt om die trilling er uit te krijgen dmv het instellen van de gyro zou ik eens proberen om de pingpong balletjes wat meer naar het midden te zetten.

    Succes ;)
     

Deel Deze Pagina