HMS Agamemnon 1/64 Jotika

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door boris279, 17 jun 2014.

  1. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Je moet inderdaad wel uitkijken met deze lijm.
    Maar probeer het contact met het tegeltje met lijm tot een minimum te beperken.
    Zoals eerder genoemd, buig ik de plaatjes ietsjes in een boogje.
    De tegeltjes hebben een heel klein stans randje aan de buitenkant.
    Ik gebruik een pincet, welke ik aan de binnenkant kant van de punt een stukje koper heb gelijmd.
    Door het plaatje in het midden vast te pakken en de glad gemaakte tip aan de binnenkant te houden.

    2 hele kleine druppeltjes lijm aanbrengen aan de binnenkant van het tegeltje.
    Doordat het tegeltje iets gebogen is zal de lijm de romp niet raken, dus is er tijd om het tegeltje mooi op zijn plek te geleiden, over de onderliggende rij.

    (Verijst wel dat je netjes moet werken om een mooie glade baan te houden, waarover je het tegeltje kan geleiden)

    Vervolgens met 1 vinger op zijn plek houden,
    Doordat de pincet aan een kant een gladde zijde heeft is het makkelijk de pincet terug te trekken, zonder het tegeltje te verplaatsen.

    Vervolgens het tegeltje voorzichtig vast drukken, overtollige lijm direct verwijderen met een lapje, daarna nog eventjes voorzichtig met een borstel met messing haren (krast niet) om de randen schoon te maken, en Viola 1 tegeltje is geplaatst.

    Tot nu toe om de nabij 1000 gedaan, resten nog een plus minus 1500.

    Dus we tegelen met goede moed voort.

    ben absoluut geen expert op dit gebied, maar dit zijn tot nu toen mijn bevindingen mbt het plaatsen van de tegeltjes, en vind dit een goede manier om een mooi geheel te krijgen.

    414CDBA4-48ED-4555-8C34-3E3B88550785.jpeg 0787127A-2257-43EF-8B3C-B49C7CBA5970.jpeg E7CFB834-7870-40D9-8B51-652010F2E73A.jpeg 890A942C-C40A-408A-A204-7E42BA2576FE.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2022
    Ptèr, Hans Groenenberg, TIMBERWOLF en 7 anderen vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Goede uitleg
     
    boris279 vindt dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Dat gaat mooi zo Boris, succes met de laatste 1500 :):) plus minus dan heej...............
     
    boris279 vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die komen er wel uitermate strak op hoor, heel mooi:):)
     
    boris279 vindt dit leuk.
  5. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Allen bedankt voor de reacties en het kijken.

    En we tegelen rustig voort, langzamerhand begint het einde in het zicht te komen.
    Zoals tot nu toe lijkt, is het rekenen en tellen aardig uitgekomen, en lijken de stuurboordzijde en bakboord zijde aardig op elkaar aan te sluiten.

    We zijn er nog niet , dus we tegelen maar lustig voort.

    814E1A85-AD2B-4C56-863E-D794C47CE540.jpeg 64C323F7-2E0B-4E46-BE96-B98406AB6EF2.jpeg
     
    Ptèr, Avado, Hans Groenenberg en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die plaatjes heb je er mooi op zitten Boris, dat scheelt inderdaad bijna niks tussen die twee zijden :worship::worship:
     
    boris279 vindt dit leuk.
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Het ziet er allemaal zeer strak uit Boris, ik weet uit ervaring wat een gefriemel het is, maar het einde is in zicht :worship::worship:
     
    boris279 vindt dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    boris279 vindt dit leuk.
  9. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    12ABE9AF-CD00-4CD6-B83F-7370ADB4748C.jpeg 176AEF65-EB97-4768-B52D-9C8A63896A14.jpeg 40FEAA3E-A556-4C38-A682-13DF7C44548D.jpeg Bedankt voor de reacties en het kijken.

    De grote koperplaatjes puzzel is min of meer klaar, resten nog het maken van alle kleine pas stukjes die aansluiten op de waterlijn.
    Alles met alles is het tellen en rekenen aardig uitgekomen, en heb ik tot nu toe minimaal verlies (rechter hoopje) en nog een aardige hoeveelheid tegeltjes over.
    Op naar de laatste etappe, daarna de sluitlijst maken, de kiel nog aan beide zijdes, en als laatste sluitstuk van de puzzel het roer.
     
    Arno Groffen, arvaa, Ptèr en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi man :worship::worship:
     
    boris279 vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Prachtig gedaan, ziet er heel keurig uit, zo heb ik er nog maar weinig gezien.
     
    boris279 vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Er zijn heel wat plaatjes geplakt de afgelopen tijd op het forum. En ook deze is mooi geslaagd!
     
    boris279 vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb gewoon op de 'leuk' knop gedrukt, maar zo netjes kom je het niet vaak tegen :thumbsup:
     
    boris279 vindt dit leuk.
  14. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  15. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Strak werk en ook goed uitgelegd hoe je ze tegen de romp zet. Die Gorilla CA moet ik ook eens uitproberen. Gebruik nu af en toe de Bison variant, maar die wordt wel bros.
    Laat je de plaatjes koperkleurig of ga je ze patineren?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  16. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Allen bedankt voor de reacties en het kijken.

    Ik ga het koper verder nog wel behandelen, maar ben nog even aan het denken hoe te doen, daar de meeste behandelingen en verwering die ik zie duiden op als het koper droog is en dus onderhevig is aan lucht (corrosie) in het water gedraagt koper zich anders (dus ook andere kleuren en uitwerking ) Maar daar kom ik later op terug.

    Suggesties en tips zijn altijd welkom.
     
    Ptèr vindt dit leuk.
  17. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Nou, daar ga ik dan eens rustig voor zitten hoe je dat gaat aanpakken want ik heb werkelijk geen idee. :weetnie:
     
    boris279 vindt dit leuk.
  18. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Er is een methode om het groen te laten uitslaan zoals in het echt. Wrijf het koper in met nat zout en plaats de romp in een grote plastic zak. Plaats in die zak ook een schoteltje met ammoniak en laat dit een nacht staan. Er zijn YouTube filmpjes van en ook op Google staat dat beschreven.
     
    boris279 vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vreselijk mooi gedaan tot zover Boris :worship::worship:
     
    boris279 vindt dit leuk.
  20. boris279

    boris279

    Lid geworden:
    10 jun 2014
    Berichten:
    594
    Locatie:
    J
    Allen bedankt voor de reacties en het kijken.

    Aangezien modelbouw altijd vooruit kijken is. En tuigage een essentieel onderdeel van een zeilschip is, en ik geenszins van plan ben het bijgeleverde touw/lijn te gaan gebruiken, heb ik besloten om mij zelf te trakteren op een zgn “continuous ropewalk” had destijds tijdens de bouw van mijn Scharnhorst en onlangs de firma Byrnes benaderd voor de op hun webpagina geadverteerde ropewalk, maar kreeg te horen dat het nog niet duidelijk was wanneer er weer een serie zou worden gemaakt voor de verkoop.

    Zo heb ik maar besloten naar het nodige zoeken en lezen van de firma ZHL in China de door hun aangeboden “continuous ropewalk “ te bestellen,
    Zij leveren een bouwpakket van een miniatuur touwslagerij.

    Deze zal als het goed is een dezer dagen zijn weg vinden naar mijn adres.

    Vast een foto van het apparaat van de webpagina van ZHL.

    In de tussentijd bouwen we vrolijk verder, en kijken we uit naar de aankomst van de ropewalk.

    DC556683-7CC5-4A4D-9BEE-8C69B557FE07.jpeg
     
    TIMBERWOLF, Herby63, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina