Hobao Hyper ST Pro Truggy

  • Topicstarter Topicstarter alfaracer
  • Startdatum Startdatum
A

alfaracer

Guest
Ik ben hiermee bezig, en maak hiervan een bouwverslag.
Je kunt dit volgen op www.truggy.nl, in het forum.

Sorry moderator, maar dubbel posten is wat teveel werk.
Ben je er niet gelukkig mee, haal deze post dan maar weg hoor.
 
Kan je niet gewoon de complete inhoud kopieren - plakken? Volgens mij is het dan niet zo heel veel werk ;) Maar bedankt voor de link in ieder geval, mocht je het teveel werk vinden, kunnen we het in ieder geval daar volgen!
 
Jammer dat je het hier niet even wil plaatsen. Want zoveel werk extra is het niet.

Even edit knop indrukken of Quote knop van de post en dan CTRL+A en CTRL+V en dan ook hier op dit forum op de knop drukken. Teksten en dergelijke heb je al getikt en foto's staan al online.
 
Tja, Persoonlijk denk ik dan, wat is dat voor moeite, om even het bericht bij truggy.nl te editten, en vorvolgens alle tekst te selecteren, dat bericht weer te sluiten, hier een nieuw topic aan te maken, (of ook te editten als je een update hebt), en dat hier te plakken ???

Of je weet niet dat het zo kan, of je bent ect niet de actiefste...
Wil je ons laten genieten, doe er een beetje moeite voor!
 
Ik geniet ook gewoon mee op truggy.nl, voor mij hoef je geen moeite te doen.

Willen wij genieten, moeten wij daar maar wat moeite voor doen!
 
nou , niet zo actief......Best veel werk hoor, foto's nemen, bijwerken op de PC, uploaden enz
maar ik zal het hier dan ook in gaan voeren, zoals jullie voorstellen

dus hierna gaat ie komen...........
 
ik zal hier wat foto's posten van de bouw. Ik ga niet overhaasten, dus het kan best wat duren eer hij klaar is.

de doos met linksonder de motor.
doosqd4.jpg

deel van de inhoud:
doosinhoudqs9.jpg

[velgen, banden met foam inserts:
velgensx6.jpg

chassis":
chassisvf6.jpg

de motor,
LRP Z28 spec3:
lrpqa3.jpg

banden intapen, om het opbollen (ballooning) op hoge snelheid tegen te gaan:
taperf8.jpg

banden op velg gelijmd met secondenlijm.
Ik heb eerst de velgrand, waar gelijmd moet worden, wat opgeruwd met schuurpapier
gelijmdld5.jpg

tot slot de blanke body.
ik denk aan kleuren blauw-wit-zilver, of misschien laat ik hem ergens airbrushen.
bodyua6.jpg


wordt vervolgd !
 
vervolg:
diff oil:
standaard zit er een flesje 3000 en 5000 cps bij. (Shockoil: 30wt)
ik ga 3000 in voordiff doen, 5000 in center en 1000 achter. zoals omschreven in de test van RC Car-action.
diffoilqf0.jpg


difftuningaa0.jpg


reviewgl3.jpg


Een nadeel vind ik wel dat de zakjes geen omschrijving (sticker) of nummer hebben. Ik wilde aan de voortrein beginnen, en kwam er later achter dat ik een zak open had van de achtertrein.
Ook de schroefjes zitten zowat allemaal bij elkaar, deo ze in een bakje, en bekijk/meet ze nauwkeurig volgens de bouwbeschrijving.
Je kunt beter allerlei (vrij grote) bakjes klaarzetten om de zakjes in te legen.
Bij de dempers zat een bevestigings schroef te weinig in de zak.
Het centerdiff is een "spiderdiff" (mooi metalen omhulsel, foto volgt) en lijkt op een "torsendiff", zoals ze bij PK verkopen. Het centerdiff is volledig geassembleerd, en heeft volgens mij ook geen olie erin, maar vet. Het kroontandwiel (spur) is met 6 schroeven bevestigd, en die gaan volledig door het huis; je ziet ze er aan de achterkant uitkomen. Dus kun je dat huis nooit vullen met olie, want die loopt er dan door die schroefgaten weer uit.
Dit centerdiff wordt niet genoemd in de bouwbeschrijving, hier wordt een normaal standaard-diff voor getoond welke dus niet van toepassing is op deze PRO-kit.
De bouwbeschrijving en assemblage-proces is dus niet zo duidelijk, ik heb wel al wat beters gezien ( X-ray-HPI-Tamiya enz)
is niet zo erg, lekker puzzelen en zeer goed opletten is de boodschap !
 
Centerdiff, blijkt toch te doen om te vullen, kom er later op terug
diffcentralcx0.jpg


diffalledrieca9.jpg


lhier liggen ze nog open:
diff1vi7.jpg


let op die zwarte shims ! ze zijn niet allemaal even dik. In de bouwbeschrijvings staat erwat bij gekrabbeld met pen. Je moet soms een dunnere steken
diffshimstz0.jpg

hier een diff gevuld met olie, klaar om af te dichten. Let erop dat het oranje rubberen afdichtringetje goed blijft zitten, neem hiervoor de tijd !
diffgevuldol5.jpg
 
De Dempers:
mooi van aluminium, makkelijk te bouwen.
Ik heb wel eerst de rubberen ringetjes en piston wat ingevet met siliconenvet.
demperscs0.jpg


de frontgearbox zit in elkaar , en op het chassis !
Let ook hier heel goed op de montage, omdat de zakjes niet genummerd zijn, kun je wel eens een verkeerde zak opendoen. Ik zat eerst een frontgearbox te bouwen met onderdelen van de achter-gearbox
frontgeraboxaf8.jpg


De mooie dikke shocktower van aluminium:
shocktowerfrontgi7.jpg
 
nog even terugkomen op het centerdiff:

Spiderdiff , zijn zes kroontandwielen. ziet er dus uit als een "spin".
Ik denk dat het de krachten beter zal verdelen.
Inmiddels opgengemaakt, en je ziet dat er gewoon wat vet inzat:

img3666yn9.jpg


img3667zt1.jpg


vervolgens effe schoonmaken in bakje wasbenzine.
Ik ga er dus 7000cps in doen
img3668du1.jpg


Onderaan het diffhuis de zes schroefgaten dichtgesmeerd met vet, zodat de diffolie er niet uit zal lopen. dat werkt.
img3669fs4.jpg

later heb ik de schroeven iets teruggedraaid en een drupje blauwe lock-tite erin.

De Turnbuckles: altijd lastig, schroeft er moeilijk in, ondanks dat ik er eerst een beetje vet op heb gedaan. Ze moeten ook een heel eind ingeschroefd worden (er moet 75 mm overblijven voor de standaardafstelling.
LET OP ! : er zit een linkse en aan de andere kant een rechtse draad op.Dus met het inschroeven moet je een zijde dus andersom draaien als je gewend bent. Dit is er natuurlijk voor om later bij te kunnen stellen dmv een steeksleuteltje te zetten op dat vierkante "stelblokje"in het midden
img3663td3.jpg


steekassen , steeringknuckles gereed voor montage:
Die vier verchroomde busjes moeten in de zwarte platic houder voor de steeringknuckle, en vallen er nogal eens uit bij montage. Voorkom dit door een klein beetje secondelijm te gebruiken
img3664rm1.jpg


en klaar. Wel vindt ik het een beetje "lastig"dat die zwarte bovenste en onderste schroef niet echt vast mag, anders draait de steeringknuckle te stroef met sturen.
Gevaar is dus dat hij eruit kan trillen ! gebruik dus zeker blauwe LOCKTITE en controleer altijd regelmatig. Neem ook een paar reserveschroeven mee in je pitbox.
img3665hg5.jpg


wordt vervolgd
 
fabrieksfout/slordigheid: gat links zat een soort schroef, waarschijnlijk iets van het gietproces. heb hem moeten eruit dremelen. edit: >> niet dus, blijkt zo te horen ...stom van mij!
img3670jf3.jpg


en hier gemonteerd:

img3671up7.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die zijn er bij mijn weten niet. Dit is de PRO-kit, en dat wil meestal ook zeggen, dat alle upgrades incl. zijn.
Wel moet ik eerlijk zeggen , dat ik nu voor de tweede keer een foutje van de fabriek/verpakking tegenkom : 1 x zaten er twee ball-ends te weinig in een zakje, en nu stuit ik op een paar verkeerde flange-balls
;-(
Daarentegen is dat zo opgelost met een mailtje naar The Border, die sturen dan de juiste onderdelen na. Maar zo hoort het niet natuurlijk; ik heb al erg veel gebouwd , en dit nog nooit tegengekomen. Een maandag - kit , denk ik ....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
fabrieksfout/slordigheid: gat links zat een soort schroef, waarschijnlijk iets van het gietproces. heb hem moeten eruit dremelen. edit: >> niet dus, blijkt zo te horen ...stom van mij!

Ai, ik kan me het gevoel voorstellen op het moment dat je ontdekt dat die schroef daar toch hoorde te zitten :)

Mooi verslag, mooie auto!
 
dank je Jaap.
en weer verder:
klaar voor montage, mooie kwaliteit !
img3681yf7.jpg


en gemonteerd:
img3682sj7.jpg


de servo's
ACE 1015 voor stuur, en een snelle 0606 voor gas/rem:
img3684ov4.jpg


wat extra banden, GRP Grip, 17mm hex , offset (de standaard banden schijnen ook goed te voldoen)
img3687ls2.jpg


de mooie achter - shocktower en detail achter- stabi
img3689bu7.jpg


img3690ca2.jpg
 
haha, de stabi zit verkeerd; hij moet boven de schroefjes in de sleuven, natuurlijk.

centerdiff en remmen:
img3694sv1.jpg


midden chassisbrace, dus met drie braces een ultra stijf chassis.
img3695ou7.jpg


de prachtige wing stay. wordt ook heel stevig op 4 punten gemonteerd.
img3697zu5.jpg


chassibrace achter:
img3698np9.jpg


de motorsteun
motorsteun, werkt handig voor verschuiven vd motor, echter niet zo handig om de motor eraf te halen want omdat hij niet uit twee delen bestaat, moet je dan steeds weer de gearmesh aanpassen...
img3699ke1.jpg


de prachtige alu koppeling; alu schoentjes geven sneller grip en slijten minder.
Het is wel een crime om de kopp-veertjes erop te krijgen, neem er een uurtje de tijd voor !
img3701fu1.jpg
 
Ik had eigenlijk verwachtop een auto van deze klasse een 1-delige motormount terug te vinden (zoals bij de Mugen enzo)

Maar voor de rest ziet het er wel netjes uit. Nu nog kijken hoe hij rijd(t) (ken -dt regels niet zo goed :) )
 
Back
Top