hobbycity 2.4ghz zender Europese goedkeuring?

OK daar gaat het mij ook om, hoe het precies geregeld is. En het is wat mij betreft geen muggenzifterij. Mijn interpretatie van de regelgeving is anders dan de jouwe.

Naar mijn inzicht heb jij het mis met je statement: "Pas op het moment, dat de conformiteitsverklaring door een Europees rechtspersoon is onderschreven, is voor jou als eindgebruiker alles in orde."

Het is simpelweg niet verboden om als consument in het buitenland telecom apparatuur aan te schaffen. Dat kun je duidelijk lezen op de website van Agentschap Telekom ('Kopen in het buitenland/kopen via internet').

Een apparaat wat je buiten de EU koopt zal over het algemeen niet voorzien zijn van een verklaring van een EU importeur. Het is niet verboden die apparatuur in de EU in gebruik te nemen, mits die apparatuur voldoet aan de europese eisen. Een verklaring daartoe van de buitenlandse leverancier is in zo'n situatie voor jou als consument het maximaal haalbare, en is acceptabel.

Natuurlijk dien je je als consument wel verantwoordelijk te gedragen. Als jij redelijkerwijs had kunnen vermoeden dat de apparatuur die je kocht niet OK was ook al zei de leverancier van wel, dan heb jij niet te goeder trouw gehandeld.

Maar een burger van Nederland mag zich te goeder trouw gewoon als consument gedragen.

Dus als consument zeg ik tegen de rechter: "Ik heb op de site van Agentschap Telekom gekeken want ik ben mij er van bewust dat radio apparatuur potentieel storingen kan veroorzaken. Op die site van Agentschap Telekom heb ik niets gevonden waaruit ik ook maar enigszins het idee zou kunnen krijgen dat het verboden is om in Hong Kong een radiobesturingssetje te kopen en dat in Nederland te gebruiken. Het enige wat ik van Agentschap Telekom moet doen is aan de leverancier vragen of het apparaat wat ik koop voldoet aan de europese eisen. Dat heb ik gedaan en ik heb mij voor zover dat mogelijk was ervan vergewist dat de fabrikant de apparatuur heeft laten testen tegen de toepasselijke normen, en door een aangemelde instantie. Dat zag er allemaal goed uit. Meer kan ik als consument niet doen."

Hiermee heb ik niets illegaals gedaan.

Dat je de firma Assan niet volgens Europees recht kunt aanspreken, daar heb je gelijk in. De productaansprakelijkheid ligt, bij gebrek aan een importeur, bij mij. Maar voor die aansprakelijkheid ben ik verzekerd (WA). En omdat ik te goeder trouw en legaal gehandeld heb, heeft de verzekeraar geen reden mijn eventuele schade niet te vergoeden.

Bij importeurs werkt het net zo trouwens. Jamara kan de risico's die voortvloeien uit die aansprakelijkheid ook niet zelf dragen, die heeft daar óók een WA verzekering voor.

Laatst bewerkt:
Dit gaat al weer de richting op van 'wat gebeurt er bij calamiteiten' en wat zal de verzekering doen. Daarover mogen anderen zich buigen.

Ik beweer nergens, dat je als consument niet buiten Europa mag kopen. Wel, dat je dan zelf de importeur bent en er zelf voor verantwoordelijk, dat het apparaat aan de Europese regels voldoet. Vandaar ook het advies van Agentschap Telecom om te controleren of er een CE-certificering is afgegeven. Je hebt dan enig houvast, echter geen garantie.
Het eerste, wat je als consument zou kunnen doen, is bekijken of het apparaat wel binnen Europa via de reguliere handel wordt verkocht. Dat is bij Assan niet het geval. Dat is natuurlijk vreemd. Je laat je apparatuur CE-certificeren en brengt het vervolgens niet op de markt. Wat zou daarvoor de reden zijn? Vervolgens krijg je als consument bij het apparaat een conformiteitsverklaring van de niet in Europa gevestigde fabrikant. Dat kan niet. De fabrikant is gerechtigd de CE-certificering in orde te maken, dus hij kan een CE-certificaat afgeven. De volgende stap is, dat het produkt op de Europese markt wordt gebracht. Degene, die het dan gaat verhandelen moet een conformiteitsverklaring afgeven en is tegelijkertijd produktaansprakelijk. Het één gaat niet zonder het ander. Bij Jamara is dat wel geregeld, dus diens conformiteitsverklaring heeft rechtsgeldigheid. Die van Assan niet. Tenminste niet, zolang deze firma zich in Europa niet laat vertegenwoordigen.

