HMS Harpy 1796 - Vanguard Models

Hallo allemaal,

Het is even geleden dat ik iets van mijn modelbouw voortgang heb getoont op het forum en daar moet verandering in komen. Helaas kan ik gewoon te weinig tijd vrijmaken voor modelbouw en heb ik mijn project WvH voorlopig opzij gelegd. Ik heb teveel uit te zoeken en wil eigenlijk mijn schaarse beschikbare tijd besteden aan bouwen i.p.v. researchen.
Zodoende ben ik een ander project gestart dit jaar en ben ik al een paar weken onderweg en kan dan ook wat voortgang tonen. Het voordeel van dit project is, dat ik weinig hoef na te denken of onderzoeken en gewoon kan bouwen out-of-the box. In mijn situatie kan ik dit project snel pakken en weer opruimen zonder mijn halve huis te hoeven verbouwen en maak ik snel progressie tijdens de bouw. Misschien een beetje saai voor mijn doen.... :eek:

Het model
Het bereft een brik-sloep, een twee master uit de Diligence-klasse van de Britse koninklijke marine genaamd HMS Harpy. Het schip is gebouwd in 1796 en het betreft een model kit van Vanguard models.

ca1a56d87d78d1819478c4f24592dfb6.jpg


Op bovenstaande illustratie is de tweemaster HMS Harpy op de voorgrond in het midden afgebeeld. Een afbeelding van het afgebeelde model is hieronder weergeven. Deze afbeelding is afkomstig van de website van Vanguard Models. https://vanguardmodels.co.uk/

864c030e06900c2c3e4854bc0475e35d.jpg


Enkele specificaties van het model:
Jaartal - 1795 / 1796 (te water lating)
Schaal - 1/64
Lengte - 845mm (incl. boegspriet)
Breedte - 277mm
Hoogte - 580mm
Dit betreft het model met de koperen beplating en luxe blokken

De Dilligence-klasse
De Diligence-klasse was een serie van acht 18-kanons brik-sloepen die in de jaren 1790 voor de Britse Royal Navy werden gebouwd. Deze schepen werden ontworpen door John Henslow, een van de toenmalige Surveyors of the Navy, en de bouw werd goedgekeurd op 22 april 1795. De eerste vijf schepen werden besteld op 4 maart 1795, gevolgd door nog drie in juli 1795

Ontwerp en Bewapening
Oorspronkelijk was het plan om deze schepen uit te rusten met zestien 6-ponds kanonnen. Echter, op 22 april 1795 werd besloten om ze te bewapenen met zestien 32-ponds carronades, waarbij twee 6-ponders als boegkanonnen dienden, waardoor ze als 18-kanons sloepen werden geclassificeerd. In de praktijk bleek deze bewapening te zwaar, waardoor bij de meeste schepen de 32-ponds carronades werden vervangen door 24-ponds carronades.


HMS Harpy geschiedenis en enkele feiten
HMS Harpy was een Diligence-klasse brik-sloep van de Britse Royal Navy, te water gelaten in 1796 en verkocht in 1817. Ze was het langst in dienst zijnde schip van haar klasse en heeft uitgebreide reizen gemaakt. Gedurende haar diensttijd nam ze deel aan verschillende belangrijke operaties en zeeslagen.

