HMS Diana - Caldercraft model

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Eduard Renger, 11 mrt 2017.

  1. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    X2
     
    Herby63 en Eduard Renger vinden dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ergens in de jaren 80:rolleyes: moesten wij er op school ook mee werken met een schraapstaal . Sterker nog later mochten we er zelf eentje maken uit een oude zaag. Dit plaatje moest volkomen vlak zijn en gewet aan drie zijden. Als dit gebeurd was werd er onder een beplaalde hoek een braam aan getrokken die er voor zorgde dat je er ook daadwerkelijk een kleine krul mee afschraapte. Dit was dan een bewegiging die je van je af deed. Ook in die tijd als excursie bezochten we een klein bedrijf wat gitaren bouwde die het ook gebruikte. Maar altijd schuurde hij het oppervlakte van een gitaar na. Wat hij ook deed tussendoor is voor de laatste schuurgang het hout bevochtigen zodat de aanwezige vezels omhoog kwamen. Na een laatse maal schuren met korrel 400 schuurde je dit er min of meer alsnog vanaf.
    Daarom schuur ik overigens niet fijner dan korrel 400 (zolas ik wel eens lees met een korrel 1000} dit heeft dan ook geen zin.
    Ik heb mijn dek ook wel geschrapt met een stanleymesje bijvoorbeeld. Maar het resultaat bij zacht hout is niet mooi. Dit komt omdat een mes niet de bedoelde braam heeft. Wel schrap je enigzins de onderliggende delen gelijk. Eigenlijk met het schrappen van een mes druk je de boel een beetje in. Een vandiktebank is meer gebaseerd op het schaven en door het daaruit voorkomemde machineslag altijd wenselijk te schuren.
    Schuurmachientjes geven zeker wel schuurkringetjes maar met de hand, de nerf volgend, absoluut niet.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2020
  3. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooi verhaal Hans. Ik ga wel eens wat proefstukjes maken. Kijken wat bevalt. Het schraapijzer dat ik gebruik werkt op zich prima. En ik ga er ook maar niet teveel aan doen. Ik ben al blij met het huidige resultaat :)
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    En het is een heel mooi resultaat Eduard, je dek ziet er prachtig uit :rofl::rofl:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  5. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Zo, op de helft. Het gaat niet snel, maar het ziet er wel goed uit. Ik denk dat de breeuwnaden eigenlijk net iets te breed zijn, maar voor het oog vind ik ze zo wel mooi, dus de andere kant probeer ik zo symmetrisch mogelijk te maken. Wordt nog een klusje want de breedte van de plankjes varieert ongeveer tussen de 3,8 en 4,2 mm. Maar goed met een beetje uitzoeken en meten ga ik trachten op de zelfde hoogte de planken in te laten in de waterwegplank.

    7FA3B4C9-2C0B-47BB-8823-1BB3C93DC9D4.jpeg DCF34A4C-DE4A-4FDD-A129-A4340783973A.jpeg
     
    walter10, pietsan, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Deftig
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Heel mooi en "secuur" uitgevoerd Eduard, :thumbsup:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  8. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Schitterend :thumbsup::worship::worship::thumbsup:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  9. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat is een STRAKkkkk dek!
     
    Herby63 en Eduard Renger vinden dit leuk.
  10. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Klopt, vooral de "jogling", het inlaten van de beplanking in de watergang is mooi uitgevoerd.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi werk hoor!
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  12. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    Zeer netjes
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  13. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Het dek is af. Helaas toen ik het wilde gaan olieen bleek mijn olie niet meer goed. Dus maar even nieuwe (Rustins Danish oil) besteld. Hopelijk komt die een beetje snel, want ik wil het dek eigenlijk eerst in de olie zetten voordat ik het monteer.
    Het symmetrisch inlaten is gelukt. Helaas kwam ik daardoor bij de kuil en het forecastle (voordek?) niet meer helemaal in lijn uit. Maar dat is dan ook het enige. Verder zeer tevreden over het dek. Het gebruik van garen als breeuwnaden is me zoals gezegd erg goed bevallen. Ik denk dat het ook minder werk was dan het zwarten van alle latjes met een potlood of stift.
    Hieronder de foto’s van het voorlopige eindresultaat. Zodra de olie erop zit zal de kleur nog wel iets mooier worden verwacht ik.
    Ik heb het dek overigens twee keer helemaal geschraapt. Om alle lijmresten en vlekjes te verwijderen. Op de foto’s ontdek je altijd weer nieuwe plekjes, maar die werk ik nog bij.

    A5125A98-C623-4DC2-967A-8373F23E6AC0.jpeg CA317C37-7072-4470-8AA7-4B3EC44C67E6.jpeg B3788380-9BBA-4EC6-896C-8FF5A53CAA0B.jpeg
     
    Mees Ippel, arvaa, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ziet er netjes uit Eduard, ik raad wel aan om zuinig te zijn met de olie, één dun laagje geeft (naar mijn mening) het mooiste resultaat. Als je de olie direct na het aanbrengen na wrijft met een zachte doek die niet pluist of keukenpapier dan word het nog beter. Zelf kleur ik mijn dekken nooit, dit werd in het echt ook niet gedaan, daar zijn de dekken onbehandeld en werden ze meestal grijs door invloeden van weer en zeewater. Om mijn dekken tegen verkleuring te beschermen doe ik er slechts één laagje transparante matte lak over. Maar er zijn ook legio bouwers die het dek beitsen, dus uiteindelijk is het maar net wat je zelf mooi vind.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  15. Bijzonder strak werk Eduard, ik vind het bijzonder mooi gelukt:worship::worship:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi deck eduard
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Een heel knap dek zo Eduard, complimenten :worship::thumbsup::worship:
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Je dek ziet er gelikt uit, heel mooi regelmatig, perfect legpatroon, ...
    Ik vraag me alleen af waarom je een 0-1-3-2 legpatroon gebruikt hebt en niet gewoon 0 - 1 - 2 - 3.
    Sorry, milimeterchef aan het werk. :)
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.
  19. Eduard Renger

    Eduard Renger

    Lid geworden:
    6 mrt 2017
    Berichten:
    604
    Locatie:
    Veenendaal
    Heren dank voor alle complimenten.
    @piet, ik zal inderdaad een dun laagje olie gebruiken. Ik kies hier voor olie omdat ik dat bij het geschutsdek ook heb gedaan.
    @herby, het patroon heb ik gebaseerd op Zu Mondfeld. Zie foto hieronder. Eerder zei ik een vierplanken systeem te gebruiken, maar het is een drieplanken systeem geworden.
    1206D0F2-2997-4C76-93A0-8A59C1FDCECB.jpeg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Rare jongen, die zu Mondfeld, maar inderdaad, naar perfectie uitgevoerd door jou.
     
    Eduard Renger vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina