HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. Patrick_BE

    Patrick_BE

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sint-Niklaas (Be)
    Oei, van de kast gevallen :)
     
  2. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Hoeft niet hoor. Het kan de situatie zijn na de eerste inslag.
    Toch?
    Het lijkt me wel weer eens een ander plaatje.
     
  3. paulbo

    paulbo verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 mrt 2012
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Utrecht
    Nou, niet echt.
    Het is een model van gips, hout, metaal papier en katoen van voor 1858. Het stelt de HMS Victory voor om 13.40 op 21 oktober 1805 op het hoogtepunt van de Slag bij Trafalgar, gemaakt door onze collega modelbouwer William Haines.
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Ai, ik dacht al dat zijn moeder het scheepje aan het afstoffen is geweest......................Spreek uit ervaring toen ik op jongere leeftijd, thuiswonend. nog wat met plastic aan het rommelen was.
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik doelde inderdaad op zoiets Paul.
    Dit lijkt wel heel echt moet ik zeggen.
    Nu afwachten op welke ideeën Jan is gekomen, dat is tenslotte de kapitein van dit schip, en ik moet zeggen, een hele goede.:D:D
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Oeps, dit is wel heftig.
    Maar ik heb geen tuigage op mijn model. Schade kan dus alleen maar aan de buitenwand zitten.
    Ik zou een latje kunnen indeuken. Maar of dat dan oogt als gevechtschade?
    En zo toetakelen als hierboven ga ik niet doen.:(
     
    Jaques en Pingu57 vinden dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Gelijk heb je Jan, zonde van je schip
     
  8. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Ben blij dat de Friesland er niet zo erg aan toe was:beer:.
    gr Ton.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  9. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ik bedenk me nu dat de stuurboordkant de gevechtskant is. Maar als het model in de ladekast staat kijk je tegen de bakboordkant en is stuurboord helemaal niet zichtbaar.
    Sorry, Dus definitief geen gevechtschade.
     
    Hans Groenenberg, Pingu57, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 182
    Alle losse onderdelen die ik vorige week liet zien zijn nu geplaatst. Lastig want verschillende mannetjes moest ik verplaatsen omdat ze in de weg stonden voor iets anders. Dat heb je als je dingen in de verkeerde volgorde doet.
    Wat ik nog moest maken was een netje voor rondom het trapgat. Dat heb ik gemaakt van een stukje tule.

    [​IMG]
    Foto: Links een rolletje tule en rechts het trapgatnet.

    [​IMG]
    Foto: Net gemonteerd rond trapgat.

    Overzicht van stand van zaken:

    [​IMG]
    Foto: Overzicht.

    Omdat de details op de overzichtsfoto slecht te zien zijn, nog een paar detailfoto's.

    [​IMG]
    Foto: Grote mast met links de pomp en rechtsboven de trap die in de weg stond voor het kanon en tijdelijk is weggehaald.

    [​IMG]
    Foto: Laden van het kanon

    [​IMG]
    Foto: Uitrijden van het kanon met de zijtakels.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    Hoosterw, TIMBERWOLF, MikeMohawk en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi hoor Jan, alles geeft een realistisch beeld van hoe het er vroeger aan toe ging:thumbsup::thumbsup:
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weer prachtig gemaakt Jan :worship::worship:
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt jan
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 183
    Deze week heb ik weer een aantal kanons opgetuigd. De laatste twee voor de gevechtsituatie en een paar die in het admiraalsverblijf staan.
    Ik moet eens gaan nadenken hoe ik het admiraalsverblijf ga vorm geven.
    In werkelijkheid werden de kanons in de admiraalsruimte ook gebruikt in gevechtsituaties. Dan werden alle schotten en wanden in de hele admiraalsruimte opgeklapt of weggezet zodat er een lege ruimte ontstond.
    In eerste instantie was ik van plan om de hele stuurboord zijde als gevechtsituatie uit te beelden, inclusief de stuurboordzijde van de admiraalsruimte. De bakboordzijde kon dan mooi “aangekleed' blijven. Maar aan de stuurboordzijde is nou net de slaapruimte van Nelson. Die zou ik dan niet kunnen tonen. Daarom heb ik besloten de gevechtsituatie slechts tot de admiraalsruimte te tonen, en de hele admiraalsruimte als in vredestijd te tonen.