Dienst tijdens de Franse Revolutionaire Oorlogen

  • Ingebruikname en vroege successen (1796-1797): In april 1796 werd HMS Harpy onder bevel van Commander Henry Bazely in dienst genomen voor patrouilles in The Downs. Op 20 augustus maakte ze deel uit van een eskader dat het schip Augustic veroverde en de Nelly heroverde. Op 25 december 1796 veroverde de Harpy het schip Hoop, in samenwerking met de gehuurde gewapende cutter Hind. Begin februari 1797 onderschepte ze de Franse privéer Requin nabij Dungeness Point en heroverde kort daarna het schip Liberty van Newcastle.
  • Verdere operaties en veroveringen (1797): In mei 1797 veroverde Harpy de Russische hoy Leyden en het schip Fourcoing, die goederen vervoerden van Rotterdam naar Rouen. Later die maand heroverde ze het schip Friendship, dat onderweg was van Southampton naar Leith. In juni 1797 nam Harpy de Franse privéer Espérance gevangen, een roeiboot bewapend met 10 draaibassen en bemand door 32 man.
  • Expeditie naar Oostende (1798): In mei 1798 nam Harpy deel aan Sir Home Riggs Popham's expeditie naar Oostende, met als doel de sluizen van het Oostende-Brugge kanaal te vernietigen. Hoewel de sluizen succesvol werden vernietigd, dwongen ongunstige weersomstandigheden de troepen onder Generaal Coote zich over te geven.
Dienst tijdens de Napoleontische Oorlogen
  • Zeeslag bij Saint-Malo (1800): Op 5 februari 1800, samen met de sloep Fairy, raakte Harpy betrokken bij een actie tegen het Franse fregat Pallas nabij Saint-Malo. Na een langdurige achtervolging en gevecht werd Pallas uiteindelijk veroverd door het Britse fregat Loire. HMS Harpy had in dit gevecht één dode en drie gewonden.
  • Slag om Kopenhagen (1801): Op 2 april 1801 maakte Harpy deel uit van het eskader van Admiraal Lord Nelson tijdens de Slag om Kopenhagen. Hoewel ze aanwezig was, leed ze geen verliezen, wat suggereert dat haar rol beperkt was.
  • Latere operaties en verkoop (1803-1817): Na een periode uit dienst te zijn geweest, werd Harpy in 1803 opnieuw in dienst genomen onder Commander Edmund Heywood voor operaties in de Noordzee. Ze nam deel aan verschillende acties tegen Franse konvooien en privéers. In 1811 voer ze naar de Kaap de Goede Hoop en nam deel aan de Britse invasie van Java. Na een lange en actieve diensttijd werd de HMS Harpy in 1817 verkocht voor £710.
Erfgoed en herinnering
HMS Harpy wordt herinnerd als een veelzijdig en effectief oorlogsschip dat deelnam aan belangrijke maritieme operaties aan het einde van de 18e en het begin van de 19e eeuw. Haar bemanning ontving onderscheidingen voor hun moed, waaronder gespen op de Naval General Service Medal voor acties zoals de verovering van het schip La Pallas en de Slag om Kopenhagen.

Voor meer gedetailleerde informatie en bronnen over de HMS Harpy kunt u terecht op de Wikipedia-pagina over HMS Harpy (1796).


Mijn keuze voor dit schip
Dit is een modern ontwikkelde bouwdoos waarbij veelal gebruik gemaakt wordt van pre-fab laser-gesneden delen. Dit zorgt voor heel veel detail in je model, zijn zaken heel precies vooraf ontwikkeld met zeer goede pasvorm maar de modelbouwer wordt minder uitgedaagd in het zelf fabriceren van onderdelen. De charme van deze bouwdoos is het deels open dek met zichtbare dekbalken, de hoge kwaliteit van materialen (perenhout) en 3d geprint beslag met heel veel details, carronades t.o.v. kanonnen en verfwerk.

Dit betekent vooral bouwen en niet te veel researchen of nadenken. Dit past precies in het plaatje wat ik op dit moment nodig heb en zoek. Daarnaast is het een mooi scheepje om te zien, met opengewerkte details en op het dek voornamelijk carronades i.p.v. kanonnen en is voor mij weer eens wat anders. Ook zit aan dit scheepje subtiele verfwerkzaamheden. Diegene die mij kennen, geniet mijn voorkeur om te verven met hout en natuurlijke materialen. Kortom, een leuke uitdaging.

Chris Watton is de ontwerper van deze kit en staat voor accuratesse en kwaliteit voor het werk dat hij maakt. Hij is ook de eigenaar van Vanguard Models. Hij heeft o.a. ook enkele bekende kits ontworpen van Caldercraft zoals Diana, Agamemnon en HMS Victory. Hetzelfde heeft hij gedaan voor Amati (de gehele Victory serie).

