HK600 GT Maiden Flight! (+ setup discussie stretched T600)

Ik heb inderdaad de rotor gegevens correct ingevuld. We zullen zien, ik heb een paar relatief voordelige bladen onderweg naar hier, en ik ga ook maar eens kijken naar wat ik verder nodig heb om de staartbuis te verlengen ( naast de buis, torqtube, tailshaft en dat voorste tandwiel dingetje). De bladen zijn 690mm

Ik probeer het voorzichtig uit als het niet prettig vliegt of de regelaar/motor/accu''s te warm worden gebruik ik de bladen wel voor decoratie in de kamer :P
 
Hoi Stef,

kan je misschien je complete set-up (motor / esc / accu / pinion) posten? Of staat die al ergens?

Dank,

Hugo
 
Dank je wel! Ik heb een soortgelijke set-up in de planning, maar dan met 13T. Ik las ergens dat als je de 10T gebruikt met een motor van ´maar´ 1100kv, je de veel pitch moet trekken en de motor en regelaar dus flink op hun donder krijgen buiten hun comfort zone. Iets meer toeren schijnt in dit geval wenselijk te zijn. Maar dat heb ik ook maar gelezen, moet het eerst zelf nog maar eens proberen!

Hugo
 
Volgens de calculator trek ik dan in plaats van 33 ampere bij 3300 gram thrust. bij een 13 T en zelfde hoeveelheid thrust ga ik dan ineens naar 51ampere.

Ik weet dat zo'n calculator niet heilig is maar volgens deze gegevens zou een 10T de electronica een stuk minder belasten dan een 13T met dezelfde hoeveelheid thrust.
 
Als je inderdaad een 140T hoofdtandwiel hebt. Maar dat betwijfel ik, omdat ze er niet standaard voor zijn en ik ze op ebay ook niet kan vinden. Ik denk dat je op 170T zit, en dat verandert de verhouding aanzienlijk.

Hugo
 
Ik heb het uitgerekend met de nieuwe gegevens (170 ipv 140T maingear) en het resultaat is ongeveer hetzelfde. 28A bij 10T en 36A bij 13T Het verschil is wel wat kleiner geworden dan toen ik uitging van een 140T maingear. Ik ga bij deze gegevens uit van een gelijke thrust en in het eerste geval word 1230 verwacht en het 2e geval 1570 RPM
 
Vraag is ook hoe goed de heli nog reageert bij die lage toerentallen. Ik lees meerdere set-ups die rond de 2.200 toeren per minuut pieken (OK, is wel wat overdreven...) maar om dan te hooveren op 1.230 lijkt me wat weinig om goed te kunnen sturen. Maar probeer vooral de 13T, en meld het hier! Ik ga binnenkort e.e.a. bestellen, het duurt bij mij nog wel even voordat ik de lucht in ga met dit beest.

Hugo
 
Ik kijk wel even, als ik het spul heb deel ik mijn bevindingen, ik ben daarnaast opzoek naar een belt om de staart aan te sturen, ik zag namelijk dat er ook mensen die hun 600 naar een 700 stretchen en daarbij niet gebruik maken van een TT maar een langere snaar. Weet iemand waar ik zo'n belt vandaan kan halen?
 
Misschien moet je dan ook ombouwen naar cardanaandrijving. Of misschien kan je de type aanduiding op de aandrijfriem ontcijferen, meestal zit de lengte daarin verwerkt. Dan kan je de nieuwe typeaanduiding bedenken aan de hand van de bestaande, en bij een technische groothandel of modelbouwwinkel (in auto´s zitten toch ook zulke riemen?) gaan buurten.

[EDIT] Ik weet niet of deze al gepost is:
700 tailboom on a 600 - HeliFreak
Maar daar schrijven ze dat je ook de cardanaandrijving nodig hebt.[/EDIT]

Succes,

Hugo
 
Laatst bewerkt:
Dankje voor de link, ik weet dat het met Torquetube kan, maar een andere belt er op gooien met andere tailboom is uiteraard veel goedkoper dan het vervangen van de complete achterkant van de helikopter om een TT te kunnen gebruiken. Al kost de belt 50 euro (wat hij vast niet kost) dan is dit nogsteeds 100 euro goedkoper
 
Heb je toevalling de riem nog los, en kan je de codering erop even posten? Misschien kunnen we wat analyseren.

