HMS Victory, Binnenste buiten.

Klopt. Maar het is ook de naam voor de ruimte achter de kluisgaten.
Het woord manger is ook gerelateerd aan het franse manger = eten. Dat verklaart de betekenis voor trog / voederbak. Ik vraag me af of de naam manger ook iets te maken heeft met het feit dat er in die ruimte dieren werden gehuisvest. Tenslotte waren die ook bedoeld voor "eten".

Manger is in het Nederlands een kribbe, maar dat gaat hier niet helemaal op denk ik.

in de nederlandse schepen hete dit de hel hier werden gevangene in gezet als ze die hadden en anders was het een opslagplaats voor rommel, de ruimte was wel een stuk kleinder dan op de victory .

dat er dieren los liepen op een schip kan ik me moeilijk voorstellen zeker aan de boeg gaat het schip soms flink te keer de dieren vliegen van links naar recht en tot tegen het plafond ze zullen binnen de kortste keren dood zijn.

moeten er onder de kluisgaten geen gaten geboort worden op die vloer waar nu de varkens liggen zodat het lekwater van de ankerkabels terug naar buiten kan ? een soort 2 de kluisgat maar dan kleinder .

Amazone,
Op de tekeningen van het ek heb ik inderdaad zitten kijken naar een mogelijke afvoer, maar die niet kunnen vinden. Naar aanleiding van jouw opmerking heb ik op foto's van de Victory gezocht naar zoiets en het volgende gevonden.
full

Het is moeilijk te zien maar midden tussen het linker kluisgat en de poort, recht naar beneden, zit inderdaad een opening. die kan dus goed voor de afvoer van lekwater zijn. Dat gat ga ik er in ieder geval in maken.
Bedankt voor de opmerking.

Laatst bewerkt:
Update 73
Deze week ben ik o.a. bezig geweest met de touwdoorvoeren van de geschutsluiken.
Ik had daarvoor buisjes met een flens gekocht. Zij waren echter iets te kort om helemaal door de wand heen te gaan. Daardoor zou er een stukje touw zichtbaar zijn tussen de binnen en buitenwand. Deze ruimte ga ik opvullen met plamuur en dan zouden die touwen vast geplamuurd zijn, wat natuurlijk niet kan.
Ik had echter nog een stuk messing buis (doorsnede uitwendig 1,5 mm). Daar heb ik langere stukken afgezaagd die wél van binnen tot buitenwand doorlopen.

Op de foto hieronder zitten al de langere buisjes erin. Als de dekbalk wordt vastgezet moet de led-aansluiting vast gesoldeerd worden aan de ringleiding in de diepte.

full

Foto: Ruimte tussen binnen en buitenwand.

full

Foto: Rechts doorvoeren mét flens en links zonder. Links ook met regenafleider. Dit biedt nog voldoende ruimte voor de scharnieren van het luik.

Verder heb ik weer enkele poorten voorzien van de nodige ringen.
Op de Victory ziet het er uit als hieronder.

full

Foto: Ringen en haken rondom een geschutspoort. Let ook op de enigszins schuinstaande rechterknie.

Op mijn model ziet het er nu als volgt uit.

full

Foto: Poorten met knieën en ringen. In de inkepingen in de bovenste horizontale lat (Wegering) komen de dekbalken te liggen.

Uiteraard kon ik het niet laten om een luiktakel te proberen en te ervaren wat daarbij komt kijken.
Op de Victory ziet die er zo uit:

full

Foto: Luik takel in de kapiteinskamer. Ze zijn door het hele schip gelijk.

full

Foto: Luik takel op model tegen balk nr 3 aan bakboord. Knopen zijn niet afgewerkt want dit is een probeersel.

Dat was het voor deze week.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Dat ziet er mooi uit op deze manier Jan Wat een detail stop je hierin.
Maar anders wat, hoe doe je dat met de Led-verlichting, Elke bouwlaag een eigen systeem wat je dan uitwendig doorlust als de bootdelen op elkaar gestapeld staan??

Ja, dat is een mogelijkheid. Elk dek krijgt een eigen aansluiting. Per dek kan ik dan spanning geven. Maar ik kan ook elk dek verlichten met een eigen powerunit of zoals je zelf al aangeeft aan één power unit een aantal aansluitingen maken.

Bij mijn laatste berichtje was ik eigenlijk gefocust op je verlichting, en bedankt voor je antwoord daar op, maar
nu ik je laatste foto's goed bekijk, snap ik ook waarom je een aantal knieën scheef hebt gezet Jan, heel mooi.