    [​IMG]
    Foto: Links Diningroom met zicht op bakboordzijde. Rechts kanon in slaapruimte aan stuurboord.

    Maar dan nog heb ik een probleem op te lossen.
    Zoals u op de foto hierboven ziet staat er in de diningroom géén kanon. Waarom niet? Men zegt dat de Victory is ingericht naar de situatie van Trafalger. Maar men heeft ook aanpassingen aangebracht om haar toegankelijk te maken voor groot publiek.
    Is de afwezigheid van vier kanons in de diningroom nu de Trafalger situatie of is het een “publieksaanpassing”?
    In het eerste geval géén kanons in het tweede geval wél.
    De Victory is een eerste klas linieschip, dat betekent 100 of meer kanons.
    Het aantal kanons op de dekken bedraagt 30+ 28+30+12=100 Op het voordek stonden nog twee reserve kanons en twee caronnades. Totaal 104. De klassificering tot eerste klas is dus op het randje. Zou standaard vier kanons minder de klassificering in gevaar brengen?
    Misschien stonden ze niet permanent (in de weg) in de diningroom maar net buiten de admiraalsruimte op dek en werden ze voor een gevecht op hun plaats gezet? Niet waarschijnlijk.

    [​IMG]
    Foto: Hier staan de kanons parallel aan de scheepswand opgesteld.

    Op een of andere doorsnedetekening zie ik dat de kanons parallel aan de scheepswand staan opgesteld. Dat lijkt logischer. Op de Victory staan de twee voorste kanons aan bakboord inderdaad parallel opgesteld. Aan stuurboord, in de slaapruimte staan ze nu uitgereden maar op deze tekening parallel.

    In de tekeningen van McKay is de ruimte tussen de wanden van de diningroom 85 mm en de lengte van een kanon 41 mm. Twee kanons achterelkaar hebben dus 82 mm nodig.
    Dat zou dus volgens zijn tekening kunnen. Mijn kanons zijn 44 mm lang. Dat is dus een foutje, maar met een vijl op te lossen. Dan kan ik dus 2 kanons parallel plaatsen.

    Dan nog een laatste punt. Op de rechter foto met het kanon in de slaapruimte is te zien dat er een ruit is geplaatst. Nu is dat bij alle kanons zo, ook op de lagere dekken, en duidelijk vanwege beschermingsredenen tegen het weer.
    In de admiraals- en kapiteinsruimte zijn dat vensters met openklapbare ramen. Dus hier weer de vraag: Is dit origineel of een moderne publieksaanpassing?
    De achterwand in de spiegel heeft glazen ramen dus waarom hier niet?
    Nog even over nadenken.

    Tips en suggesties van lezers zijn welkom.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    TIMBERWOLF, Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  15. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Dag Jan,

    Ik ben even in een paar boeken gedoken en kan het volgende aangeven

    Met name het boek "The Trafalgar Companion" geeft hier wel enige duiding.
    In dat boek wordt aangegeven dat er alleen gebruik werd gemaakt van de stuurboordzijde en men daarbij volledig het licht gebruikte dat door de achterspiegelramen naar binnen kwam.
    De luiken waren dus dicht
    Ik zie verder op de andere tekeningen ook geen glas in het geschutspoort, dus m.i. is dat een publieksaanpassing

    Verder geeft dit boek aan dat bij actie alle meubels en scheidingen werden verwijderd om de twee paren kanonnen te kunnen af schieten
    Deze kanonnen waren permanent onderdeel van deze accommodaties.