In principe zijn er in dit geval dus argumenten te bedenken, dat e.e.a. geen zuivere koffie is. Niet, dat ik nu wil gaan beweren, dat dit ook echt zo is. Integendeel, naar mijn idee klopt het allemaal wel. Tussen 'naar mijn idee' en 'zeker weten' zit echter nog een groot verschil. Zeker weten is het, als er een conformiteitsverklaring is afgegeven. Dan beweert een rechtspersoon, dat de CE-certificatie klopt en garandeert, dat het verkochte produkt aan deze regels voldoet. Volgens de Europese regels mag ik dan als consument met een gerust geweten gaan slapen.
Als ik buiten Europa koop, heb ik alleen houvast aan een CE-certificering, maar ik blijf zelf verantwoordelijk.
Neem als voorbeeld de JR9303, waarvan er in Nederland aardig wat in omloop zijn. Deze zijn allemaal uit de USA afkomstig. Rechtstreeks of via internetshops. Ze hebben alle het zendvermogen, dat daar is toegestaan. Toch zijn er een heleboel van deze sets met CE-certificaat verkocht. Voldoen ze dus aan de wet? Nee. Had ik dat als consument kunnen weten? Ja, want ze worden in Europa niet in de reguliere handel verkocht. Jammer, want het is een mooie zender.

Jan,
Ik zou je willen aanraden om eens je licht op te steken bij officiële instanties. Velen hier - waaronder ikzelf - beschouwen je als één van de mensen die 'het' weten als het op zenders aankomt.
Echter heb ik de nodige eur0s bovengehaald, en enkele documenten (richtlijnen, ...) aangekocht. Ik geef toe dat ik op sommige vlakken verkeerde terminologie gebruikt heb, echter heb ik ook ontdekt dat jij in sommige gevallen redelijk dicht in de buurt van de waarheid bent, maar toch niet 100% juist bent.
Verder wil ik hierover geen standpunt meer innemen.

Aan eenieder die bij HC een zender wil aankopen zou ik willen aanraden (zoals ik in het begin van mijn bijdrage aan dit draadje reeds aangaf) met HC contact op te nemen en vragen naar de nodige documenten.
Als HC positief antwoordt, heb je als consument het nodige gedaan om je "veilig" te stellen.
Luc

Ik denk dat de clou is wat Jan al aangaf, iets wat ik eerder nog niet gepost had.

Als je het setje bekijkt als 'rc zendapparatuur' dan zou er een CE moeten zijn met keuring door een notified body.

De chinezen zijn echter slimme jongens, op 2.4Ghz computertechnologie zit bij mijn weten die eis niet, en dus hebben ze er een CE op gezet als zijnde computertechnologie.

Dat is ook nog eens verdedigbaar, immers het is computertechnologie. Ik heb die zienswijze al eens eerder geopperd in de discussie of 2.4Ghz uberhaupt toegestaan zou zijn. Er is geen jurisprudentie voor maar ik vermoed dat een rechter het verdomd moeilijk zou krijgen om van jouw setje te zeggen dat het geen computertechnologie is, het bestaat uit 2 computersystemen (ontvanger/zender) waartussen een aan wifi gelijkend netwerk actief is.

Voor de rest ben ik erg nieuwsgierig wat er zou gebeuren als ik als consument met een hobbycity geval voor de rechter zou komen te staan. Er zit een stikkertje op waar CE opstaat (ook al heeft dat geen waarde, het gaat er om of ik als consument er waarde aan mag hechten, of ik te goeder trouw ben). Het wordt vrij verkocht en ik kan het als nederlander gewoon kopen.

Ik denk toch dat een rechter dan al heel snel Bram's kant op zal gaan redeneren: je bent als consument te goeder trouw en er ligt dan nog een bewijslast dat hetgeen waarvoor je voor de rechter staat daadwerkelijk veroorzaakt is door het ontbreken van of voorkomen had kunnen worden met 'een CE keur'.

Verder vergeet men in discussiers hierover vaak dat het 'CE' een tweeledige functie heeft, het eerste is het waarborgen en waar nodig verhogen van kwaliteit van op de markt zijnde spullen, maar het tweede is bescherming van de markt.

Soms trekt dat door op het forum.. sommige reacties moeten soms ook in dat kader gelezen worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel simpel: er zijn ook meerdere mensen ingeschreven die een zakelijk belang hebben bij 'officieel geimporteerde apparatuur'. Die zullen dit marktbeschermingsprincipe van CE proberen te handhaven en er is hun dus wat aan gelegen het beeld dat grijze import niet kan etc, in stand te houden.

De chinezen zijn echter slimme jongens, op 2.4Ghz computertechnologie zit bij mijn weten die eis niet, en dus hebben ze er een CE op gezet als zijnde computertechnologie.

Bij mijn 2,4 muis en tastatuur zit wel een CE 0678 bij . ( Made in China )

Kan mij ook niet voorstellen dat het voor PC spul niet nodig zou zijn .

Mvg Johan

Een CE wel maar het gros der CE's vereisen geen notified body.

