HMS Diana Caldercraft (Flying Scotsman)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Flying Scotsman, 20 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dank je wel, maar ik overweeg een rigoureuze ingreep, omdat de hoogte niet klopt en ik hetzelfde probleem nu heb als Eduard. Ik overweg nu de binnen verschansing er uit te breken en de buiten beplanking uit te stukken. Ik zit met een verschil van 2,7 mm en dat is veul of ik moet hetzelfde trucje toepassen wat Eduard heeft gedaan de wiel-assen van de paarden aanpassen dus dieper maken. :(o_O
     
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Henk, dat zou ik eerlijk gezegd niet doen. Dat geeft potentieel een behoorlijke inbreuk. terwijl het verhogen of verlagen van je paard relatief eenvoudig te doen is Je laat de wielassen gewoon hoger of lager uitkomen. Met je stelwig kun je ook de loop nog wat stellen.
    Mijn advies zou zijn eerst eens een heel kanon in elkaar te zetten en dan kijken of je het daarmee op kunt lossen.
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  3. Klopt wat je zegt, heb inmiddels een paard in elkaar gezet en de wielassen al 2mm aangepast, dat gaat eigenlijk best. Dus ik ga nog ff denken hoe ik dit op een handige manier kan fixen.
     
    Pingu57 en Eduard Renger vinden dit leuk.
  4. 82A10BF0-345B-4F68-820E-111AF361D951.jpeg

    Heb toch wel een beetje mijn bedenkingen, omdat in de bouw beschrijving maatvoering van 1,5mmx5mm aangegeven wordt maar er wordt hout geleverd in de maat 1,5mm x 6,35mm. Wat tot gevolg heeft dat de geschut poorten 2,7mm lager zijn komen te zitten.Door deze actie zijn de hoogtes van de rolpaarden ook niet meer correct maar kan ik aanpassen zoals hierboven al is besproken Maar hierdoor komen de berghouten dan ook anders te zitten in mijn optiek te laag.
    Het verschil geef ik weer met A-B-C (5mm zoals in de bb ) en A1-B1-C1 (6,35Mm geleverd hout). De vraag die ik wil stellen is wat adviseren jullie.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2021
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De 'fout' die je hier maakt, is dat je de positie van geschutpoorten en berghout bepaald aan de hand van je plankbreedte. Of de planken nu 5- of 6 mm breed zijn, dat maakt voor de positie van poorten en berghout niets uit. Je moet als referentie punt het geschutdek nemen en de bovenkant van de spanten in de kuil. Tevens is de tekening van Caldercraft 1:1, dus kun je ook aan de hand van de tekening alles afmeten. Planken hebben altijd wel een subtiele afwijking en zijn daarom minder geschikt voor correcte metingen, dit werkt alleen als ze allemaal exact 5 mm breed zijn, hetgeen zelden het geval is.
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  6. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik heb even bij mij gemeten en mijn berghout heeft een afstand van 42,8mm tot de bovenkant. Mijn poorten zitten alleen wel op 10mm afstand van de bovenkant. Mijn probleem was dan ook met het dek en niet met de poorten. Ik heb het dek onvoldoende aangeduwd bij het lijmen waardoor het in het midden vermoedelijk niet helemaal is aangesloten op de dekbalken. Vermoed ik ....
    Mijn berghout komt wel aan de onderkant ongeveer exact op de waterlinie uit. Veel lager had het niet kunnen zitten dus. Zeker geen 2,7 cm. Waarom dus niet je berghout gewoon op de goede afstand van boven meten. Ik kan me herinneren dat ik idd voor alle metingen gebruik heb gemaakt van de tekening uit de kit. Die is 1 op 1 dus helpt best wel.
     
    Flying Scotsman en pietsan vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dit is in grote lijnen wat ik bedoel, afmeten op tekening of vanaf de bovenkant van je model en je dus niet blind staren op de plankbreedte, want dan kom je bedrogen uit.
     