Update 74.
Op de victory staat bij elk kanon o.a. zo'n rode kist met logo. Er zitten twee kardoezen met kruit in. Deze kisten moeten dus ook op de kanonsdekken komen.

full

Foto: Links een kardoezenkist op het dek en rechts een kist uitvergroot.

Van de rechter afbeelding heb ik mijn zoon een rechthoekige afbeelding laten maken. Hij is op de PC iets handiger en sneller dan ik.
Die heb ik daarna 30 keer afgedrukt op 5x7 mm, uitgeknipt en op een lat van 4x5 mm geplakt.

full

Foto: Lat met aantal kisten.

Daarna losgezaagd, haaks geschuurd, geverfd en met viltstift scharnieren op getekend.

full

Foto: Afgewerkte kardoezenkisten. Eén per kanon.

Verder heb ik enige structuren op het dek afgewerkt en aangebracht. Enkele kanonnen op een rolpaard gezet en die mogen voor de sier ook op de foto.

full

Foto: Op het dek zijn twee betingen aangebracht met twee luiken ertussen. Vooraan ligt de omlijsting van het luik en het trapgat nog los. Daar heb ik een probleempje mee.

De afstap van de trapomlijsting naar de eerste trede is nogal groot uitgevallen. 8,5 mm dus 61 cm in het echt.

full

Foto: De afstap naar de eerste trede is wat groot en bestaat uit van boven naar beneden: Dikte trapomlijsting, dikte van het dek, ruimte tussen dek en dekbalken, afstap vanaf orlopdeck.

Er blijkt een duidelijk ruimte te zitten tussen de onderkant van het dek en de dekbalken van het dek eronder. Het een en ander sluit dus toch niet zo mooi op elkaar aan.
Deze grote afstap is alleen op te lossen als ik voor het orlopdeck de vier trappen eruit sloop en er nieuwe voor maak. Die moet ik dan uitlijnen naar de bovenkant van de trapomlijsting van het bovenliggende dek. Dan moet de scheiding tussen de dekken onder de bovenste trede komen. Het bovenste dek, in dit geval dus het uppergundeck heeft dan nog één trede en de rest van de trap op het dek eronder.
Daar moet ik nog eens goed over nadenken of dat de moeite waard is en of het een verbetering zal zijn.
De mening van andere bouwers is welkom. Is dit storend of niet?

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ik geloof niet dat ik het storend zou vinden Jan, want als je dit schip bekijkt wordt je overweldigt door alle details, maar als jij je er aan irriteert kun je er natuurlijk altijd een figuurtje op zetten die net met zijn torso uit het luik komt.

Er zitten zoveel details op dit schip, dat indien je niets had vermeld, niemand dit gezien zou hebben denk ik. Dus wat mij betreft kun je het best zo laten. (tenzij je het zelf niet mooi vind natuurlijk)

gewoon verder doen en zo weinig mogelijk naar het trapje kijken
als je zoiets kan bouwen zal daar niemand over spreken.

prachtig gewoon,ikzelf maak ook de victory en ben al blij om deze in de gewone uitvoering op iets te doen lijken.

Laatst bewerkt:
Hier even een verduidelijking van het probleempje met de trap.

full

Foto: Van links naar rechts: Originele tekening, Situatie nu, Gewenste situatie.

De gele streep is de scheiding tussen de dekken. Er absoluut niets onder of bovenuit steken. Door het manipuleren van de dekken afzonderlijk zou zo'n uitsteeksel direct afbreken.

Huidige situatie in het midden.
De trapbomen eindigen op de gele lijn en de laatste trede (groen) zit daar iets onder. De afstap van de gele lijn naar de bovenste trede is goed. Maar je stapt niet van het gele niveau af maar van de omlijsting daarboven.

De correcte (gewenste) situatie is rechts getekend.
De trapbomen moeten niet worden afgeschuind aan de bovenkant maar net met de punt tegen de dekbalk komen of net niet. De laatste trede moet gelijk met de gele lijn liggen, dus met de bovenkant van de dekbalken. Op het daarbovenliggende dek moet dan in het trapgat nog net een puntje van de trapbomen (roze) worden aangebracht met één trede erin.

Als dan de ruimte tussen de dekken niet te groot is ( ze moeten goed vlak op elkaar liggen) heb je een correcte afstap en vloeiend verloop van de trap.

Zo wil ik het bij de volgende trappen gaan doen.
Bijkomend nog op te lossen probleem, vergelijkbaar mete de trapbomen, is dan de leuning.

We zullen zien.

Laatst bewerkt:
Back