De doos en de inhoud
Het is niet zo'n groot schip en dus is de doos ook beknopt van formaat. Ongeveer 60cm lang en 20cm breed. Het grafisch ontwerp is van de hand van de zoon van Chris.

Bij het openen van de doos zit alles heel goed verpakt met bubbelplastic, doosjes en de houten platen vastgetaped zodat het niet kan schuiven in de doos. Het hout is van goede kwaliteit en ziet er prachtig uit.

8b2c2d09fd40589c2ee71adbeaba1aef.jpg


22d02e6af862b022b22ee24dc51c7dd4.jpg


d8db964fb7e83e22d5df0c555a0d0fcb.jpg


De meegeleverde tekeningen en fotoboek / bouwinstructies om het model te bouwen zijn erg indrukwekkend! Hieraan kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen! :worship:

e81370c4dd5de3f9c805cc71f88e1532.jpg


37fef91ddd37909b8634ad660058e8d4.jpg


Het meegeleverde beslag is voornamelijk 3d geprint kunststof en Photo Edge (PE) messing. De blokken zijn van hout.

bbde96e7c581319436c323ec71e06ef3.jpg


1cf6da5f0fa7fddca102de550820e31a.jpg


e9c1847a6f37313d1a66a11ad60088b3.jpg


Zoals gezegd bestaat deze kit voornamelijk uit perenhout. Zowel latten voor de romp als ook voorgesneden platen vol onderdelen met de laser. Veel details, kwetsbare onderdelen en hoge kwaliteit.
De frame en spanten zijn gemaakt van een hoge kwaliteit MDF. Mijn ervaring hiermee t.o.v. vliegtuig multiplex deel ik verderop in het bouwverslag....

3d57e2f6b338b850a9360404ceb0693f.jpg


5b5eb9241310744ca6b85251d2a7b719.jpg


Tot zover de introductie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik onder de indruk ben van de kwaliteit en zorgvuldigheid waarmee deze bouwdoos is verpakt en kwaliteit van alle onderdelen, tekeningen en bouwinstructies. De bouw van het model is al een stukje gevorderd, dus de eerst volgende update waarbij de bouw gaat starten volgt snel. ;)

tot snel,
Peter
 
Peter succes met dit "eenvoudig" projectje. Gezien jouw kunnen zal het niet eenvoudig worden en er iets bijzonders uit rollen. We zullen met aandacht volgen.
 
Chapter 1 - de bouw begint!
De eerste fase van de bouw begint met het samenstellen van het frame. Dit is bij ieder project vaker het begin. Spanten die op een kielplaat worden gezet. Toch is de contructie bij deze kit een beetje anders.
Ja, de spanten en de kielplaat is nog steeds hetzelfde, maar de opbouw van het frame, de constructie zorgt er op den duur voor dat dit een heel stevig geheel wordt op een innovatieve manier. Ik neem jullie mee in dit proces.

De spanten zijn netjes genummerd en op een aantal spanten bij de boeg heeft de laser een lijntje achtergelaten zodat de bouwer weer tot hoever het spant afgeschuind moet worden. Dit dient vooraf het plaatsen te gebeuren.

45ea3ccf28bd06b2fdeeb227ffbe9f80.jpg


Hieronder is daar een voorbeeld van gegeven. Het linker deel is nog recht terwijl de rechterkant afgeschuind is.

50bbe186e1c0ee4203916217e1fda93e.jpg


Dit proces herhaal je bij spant 1 t/m 3 en plaats je op de kielplaat ZONDER lijm. In het begin wordt niets gelijmd en dient pas in een veel later stadium aangebracht te worden....
De kielplaat is dun en daarmee heel slap en flexibel. Opletten dat deze niet breekt, MDF is kwetsbaar....

3e7eff2f4ef372193a2230298d4d30de.jpg


247ce49db3119131ace293943c7a255b.jpg


Nu het frame in basis als een dry-fit in elkaar zit, worden twee extra versteviging naast de kielplaat geschoven waardoor het geheel iets steviger wordt.

d39bc2f1e8d8e9f26aeba403a436469a.jpg


1b34d910223aade4ec8ba833cdc8603a.jpg


505b0b704421f1e0fdeeb91ddc2c03ae.jpg


Nu de twee extra platen op z'n plek zitten, gebruik je kleine spie'tjes om de boel te verankeren en vast te zetten. Alles past zeer nauwkeurig in elkaar als een 3d puzzel.