    Flying Scotsman en Eduard Renger vinden dit leuk.
  8. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Piet ik denk dat het er nu ook om gaat of het berghout dan niet te dicht op de geschutspoorten komen. Of stel jij toch ook voor om alle geschutspoorten opnieuw te doen en ze 2,7 mm hoger te plaatsen? Dat zou ik eerlijk gezegd niet adviseren.
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Henk, ik zie nu dat je de ramen om de poorten (rode balkjes zeg maar) nog wat hoger hebt zitten. Ik heb de afstand gemeten tot het raampje. Als ik het tot het gat meet kom ik bij mij inderdaad toch ook op 12,3 ofzo uit. In ieder geval lager dan op de tekening stond. Schijnbaar heb ik daar de tekening dus ook niet voor gebruikt. Ik zie dat ik de afstand van de poorten tot het berghout dan weer wel volgens de tekening heb gedaan. Dan kom ik nog niet boven de waterlinie uit. Zou ik vooraf wel goed meten. Blijkbaar lag het toch niet aan m'n dek, maar ook aan het niet goed meten vanaf de bovenkant.....
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Om alles opnieuw te gaan doen en dus eerst slopen lijkt mij nogal een rigoureuze ingreep.... Dat het berghout een klein 3 mm afwijkt van de tekening is niet zo'n ramp denk ik, de poorten zelf moeten natuurlijk eigenlijk wel goed staan, zeker aan de buitenkant i.v.m. de sierlijsten en rusten. Dus als die niet goed zijn afgemeten dan is aanpassen misschien toch wel noodzakelijk, jammer dat de sponningen er al in zijn gelijmd, want om de poorten aan te passen moeten die er weer uit. Je kan dan aan de onderkant een stukje hout bijzetten en aan de bovenkant de zelfde afstand wegschuren waardoor ze iets omhoog komen of andersom al naar gelang ze te hoog of te laag staan. de 2e beplanking dekt de aanpassingen dan af. Het is uiteraard aan Henk zelf hoe hij verder wil gaan.
     
    Flying Scotsman en Eduard Renger vinden dit leuk.
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Het zou mij behoorlijk storen, want je krijgt je kanonnen (kanons) er nooit fatsoenlijk in zo.

    Kun je niet de bovenste latten van 6,35 mm compleet nieuw plaatsen, en dan opnieuw de openingen snijden?
    Het is veel werk, ja, maar lost alle toekomstige ergernis ook op.
     
    Flying Scotsman en Eduard Renger vinden dit leuk.

  12. Piet, Eduard en Hans dank voor snelle reacties en het meedenken.

    Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt zal ik maar zeggen. ;)

    ik heb de fout gemaakt om niet op de tekening te kijken, maar de handleiding gevolgd die aangeeft dat bovenkant geschutpoort begint bij de onderkant van de tweede plank

    Gun ports
    (Note use the template (38) in conjunction with the side profile plans only. As the deck plans give only an approximation of the gun positions. Using the lower edge of the previously marked second limewood plank down from the upper deck level

    Ik ga dus voor de rigoureuze aanpak, het moet gewoon goed zijn :koud:

    Het is fout gegaan en wie zijn knt verbrand moet op de blaren zitten:confused:. Dat wordt dan een klus waar ik niet op gerekend had.

    Hans om de eerste 2 latten te vervangen lijkt mij een klus waar de meeste schade ontstaat, ik ga voor de oplossing die Piet aandraagt, sponningen er uit en en dan schuren en uitstukken waar nodig. Ik denk dat dit voor mij enige de manier is om het probleem op te lossen.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  13. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Het is even werk, maar je zult er zeker plezier van hebben verderop. Ik heb continu last gehad van de verkeerde positionering van de geschutspoorten. Niet alleen bij het plaatsen van het geschut, maar ook bij het meten van de sierlijsten en dergelijke. Uiteindelijk zie je er bij mij helemaal niets meer van omdat je toch niet weet hoe het anders moet. Maar achteraf had ik het ook beter zo op kunnen lossen. Ik heb alleen nooit bedacht dat het aan de hoogte van de poorten lag. Ik dacht dat het aan de hoogte van het dek lag. En dat kon ik echt niet meer wijzigen zonder de boel te mollen.
     
    Flying Scotsman en Building Mouse vinden dit leuk.
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet heeft ook gelijk. Wanneer er een tweede beplanking overheen gaat dekt dit iedere aanpassing weer af. Over tien jaar ben je dan zelf ook vergeten dat het daaronder even niet goed zat :)
     
    Flying Scotsman en Eduard Renger vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jammer voor het extra werk Henk, maar daarna hoef je jezelf ook niet meer te ergeren over een niet hersteld foutje.:D:D
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  16. Update: herstel van gemaakte fout:

    Alle geschut poorten onder handen gehad, alle sponningen zijn er nu uit, ik kan nu verder met de juiste maatvoering. De maatvoering van de tekening overgenomen en afgetekend. Dus nu eerst nieuwe gordingen maken. Hieronder het resultaat van al het breek werk ;)

    CFC64EF5-A171-45DA-9232-457D65BAD64B.jpeg 88354A01-CE3B-46F6-AB01-39A6B8D086EE.jpeg
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een klein advies, (waarschijnlijk overbodig) even een kanon op de juiste hoogte maken, en bij elke poort langs, niet alleen maar vertrouwen op de tekening, maar ook het lodderige oog gebruiken
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    Als je verschansing lager uitgevallen is dan bedoeld door het gebruik van 2 latten van 6,35 mm ipv 3 x 5 mm, zou ik er nog een (deel van een ) lat boven plaatsen. Er iets af doen kan je altijd nog,
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  19. Ga ik doen ;)
    Deze net nog weer gecontroleerd, deze zit flush.;)
     
    Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.
  20. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Vervelend klusje, maar het is het waard!
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina