HMS Victory, Binnenste buiten.

Wat een beul van een scheepsarts, met zijn zaag in de aanslag! Goed detail!

Update 59,
Deze week ben ik weer verder gegaan met de wandenstructuur.
Deurtjes aan de “buitenkant” maak ik draaibaar. Die in smalle gangetjes en hokjes zet ik vast.

full

Foto: Draaibaar deurtje naar de forepeak.

full

Foto: Het uitlijnen van de dekbalken op gelijke hoogte, met behoud van de zeeg. Een lat van 5x5 met een flink gewicht erop moet overal de dekbalken raken. Alleen dan zal het volgende dek overal goed aansluiten.

Bij het passen en samenstellen van de structuren werk ik “op zijn kop”. De dekbalken zitten me dan niet in de weg.

full

Foto: De structuren schuin van boven en recht van boven gezien. Dit kan worden vergeleken met de eerste foto van de vorige update, die de plattegrond laat zien.

En zo ziet het eruit op het model.

full

Foto: Structuren op het model van voor en van achter gezien. Met dwarslatjes worden de dekbalken tijdelijk op de juiste afstand gehouden totdat de structuren zelf voldoende stijfheid hebben om de dekbalken vast te houden.

full

Foto: Hier is goed te zien hoe je via de gangetjes de diverse luiken, toegang tot de kruitruimten in het ruim, kan bereiken.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 60,
Dit is een tijd waarin allerlei andere dingen ook aandacht vragen. Dus wat minder aan de bouw gedaan.
Toch kan ik wel wat laten zien. In een verloren uurtje heb ik een paar klossen voor touw gemaakt voor in de bootsmans werkplaats.

full

Foto: 2 van de 5 klossen met touw voor de bootsman werkplaats.

full

Foto: De bootsman werkplaats op de Victory.

En zo ziet de bootsman werkplaats er van boven uit op het model.
Er komt nog wel wat meer “meubilair” in, maar dat kan pas worden geplaatst als alles vastzit.

full

Foto: Touwklossen geplaatst in de bootsman werkplaats.

Wordt vervolgd.

.

Laatst bewerkt:
Update 61,
Deze week een lange update omdat het maken van onderdelen klaar is en alles samen gemonteerd kan worden.
Op foto's van de Victory ontdekte ik een kazenkast inde etensvoorraadkamer. Die kan natuurlijk niet ontbreken.

full

Foto: De kazenkast in de voorraadkamer op de Victory.

full

Foto: Mijn kazenkast en ter plaatse in het model.

full

Foto: In de voorraadkamer verdeelt de steward de kazen in stukken en komt een matroos een kan drank halen.

Verder ontdekte ik dat de twee hanging magazines met kardoezenstellingen van binnen niet wit geschilderd zijn, maar bekleed met koper. Tegen vonken en ratten.
Het is moeilijk te zien maar ik kon het niet laten om ze ook te bekoperen. Die magazines zitten voor de helft in het ruim en voor de helft op het orlopdek. Uit beide delen heb ik de kardoezenstellingen losgemaakt en daarna het magazine bekoperd.

full

Foto: Onderkant van orlopdek met de bovenkant van de twee hanging magazines die bekoperd moeten worden.

full

Foto: Deel van hanging magazine in orlopdek van onder gezien, voor en na bekoperen.

full

Foto: Bekoperde magazines met kardoezenstelling teruggeplaatst.

Vóór het vastzetten van de structuren op het voordek moeten de onderdelen van de timmermanswerkplaats worden gemaakt omdat die niet van bovenaf geplaatst kunnen worden.
In de werkplaats staat o.a. een voorraadrek voor hout.

full

Foto: De timmermanswerkplaats op de Victory.

full

Foto: Fabricage van de houtstelling. 18 x 25 mm.

Van boven naar beneden:
1. Tekening op schaal.
2 en 3. Latjes van 1x1 mm op papier gelijmd.
4. Van papier losgehaald en schoon geschuurd.
5. Rek samengesteld.
6. En voorzien van hout.

Verder nog meer inventaris voor de werkplaats.

full

Foto: Schragen met een bewerkt blok hout.

full

Foto: Boven: Fabricage van timmermansgereedschap. Midden: Gereedschap “opgehangen” tegen de wand, van onderaf gezien. Onder: Werkbank met gereedschap eveneens van onderaf gezien. Zo is het beter te zien dan van boven.

Nadat alle details aan de structuren zijn bevestigd is het geheel op het dek vastgezet. De werkplaats ziet er dan van boven als volgt uit:

full

Foto: Timmermanswerkplaats. De foto van de werkplaats op de Victory zelf is genomen door de deur links boven. Het een en ander moet herkenbaar zijn.

Vervolgens is het geheel op het dek vastgezet en is de verlichting aangesloten.

full

Foto: De structuren op het orlopdek vastgezet. Hier is ook het effect van zwarten van de dekbalken goed te zien. Door ze te zwarten is het onderliggende beter te zien.

Nu ook de verlichting is aangesloten kan ik niet nalaten een sfeerfoto te plaatsen.

full

Foto: Het orlopdek “bij nacht”.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Nog even en ze komen van het museum in Porthsmouth om dit model straks daar zo tentoon te stellen;):eek:

verstuurd via Tapatalk, excuses voor typefoutjes

Update 62
Deze week heb ik het orlopdek voorlopig afgerond door de sailroom te detailleren.

full

Foto: Stelling met zeilen en voorraadrollen voor de sailroom. (Foto is jammer genoeg niet scherp)

full

Foto: Sailroom met stelling voor zeilen en voorraad zeildoek, en een werkbank voor uitvoeren van reparaties.

Verder heb ik nog wat dingetjes afgewerkt, bijgeschilderd etc. o.a. In de timmermanswerkplaats.

full

Foto: Timmerman aan het werk. Hij mag de vloer wel eens vegen.

Dit is het moment om verder te gaan met het volgende dek: Het lowergun deck.
Dit dek wordt voorzien van:
  • de binnenkomende ankerkabels

• de onderste helften van de twee gangspillen

• de twee betings om de ankerkabels op te beleggen.

• vier kettingpompen

• één elmtree pomp

• bedieningsmechanisme van het roer

• 30 kanonnen.

full

Foto: Lower gundeck.

Het eerste wat moet worden gedaan is het dek zelf maken.
Ik heb een stuk 1mm triplex op maat gemaakt, zodat het op de dekbalken van het orlopdek rust en tussen de opstaande randen ervan valt. Ter plaatse van de spanten heb ik een uitsparing in het dek gemaakt zodat de spanten in de bovenbouw daar in vallen en zo goed mogelijk aansluiten op die van het onderste deel.
De tweede stap is het bevestigen van de bovenbouw op dit dek. Deze bovenbouw is op het dek gezet en met elastiek aangetrokken. Er is nog een kleine kier zichtbaar die nog wel weggewerkt kan worden. Ik bevestig de bovenbouw op het dek door tussen de spanten en op het dek stukjes resthout te lijmen en zo die ruimte te vullen.

full

Foto: Boven bovenbouw los op dek. Onder met resthout vastgelijmd.

full

Foto: Alle dekken en bovenbouw weer op elkaar.

Zodra de bovenbouw op het dek is gelijmd kan het weer worden doorgezaagd en kunnen we beginnen met aanbrengen van de geschutpoorten op de juiste hoogte.

Maar dat is voor volgende week.

Laatst bewerkt:
Back