HMS Peregrine (1704)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Peter., 31 okt 2020.

  1. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Hallo Henk. Leuk dat je ook plaats hebt genomen!
     
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
  3. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik zou ze alleen dan nog naar onder afsteunen op een/de eventuele bouwplank. Dan heb je die richting ook gelijk loodrecht te pakken.
     
    Hans Groenenberg, Herby63 en Peter. vinden dit leuk.
  5. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Dat is inderdaad een goed idee! Ik zal eens wat legoblokjes gaan zoeken. Moet toch nog wat liggen ergens.
     
  6. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    klein doosje bij de plaatselijke bart smit/intertoys/toyworld (of hoe heet die winkel tegenwoordig? ;-))
     
    Peter. vindt dit leuk.
  7. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Ik kom weer alls 1 van de laatste binnen huppelen maar goed.
    Je Heb aan mij niet veel maar geniet des te vaker :)
    van benamingen weet ik bijna niets dus ik kijk wel mee.
     
    Peter. en Hoosterw vinden dit leuk.
  8. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat zou ik nou niet zeggen. Juist een frisse onbevoordeelde blik ziet vaak meer en vooral anders dan door gewinterde die hards!
     
    Herby63 en Peter. vinden dit leuk.
  9. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Even een update:

    Inmiddels een stel duploblokjes gevonden, daar gaan we:
    20201102_142407.jpg

    Het werkte goed, alle spantjes mooi haaks op de kiel:

    20201102_202918.jpg

    Op de voorgrond liggen latjes. Ik denk dat deze bedoelt zijn als dekbeplanking. Volgens Corel zou de dekbeplanking maple wood zijn. Klopt dit denken jullie? Dit is 3mm wat ze aangeven. Ik zit de hele tijd te puzzelen wat wat is in die Italiaanse onderdelen lijst. Dit door de vertaler halen werkt niet echt. Jammer dat Corel niet de moeite genomen heeft het hout te nummeren.
     
  10. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Verder zie ik dat de bouwbeschrijving, voor zover je daarvan kunt spreken, niet echt kunt vertrouwen. Als ik hun volgorde aanhoud dan ga ik dus hierna de valse dekken erop lijmen, de dekbalken voor de bovenste dekken monteren. Dan de romp beplanken en dan de dekken bekleden met deklatjes. Nou, dan kun je op het onderste dek er dus niet meer bij, terwijl je dat wel ziet EN ook nog 4 kanons moet monteren... Dat was mijn werk voor vandaag. :)
     
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Die latjes zullen inderdaad voor de dekbeplanking zijn: 3mm x 0,5 mm en een redelijke hoeveelheid.

    Het onderste dek plaatsen is inderdaad je volgende werkje. Dan kan je dit, waar het uitsteekt buiten de spanten, in een vloeiende boog gelijk schuren met de spanten.
    Ik ken het model eigenlijk niet, behalve van enkele tekeningen in het boek Anatomy of the Ship Royal Caroline, omdat deze op de Peregrine gebaseerd is bij het ontwerp.

    Ik zie kanonnen op 2 niveaus, waarvan de achterste 5 overdekt zijn. Dat dek bevat mogelijk enkele openingen die meestal met roosters afgesloten zijn. Daardoor is inkijk eerder moeilijk.
    Die laatste 5 kanonnen op het hoofddek, zijn dat volledige kanonnen, of halve die je in een plankje moet steken?

    Je kan in ieder geval naar mijn gevoel niet missen met eerste het onderste dek aan te brengen, en dan vanaf dit dek naar onder toe de romp te beplanken, en naar boven toe tot aan de onderkant van het bovenliggende dek.
    Wacht in ieder geval met het beplanken van de dekken: Als het dek over de volle breedte zichtbaar is, moet je eerste de romp opbouwen (bij voorkeur de 2 beplankingslagen, voor voldoende stevigheid) en dan de uitstekende spantdelen verwijderen. Dan pas het dek beplanken.

    Veel modelbouwplezier,
     
    pietsan, Flying Scotsman en Peter. vinden dit leuk.
  12. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Herby, bedankt voor je reactie. Ik denk dat je in het boek naar de tekening keek? Op mijn tekeningen bij de kit staan alle kanons (marinejargon) op hetzelfde dek. Ook hebben ze allen een rolpaard. Naar de boeg toe kijk je volgens mij onder het 2 dek, dat is alleen aan de kant van de boegspriet dicht. In elk geval kan ik de bovenste dekken niet vastlijmen, dan kom ik in de problemen met de kanons. Okay, dat zien we dan wel weer. Ik zal inderdaad jouw advies opvolgen en het onderste dek vast monteren en uitstekende delen bij de spanten afschuren. Wellicht wordt e.e.a. dan duidelijker. Bedankt alvast.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi begin Peter! Snel nog een extra hoekje in het midden er bij plaatsen kan geen kwaad voor een rechte kiel.
     
    Flying Scotsman en Peter. vinden dit leuk.
  14. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Tussen spant 6 en 7 nog zo'n hoekijzertje bedoel je? Okay, ga ik doen. Thanks! :)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Kijk alle begin is moeilijk, maar daar staat tegen over dat een goed begin het halve werk is Peter...:thumbsup::thumbsup:
     
    Flying Scotsman en Peter. vinden dit leuk.
  16. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Haha, dat klopt Koos. Ik moet alles nog leren hier! Maar dat maakt het ook weer leuk en ook een uitdaging. :)
     
    Flying Scotsman en Jaques vinden dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Ach, zo zijn we allemaal eens begonnen Peter :thumbsup::thumbsup:
     
    Flying Scotsman en Peter. vinden dit leuk.
  18. Goed begin Peter ziet er netjes uit, en mooi hè, al die hulp van al, die mannen. Ik heb er zelf ook heel veel aan. Ik ben dit jaar pas begonnen na een kort pauze van 20 jaar ;)
     
    Peter. vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een heel mooi begin Peter, en de tips die je nu gekregen hebt, daar hoeft voorlopig niks meer aan toegevoegd worden zie ik. Veel plezier.:):)
     
    Peter. vindt dit leuk.
  20. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Dank Peter, ja ik kan even vooruit!
     

Deel Deze Pagina