HMS Victory Mantua -Panart 1/78 (Henk)

• Topicstarter Topicstarter Flying Scotsman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi Stephan dank voor je link, 4-6 weken wachten pfff :weetnie: dat duurt toch wel erg lang. Zo lang kan ik de werf niet stil laten liggen, er moet wel gewerkt worden natuurlijk:). Ik heb net een site gevonden in Drachten wel duurder maar als je het bedrag deelt door het aantal weken wat ik nodig zou hebben voor de levering via “Ali” dan valt het nog wel mee ;) en ik steun ook nog een Nederlandse ondernemer:rolleyes:. Ik zal de link even hieronder plaatsen voor degenen die ook wat zoeken.
https://natuurlijkmartha.nl/bijenwas/-bijenwasblokken.html

Even een kleine update,
Na het uitpakken van het dek, zaten er toch nog krassen op deze bijgewerkt (afgeschraapt) , en blijkt er kleur verschil ontstaan te zijn omdat ik voorheen poriën vuller had gebruikt. Gevolg het gehele dek weer afgeschuurd en opnieuw gelakt. (beginners fout) :hammer:op moeilijke plekken is het nog iets zichtbaar, maar gelukkig komen daar andere items te staan. Verder nog wel wat puntjes om bij te werken, maar dat gaat wel lukken.
DD350052-D9E7-4423-8156-BD446CE6E0E6.jpeg

F324A474-BBA9-4E3E-81D1-D43926D89056.jpeg

Omdat mijn bestelde verstekbakje nog steeds onderweg is (inmiddels 1 week:frustie:) ben ik begonnen rondom de boeg dus nog werk genoeg.

EDC8EC3F-3BA6-4485-9EC0-9F502CB9BCF4.jpeg
8AB7FAB4-8F84-45D4-A221-DFE4E4D93E36.jpeg

De (Friese) bijenwas is onderweg en komt vandaag al binnen.

zijn er ergens PDF boeken over de HMS Vic te vinden?.

zijn er ergens PDF boeken over de HMS Vic te vinden?.

Jazeker, ik heb ooit eens Anatomy of the Ship Victory van John McKay gedownload.
Goed boek, maar geen beschrijving van het touwwerk, enkel tekeningen en een uitgebreide lijst van elk touw met dikte, lengte en te gebruiken blokken.
Persoonlijk heb ik meestal The anatomy of Nelsons ships van C.N.Longridge gebruikt, maar daar heb ik geen PDF-versie van gevonden, maar ook niet gezocht want ik heb een papieren versie :)
McKay heb ik vooral geconsulteerd voor de sperenrekken rond voor- en hoofdmast en de tabellen met de touwen, omdat dit door Longridge helemaal niet of niet op deze gestructureerde wijze wordt behandeld.

succes met de verdere bouw.

Jazeker, ik heb ooit eens Anatomy of the Ship Victory van John McKay gedownload.
Goed boek, maar geen beschrijving van het touwwerk, enkel tekeningen en een uitgebreide lijst van elk touw met dikte, lengte en te gebruiken blokken.
Persoonlijk heb ik meestal The anatomy of Nelsons ships van C.N.Longridge gebruikt, maar daar heb ik geen PDF-versie van gevonden, maar ook niet gezocht want ik heb een papieren versie :)
McKay heb ik vooral geconsulteerd voor de sperenrekken rond voor- en hoofdmast en de tabellen met de touwen, omdat dit door Longridge helemaal niet of niet op deze gestructureerde wijze wordt behandeld.

succes met de verdere bouw.
Dank je,voor je reactie, heb inmiddels al contact gehad met Jan Zwart, die heeft mij uitstekend geholpen:banana:

Dilemma’s en tips
Is dit zo acceptabel of niet doen? Ik twijfel.
3EED0342-E23C-43C2-B40F-0A3B89231312.jpeg
EAEBD290-4062-4CC1-9898-AE0C7383921F.jpeg

En heeft iemand een tip voor onderstaande handeling, ik wil het buigen maar ben bang dat het breekt (alles inmiddels al verlijmd)

63713F22-504A-432A-B582-B1C73BCC9BFF.jpeg
A3965015-384A-4EB1-83BD-8244D6C49370.jpeg

Henk, ik zou hem losmaken van het schip en dan buigen, maar als dat niet meer kan, kun je proberen er iets onder zetten, nat maken, en met een klem naar beneden trekken ( voorzichtig ) eventueel in wat kleine stapjes.
Maar losmaken verdient de voorkeur.

Peter, ik bedoelde met verlijmen dat de stijltjes al verlijmd waren, maar staat verder los op het dek. Kan hem er dus afhalen. Buigen met een klem is een goed idee, weet alleen niet hoe het triplex reageert, (op het nat maken).

Vooraan zit daar eigenlijk een schijf in waar een koord voor de zeilen door rond getrokken wordt (kijk maar eens in één van de boeken die Janzwart je bezorgd heeft), en achteraan zou ik zoals reeds gesuggereerd de plank naar beneden buigen. De kleine rol op het einde kan je suggereren door er een stukje rondhout op te kleven.

Op onderstaande foto zie je duidelijk de schijf vooraan, en achteraan ontbreekt nog het rondhoutje voor de krul.
Ook hier is die schijfhouder opgebouwd uit 3 op elkaar gekleefde latjes.

IMGP3098 uitsnede front bullwark.jpg

Vooraan zit daar eigenlijk een schijf in waar een koord voor de zeilen door rond getrokken wordt (kijk maar eens in één van de boeken die Janzwart je bezorgd heeft), en achteraan zou ik zoals reeds gesuggereerd de plank naar beneden buigen. De kleine rol op het einde kan je suggereren door er een stukje rondhout op te kleven.

Op onderstaande foto zie je duidelijk de schijf vooraan, en achteraan ontbreekt nog het rondhoutje voor de krul.

Bekijk bijlage 377306
Dank voor de uitleg en foto, dit is toch duidelijker dan de foto die ik had

Kijk eens aan, dan bevochtigen en in de klem, of met het warme buigboutje.
voorzichtig bevochtigen, en laten de laagjes toch los, dan gewoon weer aan elkaar plakken, maar dan gelijk in model
Peter,direct na de adviezen in het water gezet en nu in de klemmen, dmv rondhoutje (kwastje) de vorm kunnen vinden.

Bekijk bijlage 377306
Misschien een brutale vraag, maar heb je ook een foto vanaf bovenaanzicht?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back