5ec7372d1199e71efe90eae1acda8b12.jpg


a27fd151ae24b5d7cef0131ff64a8e86.jpg


0973a5be295d91d94aacf01977070912.jpg


Gaandeweg worden extra verstevigingen aangebracht aan het frame....

7191d08bdc315faea9d62f09b4a0e902.jpg


db420823f3e89b8238b0c914cf12d5ac.jpg


Tot op heden past het allemaal heel erg goed in elkaar. Het MDF is dun, zwak en erg kwetsbaar. Door de verstevigingen aan te brengen wordt het steeds een steviger geheel, echter niets is nog gelijmd.

Tot zo ver deze update,

tot later,
Peter
 
Succes met deze bouw.

Het is af en toe inderdaad nodig terug te schakelen naar "eenvoudigere" modellen. Al is dit ook zeker geen beginners model.
 
Chapter 2 - benedendekdelen en verdere verstevigingen

Bedankt voor de leuke reacties mannen!

Met het plaatsen van het dek en valse dek krijgt de romp verder versteviging. Het dek is al kant en klaar en dient op de onderplaat gelijmd te worden.
Ik ben er geen fan van, maar ik besluit het toch te gebruiken.

06116f127a0a55e6f328a7b0a0f59cd5.jpg


821192be25f578b2fea311482d60754b.jpg


dd245b60bc316ec88ea1ebf7ecaa46bd.jpg


Het past werkelijk allemaal heel goed zonder bijzonderheden. Het enige wat tot nu toe gelijmd is, is het dek aan de onderplaat.
De onderplaat wordt met houten keggen vastgezet.

7bfa7cff20a51c013b5d5d3f0183c923.jpg


1f19085272a6655e55ac8abb006cb08e.jpg


2b81ccd3763140f7375ad75f698d81ed.jpg


6a7d9aff7cdd8c7abb959fa9714110ed.jpg


Verdere verstevigingen worden aangebracht die tevens als wanden gaan dienen. Deze twee wandjes worden ook aan de onderkant vastgezet aan het dek met keggen.
Ik vind het een slim systeem.

dc41ec7a7673b202dbe260f5f3f7735c.jpg


ec951ece063951bee7110e80f2c84367.jpg


d27ee40b2a00636ff4e8c3fbf52606c3.jpg


Bij de boeg van het schip moeten nog twee spanten geplaatst worden zodat de vorm van de boeg zichtbaar wordt.
Hoewel het mooi op z'n plaats valt en de afschuining al gedaan is, zal er toch nog wat verdere finetuning nodig zijn.
Op dit moment is het de bedoeling dat alle verbindingen en overgangen wordt ingesmeerd met houtlijm zodat het een stevig geheel wordt nadat de lijm opgedroogd is.

0ee948e204ebc53f0a300b9a1d23a125.jpg


523f27c186460e62a28a923e7f1e9150.jpg


091b19d5f72b62a784e00fcc1e5e8c14.jpg


5b6e24df816de15155152eedcf63db4c.jpg


Nu dit gedaan is, wordt het achtersteven opgebouwd. Deze bestaat uit een aantal stukken die in elkaar gezet moeten worden...

ac31546b876d37c2fb43f070df39f10e.jpg


6b44de7fbeee61374d121dd81eabc8ff.jpg


0f10e252215dda004061995f6c6250dc.jpg


b9ee4a60ef12d0da6294c7610435167e.jpg


Tot zo ver de constructie van de romp.

