HK450GT Newbie Challenge: van zelfstandig bouwen tot zelfstandig hooveren!

Is het pakketje wel "registered" verstuurd? oftwel begint het tracking nummer met een R?
Zo niet dan weet ik niet of hij wel getraced kan worden.. Mijn pakketje met de heli is ook niet te tracen, het tracking nummer begint met een C.

Maarten

M'n pakketjes zijn verstuurd via Air Parcel. De vorige 2 waren telkens traceerbaar. Dit is het eerste pakketje waarvan de tracking niet gekend is.

Ik vertrouw het niet echt. Het is volgens mij verloren gegaan, hopelijk slechts tijdelijk!

M'n pakketjes zijn verstuurd via Air Parcel. De vorige 2 waren telkens traceerbaar. Dit is het eerste pakketje waarvan de tracking niet gekend is.

Ik vertrouw het niet echt. Het is volgens mij verloren gegaan, hopelijk slechts tijdelijk!

Ik kreeg vrijdag in ieder geval een paketje dat via airparcel was verstuurd zonder tracking code (dat was slechts 1 servo). Verder heb ik een bestelling staan met een tracking code die begint met een C.. deze is niet bekent bij Honkong post.. deze is dan ook niet "registered" verstuurd dus dat zou het best eens kunnen verklaren.

Maarten

Hehe, Leuk, dat mensen dit toch nog proberen:)

Klein tippie: Bestel een stuk of 6 van die accus.. wil je je accus een beetje heelhouden, vlieg je maximaal 8 minuten ongeveer.. red je dus 24 minuten vliegen mee.. is aan de korte kant voor een ''vliegdag'', zoveel kosten ze ook weer niet...

Hallo,

Leuk dat je het ook probeerd... ik ben een tijdje terug ook begonnen en heb toch de nodige problemen... maar er is hoop aan de horizon! ;)

Ga je ook de HK zender gebruiken? Ik gebruik andere software voor het instellen, namelijk de Turborix.. als je vragen hebt moet je maar even zeggen, ik heb het redelijk door denk ik nu... ;)

kijk hier voor wat foto's....

Laatst bewerkt door een moderator:
UPDATE: Na een mail gestuurd te hebben naar de Hong Kong Postal Office, is er vandaag plots tracking informatie voor het pakje. En dit na 7 dagen. Bij Hobby King geven ze aan dat het maximaal 42 uren duurt voor er tracking informatie beschikbaar is, vandaar mijn bezorgdheid. Maar dat is dus nergens meer voor nodig.

@ Anko: Ik moet nog één kleine bestelling plaatsen, misschien koop ik wel nog een paar LiPo's extra!
Waarom zouden mensen niet meer proberen zo'n HK450 te bouwen? Leuke heli toch? Vooral de GT versie waar de onderdelen toch net iets beter zijn dan bij de standaard uitvoering.

@ rcdaan: Wat zijn jouw ervaringen met de HK zender? Ik ga wel de HK-7X hebben, daar kun je alles instellen via de zender zelf. Wat gebruik jij? De 6-kanaals?

Ja, ik heb de 6 kanaals HK zender voor 33 dollar.

Ervaring met vliegen heb ik nog niet... ben ook maar een newbie ;)

Maar ik kan wel alles instellen via de computer. Op de pagina van HK zie je de T6config software maar die werkt niet goed bij mij. Daarom maak ik gebruik van de Turborix software, zelfde zender enkel ander plakkertje er op. Het enigste is dat normal mode en idle up omgedraaid zijn in de software, vandaar dat ik het niet begreep maar nadat ik het geintje doorhad staat nu alles goed ingesteld.

Dit is trouwens de lijst met wat ik toen heb besteld...

HXT900 HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro S 4
GT-V-ANA GT-Power Voltage Analyzer 3 in 1 2 1
HKing-3S Hobby King Battery Monitor 3S 1
TR_S40A TURNIGY Sentry 40amp Speed Control 1
FS-L001 Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx USB Cable 1
TGY-3 Turnigy 2S 3S Balance Charger. Dir 1
GR302-AD Turnigy Head Lock & Standard Gyro 1
Z22003S-25 ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 25C 1
T2836-3700 Turnigy 2836 Brushless 450-Size He 1
F050 Part # F050 1 Reserved

en de heli zelf....

HK450V2 HK450 CCPM 3D Helicopter Kit

Ik had dus wel een kromme main rotor shaft en een kromme rotor blad. De shaft is inmiddels vervangen door een originele trex en ik ga deze week nog nieuwe rotor bladen bestellen. Dan hoop ik toch wat verder te komen.... maar ik ga eerst het vliegen oefenen met m'n nieuwe Walkera Ufly ;)

Laatst bewerkt:
Ik heb m'n bestelling vanop pagina 1 wat aangepast.
Een aantal dingen die nog niet op voorraad waren (en dus ook niet besteld waren) heb ik vervangen door items die wel op voorraad waren.

