Goedendag allemaal, mijn naam is Edwin, woonachtig in Deventer. Ik heb de volgende nitro auto's
zodra ik gereden heb maak ik alles direct schoon en spuit alles af met lucht. Uiteraard krijgt de motor after run olie, olie filter netjes schoon met cleaner en opnieuw in de olie.
Niet alleen rijden vind ik erg leuk, maar ook het uit elkaar halen van de auto en alle onderdelen onderhouden. Uiteraard kan ik van alles leren, daarom ben ik aangemeld op dit forum. Ik heb deze (vergeten) hobby weer uit de kast gepakt, vandaar de " oudere" modellen
. Ik hoop veel kennis op te doen op dit forum en veel te lezen. Uiteraard heb ik de nodige 'stikeys' gelezen, allemaal stuk voor stuk interessant.
Ik heb een vraag mbt een recente aankoop:
Ik heb een Hobao motor (MAC 21 Turbo, H-2111T Turbo Engine-8 port) op een buggy (Hyper 8) tweedehands aangeschaft. Geschiedenis is helaas niet bekend.
Ik loop nogal tegen wat problemen aan mbt afstelling. Ik heb meerdere RC auto's weet wat van instellingen af. Echter begint deze "tweede hands" motor een echte draak te worden!
Ik krijg de instellingen maar niet goed.( http://hobao-racing.com/en/images/pro_file/20110304170309@Mac%2021%20Manual.pdf)
Ik heb de instellingen terug gezet zoals aangeven door de fabrikant, MAAR....... hij blijft 'janken' als een gek.
Gisteren had ik de motor zover gekregen dmv een zeer rijke afstelling dat hij bijna afslaat en net niet verzuipt, dus veel smering van de nitro (16%). Ik krijg hem maar niet op een laag toerental zodat ook de wielen niet meer gaan draaien.
Daarnaast weet ik niet zo goed hoeveel de LSN (21055 op de tekening) uitgedraaid dient te worden.
De vorige eigenaar gaf aan dat hij er maar een half jr mee gereden heeft. Motor ziet er netjes uit heeft een uitstekende compressie, inmiddels een nieuwe gloeiplug. Voor de zekerheid heb ik een nieuwe pakkingen besteld met alle nieuwe o ringen. (voor de cilinder kop en carburateur) Alle cilinderkop bouten zijn goed kruislings aangedraaid. Wat me opvalt is dat er tussen de cilinder kop en housing geen pakking(en) zit. Op de tekening nr 21004 en 21005. Volgens mij hoeft dat ook niet perse ivm het tijdstip van ontbranding.
Ik heb deze er wel bijbesteld. Ik ben nl bang voor een lucht lekkage en daarom moeilijk af te stellen is.
Wie heeft er nog een ingeving?
Alvast bedankt voor jullie input.
Mvg Edwin
- Tamiya TGX-MK1
- Tamiya NTX
- Protech Enimga XR
- Hyper 8

Niet alleen rijden vind ik erg leuk, maar ook het uit elkaar halen van de auto en alle onderdelen onderhouden. Uiteraard kan ik van alles leren, daarom ben ik aangemeld op dit forum. Ik heb deze (vergeten) hobby weer uit de kast gepakt, vandaar de " oudere" modellen

Ik heb een vraag mbt een recente aankoop:
Ik heb een Hobao motor (MAC 21 Turbo, H-2111T Turbo Engine-8 port) op een buggy (Hyper 8) tweedehands aangeschaft. Geschiedenis is helaas niet bekend.
Ik loop nogal tegen wat problemen aan mbt afstelling. Ik heb meerdere RC auto's weet wat van instellingen af. Echter begint deze "tweede hands" motor een echte draak te worden!
Ik krijg de instellingen maar niet goed.( http://hobao-racing.com/en/images/pro_file/20110304170309@Mac%2021%20Manual.pdf)
Ik heb de instellingen terug gezet zoals aangeven door de fabrikant, MAAR....... hij blijft 'janken' als een gek.
- Ik zorg ervoor dat de schuif 1 mm open staat, HSN staat op zoals aangegeven op 6 1/4 CCW (counter clockwise)
- De middle range LSN staat op een 1/2 CCW
Gisteren had ik de motor zover gekregen dmv een zeer rijke afstelling dat hij bijna afslaat en net niet verzuipt, dus veel smering van de nitro (16%). Ik krijg hem maar niet op een laag toerental zodat ook de wielen niet meer gaan draaien.
Daarnaast weet ik niet zo goed hoeveel de LSN (21055 op de tekening) uitgedraaid dient te worden.
De vorige eigenaar gaf aan dat hij er maar een half jr mee gereden heeft. Motor ziet er netjes uit heeft een uitstekende compressie, inmiddels een nieuwe gloeiplug. Voor de zekerheid heb ik een nieuwe pakkingen besteld met alle nieuwe o ringen. (voor de cilinder kop en carburateur) Alle cilinderkop bouten zijn goed kruislings aangedraaid. Wat me opvalt is dat er tussen de cilinder kop en housing geen pakking(en) zit. Op de tekening nr 21004 en 21005. Volgens mij hoeft dat ook niet perse ivm het tijdstip van ontbranding.
Ik heb deze er wel bijbesteld. Ik ben nl bang voor een lucht lekkage en daarom moeilijk af te stellen is.
Wie heeft er nog een ingeving?
Alvast bedankt voor jullie input.
Mvg Edwin
Laatst bewerkt: