HMS Victory: 1/84 DeAgostini

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hansa, 4 jan 2021.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zij ziet al heel mooi en imposant uit Hansa
     
    Hansa vindt dit leuk.
  2. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Lang geleden maar niet stil gezeten :bye:gaat wat langzamer maar met net zoveel zin.

    202305192.jpg


    202305191.jpg
     
    Erik B, tone, Marc w en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet er verrekte mooi uit Hansa :rofl::rofl:
     
    Hansa vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup::thumbsup:
     
    Hansa vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Mooi hoor, knap doorgewerkt :thumbsup::thumbsup:
     
    Hansa vindt dit leuk.
  6. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Hansa,
    je bent heel goed bezig met je Victory.
    Ikzelf bouw momenteel de Victory van Caldercraft, zie mijn verslag https://www.modelbouwforum.nl/threads/hms-victory-van-caldercraft-door-wil.281364/
    In zie dat je de koperplaatjes hebt aangebracht met dubbelzijdige tape. Weet je nog hoeveel rollen je hiervan nodig hebt gehad en welke breedte je gebruikt hebt?
     
    Hansa vindt dit leuk.
  7. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Hi Wil,

    Ik heb 3M 950 |Transfer - 9 mm x 55 m x 130µ gebruikt, let wel de romp moet goed glad geschuurd zijn droog en vetvrij. :rulez:

    Aantal lopende meters zou ik niet weten maar dat is uit te rekenen. Hoeveel cm het is van de waterlijn naar de Kiel, gedeeld door 9mm dan
    heb je het aantal baantjes die er geplakt gaan worden welke weer vermenigvuldigt worden met de lengte van het schip.
    Dit alles 2x linker en rechter zijde van het schip.

    Hoop dat dit wat duidelijkheid brengt..

    Suc6 :)
     
  8. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Weer een stukje verder we zijn aan het verven geslagen,

    2023310502.jpg
    2023310501.jpg
    valt best mee zo'n groot oppervlak in de originele kleuren.
     
    Pingu57, TIMBERWOLF, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.035
    Locatie:
    Brugge
    Excuses voor mijn miereneukerige reactie, maar de bovenste bleke band vind ik er nogal smal uitzien ten opzichte van de andere.
    Daarom heb ik eens een foto opgezocht die duidelijk de loop van de 3 zwarte banden toont.
    upload_2023-5-31_18-56-42.jpeg
    Enige afwijking is mogelijk omdat de Agostini je alle geschutspoorten op alle dekken even groot heeft doen maken, daar waar in werkelijkheid de onderste geschutspoorten veel groter zijn en naar boven toe telkens iets verkleinen.
    Dat is het nadeel van dit schip met enige aandacht voor detail gebouwd te hebben, ik zie alleen maar de (fouten) onnauwkeurigheden, en vergeet naar het mooie totaalplaatje te kijken.

    Als je er maar veel modelbouwplezier aan hebt :)
     
    Pingu57 en Hansa vinden dit leuk.
  10. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Klopt dat deze zo smal is, deze wordt nog geverfd alleen moeten er nog wat dingetjes opgelijmd worden dus heb dit gedeelte niet mee geverfd. :)


    Helemaal geen gemierenneuk hoor Ik ben blij met reacties wel of niet kritisch, Kan er alleen beter van worden .
    Dus bij deze Thanks voor de tip en Foto :thumbsup:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  11. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hoi Hansa,
    Bedankt voor je antwoord over de 3M transfertape 950. Het viel niet mee om ergens een rolletje aan te komen. Kennelijk is het een industriële uitvoering, alleen verkrijgbaar in grootverpakking. Toch nog een adresje gevonden, minimale afname 2 rollen. Ook stevig aan de prijs dat spul. Maar allee, een hobby mag geld kosten.
    Ik ben nu in Portsmouth (zie mijn topic van net in mijn verslag). Hier is het oorlog geweest hoor. Misschien in de echte Victory hier van kleur verschoten, als ik naar jouw schilderwerk kijk. Of is het andersom? Ik ga hier mijn oor nog eens goed te luisteren leggen over de exacte kleur.
    Ga zo door, ik volg je op de voet. Maar zie ook dat je al aardig wat werk in de masten hebt zitten. Wordt dit een gevalletje "tada, hier is hij dan"? :rofl:
     
    Hansa vindt dit leuk.
  12. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Ik hoor de bevindingen graag Wil, :) Hoop niet dat ik alles moet over schilderen :hammer:
     
  13. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hallo Hansa, ik heb vandaag nog even speciaal gelet op de kleuren.
    Eigenlijk is er niks van te zeggen, tenzij je een speciaal jaartal in het hoofd hebt.
    Buiten bij het schip staat een bord met een uitvergrote doorsnede van de verflagen.
    Allerlei kleuren zijn aanwezig. Ik maak morgen nog wel een foto.
    Zoals op dit forum al vaker gezegd, gewoon doen wat je het mooiste lijkt, denk ik.
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2023
    Erik B, Hansa, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Heel erg graag alvast bedankt :yes:
     
  15. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Zou het helpen met de kleur, om deze basis zalm kleur nog te mengen met oker geel >.
    Of zou ik hem zo houden (binnen is de kleur toch iets donkerder en niet te vel .

    kleur.JPG
     
  16. Scheepshoorn

    Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2022
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Heesch
    Hoi Hansa, of is het Hans?
    Mengen van verf is een vak apart, voor ons een kwestie van uitproberen dus.
    Bij de bouwmarkt verkopen ze tubetjes met mengverf. Hiermee kun je dan druppelsgewijs proberen wat het effect is.
    Persoonlijk zou ik van het roze afstappen, maar dat is een kwestie van smaak.
    De andere kleur op de foto is in ieder geval veel echter, alhoewel de verf in dit stadium enigszins verschoten lijkt.
    Ik denk dat ik nog een klein beetje geler zou gaan zitten, maar niet veel.
    Zelf heb ik bij mijn pakket in Engeland een set verf van Admirality Paints gekocht. Dit zouden de juiste kleuren moeten zijn. Maar ook dit is betrekkelijk in de loop van de geschiedenis.
    Zoals je in mijn bouwverslag kunt zien heb ik de eerste grondslagen overdreven geel gemaakt, omdat geel een heel slecht dekkende kleur is. Opschalen naar donkerder is dan veel makkelijker. Hetzelfde heb ik gedaan met de geschutspoorten die gaan straks van oranje naar rood.
    Maar het blijft uiteindelijk een kwestie van gevoel en smaak.
    Uitproberen dus, tot je een goede combi hebt gevonden.
    Historisch correct betreft hier een breed scala.
     
    Hansa, Herby63 en janzwart vinden dit leuk.
  17. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Het is Hans maar om niet verward te worden met Hans heb ik gekozen voor Hansa :D
    Maar iedereen mag ook gewoon Hans aanhouden hoor :)

    Maar goed ik ga nog even wat kleur mengen,

    Tot de volgende :)
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hans, dit is helemaal een kwestie van smaak. Die zalmkleur is mijn kleurtje niet echt, dus ik zou wat meer naar okergeel gaan, of in elk geval iets geler dan wat er nu op zit.
    Nadeel is natuurlijk wel dat je de romp opnieuw moet gaan schilderen
     
    Hansa vindt dit leuk.
  19. Hansa

    Hansa

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    337
    Ik weet het Peter maar kan onderstaand stukje vertaald van uit het Engels niet uit mijn hoofd krijgen :)

    Nieuw kleurenschema - oker- en grafietbanden Er werd verf gebruikt om het hout van het schip te beschermen en voor een decoratief effect. Recente restauratiewerkzaamheden hebben in sommige gebieden tot wel tweeënzeventig verflagen opgeleverd, waardoor de originele Trafalgar-kleurstelling tot in detail kon worden gedupliceerd. De resulterende kleuren waren een verrassing - in plaats van een romige tint, hebben we ontdekt dat Victory is geverfd in banden van grafietgrijs en een kleur die varieert van crème-oranje tot bijna zalmroze in bepaalde lichtomstandigheden. Victory's kapitein, Hardy, zou verantwoordelijk zijn geweest voor de gekozen kleuren (en zijn eerste luitenant verantwoordelijk voor het schilderij) en kapiteins hadden veel speelruimte bij het versieren van hun schepen. Ze zouden uit noodzaak hebben gebruikt wat er voorhanden was, en waarschijnlijk, gezien het feit dat Hardy niet rijk was, alles wat goedkoop was. Ik heb begrepen dat de Admiraliteit okerkleurige en zwarte verf gratis verstrekte, wat een duidelijke stimulans was. In een poging om enige uniformiteit te bereiken in 1715, verordende de Admiraliteit het gebruik van geel en zwart, maar dit werd over het algemeen genegeerd. In 1780 vaardigde de Admiraliteit opnieuw een bevel uit dat kapiteins verplichtte geel of zwart te schilderen. Nelson steunde dit plan omdat het het mogelijk maakte om Royal Navy-schepen "met grotere zekerheid te onderscheiden in het geval ze in contact zouden komen met een vijand". De schijf was ook nuttig bij het signaleren van intenties, aangezien een schip met gesloten geschutpoorten er heel anders uitzag dan een schip met open geschutpoort. De geel-zwarte schijf werd duidelijk erg populair na Trafalgar voordat hij rond 1815 uit de gratie raakte toen hij werd vervangen door zwart-wit.

    Schermafbeelding 2023-06-18.jpg
    En op deze kleur zit ik nu. En ik weet dat ik moet doen wat ik zelf het mooiste en of het beste vindt :hammer:
     
    TIMBERWOLF, Herby63 en Pingu57 vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Een moeilijke beslissing nietwaar, vooral omdat zij al zo mooi geschilderd is. :):)
     
    Hansa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina