HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    mooi begin hoor.

    grt timberwolf
     
  2. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Dag Jan. Ik heb ooit eens de tip gekregen triplex een paar keer in te smeren met sterk verdunde houtlijm. Gewoon 3x met een kwast en het breekt en splijt minder
     
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Henk,
    Goeie tip, ga ik zeker doen.
    Jan Zwart
     
  4. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Jan,
    De tip met lijm is een goed tip. Toch wil ik hier even een opmerking bij plaatsen.

    Wanneer je deze kopse kanten gaan impregneren met lijm zul je heel voorzichtig te werk moeten gaan. Dit omdat er delen zijn bij dit model waar de spantkoppen gelakt zullen zijn. En dat zal echt lelijke vlekken geven.

    Wil je toch impregneren ter versteviging, gebruik dan de blanke lak die je gebruikt om het model af te lakken. Deze verdunnen met 50% de eerste keer, 25% tweede en derde keer. En onverdund de laatste keer. De verdunning zorgt ervoor dat de lak intrekt als het ware. Wanneer je het model gaat lakken heb je dus geen lijmvlekken.
     
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Deze waarschuwing is zeker op zijn plaats, alleen hier niet van toepassing omdat alles van de spanten straks niet meer is te zien.
    Verder maak ik alles zoals het nu in het echt is. Dus geverfd, en bekoperd.
    Alleen in het ruim is nog veel onbehandeld hout te zien. En dat ziet er gewoon smerig en gevlekt uit. Dus daar is een vlek alleen maar realistisch.
    Jan Zwart
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update-5 Een laatste update voor mijn vakantie.
    21 spanten uitgezaagd. Nog een stuk of 10 te gaan. Ik heb een stelling gemaakt om ze allemaal in vast te zetten en uit te richten.

    [​IMG]

    De boeg en achtersteven spanten moeten nog. De lastigste. Als alles is uitgericht ga ik tussen de spanten schijfjes triplex lijmen om ze te fixeren.
    Maar eerst een paar weken vakantie naar Engeland. En ja, we komen in de buurt van Portsmouth. Dan weten jullie wel wat ik daar ga bekijken.

    Wordt vervolgd.

    Jan Zwart.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2024 om 15:28
  7. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Slimme constructie.
    Alvast een fijne vakantie.
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.191
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Jan ik wens je ook een fijne vakantie en mooie foto,s van de victory!
     
  9. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Jan, 'n fijne vakantie en geniet van de Victory.
     
  10. Germt

    Germt Guest

    Prettige vakantie Jan!
     
  11. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Jan...Moet je nu verplicht op vakantie omdat je een stuk uit je bed gezaagd hebt? :p

    Fijne vakantie en veel foto's schieten voor ons
     
  12. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Bedankt iedereen voor de vakantie wensen.
    Over een paar weken zullen jullie weer de resultaten kunnen zien. Aan de hand van nieuwe foto's en vorderingen aan het model.
    Heb zojuist een vracht hout besteld, dus na de vakantie kan ik er weer tegenaan.
    Tot later.
    Jan Zwart
     
  13. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Jan,

    Waarschijnlijk ben je al in Engeland als ik dit neer zet maar toch...
    Dat is een knap project wat je op je hals haalt.
    Er zal nog wel ergens 2 plaatsjes zijn waar wij kunnen zitten en bekijken het allemaal met argus ogen.
    Ben echt benieuwd wat je hier van maakt.
    Geniet eerst van je vakantie en veel plezier bij de Victory en de Warrior.
    Misschien lees je dit nog maar als je bij de Victory bent, kijk eens bij die antique zaak binnen.
    Toen wij er waren vorig jaar stond er een Agamemnon in de etalage.
    Duidelijk voorbeeld hoe je het niet moet doen !!!!!!
    En ze vroegen er een knappe prijs voor !
    Misschien een idee om zelf een model daar te brengen ?
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Verslag-6
    Weer terug van vakantie. Vorige week 4 uur op de Victory rond gelopen en wat (400) foto's gemaakt.

    [​IMG]
    Foto: Victory nu. (Een “zielig” gezicht).

    1. Weer veel dingen te weten gekomen. O.a.

    1. Om de Victory voor toeristen goed toegankelijk te maken zijn er trappen toegevoegd en ook verwijderd. Bijv: pal voor het gangspil, ruim binnen zijn draaicirkel is een trap geplaatst. Er zijn ook drie tig-meter lange palen in gestoken ter demonstratie. Het is overduidelijk dat die niet kunnen draaien vanwege die trap. Maar of toeristen dat snappen???


    1. [​IMG]
      Foto: Trap in draaicircel van kaapstander.

