HMS Diana Caldercraft (Flying Scotsman)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Flying Scotsman, 20 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Nouw kijk nouw net. In my verslag van de Haaerlem meld ik aan Henk dat ik benieuwd zijn oor de vordering op de Diana. Een paar uur later is de romp zomaar beplankt! :rofl::rofl::rofl: Onze Henk is een goede werker! :D:D:D Mooi zo!
     
    Herby63, Pingu57 en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  2. Peter ik doe mijn best om het zo goed mogelijk te doen:D

    Koos , dank je wel.

    Sjors ik heb de boodschap begrepen :rolleyes:. Ik heb wat extra kolen gekocht voor de locomotief :p.

    Heinrich dank je wel, klopt het was even doorwerken, ik snap ook niet waarom het allemaal zo lang moet duren:rofl::rofl:.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  3. Update

    Vanmiddag bezig geweest met het aftekenen van de geschutpoorten, was nog een hele klus. Ook hier was een verkeerde mal meegeleverd onderlinge afstand in de mal was 28,9mm en afmetingen 18mmx16mm. Terwijl in bb 16x14mm wordt vermeld. Maar gelukkig vond ik het antwoord in het verslag van onze Piet. Verder stond er in de BB dat de de zij-lijnen loodrecht naar beneden moesten lopen. Als ik dit goed begrijp lopen deze loodlijnen niet evenredig aan de onderkant van de 2e lijst, Ik heb een winkelhaak en het schip vlak op de tafel gezet en op deze manier de lijnen afgetekend, de vraag is is dit correct? . (voordat ik de boor er inzet)

    43AA37DF-5D6D-483D-B55A-2D1458A95414.jpeg
     
    EUSIV, Marc w, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Die kun je zo uitsnijden Henk, is helemaal goed.
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  5. Dank je wel, kan weer verder:)
     
  6. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Voorzichtig nouw met de boor en schalpel Dr Henk!
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  7. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Henk, mijn eerste reactie in dit topic. Wat leuk dat je ook de Diana aan het bouwen bent. Ik zie dat je een stuk sneller gaat dan ik :) hopelijk haal je me snel in, kan ik weer bij jou afkijken.... 'T ziet er in ieder geval al prachtig uit!
    Wat ik bij de geschutspoorten vergeten was te doen de afstand van het dek tot de poort te meten. Bij mij bleek die nogal te verschillen terwijl ik de poorten allemaal keurig in en lijn had lopen met de romp van het schip. Maar het dek liep dat dus duidelijk niet. Als dat bij jou wel zo is, heb je dat probleem niet. Als dat wel zo is, dan zul je de hoogte van de paarden van het geschut moeten aanpassen afhankelijk van waar het geschut op het dek staat. Bij mij kwamen de poorten in het midden vlak boven het dek uit, dus daar moest het paard zakken, terwijl voor en achter op het dek de afstand veel groter was, daar moest het paard dus iets omhoog.
    Zoals gezegd misschien heb jij het probleem niet. Dat kan ik niet helemaal zien. Eigenlijk is mijn advies dus: Meet de poorten ook even aan de binnenkant. Bij Piet op de foto's zie ik dat probleem niet, dus ik denk dat hij bij het plaatsen van het dek er al op gelet heeft. maar dat zal Piet wel weten :) Bij hem lopen de poorten in ieder geval ook in lijn met de romp. Dus dat is in ieder geval goed...
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  8. Hallo Eduard, dank voor je reactie en voor de tip, zal er zeker rekening mee houden. Heb al driftig in jou verslag en die van Piet zitten lezen en kijken. Qua tempo zal het wel meevallen, dus ik denk dat ik maar rustig achter je aan hobbel :jan::rolleyes:


    Zal wel lukken denk ik ;)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  9. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Tijd voor gaatjes boren, snijden en vijlen....
    Is wel aan jou toevertrouwd :)
     
    Stephan Kertész en Flying Scotsman vinden dit leuk.
  10. Tja, een nauwkeurig werkje, maar ik ben gestart.
     
  11. Update
    De eerste 6 geschutpoorten zijn gemaakt, uitgehakt en voorzien van kozijnen, daarna het eerste lak laagje

    8DC960D7-30F4-4877-9610-51759303EF78.jpeg 714849D7-1B08-459A-A706-333AC25087FF.jpeg
     
    Ronald Vis, TIMBERWOLF, Ronk en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er goed uit Henk, mooie gatjes hoor :rofl::rofl:
     
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Gaat helemaal goed komen zo Henk :thumbsup::thumbsup:
     
  14. Kleine update: alle geschutpoorten zijn geplaatst. Lastig klusje maar het is klaar, hieronder het behaalde resultaat 96A89849-86E8-4EA0-B3FE-C13648839CB8.jpeg 7EBB5261-D737-4642-B370-DBFA9EC306A9.jpeg
     
    TIMBERWOLF, Arno Verstegen, Avado en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Ziet er heel strak uit! Heb je nu nog veel hoogteverschil op het dek?
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die poorten heb je er mooi in zitten Henk:rofl::rofl:
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  17. Eduard ik heb nagenoeg geen enkel hoogte verschil in het dek zitten, ik heb een soort van hoogte hulpje gebruikt waardoor alles op dezelfde hoogte zit ten opzichte van het dek, ( scheelt misschien 1/10 mm). Ik denk echter wel dat ik tegen hetzelfde probleem (hoogte) ga lopen zoals jij hebt gehad. Denk ook dat ik weet waardoor dit ontstaat, namelijk in de bouw beschrijving staat een maatvoering van de linde latten van 1,5mm x 5mm voor de eerste beplanking
    Deze zitten dus niet in de doos maar een afwijkende maat 1,5mm x6,35mm (meet ik net)
    Als je start met het plaatsen van de eerste lat gelijk aan het dek zoals aangegeven dan kom je met de hoogte niet goed uit voor 2 latten geeft dit een totaal verschil van 2,75mm. Dus dit is een materiaal probleempje :(. Dus, ook ik zal de wielassen van de rolpaarden aan moeten gaan passen.

    dank je wel;)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  18. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie mooi strakke poorten Henk. Watter rode verf het jij gebruik?
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Dat ziet er strak uit Henk :thumbsup::thumbsup:
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  20. De verf Red Ochre van Admiralty Colours
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina