HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

De komende dagen de stuurboordzijde dicht maken, de zandstroken aanbrengen en de kiel erop zetten. Dan is de ruwbouw van de romp klaar. Ondanks dat ik tevreden ben met het resultaat zijn er nog genoeg minpunten.
Al dat opbreekwerk heeft de boel niet echt netjes en "clean" gemaakt. Kijken of ik met poetsen, schuren, schilderen en beitsen de boel wat strakker kan krijgen. Er zijn genoeg schepen op dit forum waar ik wat dat betreft een beetje jaloers op ben. Hoewel het erop lijkt dat ik de puzzel van de beplanking heb kunnen leggen, zal ik een volgend schip heel anders aanpakken. Voornamelijk de werkvolgorde en de lengte van de planken waren een leerpunt!

Het heeft even geduurd maar aan stuurboord is de achtersteven ook dicht geplankt. Ik ben nu bezig met de zandstroken. Niet helemaal de goeie volgorde, maar die was bij mij toch al ver te zoeken!
Voor de zandstroken heb ik bredere latjes besteld bij *Hans*. Na snelle levering zit de 1e zandstrook erop:

upload_2021-11-16_21-56-12.png

upload_2021-11-16_22-0-12.png

Zoals je ziet ben ik nu bezig om de verschansing op te bouwen. Best lastig om de "paaltjes" netjes evenwijdig aan elkaar te plaatsen. Verder moeten ze ook in de vorm van de romp geplaatst worden. Ze hangen dus wat achterover. De uitdaging is om de allemaal loodrecht, evenwijdig en in de zelfde mate achterover te zetten. Toch met wat simpele malletjes lijkt het tot op zekere hoogte te lukken. De lengte van de paaltjes is niet helemaal gelijk. Dit werk ik op de juiste hoogte af wanneer de beplanking er tegenaan zit.
Verder kies ik voor een rode (karmijn) binnenkant van de verschansing. De buitenkant wordt zwart,

upload_2021-12-13_16-37-18.png

upload_2021-12-13_16-37-59.png

upload_2021-12-13_16-39-5.png

upload_2021-12-13_16-39-54.png

Back