    Als je wil, dan kun je het boek wel even bij me ophalen om te lezen
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Henk,
    Ik kom het boek even bij je ophalen.
    Dit geeft inderdaad enige houvast.
     
  17. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    851
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Even een opmerking over enkele maanden terug, peanutbutter/pindakaas.
    Boter is een beschermde aanduiding waarbij melk gebruikt moet zijn.
    In peanutbutter zit geen melk, dus pindakaas.

    Verder, fantastisch bouwverslag.
     
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    In "De Modelbouwer" van december staat het 4e deel van het bouwverslag van de "Victory Binnenste Buiten".
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    Patrick_BE, Hoosterw, paulbo en 6 anderen vinden dit leuk.
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 184
    Het zijn drukke dagen rond de Kerst en ik kom weinig toe aan bouwen.
    Ik heb weer een aantal kanons opgetuigd maar ik moet eerst nog meer onderdelen maken voor ze geplaatst kunnen worden.
    Ik ben nu aan de afscheiding toegekomen van de admiraalsruimte en het dek. Daar loop ik tegen het volgende probleem aan.
    In de loop van de bouw is er een verschil ontstaan tussen de plaats van de structuren op het dek ten opzichte van de plaats van de geschutpoorten. Niet veel maar wel merkbaar. Dat is niet erg zolang ze maar niet van elkaar afhankelijk zijn. Maar dat is nu wel het geval.
    De eerste ruimte is de admiraals slaapruimte. Op foto's is duidelijk te zien dat het bed precies tussen twee poorten hangt, dus tussen twee uitgereden kanons, en dat naast beide kanons nog enige ruimte is voor meubilair. Dat bepaalt de plaats van de wanden t.o.v. de poorten. De voorste wand moet echter ook over de rand van een rooster lopen en de achterwand vlak achter de bezaanmast langs. Hier is dus een duidelijke afhankelijkheid van dekstructuren met de plaats van de poorten. En dat klopt op het model niet. Ik moet dus wat gaan sjoemelen. Maar hoe daar ben ik nog niet uit.

    Het filmpje dat Paulbo in zijn verslag plaatste geeft wat extra informatie over het uiterlijk van de admiraals en kapiteinsruimte. Dat is nu helemaal toegankelijk gemaakt. (Nog steeds geen kanons in de diningroom).

    Maar daar ben ik toch niet blij mee want het is totaal anders dan de foto's die ik ervan heb. Mooi bruin gelakte deuren en wanden zijn vervangen door witgekalkte wanden, en de mooi gedekte eettafel is vervangen door een gewoon model met landkaarten erop. En op de vloer ligt een totaal ander tapijt.

    Toen ik laatst op de Victory was heb ik speciaal van dat tapijt een foto gemaakt zodat ik dat met fotoshop kon bewerken tot een tapijt op het model.
    Ik heb nu dus info over twee totaal verschillende kleurstellingen. Dilemma.

    [​IMG]
    Foto: Boven tapijt op de Victory en onder het tapijt voor het model (5x10 cm) na wat fotoshoppen.

    [​IMG]
    Foto: En dit tapijt ligt er nu.

    Ik denk dat ik bij mijn eerste kleurstelling blijf want dat vind ik persoonlijk het mooiste.
    Verder wens ik al mijn volgers en medebouwers prettige kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2018 met veel bouwplezier.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2021
    TIMBERWOLF en Pingu57 vinden dit leuk.
  20. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    851
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Iets zegt me dat het beide modern geknoopte (machinaal dus) tapijten zijn welke niet thuishoren in de tijd die jij voor ogen hebt...
    Ergo, alles is goed vooralsnog.
    Want een tapijt van 200 jaar terug zal wel niet terug te vinden zijn qua kleurstelling en patroon.
    Dat wordt wel en heel erg zoekwerk met ongewisse uitkomst.
     

Deel Deze Pagina