Hugo
 
Toch zou ik een beetje voorzichtig zijn met je regelaar...

Even logisch gezien.
Je zit nu op 60% thottle curve met een 10 tands motortandwiel.
Als je naar 13 tands gaat, heb je een lager motortoerental nodig om dezelfde toeren op de kop te hebben
Wat dus het rendement van het geheel niet echt ten goede komt, grote kans dat er een vlammetje bij komt kijken..
Liefst moet je een regelaar 80 a 90% uitsturen om het rendement goed te krijgen

Zeker als er grotere bladen op gaan, trek je misschien in een prachtige hoover 35 Amp, maar een climbout of pitch correctie geeft veel grotere pieken..
Misschien zelfs zodanig dat de regelaar dit niet grappig meer vind
ook fast forward trekt grotere pieken

Daarnaast weet ik niet of je de standaard kop van de 600 gaat gebruiken, deze is nl berekend op de 600 bladen, niet op het gewicht van een 700 blad
resultaat kan een rondvliegend stuk carbon zijn en een hoop schade
 
Bedankt voor je hulp wederom Student!

De 13T pinion wou ik in eerste instantie ook niet doen en de motor maar wat harder laten draaien (Daarom dus 10T houden) En eens gaan kijken of we hem daadwerkelijk op 90% throttle kunnen laten draaien.

Ik heb een Tool gedownload die de krachten uitrekend die op de kop komen en als ik 690mm bladen op 1400 toeren laat draaien komt er 30% minder kracht op te staan dan met 600mm bladen op 2000 toeren (dat is toch gemiddeld toerental voor 3d vliegen?) Aangezien deze helikopter gemaakt is om ook dat toerental te kunnen hebben met die bladen ging ik er voorzichtig vanuit dat deze grotere bladen op lager toerental niet een heel groot probleem moeten vormen. Uiteraard ga ik stapsgewijs te werk en zo voorzichtig mogelijk, ik besef de risico's die hier aan hangen.

Ik heb de tandriem niet los, ik kan wel even kijken wat voor codering er op staat door hem gewoon te draaien in de heli ( je kan op een aantal plekken wel de belt zien namelijk)
 
Waarschijnlijk berekend dat tooltje alleen de trekkracht voortkomend uit het rondslingeren van de bladen..

je hebt ook nog het moment wat optreedt in zo'n kop, doordat er nu eenmaal een kracht x arm is.
oftewel, de bladen dragen de heli, deze krachten gaan door naar de kop, die om dit op te vangen een "buig" kracht op moet vangen. Deze krachten woren weer opgevangen door de lagers, de centrifugaalkrachten worden door de druklagers opgevangen
De bladen zijn langer, dus een groter moment, dus worden je lagers in de kop zwaarder belast bij gelijkblijvende centrifugaalkrachten.

Maar dat is gewoon een punt van aandacht, in de praktijk moet je gewoon vaker de kop openhalen en de lagers controleren
Misschien ook hardere rubbers monteren om het grotere moment beter op te vangen
Op korte termijn zul je hier waarschijnlijk niet naar om hoeven te kijken, op lange termijn wel..
 
Daar had ik inderdaad geen rekening mee gehouden met dat moment, erg logisch punt dus dom van me.. Ik controleer de helikopters voor elke vlucht, en vind het niet erg om zo nu en dan lagers te vervangen, hardere rubbers is oon nog wel een goed punt, er zitten nu standaard rubbers in.

Weet jij waar ik een dergelijke belt vandaan zou kunnen halen? Het is vooral een experiment, en heb eigenlijk geen zin om hem om te bouwen naar TT omdat dit bijelkaar meer kost als de helikopter zelf wat het uiteraard wat uit perspectief trekt. Een andere belt + tailboom lijkt mij de voordeligste oplossing...
 
Het is niet dom, dat wou ik niet zeggen ;-)

Het is meer dat een standaard onderdeel ergens op berekend is, met wat speling en marge
Pas je het aan, moet je wat dingen in de gaten houden

En zolang je het spul in de gaten houdt, kom je niet snel voor verrassingen te staan
Maar dat is op meer gebieden in deze hobby van toepassing :mrgreen:

Voor die belt, geen flauw idee
Past een origineel 700 belt niet?
Of klopt de vertanding niet met de snaar?
 
Back
Top