HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    En zo is het ! :)
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  2. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    :banana:Alle kanonnen zijn klaar. Tenminste ze zitten in elkaar. Nu nog optuigen natuurlijk. Dat is nog een hele klus vermoed ik. Hieronder wat overzichtsfoto’s van het tussenresultaat.
    Ik heb uiteindelijk alleen op degenen die zichtbaar blijven zo’n ontstekermechanisme gezet. Ook de monogramma van George zitten er niet overal op, omdat ik ze voor het bovendek wilde bewaren. Alle zichtbare hebben het uiteraard wel.
    Ze hebben wel allemaal een handvat aan de stelwig. Die waren leuk om te maken:)
    Nu wachten op m’n haken voor de tallies. Begin Januari besteld, helaas nog niet binnen... had ze ook zelf kunnen maken, maar toen had ik ze al besteld ... nu maar wachten dus. Ach de broekings zijn nog voldoende werk vermoed ik.
    76F3C0E9-00ED-42D4-B63C-2A299E85B3A6.jpeg 71A05287-860E-4629-ABF2-A3F6C6BC364E.jpeg 0AE863A7-73EA-4E6C-A860-865B802B0A36.jpeg 7BCA5401-4562-445B-A952-FCF1CB1217C2.jpeg
     
    ThVo, TIMBERWOLF, SjorsZ en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Mij zie je niet meer in die Engelse wateren met mijn galjoen. Kijk wel uit voor dat indrukwekkend geschut.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er mooi uit Eduard. :worship::worship:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Knap stukkie werk Eduard, complimenten hoor :wave
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ik vaar rond in de hollandse wateren.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  7. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :worship: mooi dek met kanonnen
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Eén van de factoren in de successen van de Engelse marine eind 18e, begin 19e eeuw, was de "rate of fire". De tijd van het ene schot tot het volgende met hetzelfde kanon. Naast het feit dat de Engelse mariniers beter getraind waren, beschikten ze ook over flintlocks, terwijl de tegenstanders nog lonten gebruikten. Daardoor konden ze 2 tot 3 x schieten in dezelfde tijd. In 1794 zullen ze dus wel al flintlocks gehad hebben.
    Ik denk dat je die 1800 van zu Mondfeld ook niet letterlijk als vanaf 01/01/1800 moet interpreteren :)

    Als je foto's van de HMS Victory ziet, staat er achteraan op de kanonnen een half rond loden bakje, dat de flintlock die eronder zit beschermt wanneer niet in gebruik.

    Succes verder met het bouwen.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  9. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Dank voor de info! Weer wat geleerd. Misschien toch maar op alle kanonnen het freubeldingetje zetten :)
     
  10. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Het heeft weer even geduurd, maar eindelijk weer wat voortgang. Ik heb alle broekings af. Er volgt vast nog wel een overzichtsfoto, nu eerst een vraag. Ik ben begonnen met het tuigen van de bakstalies. Ik had gedacht het te doen volgens de foto’s die eerder in het verslag staan van de hms victory. Dus met haken die met een woeling aan het blok zitten.
    Caldercraft heeft echter standaardhaken van 5mm lengte. Dat blijkt echter compleet uit verhouding. 3mm zou al beter zijn. Nu kan ik evt zelf haakjes maken van ringen. Maar liever gebruik ik een kant en klaar product. Heeft iemand suggesties voor kleinere haken. Ik vrees sowieso dat ik de woeling niet kan toepassen omdat dat teveel ruimte gebruikt en de blokken anders te dicht op elkaar komen. Ik zie gewoon niet wat ik anders fout heb gedaan. De blokken en het touw zijn goed in verhouding nl. Iemand suggesties? D29F9474-84B0-44CD-9F39-131DDC7DD821.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2020
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel kleiner als die 5 millimeter krijg je die haakjes denk ik niet Eduard, ik dacht dat ik ze kleiner had, maar die mijne zijn ook 5 millimeter
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik knoop de blokken direct aan de ringen en gebruik dus geen haken voor de bakstalies, zo passen ze er beter tussen..
     
    Stephan Kertész en Eduard Renger vinden dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    ik denk dat Piet gelijk heeft. Kleiner krijg je die dingen niet. Ik had voor je gekeken bij Cornwall maar die heeft alleen die wat jij ook hebt. Of je zal ze zelf moeten maken. Stukje dunne koperdraad.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  14. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Hoorn
    Eduard,
    De blokken die je gebruikt, hoe groot zijn die en waar heb je die vandaan?
     
  15. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
  16. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    ik heb nog wel deze gevonden. Die zijn maar 3mm lang. Maar dat wordt weer een duur geintje, dus ik ga ze eerst proberen zelf te maken.
    8193BA79-CD6B-4AAD-AD3C-A617C9749C71.jpeg
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort
    Die had ik ook gezien incl het bedrag. Je hebt er veel nodig. Is wel een werkje wat je gaat doen. Je zou ook nog op aliexpres kunnen zoeken. Daar hebben ze de gekste dingetjes
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Eduard Renger en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Op Ali niks kunnen vinden helaas. Geprobeerd zelf te maken, maar is wel erg klein en wordt niet echt mooi. Dus toch maar 20 van die setjes besteld. Bij Cornwall viel de prijs gelukkig mee. Goedkoper dan de optie van Jan, die er overigens ook erg mooi uitzag!
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.782
    Locatie:
    Ittervoort

Deel Deze Pagina