Hobao Mac 21 motor

Goedendag allemaal, mijn naam is Edwin, woonachtig in Deventer. Ik heb de volgende nitro auto's
  • Tamiya TGX-MK1
  • Tamiya NTX
  • Protech Enimga XR
  • Hyper 8
Ik rijd hiermee een beetje voor de hobby. Ik ben er zeer zuinig op ;) zodra ik gereden heb maak ik alles direct schoon en spuit alles af met lucht. Uiteraard krijgt de motor after run olie, olie filter netjes schoon met cleaner en opnieuw in de olie.

Niet alleen rijden vind ik erg leuk, maar ook het uit elkaar halen van de auto en alle onderdelen onderhouden. Uiteraard kan ik van alles leren, daarom ben ik aangemeld op dit forum. Ik heb deze (vergeten) hobby weer uit de kast gepakt, vandaar de " oudere" modellen ;). Ik hoop veel kennis op te doen op dit forum en veel te lezen. Uiteraard heb ik de nodige 'stikeys' gelezen, allemaal stuk voor stuk interessant.

Ik heb een vraag mbt een recente aankoop:

Ik heb een Hobao motor (MAC 21 Turbo, H-2111T Turbo Engine-8 port) op een buggy (Hyper 8) tweedehands aangeschaft. Geschiedenis is helaas niet bekend.

Ik loop nogal tegen wat problemen aan mbt afstelling. Ik heb meerdere RC auto's weet wat van instellingen af. Echter begint deze "tweede hands" motor een echte draak te worden!

Ik krijg de instellingen maar niet goed.( http://hobao-racing.com/en/images/pro_file/20110304170309@Mac%2021%20Manual.pdf)

Ik heb de instellingen terug gezet zoals aangeven door de fabrikant, MAAR....... hij blijft 'janken' als een gek.
  • Ik zorg ervoor dat de schuif 1 mm open staat, HSN staat op zoals aangegeven op 6 1/4 CCW (counter clockwise)
  • De middle range LSN staat op een 1/2 CCW
Zodra ik de de motor op de startbox aanslinger en wat gas geef slaat de motor aan en gaat de motor flink in zijn toeren, zodra ik het gas los laat (Schuif gaat weer terug naar de 1 mm) blijft de motor hoog in de toeren draaien.

Gisteren had ik de motor zover gekregen dmv een zeer rijke afstelling dat hij bijna afslaat en net niet verzuipt, dus veel smering van de nitro (16%). Ik krijg hem maar niet op een laag toerental zodat ook de wielen niet meer gaan draaien.

Daarnaast weet ik niet zo goed hoeveel de LSN (21055 op de tekening) uitgedraaid dient te worden.

De vorige eigenaar gaf aan dat hij er maar een half jr mee gereden heeft. Motor ziet er netjes uit heeft een uitstekende compressie, inmiddels een nieuwe gloeiplug. Voor de zekerheid heb ik een nieuwe pakkingen besteld met alle nieuwe o ringen. (voor de cilinder kop en carburateur) Alle cilinderkop bouten zijn goed kruislings aangedraaid. Wat me opvalt is dat er tussen de cilinder kop en housing geen pakking(en) zit. Op de tekening nr 21004 en 21005. Volgens mij hoeft dat ook niet perse ivm het tijdstip van ontbranding.
Ik heb deze er wel bijbesteld. Ik ben nl bang voor een lucht lekkage en daarom moeilijk af te stellen is.

Wie heeft er nog een ingeving?
Alvast bedankt voor jullie input.

Mvg Edwin

Laatst bewerkt:
Update:

Ondertussen de gehele motor uit elkaar gehaald om te weken in Nitro.

Met vriendelijke groeten

Edwin

Laatst bewerkt:
Ga ik ook zeker doen. Bedankt voor de tips ik zal het document goed bestuderen. Dank hiervoor deze had ik nog niet.

Met vriendelijke groeten

Edwin

Laatst bewerkt:
Het wachtend nu op het pakketje met nieuwe O-ringen en pakkingen. Zodra deze binnen zijn zal ik alles vervangen en opnieuw opbouwen. Daarna zal ik de motor weer in de buggy bouwen. Ik houd jullie op de hoogte. Indien er nog meer tips & tricks zijn laat maar horen.

Met vriendelijke groeten

Edwin

Laatst bewerkt:
Off-topic:

Mijn XR ligt uit elkaar ben hem weer aan het opbouwen. Ik heb een paar onderdelen nodig. Ik kocht hem nieuw maar er blijkt vanaf beginfase aan geen O-Ringen in het differentieel gezeten te hebben. Heel vreemd. Daarnaast heb ik om mijn dempers te reviseren en nieuw setje rubbers nodig plus bijhorende beschermhoes.
Ik zal eens kijken naar je bouw verslagen. Het bevreemd mij dat protech er niet meer is. Ik dacht destijds een merk gekocht te hebben welke lang blijft bestaan. Ik ben overal flink aan het googlen voor onderdelen. Ik kan alles vinden wat ik nodig heb behalve die O-ringen. Dus maar eens kijken wat er in de buurt komt.

Ik was vandaag weer bezig met onderhoud en een grote schoonmaak. Zie afbeelding.

a642f93e31df21522d0d1ce3658e5675.jpg

Waarom heb je hem omgebouwd van Nitro naar Electro?

Mvg Edwin

Die ziet er nog bijna als nieuw uit. Nice. Ik vrees dat je voor de shocks niets meer gaat vinden, of toevallig van een ander merk wat er op past... Anders zou ik kijken voor een andere set. Trouwens nog de originele set bij mij, wel af en toe bijgevuld en netjes te houden, maar zijn nog goed. Voor die O-ringen, dat is inderdaad vreemd. Gutste je olie/vet er dan niet uit bij het rijden? Kijk eens bij setjes dichtingsringetjes voor waterleidingen of zo, mss heb je geluk. Ik ooit een assortimentsdoosje gekocht van groot naar klein, al vaak dienst gedaan.
Check eens op ebay of zo ook de carson spectorI, deze deelde vele onderdelen met de enigma. Huidige versie is specter II, van de I vind je ook weeral minder, maar in elk geval meer dan van Protech.
Ik had en heb nog steeds een enigma nitro, heb gewoon van de vele reservechassis ook een electro versie gemaakt. Al betrap ik er me wel op van sindsdien vaker elektro te rijden. Zo'n gemak, leuk in de tuin met de zoon... Maar de nitro is er dus ook nog. Doordat de onderdelen niet meer verkrijgbaar zijn (en ik fan ben), koop ik geregeld een 2dehandse als ik er tegen kom tegen kleine prijzen. Vandaar wel wat reserve en genoeg voor (minstens) een 2de buggy.
Sorry voor de offtopic, maar ik vond het interessant :)

Edit: ombouw naar brushless: http://www.modelbouwforum.nl/threads/protech-enigma-brushless.228406/

Laatst bewerkt:
Bij mij zat er vet in, dus geen last van lekkage's o.i.d. Goede tip om ook te kijken bij Carson Specter. Ik heb waarschijnlijk de juiste shocks gevonden via EBay. Pkracing heeft ook aardig wat onderdelen. Gelukkig heb ik niet zoveel nodig. Nieuw afdichtings rubbers voor de schokdempers. Een steuntje (naast de clutch belt) en de O-ringen.

De auto heb ik nieuw gekocht maar niet veel mee gereden. Zodra ik er mee reed, maakte ik hem direct schoon. Kwestie van goed onderhoud.
Ik had je ombouw reeds gelezen, zeer interessant. Mooi om te lezen en interessant.
Bedankt.

Kleine update mbt de MAC 21 motor. Hij zit wel weer in elkaar ik denk dat de motor niet goed af te stellen was, de pakking van de carburateur welke in de motor housing komt was niet rond maar vierkant. Dus lekkage is hier goed mogelijk. Verder kwam er wel wat troep uit. Hopelijk is de vervangset er snel.

Mvg Edwin

Pkracing is idd een optie die ik even vergat. Niet alles is er nog, maar de prijzen zijn er wel niet naast!
Hopelijk krijg je de motor in orde. Ook nog een nagenoeg nieuwe 2dehands eens gekocht waar ik nooit succes mee heb gehad...

Ondertussen alle rubbertjes in de carburateur vervangen helaas heeft dit niet geholpen. De motor blijft oncontroleerbaar en reageert nauwelijks op de verdraaiingen van LHN & HLN. De fabrieksinstellingen zijn gebruikt. Ik heb 2 instellingen, 1 van de website geplukt van de fabrikant en 1 van ShadesLnBlack. Compressie is goed, binnen in ziet alles er netjes en goed uit.

Ik heb de brandstof toevoer gecontroleerd ik had eerst geen doorzichtige brandstofslang gebruikt en nu wel. Ik zie dat er brandstof in komt. Ik heb/had er een filter tussen. Ook deze heb ik er tussen uit gehaald. Geen resultaat.

Vals lucht trekken zou kunnen. Echter heb ik alle o ringen in de van carburateur vervangen en ook het lager welke achter het vliegwiel zit. Alleen de pakking (een grote rubberen ring van de uitlaat niet. De nieuwe kreeg ik er met geen mogelijkheid erop.) Ik verwacht niet dat hij daarop lekt.

Ook heb ik 2 pakkingen vervangen raden cilinderkop en motor zelf.

Nadat dit allemaal gebeurt was. Liep de motor in het begin wel beter stationair. De motor is gewoon oncontroleerbaar. Erg vreemd allemaal. [emoji17]

zelfs al zit er een lek op de dichting naar de uitlaat, denk niet dat de motor daardoor oncontroleerbaar wordt. Hoogstens niet al te goeie prestatie, wat luidruchtiger of geen goeie brandstoftoevoer.
Pakking cilinderkop zou mijn gok geweest zijn, maar is dus ook uitgesloten. Dan weet ik het niet meer..
Mss lek rond één van de naalden? Je weet nooit, maar hoe controleer je dat?

Hoe veel stel schroeven zitten er op de carb?
Hsn, lsn en stationair of zit er ook nog een stel mogelijkheid in het carb huis tegenover de lsn?

@ Caretaker. Carter is niet gescheurd oid. Ik heb alles dubbel gecheckt.

@ Efrem: ik heb werkelijk alles geprobeerd van 0 tot 2 mm

@ ShadesLnBlack ook alle O ringen zijn vervangen van de naalden.

@ Efrem: in totaal 4. Aan de gashandel, aan de andere kant (messing kleur) stationair en de HSN

Ik weet het ook niet meer [emoji5]️. Ik kreeg het advies van een RC winkel, om eens naar een wedstrijd racer te gaan. Omdat er 4 afstel mogelijkheden op zitten schijnt dit een moeilijk afstelbare blokje te zijn.

Die vierde indd kan wel eens flink roet in het eten gooien.
Daar ben ik ook wel eens mee aan het klooien geweest....
Als deze goed staat, niet verder als een kwart rechtsom of linksom verdraaien.

Back