HMS Victory, Binnenste buiten.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 9 jun 2014.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Mogelijk.
    Ik ben nog niet zo ver om een definitieve beslissing te moeten nemen. Dus in principe staan alle mogelijkheden nog open.
    Ik wacht dus nog even af.
    Jan Zwart
     
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Je zal wellicht ook wat centreerpennen willen / moeten / kunnen maken om de dekken in de juiste positie op elkaar te zetten. Deze centreerpennen kunnen dan meteen als contactpunten fungeren.
     
  3. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Die centreerpunten kan je van koper maken. Dan zit je altijd goed.

    Mijn idee zou stekkers zijn. Dit camoufleren met bijvoorbeeld touw. Als je de draden beslaat met garen kun je ze makkelijk leiden enz. Een vat kan dan een stekker zijn. Een creabea met stroom en garen. :p
     
  4. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 11

    Ik zat te denken aan dit soort stekkertjes.
    [​IMG]

    Die kan ik monteren tussen de binnen en buitenwand. Camoufleren hoeft dan niet.
    Die met pennetjes komt dan op het lagere dek en wijzen naar boven, en de andere (vrouwtjes) komen aan de onderkant van het hogere dek.
    Dat lijnt de dekken ook uit ten opzichte van elkaar.
    Wellicht heb ik de blauwe omhulsels niet eens nodig als ik de koperen pen en bus met een of andere filler (greenstuff) muurvast tussen de binnen en buitenwand kan lijmen.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2024
  5. furioza

    furioza

    Lid geworden:
    17 aug 2010
    Berichten:
    427
    Dat ziet er goed uit jan. Die kende ik nog niet. Maar lijkt mij een goede oplossing. :thumbsup:
     
  6. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Dat moet volgens mij ook makkelijk kunnen Jan, maar dan zonder die blauwe omhulsels want die ogen zo best wel grof.
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 12
    Het is weer tijd voor een update.
    Eerst wil ik wat laten zien over het “meetproces”. Dat meten belangrijk is hoef ik jullie niet te vertellen.

    [​IMG]
    Schema: Doorsnede van spant met meetpunten.

    Allereerst heb ik de waterlijn uitgemeten. Deze heb ik opgenomen vanaf de spanttekeningen en uitgemeten vanaf de onderkant kiel. Meting 1.
    De waterlijn gefixeerd door aanbrengen van een tijdelijke lat.
    Daarna heb ik de geschutpoorten voor lowergundek en middlegundek aangebracht (Sorry, ik hou de Engelse benaming aan.) t.o.v. de waterlijn. Zie meting 2.
    Vervolgens de wegering (balk waarop dekbalken rusten) voor Orlopdek aangebracht, volgens meting 3.
    Daarna de wegering voor het lowergundek. Meting 4.
    Dit moet dan leiden tot de correcte afstand 5, van wegering tot onderkant geschutpoort en afstand 6, de loophoogte van het orlopdek. Gecontroleerd met een stukje karton van de juiste maat.
    Afstand 5 is belangrijk want die bepaalt hoe hoog straks de kanonnen voor de geschutpoort staan.
    Ik heb 32 spanten en twee zijden, dus deze metingen kan ik 62 keer uitvoeren. Maar dan ben ik over drie jaar nog niet klaar. Dus alleen gedaan op enkele relevante plaatsen.
    En dit is het resultaat:

    [​IMG]
    Foto: Orlopdek wegeringen en lowergundek wegeringen aangebracht.

    Dat het leidt tot een acceptabel orlopdek kan goed worden beoordeeld door er even allemaal latjes op te leggen.

    [​IMG]
    Foto: Losse latjes op orlopdek wegeringen.

    Bij het vastlijmen van de wegeringen heb ik gebruik gemaakt van een tip van Furioza om daarvoor klemmetjes te maken.

    [​IMG]
    Foto: Met zelfgemaakte klemmetjes de wegeringen vasthouden tegen de spanten.

    De bodem is ook al weer ietsje verder gedicht.
    Ik heb voor de bodem gekozen voor latjes van 1,5x3mm. Deze zijn makkelijk te behandelen en de maat klopt redelijk (3x72=216 mm). Je zit continu van bovenaf “diep” in de boot te friemelen. Dan hoef ik geen dikke stugge latjes te hebben als het niet nodig is. Bij boeg en steven moet alles verjongd worden en zitten er veel “verloren gangen”.
    Dat heb ik iets vereenvoudigd. Zo'n verloren gang ziet er bij mij als volgt uit:

    [​IMG]

    Uiteraard verlopen alle lijnen vloeiend, maar dat is lastig tekenen. Twee latjes verjongen tot de helft en dan gaat er één verder, die verderop ook weer verjongd wordt. Etc.
    Nadeel van deze maat latjes is wel dat er veel in moeten. De afstand van kiel tot wegering is 110 mm, dus 36 gangen van 75 cm aan beide zijden. En ze moeten allemaal verjongd worden.