Voorlopig wacht ik op bestelling 2, bestelling 3, bestelling 4 en bestelling 5.

Dit moet ik nog bestellen:

Turnigy Hex Driver set 4 in 1 1.5~ 3.0
Turnigy Flat & Phillip Driver set 4 in 1
TURNIGY 4 in 1 Torx Driver 1.4~ 2.7
Curved ball link pliers 5mm

Eigenlijk minder van belang, ik kan me reeds behelpen. Maar het zou toch handig zijn.

Laatst bewerkt:
De torx draaiers waren niet nodig geweest.. maargoed, t komt allemaal wel op zn plaats... nu hopen dat het vliegen ook zo goed gaat!

Geen Torx-setje nodig? Dan schrap ik dat van m'n lijst, bedankt voor de tip. Bij Hobby King hebben ze trouwens gezegd dat de voorraad "Hand tools" wordt aangevuld op het einde van de maand. Ik ben benieuwd.

Ik vrees ondertussen dat er iets bij de douane ligt... Het pakje is al van vorige week donderdag in het land en is nog steeds niet geleverd! :(
Bij de eerste bestelling duurde dat slechts 1 dag ofzo.
We zien wel.

Die onderdelen mogen vlug komen, m'n vingers jeuken om alles in elkaar te steken.
Ook op de sim begint het echt goed te gaan. Een basis zal ik dus zeker hebben als ik voor het eerst probeer te hooveren.

Laatst bewerkt:
Bestelling 2 is toegekomen!!!! :worship: :D

In principe kan ik beginnen assembleren! Het enige wat ik tekort heb daarvoor is blauwe loctite. Morgen eens vlug een doe-het-zelf zaak binnenspringen...

Foto's van de bestellingen volgen!

Hartstikke mooi streetbiker..

Ik heb vandaag mn pinions ontvangen.. Ik heb nu alles behalve de heli, motor en ESC en inderdaad ook geen blauwe locktite en misschien nog wat smeermiddeltjes voor de lagertjes..vandaag is de heli pas vertrokken uit Honkong dus ik verwacht 'm volgende week ergens in huis te hebben (mits de douane 'm met rust laat natuurlijk)

veel plezier met bouwen in iedergeval!

Maarten

Het feest kan beginnen!

Pas op met die gare rot schroefjes van HobbyKing, die dingen zijn echt snel dol gedraaid ;)

Hierbij de langverwachte foto's.

Dit zijn de foto's van bestelling 1, de HK450GT kit zelf.

1.
framehk450gt.jpg

Het mooi afgewerkte carbonfiber frame.
Allereerst eens de kwaliteit van de boutjes bekijken, want dit was een probleem bij de andere versies van de HK450. Deze zijn van staal en lijken van zeer goede kwaliteit te zijn. Dus geen extra hardwarebag van KDS nodig voor het frame. Meeste boutjes zijn behandeld met threadlock, maar er zitten er ook een aantal los. Alle boutjes controleren en opnieuw borgen met threadlock dus!!!
In het frame zat nog een zakje met anti-rotation bracket en canopy bevestigingen.

Nog een foto, van bovenaan nu:
framebovenaanhk450gt.jpg

Kogellagers zitten ietsiepitsie scheef in het frame, mainshaft past niet perfect.
Verder alles prima.

2.
rotorhead2hk450gt.jpg

De hoofdrotor bestaat enkel uit metalen onderdelen. Deze gaat helemaal uit elkaar voor controle, daarna opnieuw assembleren en voorzien van de nodige threadlock.

3.
rearskidetchk450gt.jpg

Zakje 1 (linksboven): landingsgestel.
Zakje 2 (rechtsboven): onderplaat frame, stangen voor bevestiging van de boom, paddlestang voor in hoofdrotor en opnieuw stalen boutjes voor op de meeste plaatsen.
Dan de staartrotor en aandrijfriem.
De staartblades, deze zien er van bedenkelijke kwaliteit uit.
En als laatste: twee aluminium bevestigingen voor de staartservo.

Nog een close-up van de staartrotor:
rearcloseuphk450gt.jpg

Nice!

4.
gearboxfinshk450gt.jpg

Maingear en de twee vinnen voor op de boom.

5.
boombladeshk450gt.jpg

Mainblades (de kwaliteit is duidelijk slechter dan de reserve-mainblades die ik heb besteld, eventueel ga ik de originele vervangen), boom, stang tussen staartservo en staartrotor en geleiders.

6.
canopystickershk450gt.jpg

Kromme canopy (door krappe verpakking, die buigt wel terug) en canopy stickers.