Tot de volgende update
groet,
Peter
 
Chapter 3 - Het plaatsen van binnenwandjes
De wanden worden opgebouwd door kant en klare delen uit perenhout uit de voorgesneden platen te halen. Ik vind wat van de constructie maar vervelender is dat deze delen krom trekken zodra ze in aanraking komen met houtlijm.
Beter is om deze delen vast te zetten met contactlijm,

46b5b8141b9d692c22cee9355ab085f6.jpg


9cec3dc0c98d82ae2292c666b0b30db3.jpg


784c49c6e53c62bb56c45bd3b4008005.jpg


17c0e194f39a5f921b1fb2686f96d825.jpg


f8b472e136285bbf415e25ef9d4b987a.jpg


Op onderstaande foto is duidelijk te zien dat de wanden aan de zijkanten van het schip aan de bovenkant zijn kromgetrokken door het water in de houtlijm. (zie grote groene pijl) Daarnaast heb ik de ondergrond waar de roosters op geplaatst worden zwart gemaakt voordat ik de roosters plaatste. De wanden heb ik weer losgehaald, recht gemaakt met een föhn en opnieuw vastgezet.


b981ddc61be55dfb4e68985b2d9a9790.jpg


b9e74c8bc5145907c8c4787c15cd789c.jpg


421413ea1815da595b15978151d64e7b.jpg


e1005928efe70ed0f4248a2b5f6b2fcc.jpg


ff261da99fa521c84e2f624129124767.jpg


82baa6207f1341b5009181892450e468.jpg


92dd3b25e307b63faa7a84af96bb21cf.jpg


3c55d4ac34aa0264bcf400421470f982.jpg


voor de luiken worden oogjes uit PE meegeleverd. Deze dien je om te buigen, zwart te maken en te plaatsen op de uitsparingen die in het dek zijn aangebdracht. Ik besluit ze te plaatsten door zo eerst op een cocktailprikker te zetten en deze te gebruiken om ze in het dek te drukken, Met een beetje CA lijm zet ik ze vast.

2ffa2c8c88f673cf443c90ba09d2f87f.jpg


95b1b90381fc6f05d684431dc6222eb5.jpg


cc027d2d93454d198f10e8b3356c2dc3.jpg


b9c3227e9734fe267444ebadd8f02093.jpg


c0de0afe81eeef3aa1355c45c3e664cf.jpg


7c1c4d6aabc9da755109f374f21d2e9a.jpg


f3517b0ce193bb05a7f3662f486c734d.jpg


Dat was het voor deze update. Tot de volgende update,
Peter
 
Chapter 4 - het plaatsen van de dekbalken
In dit hoofdstuk gaan we verder met de versteviging van de rompconstructie. In dit geval het plaatsen van de dekbalken.
De dekbalken zijn met de laser uitgesneden in perenhout. Ze eruit halen is vrij eenvoudig. Het verwijderen van het residu wat de laser heeft achtergelaten op het hout is wel een karwei om het weg te halen.
Ik gebruik hiervoor schuurblokjes en naaldvijlen.

Alle dekbalkjes zijn genummerd en bij uitsparingen waarin de dekbalkjes vallen, staat hetzelfde nummer weergeven. Op die manier kan je ze niet misplaatsen.
Nadat ik alle balkjes schoongemaakt heb, pas ik ze op het schip. Ik lijm ze nog niet vast. De pasvorm is echt heel erg goed. Indrukwekkend zelfs.

92adfd6adfe00af9315a2ee8284c4028.jpg


fcb9545efabae7aa11790cde546450fc.jpg


274d810bb8277cc430bd9a27d8b0c962.jpg


53d06d794eaca90011897115fef6624f.jpg


Nu alle dekbalkjes schoongemaakt zijn en ik zeker weet dat ze allemaal passen, haal ik een aantal los op de plek waar het fornuis / oven moet komen.
Het fornuis moet eerst geplaatst worden voordat de dekbalkjes vastgelijmd worden. Het fornuis bestaat uit twee delen, onderdeel en schoorsteen. Deze heb ik eerst in de grondverf gezet, daarna koolzwart gemaakt en met grafietpoeder / staalpoeder bewerkt. Uiteindelijk heb ik het lichtjes in de matte lak gezet. Het is de eerste keer dat ik met verf op een hout model werk.

