HMS Peregrine (1704)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Peter., 31 okt 2020.

  1. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Aha, dat scheelt! Daarom zat ik nogal te puzzelen haha. Dank alvast!
     
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik wil je niet ontmoedigen maar de triplex spanten zijn die niet veels te breed?

    Je hebt vlijtig gevijld maar volgens mij is in rood straks zo de huiddikte en jij hebt nu zoals in geel.
    Of begrijp ik er niks van?? Kan ook prima zijn.

    004a.jpg
     
    Herby63 en Peter. vinden dit leuk.
  3. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Ik heb het de dek rand nog niet gelijk geschuurd met de triplex spanten. Dat moet nog gebeuren. Ik heb alleen al zoveel moeten vijlen om het dek in deze positie te krijgen. Sommige van die voor gedrukte gaten zaten gewoon helemaal scheef, zelfs niet gelijk aan beide kanten... De spanten zijn erg dik in verhouding tot het schip. Volgens mij is de bedoeling dat ik de huidplanken op elkaar lijm en tegen de metalen kanonpoorten aan (meegeleverd in de kit) en niet vast maken aan die binnenste spanten. Volgens mij moeten die later weg gehaald worden. Ik zag iemand dat doen in een verslag van een schip van Corel dat hier erg op lijkt. Daarna een beplanking aan de binnenkant van de verschansing aanbrengen. Anders wordt e.e.a. ook veel te dik. In de tekeningen verdwijnen die spanten ook plotseling, hoewel er niets over wordt aangegeven in de tekst. Overigens, als ik terug reken naar de schaal van het schip is heel veel hout te dik en te breed. Tja, roeien met de riemen die je hebt denk ik.

    Kijk hier is een foto van het schip (greyhound van Corel) die ik bedoel:
    greyhound1.jpg


    hier zijn de spanten weg:
    greyhound2.jpg
    Wel raar hè?
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2020
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Bij de Kolderstok modellen gaat dit ook zo. De spanten moeten redelijk dik en stevig zijn om wat vlees te hebben bij het beplanken (en dan nog breekt er wel eens wat af).
    Wanneer de huid er dan tegenaan zit breek je de multiplex spanten weg, beplank je het dek door tot aan de huid en breng je later een tweede binnenhuid aan.
     
    Peter. vindt dit leuk.
  5. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Hans, dank voor je reactie. Ik lees het nu zelf ook. In de Engelse tekst wordt met geen woord gerept over de spanten. Maar in de Duitse tekst staat het er wel degelijk! Lekker gewerkt Italianen! Nou, gelukkig niet iets onoverkomelijks, maar het gaat wel lastig worden denk ik. Ik moet dit nog 10 lezen en uitproberen...
     
  6. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Hoe zou ik die het beste weg kunnen halen Hans? Met een scherp tangetje doorknippen?
     
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik moet me er ook niet mee bemoeien.. ;)

    Helemaal duidelijk zo.
     
    Flying Scotsman, Herby63 en Peter. vinden dit leuk.
  8. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    een zaagje dat flexibel genoeg is om te kunnen buigen.


    Die kun je plat op het dek buigen en dan rustig zagen
     
    Flying Scotsman en Peter. vinden dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Er zijn kleine zaagjes in de handel ( :rolleyes: )
    Ik gebruik zelf ook vaak een kopkniptangetje.
     
    Flying Scotsman en Peter. vinden dit leuk.
  10. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Ha, nee hoor. Je input is altijd welkom. Ik zat zelf ook al met die spanten. Gelukkig legt Hans het goed uit. En anders vraag ik het hem tegen die tijd nog een keer.
     
  11. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    :yes:
    Okay. Bedankt! Ik heb nog wel zo'n tangetje. Anders zoek ik me zo'n zaagje. Spantprobleem gelukkig opgelost!
     
    Flying Scotsman vindt dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Flying Scotsman en Peter. vinden dit leuk.
  13. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Uit ervaring: Werkt netjes als je rustig zaagt (niet één van mijn eigenschappen).

    Ik heb alleen zelf de tandjes iets aangezet en het geheel iets scherper gemaakt. Gewoon alsof je een mes slijpt.
     
    Flying Scotsman en Herby63 vinden dit leuk.
  15. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Ok, ik slinger hem op het bestellijstje. Heb toch nog geen fatsoenlijk zaagje... Een hele zooi gereedschap, maar eh, dat is meer voor het lompe werk!
     
  16. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Het is een setje van zaagjes, deze flexibele werkt voor de spanten ideaal (let wel op, het uiteinde kan gaan krassen op het bestaande dek ....)
    Het wat na snijden met een scalper/hobbymesje is wel nodig om het goed vlak te krijgen.

    kijk eens goed naar het model van de 7 Provincien dat @Hoosterw (ook Hans ;-)) aan het bouwen is,
    ondanks wat hij hierboven zegt, is hij een van de meest precieze bouwers die ik gezien heb, met een accuratesse en geduld waar ik jaloers (jalours? whatever ;-)) ben. de afgelopen maanden heb ik veel geleerd van zijn oog voor detail en rust ...
     
    Hoosterw en Peter. vinden dit leuk.
  17. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    en dat is dus wat je moet afleren, lomp werk bestaat niet, en vooral gereedschap daarvoor moet je mijden ....
    de afgelopen maanden ben ik uuuuuren met een 400 grain schuurpapiertje bezig voor mijn 7P.
    en wat schuren, en wat schilderen, dan heel veel staren en denken, dan weer wat schuren, dan weer bijschilderen
    dan toch weer het mes erin of de tang om het weg te slopen en opnieuw te beginnen.

    geloof me aan het eind, het loont zich :)
     
  18. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Bedankt Bouke! Veel Hanzen en Peters hier hè? Of ligt dat aan mij?:) Ik ga het verslag van Hans' 7P eens goed doornemen!
     
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb nog wel een fotootje van een flexibel zaagje, daar zijn al heel wat spantkoppen mee verwijderd, ik weet echter niet meer waar ik dat ooit heb aangeschaft....
    JPG_6161_3315_bewerkt-1.jpg
     
    Jaques en Peter. vinden dit leuk.
  20. Peter.

    Peter.

    Lid geworden:
    25 okt 2020
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Bemmel
    Ja, ik bedoelde eigenlijk groot gereedschap: winkelhaak van 40 cm, grote decopeerzaag. Vijl/rasp waar een paard bang van wordt. Dat soort dingen. Ik heb al wat modelbouwgereedschap gehaald. En je hebt gelijk met het nieuwe mesje gaat het al veel mooier dan met een gewoon stanleymes, handboortje werkt ook veel beter dan met de klopboormachine :rofl: Je hebt gelijk.
     

Deel Deze Pagina