7.
diversenhk450gt.jpg

Zakje met diversen: main blade houders, paddles, ballinks, straps, batterijvelcro, boutjes (stalen boutjes en gewone)

Tot zover de beschrijving van de bouwdoos van de HK450GT.
Ik moet wel zeggen, de kwaliteit overtreft m'n verwachtingen! :D

Laatst bewerkt:
Bestelling 2 kwam vorige week toe:
2 x Turnigy Lipo's 2200mAh 3S 25C
1 x HK Battery Monitor 3S
1 x Mystery 40A Brushless Speed Controller
1 x Turnigy DS480 Digital Servo
1 x EC3 Plugs (10 pairs/set)
3 x HXT900 Servo
1 x Lipo Bag
1 x Pinions (11T & 13T)
1 x Turnigy Gyro
+
heel wat reserve-onderdelen zoals skid, CF paddles, CF mainblades, ...

Voor de foto's ga ik mij beperken tot de noodzakelijke onderdelen voor de heli. Later kan ik eventueel nog altijd foto's toevoegen mocht ik het in deze topic nog hebben over upgrades enzo.
Maar voor ik over upgrades spreek, best maar eerst eens de heli bouwen zeker? :rolling:

1.
turnigygyro.jpg

Zooooooo klein, ik schrok me een bult! De servo-aansluiting zit achter de kabels, dit kun je net niet zien.

2.
turnigyds480.jpg

Ook hier stond ik versteld van hoe klein deze servo was. Dit wordt de snelle servo (0,068s) voor op de staart. Er zitten 3 armpjes bij.

3.
hxt900servo.jpg

Deze servo's zullen de swash bedienen. Ook hier zitten terug 3 armpjes bij.

4.
ec3vooraan.jpg

In m'n volgende post ga ik iets verder in op hoe je precies EC3 connectors moet aanbrengen. Dit kan wel wat :confused: zijn als je dit voor het eerst zelf doet.

5.
lipobag.jpg

De Lipo Bag is wat groot uitgevallen, ahja... :)

De EC3 connectoren gebruik ik voor het aansluiten van de Lipo's met de snelheidsregelaar. Het correct aanbrengen was even zoeken.
Daarom beschrijf ik hieronder even hoe je de connectoren aanbrengt.

Je hebt twee stekkers nodig, de ene is iets groter dan de andere. In elke stekker gaan twee aansluitingen: pinnetjes of busjes.
De pinnetjes of males gaan we gebruiken met de grootste (dikste) stekker.
De busjes of females gebruiken we met de kleinst (smalste) stekker.
Laat dit nou net het verwarrende zijn m.b.t. de EC3 connectoren. Je zou ze namelijk ook andersom kunnen proberen te monteren, niet doen. Of een male en female per connector monteren, ook niet doen. Dit werkt niet voor dit type stekker.
De pinnetjes komen aan de ESC te zitten, de busjes gebruik je voor de Lipo.

Dit is een foto van hoe je ze moet combineren:
ec3bovenaan.jpg

Ga als volgt tewerk:
1. Strip 2mm van je kabel
2. Vertin het uiteinde van de kabel
3. Steek een pinnetje of busje in een schroefbank met de achterkant naar boven en draai tegenaan. Je kunt natuurlijk ook een tang gebruiken.
4. Steek de punt van de soldeerbout in de achterkant van het pinnetje of het busje
5. Breng terwijl tin aan tot het kokertje halfvol is
6. Verwarm het pinnetje of het busje tegelijkertijd met het uiteinde van je kabel
7. Wanneer het tin op beide stukken vloeibaar is, duw je vlug de kabel in de achterkant, het solderen is klaar
8. Check nog even de polariteit, vervolgens duw je het pinnetje of het busje in de juiste kant van de stekker. Rood = (+), zwart = (-)
9. Plaats de stekker met de achterkant naar boven op tafel en neem een niet al te grote platte schroevendraaier. Steek de schroevendraaier tussen de kabel en de stekker en duw naar beneden tot je een klik voelt.

Herhaal dit voor de andere polariteit en je stekker is klaar!

ec3gemonteerd.jpg

Voor gevorderde modelbouwers is dit natuurlijk 'a piece of cake'. Hopelijk hebben newbie's hier iets aan.

Laatst bewerkt:
Mooi verslag tot nu toe streetbiker.. je fotos zijn ook mooi... dat doe je vast niet voor het eerst:) Die EC3 stekkers heb ik van de week ook voor het eerst zitten solderen.. tis inderdaad even zoeken welke waar aan moeten en welk plasticje erbij hoort..

Maarten

Mooi verslag tot nu toe streetbiker.. je fotos zijn ook mooi... dat doe je vast niet voor het eerst:) Die EC3 stekkers heb ik van de week ook voor het eerst zitten solderen.. tis inderdaad even zoeken welke waar aan moeten en welk plasticje erbij hoort..
Maarten

Thx Maarten!

UPDATE:

Het lukt me maar niet op de juiste blauwe 'loctite' op de kop te tikken in de lokale hobbywinkel. Hierdoor kan ik nog niet beginnen met bouwen. Maar ik zoek koortsachtig verder...

Back