2fe0da587b0a0cb7cac707a23c4ae780.jpg


97bd2ce4aa28bb7439ece75ab2bf2c19.jpg


Ik heb hetzelfde ook met de ankers gedaan en in de nabije toekomst zal ik dit ook voor de carronades / geschutslopen doen.

ede7dffb64bcf85f310e150cbd1a503e.jpg


6df22207cf45c30879ef829dce018626.jpg


Nu het fornuis op z'n plek staat, heb ik alle dekbalkjes vastgelijmd op de juiste plek met de bijhorende balkjes voor de luiken, roosters etc.

7e83e1dcf18eb17f472adbb73181259b.jpg


fcdc442b5cf877e409b18c28c3e911d4.jpg


Tot de volgende update,
Peter



 
Mooi model !!
Ga je zeker een mooi model van maken, zoals ik kan zien is de pasvorm zeer goed. Kijk zeker uit naar je vorderingen, te meer daar ik de razee HMS Indefatigable (oorspronkelijk zusterschip van de Agamemnon) van Vanguard models op mijn verlanglijstje heb staan.

Succes gewenst, en ik blijf je volgen,ben heel benieuwd.
 
Chapter 5 - Het afschuinen van de spanten
Nu de romp stevig en solide is, moeten de spanten worden afgeschuind ter voorbereiding van de beplanking. Het MDF schuurt heel gemakkelijk en de vorm van het schip zit er dan ook snel in.
Dit is altijd een nauwkeurig werkje om ervoor te zorgen dat de huidplanken mooi tegen de spanten vallen. Wel moet de boeg wat gecorrigeerd worden t.o.v. het eerdere afschuin werk, maar dat had ik eerder al aangegeven.

f2fc5146d0e0909f0415d0ea10808764.jpg


37b08158c9aa585dc721a5bd4527de4c.jpg


96f30670ea7b3f94b35bbe7a4f19f63e.jpg


2100152691269111998d83434988e377.jpg


De volgende stap is het plaatsen van de kiel. Ook dit is perenhout en is verrassend dun en fragiel. Op een later moment wordt de kiel versterkt doordat aan beide kanten nog een tweede laag wordt aangebracht.
Op de scheg en kielbalk zijn uitsparingen gemaakt die precies in de romp vallen. Dit past allemaal perfect.

b83f3c16f0dd8cd6e365608067979a6b.jpg


b48a2637cef518bb192f74d27ce1b5ea.jpg


239be3943f354757eaa73fe815e58238.jpg


dc27b242af77f09ad1abff2cb2aa740d.jpg


De romp is nu klaar voor de verschansing en de eerste laag huidplanken. Dit is voor een volgende update.

groet,
Peter
 
Chapter 6 - Het aanbrengen van de verschansing, spiegel en 1e laag huidbeplanking
Hallo allemaal,

Het doet me goed om te zien dat er veel interesse is voor deze bouw. Ik moet ook eerlijk bekennen dat het mij goed doet dat ik weer eens "zorgeloos" kan bouwen en dat dankzij de goede bouwdoos die dit mogelijk maakt.
In deze update heb ik de verschansing en spiegel geplaatst, althans de onderlaag die uiteindelijk beplankt wordt met een 2e laag perenhout. Ook ben ik gestart met het aanbrengen van de eerste huidplanken. Dit zijn strips van 5mm breed van limewood (lindehout) en zijn van heel goede kwaliteit. Het hout is heel flexibel en de rompvorm niet extreem waardoor buigen op voorhand niet nodig is. De eerste laag is qua uiterlijk niet belangrijk, omdat een 2e laag perenhout eroverheen aangebracht wordt. Het enige dat belangrijk is, is dat de vorm van de romp goed wordt gevolgd en dat een solide basis, lees ondergrond ontstaat voor de 2e laag die eroverheen gaat komen.