    [​IMG]
    Foto: Bodem met 17 gangen aan weerszijde.

    Bodem is voor de helft dicht. We gaan stug door.

    Wordt vervolgd.

    Jan Zwart.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2024
  8. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Interessante methode Jan, en nog eens leerzaam ook:cool:
    Vaak zie ik dat de bouwers al één kanon op een rolpaard klaar hebben om de hoogte van de poorten nog eens extra te kunnen controleren.
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi gemaakt jan
     
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Tips van Klaas mag je NOOIT negeren.
    Dus heb ik even een kanon op een rolpaard gezet en met een paar losse latjes de hoogte voor de geschutpoort in dryfit nagemaakt. Misschien komt hij met lijm ertussen nog ietsje hoger.
    Kan Admiraal *K* dit accepteren?

    [​IMG]
    Van buitenaf gezien.

    Jan Zwart.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2024
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Admiraal *H* wil wel even reageren, met uw welnemen.

    Voor mijn gevoel net een fractie te laag. Wanneer de schietbuis horizontaal gelegd wordt zal deze de onderkant van de poort kunnen raken.
     
  12. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Volgens de boeken ligt de loop van het kanon in horizontale positie op 1/3 van de onderdrempel van de poort.
    Het lijkt dus dat de poort inderdaad íets lager zou mogen.

    [​IMG]

    Hier lijkt dat bij het kanon op de voorgrond redelijk te kloppen.
     
  13. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Misschien zeur ik wel Jan, maar zit wel met de volgende vraag. :confused:
    Ik begrijp dat je later de romp in de lengte door wilt zagen om zo tot je bouwlagen te komen. Betekent dat je dan 5 tot 6 keer moet doorzagen, waarbij je zeker 1 mm aan zaagsnede kwijt bent. Met een schaal 1 op 72 raak je dus 6 x 72 = 432 mm aan hoogte kwijt. Heb je die 6 mm er bij gerekend nu? Verder ziet het er prachtig uit en volg ik je met belangstelling
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ja ik heb nog wel wat mogelijkheden om de hoogte aan te passen.
    Bijv dikkere dekplanken gebruiken.
    Om een idee te geven hoe ik de naad tussen twee dekken zie blijkt uit volgende tekening.
    De rode lijn is de scheidslijn tussen twee dekken.
    De 5x5 daaronder is een dekbalk liggend op een 5x3 als wegering.

    [​IMG]

    Als ik het spant doorzaag verlies ik een mm die wordt opgevuld door het dek bestaande uit 1 mm triplex. Dat dek wordt bekleed met 1mm deklatjes, maar dat kunnen dus ook dikkere worden om de juiste hoogte te bereiken.
    Als laatste redmiddel kunnen altijd de poorten worden gesloopt en lager / hoger worden geplaatst.

    Jan Zwart.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2024
  15. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Als laatste redmiddel kunnen altijd de poorten worden gesloopt en lager / hoger worden geplaatst.

    Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn Jan.
     
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Als het even niet hoeft ga ik niets slopen.
    Ik kan ook nog wat hoogte winnen door de dekbalken hoger op de wegering te plaatsen.
    Ik ben er attent op.
    Jan Zwart.
     
  17. Sjors B

    Sjors B

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    750
    Locatie:
    Bleiswijk
    Dit is hoge school bouwen.
    Ik ben er voor gewaarschuwd dat het niveau hoog ligt hier en dat blijkt nu wel weer.....
    Petje af Jan !
     
  18. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Dat is volgens mij ook niet nodig Jan, ik denk dat je het beste de wegering iets kunt verhogen door een latje op te lijmen, zodat je de overige balken en dekplanken op de gekozen dikte kunt houden.
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Update 13
    De zaag heeft zijn werk gedaan.
    De bodem is gescheiden van de bovenbouw.

    [​IMG]
    Foto: Voor het laatst nog één geheel.

    [​IMG]
    Foto: De bodem.

    [​IMG]
    Foto: De bovenbouw.

    De bovenbouw kan tijdelijk even “in de kast”.

    Vervolg:
    De beplanking aan de binnenkant kan worden afgemaakt. Zo kan ik er beter bij. Ook de buitenkant kan nu worden geëgaliseerd en beplankt. Verder kan de inhoud van de worden aangebracht, te beginnen met de bodemwrangen, waarvan er al twee provisorisch inliggen.

    [​IMG]
    Foto: Bodem met bodemwrangen.

    Wordt vervolgd

    Jan Zwart.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2024
  20. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Wow....... ik zou het niet durven hoor, de boel doorzagen
    inderdaad, wél makkelijk, nu kun je het ruim netjes afwerken, gewoon net doen of het een platbodem is:cool:
     

Deel Deze Pagina