HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Inmiddels staan alle paarden in elkaar gelijmd klaar om geschilderd te worden. Hier alvast een fotootje van het eindresultaat.
    Wat ik echt lelijk vind zijn de spijkertjes. Heeft iemand een mooier alternatief? Liefst zwarte met ronde kopjes. Heb al even gezocht maar kon niet echt iets vinden.
    Het optuigen laat nog even op zich wachten tot ik de goede touwen binnenkrijg.
    Dat wordt ook nog wel een puzzeltje denk ik. Heb nu verschillende naslagwerken bekeken, maar super duidelijk is het allemaal niet.
    Oh ja en voor de breech(?) lijn zou ik graag een ring hebben achterop. Piet ik zag dat jij dat ook hebt. Heb je die er zelf op gezet? Of had je ander type geschut?


    F2B6B1E8-394B-4B6A-BF4F-31B116774BD8.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2020
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Dat zijn ook lelijke spijkers. Lijkt wel of die geen kop hebben. Ik heb er met een kopje, die waren van corel. Maar ook kick en Mantua heeft spijkers. Kijk eens op cornwall voor hun uitgebreide assortiment.

    Het geschut ziet er wel strak uit verder.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.210
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De ringen voor de broeking heb ik er zelf opgezet, zijn gewoon wat grotere oogboutjes. gaatje achter op de lopen geboord en in elk kanon een oogboutje gelijmd.

    Ik heb messing nageltjes/spijkertjes van 6 mm lang met een mooie ronde kop, zeer geschikt voor de tappendek plaatjes. Als je mij je adres geeft, dan stuur ik ze op en heb je ze van de week nog in huis. Ik heb er een paar honderd liggen, dus ik kan er wel wat van missen.... (je moet ze wel zelf nog zwarten, of wat ik ook wel doe is de messing spijkertjes gebruiken en de koppen dan even aantip met zwarte verf, is net zo makkelijk)

    (kijk even in je postvak, daar staat mijn tel.nr. dan spreken we direct wat af als je me belt en heb je ze nog voor het weekend)
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2020
    Eduard Renger en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    :) geweldig dit forum
     
    pietsan vindt dit leuk.
  5. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Ah kijk daar had ik nog niet aan gedacht. Ik had geprobeerd een ringetje erop te lijmen, maar dat was nog niet stevig genoeg. Overigens denk ik dat ik veel te dik touw heb besteld voor de broeking. Ik heb nu 1,2mm besteld, maar denk dat 0,6mm correcter zou zijn. Nou ja ga wel even proberen wat goed staat.

    Heel tof dat je de spijkertjes wilt opsturen!
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Een heel mooi kanon aan het worden Eduard, word alleen maar mooier met de juiste spijkertjes :worship::weetnie:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    voor de spijkertjes , kijk ook eens in de hobby winkels bij kant klossen. deze spelden zijn wel te lang maar deze kan je met een normale kniptang inkorten ( zijn geen stalen zoals kopspelden voor naaien ).
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Mijn vrouw heeft een blauwe maandag nog gekantklost, dus wie weet heeft ze nog wat op haar atelier liggen. Dank voor de tip dus!!
     
  10. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Het lijkt me allemaal zo dik. Wat ik lees is dat de omtrek van de broeking op 18 ponders vanaf 1780 5,5 inch was. Dat komt dan op 1,75 inch diameter. (5,5/3,14). Dat is dan weer 4,45cm. Op een schaal van 1:64 is dat 7mm. Dat lijkt veel minder dan op de foto. alhoewel ik niet weet of de foto een 18 ponder laat zien. Als het een 24 ponder of meer is dan zou de omtrek alweer 6 of 7 inch zijn geweest.

    En dat links geslagen... helaas te laat gezien. Heb dus sowieso het verkeerde touw. Kan dus nog wel wat proberen...

    Hillegom.... ik vrees van niet. Ik zal er nog eens over nadenken :)
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Het kanon staat op het middeldek dus het is een 24 ponder.
    Van drie dunne touwtjes kan je zelf één dikkere slaan, Linksom.

    En denk nog maar eens na over Hillegom.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Jan, heb er eens over nagedacht, even de thread goed gelezen en het lijkt me toch wel erg leuk om aan te sluiten in Hillegom. Heb me zojuist aangemeld. Uiteraard met model!
    Dank voor de tip, had het helemaal gemist eigenlijk, omdat ik alleen dit forum volg.
     
    janzwart vindt dit leuk.
  13. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Zojuist op aanraden van Henkl nieuwe blokken besteld bij https://www.syrenshipmodelcompany.com
    Omdat ik gelijk alles vervangen heb was het een kleine rib uit m’n lijf dat wel, maar hopelijk is het een goede upgrade van het model.
    Tegelijk ook de monogrammen van George iii erbij gedaan. Nu 20 dagen wachten....
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Had ik je ook kunnen leveren, in 3,5, 4 en 5 mm :) IMG_20181205_114005.jpg
    3 mm enkelschijfs
    4 en 5 mm enkel en dubbel
    € 3,- per 10 stuks
     
    Eduard Renger en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi Hans, had ik gezien, maar omdat je niet alle maten had en ik wel allemaal dezelfde wilde en ik toch voor de monogrammen moest bestellen koos ik voor Syren... sorry :)
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  16. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Na twee dagen stug doorverven zijn alle paarden dan uiteindelijk rood. Morgen met de spijkertjes van Piet een en ander verder in elkaar zetten.
    77EBB8D1-37CB-41CF-8DC4-35F8EC81998C.jpeg
     
    pietsan en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Geen sorry hoor - we kunnen niet alles hebben.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Zo die staan netjes in het gelid opgesteld, netjes hoor Eduard :thumbsup::thumbsup:
     
    Peter de Vries en Eduard Renger vinden dit leuk.
  19. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    :banana:De spijkertjes van Piet kwamen vandaag al binnen. Nogmaals heel veel dank Piet, ze zien er zoveel beter uit!
    Hieronder het eerste probeersel. Ik denk niet dat ik ze allemaal zo ga doen. Want die deadline van m’n 50ste moet ik wel halen natuurlijk (nog maar vier jaar te gaan....) Alleen de zichtbare.

    De lelijke spijkertjes heb ik gebruikt om de bouten te simuleren die de boven en onderkant met elkaar verbinden. De scheiding tussen boven en onderkant heb ik gewoon met een mesje aangebracht. Het handvat voor de keg(?) achter heb ik gedraaid van een stukje resthout wat ik nog had. Dat was best een gepriegel :).
    De dingetjes op de wielen zodat ze er niet afrollen bij het rijden zijn ook gemaakt van de lelijke spijkertjes (die heb ik eerst platgeslagen). Minidrupje lijm en voorzichtig erop plakken.
    De ring voor de broeking heb ik gemaakt van 0.7mm draad om een rond tangetje gedraaid. Dat is wel veel werk. Zou die eigenlijk wel ergens willen kopen. Nog even naar zoeken dus.

    Wat vinden jullie?

    1DA34822-897E-4B82-A02B-1CDBB09DCC99.jpeg
     
  20. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wat ik vind? Super! Het is het handvat van de stelwig overigens.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina