Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dank je wel Peter.Prachtig Piet, dit is weer Hogeschool werk.![]()
Als laatste worden de toppenanten gezet aan de grootmarsra, op de foto ziet U de toppenanten van achteren, het vaste part aan de ring aan het ezels hoofd, via het bovenste blok van het samengestelde blok weer teug naar het ezelshoofd en via het geleide blok naar het belegpunt,
Bekijk bijlage 554438
Onder de X het vaste part rechts en het geleide blok links de t is de toppenant die door de zaling naar de voet van de mast gaat,
Bekijk bijlage 554439
Op de volgende foto het verloop van de toppenant door het marsgat naar het belegpunt aan de voet van de mast,
Bekijk bijlage 554440
En tenslotte op de foto de beting achter de mast waar de toppenant(en) zijn belegd op de buitenste korvijnnagels
Bekijk bijlage 554441
Rest nog het zetten van de brassen, maar dat gebeurd pas als alle ra's getuigd zijn + de bezaan mast.
Dat is weer knap wat werk verricht, Piet. Het ziet er mooi uit, qua lijnen op het model en qua foto’s.Vandaag ook de brassen van de bram- en bovenbramra van de fokkemast gezet.
Op de foto zicht op de beide brassen, waarbij bb de bovenbrambrassen zijn en b de brambrassen. De bovenbrambrassen zij enkel uitgevoerd;
Bekijk bijlage 554456
Details van de brambrassen die op de zelfde manier lopen als de marsbrassen, dus via en ring (pijl) en blok (G) onder de grootmars naar het belegpunt, (b is het verloop van de brassen;
Bekijk bijlage 554457
En belegd op de zelfde nagelbank als de mars brassen,
Bekijk bijlage 554458
De bovenbrambrassen, enkel uitgevoerd met een iets zwaardere lijn en met een schootsteek aan de schinkels geknoopt,
Bekijk bijlage 554459
Ze lopen via geleide blokken van 3 mm aan de bramsteng van de grote mast naar het belegpunt op de fokkemars,
Bekijk bijlage 554460
Belegd op de reling van de fokkemars, wat niet correct is, want eigenlijk lopen ze via blokken onder de mars naar een nagelbank aan de verschansing. Maar daar zie ik geen kans voor omdat ik er niet meer bij kan komen. Dus met als motto als het niet kan zoals het moet dan moet het zoals het kan. Op een model ontkom je er soms niet aan om te 'schipperen'...en daar komt nog bij dat als jet het niet weet, je het ook niet ziet
Bekijk bijlage 554461
De fokkemast is hiermee volledig getuigd.
Dat was het dan weer voor vandaag, iets teveel gedaan misschien, maar ik voelde me redelijk goed en daar profiteer ik dan maar van....
Die zwichten ziet er echter prachtig uit, Piet. Best moeilijk om het niet zo te spannen dan de beide stagen naar elkaar toe buigen.Vandaag een min of meer vergeten stukje tuigage gezet, nl. de zwichting tussen de fokke- en de loze fokkestag,
Bekijk bijlage 554583
Bekijk bijlage 554584