    1. 2. De luiken van het kogelhok naast de grote mast zitten vrij hoog. Piet heeft in zijn doorsnede er daarom een trapje voor gezet. Voor toeristen loopt er een platform langs naar een later toegevoegde trap. Maar op mijn vraag aan een suppoost hoe die kogels eruit werden gehaald, antwoordde hij dat normaal het ruim tot boven aan toe vol lag met tonnen etc. Manschappen konden “gewoon” over die tonnen lopen om erbij te komen. Overigens werden de luiken ervan met een takel opengehouden.

    [​IMG]
    Foto: Kogelluik

    1. Ik heb nu goed kunnen zien hoe het want aan het bovenste jufferblok is bevestigd, en hoe het talie met het onderste jufferblok is geborgd. Zie foto. Als ik dat had geweten had ik ze zo bevestigd. Mogelijk kunnen Victory bouwers die nog niet zover zijn hier hun voordeel mee doen.
    [​IMG]
    Foto: Bevestiging want aan jufferblok.

    De planken op het nog originele laagste kanondek zijn 25 cm breed en 12 m lang met breeuwnaden van 1,5 tot 2,5 cm. Op hogere dekken zijn ze smaller en korter. 20cm en 8m.
    De brandemmers die op het Quarterdek hangen hebben een gat in de bodem. !! Niet handig voor een emmer maar wel verstandig i.v.m. Conservering.

    [​IMG]
    Foto: Brandemmer met gat in de bodem.

    Behalve de Victory ook de MaryRose bekeken. Is veel groter dan ik verwachtte.
    [​IMG]
    Foto: Mary Rose.

    Sjors, ik heb geen model van de Agamemnon gezien wel diverse andere, en inderdaad voor prijzen waarvoor men zich moet schamen.

    De laatste dag zijn we min of meer toevallig een historische werf gaan bekijken: Bucklers'Hard aan de rivier Beaulieu. (spreek uit: Bjoelie)

    [​IMG]

    Had ik nooit van gehoord. Dat bleek de werf te zijn waar veel “man-of-war” zijn gebouwd, waaronder de Agamemnon.
    Ook daar heb ik veel foto's gemaakt. In het bijbehorend museum stond een mooi model (1:64) van de Agamemnon en werd enige info over de Agamemnon getoond.

    [​IMG]
    Foto: Model 1:64 Agamemnon in Buckler's Hard museum.

    Verder een maquette van de werf anno 1803, met twee schepen in aanbouw. Foto's van gemaakt uiteraard.

    [​IMG]
    Foto: Maquette van Buckler's Hard.

    Met een boot een tochtje gemaakt over de rivier waarbij de vroegere hellingen goed te zien waren. Die hele site is tot een soort openluchtmuseumpje omgevormd.
    Liefhebbers (Agamemnon-bouwers ?) kunnen mijn foto's van Buckler's Hard (174) en een pdf-scan van een museum-guide toegestuurd krijgen. Even een PB-tje met emailadres.
    Ik heb ook twee vlaggen meegenomen (Engelse en de Unian Jack) om op Ontmoetingsdagen de “Engelse hoek” wat aan te kleden.
    Bij thuiskomst stond er een flink pak klaar met besteld hout, en een draaibankje. Er staat me nu niets meer in de weg om er weer flink tegenaan te gaan.

    [​IMG]
    Foto: Hout voor de Victory binnenste buiten.

    [​IMG]
    Foto: Draaibankje voor het kleinere ronde spul.

    Wordt vervolgd

    Jan Zwart.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2024 om 15:36
  15. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Welkom terug. Zo te zien is het een goede vakantie geweest
     
  16. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Welkom terug. Dat is een mooie vakantie geweest met een heuse verassing. :D

    Enne. Mooie plaatjes hoor. Ben weer benieuwd naar de rest van de bouw.
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    welkom terug en mooie foto s.

    grt timberwolf
     
  18. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.120
    Locatie:
    Roosendaal
    ziet er weer mooi uit Jan, het begint weer te kriebelen om daar weer eens te gaan kijken, ben er al 2x geweest sinds 2003 ook in combinatie met de vakanties
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 7.

    Na de vakantie weer een weekje gebouwd, dus tijd om de voortgang te laten zien.
    Een groot deel van de spanten staat op de kiel. En tussen de spanten op de bodem zijn stukjes triplex gelijmd om ze te fixeren.

    [​IMG]
    Foto: Overzicht huidige situatie.

    [​IMG]
    En zo ziet het er in doorzicht uit.

    Het lijkt al een beetje op mijn voorbeeld bouw van Alexandru op MSW.
    [​IMG]

    We gaan stug door.
    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2024 om 15:38
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    ziet er heel mooi uit jan

    grt timberwolf
     

Deel Deze Pagina