Nu ik zou terugkomen op de MDF spanten. Ik ben niet helemaal overtuigd. Ja, het is makkelijk om in vorm te brengen, het schuurt snel. Het is alleen zeer kwetsbaar (slap) maar door de uiteindelijke constructie van het model stevig genoeg, maar je moet echt oppassen dat het niet breekt. Bij het vastzetten van de huidgangen (plankjes) blijven de spijkertjes niet goed genoeg vastzitten in het kopse deel van het MDF. Hierdoor is het lastig om je latjes stevig tegen de spanten aan te krijgen. Een oplossing is het gebruiken van een vloeibare spijker op lastige plekken. Dit is een druppeltje secondelijm! Het kopse MDF heeft ook een erg zuigende werking, dus moet je voldoende lijm gebruiken anders hecht het niet goed. Met andere woorden, vliegtuigmultiplex is lichter, steviger en beter te verlijmen t.o.v. MDF en dat heeft toch meer mijn voorkeur.

Terug naar de bouwstappen. Ik begin met het uithalen van de verschansingsdelen. Deze zijn wel van dun triplex en moeten vooraf in model gebracht worden. Alleen het deel bij de boeg is nodig.
Dit doe ik met een beetje water en hitte via een buigijzer. Het onderdompelen van triplex is niet nodig en zorgt er alleen maar voor dat de delen loslaten. Een beetje natmaken met wat water is voldoende. Daarna voorzichtig buigen en verwarmen en langzaam het deel in de juiste vorm buigen.

ca07b257c240101246b9fd578bf17ae0.jpg


819c14c448e9d9c03c953345250cb6a3.jpg


c391a74de77a5eef798dd88d3121acb8.jpg


4c8112bbd1e50a8308d3cab48d2b2940.jpg


4af54c076f76d5f2af1b3e4c76c414de.jpg


e4b2507de6710ecf3b41f690bfc61028.jpg


Nu de delen zijn aangebracht kan gestart worden met de huidplanken. Uitgangspunt is een solide basis voor de 2e laag perenhout waarbij de vorm van de romp goed wordt gevolgt. Patronen en juiste vorm van beplanking is dus niet relevant. Je kan de eerste laag beplanking wel gebruiken als oefening (generale repetitie) voor het patroon dat je in gedachte hebt voor de 2e laag. Het staat je vrij als modelbouwer om dat te doen.
Nu ben ik voorstander ervan om de 1e laag een ander patroon te geven dan de 2e laag. Hiermee maak ik een stevigere rompvorm die minder gaat wijken en werken. Nogmaals, dit is een persoonlijke keuze.
Het aanbrengen van de huidgangen gaat gemakkelijk. Doordat ik de romp ondersteboven leg, begin ik met beplanken aan de kielzijde. (persoonlijke voorkeur). Je kan net zo gemakkelijk net onder de verschansing starten, nogmaals dat is de bouwer! Een belangrijke tip voor iedere bouwer, verlijm de latten / huidgangen onderling met elkaar en ook tegen de spanten. Dit gaat je helpen als je de romp moet gaan schuren en de latten tegen elkaar zitten als een massief geheel.

Ik ben al wat huidgangen onderweg. Ik verjong iedere huidgang een beetje bij de boeg en doe dat op het oog en gevoel. Nogmaals, geen rekenmethodes op dit moment.
Belangrijk is dat de huidgangen mooi de spanten raken en dat de kopse kant van iedere spant volledig de huidgang raakt. Dit is de test of het afschuiningsproces goed gelukt is! (zie foto hieronder, groene pijlen)

8e2f3d8dcfa0ed280818d624a2a8ddf1.jpg


45f0b89148378cd215df0405d9f0d003.jpg


9f878d804c9b79e6bb982964f6fbfe22.jpg


e4aeecf4a157dbd5edeafa67c758b482.jpg


Ik laat zoveel als mogelijk de stappen zien. Ook foto's van romp in lengterichting. Zie dat de huidgangen een mooie vloeiende curve hebben van boeg naar steven. Ook al is het patroon nu niet belangrijk omdat je er later niets meer van ziet, toch zegt dit iets over de vorm van de romp en de manier waarop je later de tweede laag kan gaan aanbrengen.


De volgende update toont de volledige beplankte romp (1e laag) en dit is meteen de actuele staat van de bouw!

Tot snel,
Peter

 
Back
Top