OK daar gaat het mij ook om, hoe het precies geregeld is. En het is wat mij betreft geen muggenzifterij. Mijn interpretatie van de regelgeving is anders dan de jouwe.
Naar mijn inzicht heb jij het mis met je statement: "Pas op het moment, dat de conformiteitsverklaring door een Europees rechtspersoon is onderschreven, is voor jou als eindgebruiker alles in orde."
Het is simpelweg niet verboden om als consument in het buitenland telecom apparatuur aan te schaffen. Dat kun je duidelijk lezen op de website van Agentschap Telekom ('Kopen in het buitenland/kopen via internet').
Een apparaat wat je buiten de EU koopt zal over het algemeen niet voorzien zijn van een verklaring van een EU importeur. Het is niet verboden die apparatuur in de EU in gebruik te nemen, mits die apparatuur voldoet aan de europese eisen. Een verklaring daartoe van de buitenlandse leverancier is in zo'n situatie voor jou als consument het maximaal haalbare, en is acceptabel.
Natuurlijk dien je je als consument wel verantwoordelijk te gedragen. Als jij redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat de apparatuur die je kocht niet OK was ook al zei de leverancier van wel, dan heb jij niet te goeder trouw gehandeld.
Maar een burger van Nederland mag zich te goeder trouw gewoon als consument gedragen.
Dus als consument zeg ik tegen de rechter: "Ik heb op de site van Agentschap Telekom gekeken want ik ben mij er van bewust dat radio apparatuur potentieel storingen kan veroorzaken. Op die site van Agentschap Telekom heb ik niets gevonden waaruit ik ook maar enigszins het idee zou kunnen krijgen dat het verboden is om in Hong Kong een radiobesturingssetje te kopen en dat in Nederland te gebruiken. Het enige wat ik van Agentschap Telekom moet doen is aan de leverancier vragen of het apparaat wat ik koop voldoet aan de europese eisen. Dat heb ik gedaan en ik heb mij voor zover dat mogelijk was ervan vergewist dat de fabrikant de apparatuur heeft laten testen tegen de toepasselijke normen, en door een aangemelde instantie. Dat zag er allemaal goed uit. Meer kan ik als consument niet doen."
Hiermee heb ik niets illegaals gedaan.
Dat je de firma Assan niet volgens Europees recht kunt aanspreken, daar heb je gelijk in. De productaansprakelijkheid ligt, bij gebrek aan een importeur, bij mij. Maar voor die aansprakelijkheid ben ik verzekerd (WA). En omdat ik te goeder trouw en legaal gehandeld heb, heeft de verzekeraar geen reden mijn eventuele schade niet te vergoeden.
Bij importeurs werkt het net zo trouwens. Jamara kan de risico's die voortvloeien uit die aansprakelijkheid ook niet zelf dragen, die heeft daar óók een WA verzekering voor.
Naar mijn inzicht heb jij het mis met je statement: "Pas op het moment, dat de conformiteitsverklaring door een Europees rechtspersoon is onderschreven, is voor jou als eindgebruiker alles in orde."
Het is simpelweg niet verboden om als consument in het buitenland telecom apparatuur aan te schaffen. Dat kun je duidelijk lezen op de website van Agentschap Telekom ('Kopen in het buitenland/kopen via internet').
Een apparaat wat je buiten de EU koopt zal over het algemeen niet voorzien zijn van een verklaring van een EU importeur. Het is niet verboden die apparatuur in de EU in gebruik te nemen, mits die apparatuur voldoet aan de europese eisen. Een verklaring daartoe van de buitenlandse leverancier is in zo'n situatie voor jou als consument het maximaal haalbare, en is acceptabel.
Natuurlijk dien je je als consument wel verantwoordelijk te gedragen. Als jij redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat de apparatuur die je kocht niet OK was ook al zei de leverancier van wel, dan heb jij niet te goeder trouw gehandeld.
Maar een burger van Nederland mag zich te goeder trouw gewoon als consument gedragen.
Dus als consument zeg ik tegen de rechter: "Ik heb op de site van Agentschap Telekom gekeken want ik ben mij er van bewust dat radio apparatuur potentieel storingen kan veroorzaken. Op die site van Agentschap Telekom heb ik niets gevonden waaruit ik ook maar enigszins het idee zou kunnen krijgen dat het verboden is om in Hong Kong een radiobesturingssetje te kopen en dat in Nederland te gebruiken. Het enige wat ik van Agentschap Telekom moet doen is aan de leverancier vragen of het apparaat wat ik koop voldoet aan de europese eisen. Dat heb ik gedaan en ik heb mij voor zover dat mogelijk was ervan vergewist dat de fabrikant de apparatuur heeft laten testen tegen de toepasselijke normen, en door een aangemelde instantie. Dat zag er allemaal goed uit. Meer kan ik als consument niet doen."
Hiermee heb ik niets illegaals gedaan.
Dat je de firma Assan niet volgens Europees recht kunt aanspreken, daar heb je gelijk in. De productaansprakelijkheid ligt, bij gebrek aan een importeur, bij mij. Maar voor die aansprakelijkheid ben ik verzekerd (WA). En omdat ik te goeder trouw en legaal gehandeld heb, heeft de verzekeraar geen reden mijn eventuele schade niet te vergoeden.
Bij importeurs werkt het net zo trouwens. Jamara kan de risico's die voortvloeien uit die aansprakelijkheid ook niet zelf dragen, die heeft daar óók een WA verzekering voor.
Laatst bewerkt: