HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jan, Bij mij thuis is een opstap van een trede 20 centimeter. Dan zou een trap van twee treden 60 centimeter moeten zijn.
    Scheelt dus 10 centimeter Op schaal 1:72 is dat?? 1,4 millimeter.
    Ik denk dat dit een staaltje vreselijk accuraat werken is geweest dat je hierop uit gekomen bent.
    Dat jij aan de gevolgen denkt, dat geloof ik direct, maar dit is toch bijna verwaarloosbaar denk ik.
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Maar wat betreft de uitsteeksels, inderdaad heel erg jammer vooral bij de uitstalling van je schip, want die delen moet je straks op een soort schraag gaan zetten. Maar het blijft een prachtig en ingenieus schip wat je bouwt
     
  3. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Dag Jan,

    Ik heb je even een e-mail gestuurd van 2 doorsnedes, die staan in de e-mail in schaal 1:48 en 100%.
    De vloer van de galerij loopt iets schuin naar beneden en aan de binnenzijde zit de bovenkant vloer van de galerij circa 4 mm onder de bovenzijde van de beplanking van het dek.
    Dit is dan zo'n 20 cm werkelijk. Je kunt dan ook direct de andere verhoudingen met de dekken daarboven op zien
     
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Henk,
    Ik heb deze tekeningen in het boek van McKay over het hoofd gezien. Maar ze er ook op nageslagen.
    Daar meet ik 2,5 mm wat leidt tot 6,7 mm op model.
    Uit jouw tekening op mijn PC-beeldscherm (is dat dan nog wel 100% ??) meet ik 9 mm wat leidt tot 6 mm op model.
    Ik hou geen rekening met het naar buiten toe aflopen. Ook de dekken zelf hebben geen bolling.

    Dus de 7 mm op het model vind ik heel acceptabel.

    Een heel ander veel ernstiger puntje ontdekte ik gisteren middag. Ik kreeg toen de ornamentjes binnen die achter op de spiegel aan de zijkanten moeten komen. Die blijken heel goed te zijn qua afmetingen. Misschien 1 a 2 mm te klein. Op 3 cm vind ik dat geen probleem. Maar de ruimte waar ze moeten komen op de spiegel is te breed en die is boven breder dan beneden. Ik heb de maten genomen van de messing omlijsting uit de Caldercraft set.
    Ten eerste moet die ruimte boven en beneden even breed zijn maar ook smaller voor de ornamentjes. Ik moet .daar aan beide zijden 5 mm afhalen.
    Voor de twee bovenste dekken is dat geen probleem maar voor de onderste betekent dat dat ik de gallerij smaller moet maken.
    Als ik de tekeningen opmeet moet de totale breedte op die hoogte 17,8 cm zijn en het is 19,5 cm. Ook dit betekent dus smaller maken.

    Is dit erg? Nou de spiegel is het visite kaartje van het schip en te brede en scheef lopende lijnen vallen erg op. Dus ja dit is erg.
    Bij de volgende update meer hierover.
     
  5. Van wijk

    Van wijk

    Lid geworden:
    23 jul 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    3925
    Goeiemiddag bouwers. Ik heb me net aangemeld hier.
    Ben bezig met het pakket, nadat ik ook de titanic heb gebouwd. Maar ik mis een paar delen boekjes. Mis iemand die die delen (boekjes) kan missen of kopietjes miss?
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Over welk pakket heb je het en welke delen mis je?
     
  7. Van wijk

    Van wijk

    Lid geworden:
    23 jul 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    3925
    Het bouwpakket van deagostini van de hms victory.
    En dan gaat het om de delen 53,54,55,56
     
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb je een pb gestuurd.
     
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 165.
    Deze week heb ik de Engelse DeAgostini afleveringen ontvangen met de ornamentjes voor de spiegel. Gekocht op Ebay.
    Qua hoogte passen ze wonderwel goed, ondanks de beweerde schaalverschillen.
    Maar de breedte van de ruimte op mijn spiegel is minder correct. Dat gaf ik hiervoor al aan.

    [​IMG]
    Foto: Van links naar rechts: Originele Victory, Mijn huidige situatie, Mijn situatioe met ornamentjes met knijpertje vastgehouden.

    Het deel tussen de rode lijnen moet dus weg. Dan is ook de sierlijst aan de bovenkant (Kampagnedek) en het schot zelf te breed. Aan de onderkant spring het iets naar binnen dus ook de ruimte tussen de groene lijnen moet weg. Dat laatste betekent dat ook de zijkant van de zij gallerij meer naar binnen moet vallen. Alles maar een paar mm.
    Ik ga weer een beroep doen op mijn allereerste uitgangspunt.
    “ Het belangrijkste is de binnenkant en de buitenkant is daaraan ondergeschikt. “.
    Het is immers de Victory “binnenste buiten”.
    Ik haal wel het rode vlak weg dat heeft niet zo veel consequenties en dat valt anders heel erg op.
    Na nog wat klussen en bevestigen van de ornamenten ziet het er zo uit:

    [​IMG]
    Foto: Links de originele Victory en rechts mijn model. (Zoek de verschillen)

    Oeps, heb ik hier een verkeerde foto geplaatst ? Ze lijken ook zo op elkaar.

    [​IMG]
    Foto: Dan hier de juiste foto's.

    Het globale beeld komt aardig overeen. Ik ben er wel tevreden over. Hoewel het natuurlijk altijd beter kan.
    Toch vallen me nu een aantal verschillen met het origineel op:
    1. Het wapen in de top is veel te groot.

    2. De ramen in het model zijn te klein. Dat valt me nu pas op trouwens. Metingen in het boek van McKay leiden voor het middelste raam onder tot een hoogte van 12,5 mm en het is slechts 10,5 mm. Hier heeft Caldercraft waarschijnlijk niet goed gemeten.

    3. Het mannetje naast de middelste rij ramen is wel goed in afmetingen maar omdat de ramen dat niet zijn staat hij t.o.v. de ramen niet correct. De krul onder zijn voeten moet hoger maar zijn hoofd niet. Dit is dus een gevolg van afwijking 2.
    De bakboord zijgalerij is nu voorzien van een rij ramen. Hier geldt hetzelfde probleem met afmetingen. Hier kan ik alleen maar het niveau “het lijkt er op” bereiken.

    [​IMG]
    Foto: De onderste bakboord zijgalerij voorzien van ( te kleine) ramen.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    TIMBERWOLF en Hoosterw vinden dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Jan, ik kan me vergissen, maar zit het verschil ook niet in de twee rijen pilaartjes (de naam is me even ontschoten) Op het Caldercraft model zijn deze langer als de ramen hetgeen dus andersom zou moeten. Dan zou het mannetje op de krul zelfs goed staan.
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Ja klopt. De pilaren zouden maar 8,5 mm mogen zijn, maar zijn 11 mm.
    Dus alles is in de hoogte op en neer verschoven.
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ondanks die afwijkingen die je noemt, vind ik hem toch heel goed lijken op het origineel Jan, vooral de correctie van de spiegel breedte Heeft jouw Victory goed gedaan.
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    ik vind hem ook heel goed
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 166.
    Na het hele spiegelgebeuren heb ik weer de draad opgepakt van het upper gun deck.
    Ik was al begonnen met rolpaarden maken. Die heb ik nu allemaal uitgezaagd, in elkaar gezet en geverfd.
    De gegoten kanonnen zijn ook op maat gevijld.
    Kortom: De kanonnenfabriek werkt op volle toeren. Veel saai werk en levert geen leuke foto's op.

    [​IMG]
    Foto: De kanonsfabriek.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    hgb1967, Hoosterw, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Toch zijn dit leuke zoek en kijkplaatjes Jan!

    De wagen rechtsonder is volgens mij precies verkeerd om in elkaar geplakt :)
     
    Hans Groenenberg en hgb1967 vinden dit leuk.
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Jaaaa. Goed opgelet Hans. Die zit inderdaad verkeerd om.
    Dacht ik daar zo mee weg te komen.
     
    Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Update 167
    De volgende activiteiten zijn afgelopen week uitgevoerd in de kanonsfabriek.
    Kanonslopen voorzien van een oog boven de druif.
    Kanonslopen voorzien van het logo van koning GeorgeII.
    Kanonslopen voorzien van trunnions.
    Kanonslopen zwart verven.
    Wielen zagen uit een rondhout van 6mm en een van 5mm doorsnede. Het achterste wiel is iets kleiner dan het voorste.
    Wielen glad vijlen.
    Wielen voorzien van een gat.
    Twee wielen op een asje zetten en onder het rolpaard lijmen.

    Enkele foto's van deze stappen:

    [​IMG]
    Foto: Kanons met oog en logo GeorgeII. Afmeting logo: 2x3 mm.

    [​IMG]
    Foto: Wielen. Gezaagd, glad gevijld en gat in geboord.

    [​IMG]
    Foto: Kanons los op rolpaarden op wielen. Logo nauwelijks meer zichtbaar.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan,

    Er bestaat goldwash - dit is relatief "droge" goudverf wat je met een kwastje over het logo kunt strijken. Hiermee licht dit weer een beetje op tegen het zwart. Je hebt een hoop moeite gedaan dit logo erop te krijgen, en dan is het ook wel leuk wanneer dit nog zichtbaar is.
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jij hebt weer mooi friemelwerk geleverd Jan. Het logo kun je ook dry-brushen om ze weer zichtbaar te maken
     
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Hier een foto van het echte logo en mijn logo.

    [​IMG]

    Het echte logo is duidelijk zwart en het goudkleurig verven of brushen is niet de realiteit.
    Maar zo goed als onzichtbaar is ook niet leuk.
    Er zijn wel meer dingen zo klein dat ze praktisch niet zichtbaar zijn. Dus ja een dilemma.
    Ik heb nog even tijd voor ik er niet meer bijkan, maar ik neig toch naar realiteit dus zwart laten.
    Dan moet je het maar met een vergrootglas bekijken.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021

Deel Deze Pagina