Heel simpel: er zijn ook meerdere mensen ingeschreven die een zakelijk belang hebben bij 'officieel geimporteerde apparatuur'. Die zullen dit marktbeschermingsprincipe van CE proberen te handhaven en er is hun dus wat aan gelegen het beeld dat grijze import niet kan etc, in stand te houden.

Ik begrijp over wie dit gaat. Bedankt voor het gestelde vertrouwen! Ik geef hier ook regelmatig blijk van zeker? Wat een ontstellend beledigende insteek.

De beste manier om iemand monddood te maken is door z'n integriteit in twijfel te trekken. Dat is dus bij deze gebeurd.
Dit is de tweede keer, dat mij dit hier op het forum overkomt. Ik ben dus onmiddellijk uit dit draadje weg! De groeten!

Wel grappig trouwens is dat RCTechnics in Zoetermeer de Assan apparatuur verkoopt.

Er is dus wel degelijk tenminste één importeur die in de EU gevestigd is.

Ben benieuwd of die er een eigen conformiteitsverklaring bij doen...

is ook niet verplicht, dus waarom zouden ze :-D

Of zijn ze dan in overtreding?

Jij studeert toch rechten?

Of zijn ze dan in overtreding?

Jij studeert toch rechten?

Het hangt er een beetje vanaf; opvoersetjes voor brommers kun je ook gewoon in de winkel kopen, je mag ze alleen niet op de openbare weg gebruiken. Als ze een dergelijk vergelijkbaar betoog gebruiken, wie weet....misschien komen ze er mee weg:)

Als consument blijf je natuurlijk zelf ook een onderzoeksplicht houden...

Wat voor de één simpel is, creert bij een ander zoals ik gelijk de vraag.
"Waar zijn die mensen bij ingeschreven"?

Je begrijpt natuurlijk dat als je A typt je ook B moet typen en dat ik simpel en eenvoudig namen wil hebben van mensen met een zakelijk belang die het CE kenmerk misbruiken als marktbescherming voor hun eigen handel.

Groetjes een fervent meelezer.

Ik denk dat ik mijn argument voldoende onderbouwd heb zonder namen te gaan noemen. Het is verder ook totaal niet relevant voor de discussie, CE is ook bedoeld als een marktbeschermingsinstrument.

Je begrijpt natuurlijk dat als je A typt je ook B moet typen en dat ik simpel en eenvoudig namen wil hebben van mensen met een zakelijk belang die het CE kenmerk misbruiken als marktbescherming voor hun eigen handel.

Daar kan je elke firma in de EU en daar buiten opnoemen die naar de CE-regels produceert .

Als de CE er niet meer zou zijn hebben we niet alleen een finanzkrise maar is de EU markt ook gelijk kapot .

Mvg Johan

Als consument blijf je natuurlijk zelf ook een onderzoeksplicht houden...

Dat begrijp ik en dat is ook terecht, mijn verhaal daarbij heb ik een paar postings eerder neergezet. Als consument heb ik ook na onderzoek geen reden te twijfelen aan de Assan spullen.

De vraag is eigenlijk of RCT een eigen conformiteitsverklaring erbij moet doen.

Mijn stelling is dat dat niet hoeft. Zij zijn importeur en brengen de zaak in de EU op de markt. Zij zijn dus aansprakelijk. Het is hún keuze om hetzij zelf een technisch conformiteitsonderzoek te doen, hetzij de fabrikant (Assan dus) te vragen dat te doen.

Vervolgens kunnen ze met de verklaring van Assan genoegen nemen, als ze daar voldoende vertrouwen in hebben.

Mijns inziens zijn ze niet verplicht een eigen onderzoek uit te laten voeren. Ze hoeven er ook niet proactief een eigen papiertje bij te doen. Alleen als er beperkingen zijn tav het gebruik in NL moeten ze jou daar op wijzen.

Dat hoort die brommeronderdelenhandelaar óók te doen als hij zo'n opvoersetje verkoopt, dus erbij zeggen dat jet niet toegestaan is op de openbare weg, alleen oop crossterreinen of zo.

Als er CE op staat en de handelaar geeft geen beperkingen aan, dan mag jij als consument er van uit gaan dat het in orde is.

Dat is hoe het mijns inziens werkt.

Ik wil me verder niet in de discussie mengen, maar ik heb dit setje ook bij Schweighofer zien staan: T-2404 2,4 GHZ / Diverse / RC-Anlagen / Fernsteuerungen und Zubehör / Modellsport Schweighofer
Je zou verwachten dat zij geen ongekeurd spul verkopen, ik zal het in Dortmund eens vragen.

Ik gebruik trouwens ook als experiment het HC setje en het werkt voorbeeldig, al kan ik niet zeggen of alles binnen de wettelijke specificaties valt. Ik heb wel gezien dat al heel veel apparatuur op 2,4Ghz werkt, camera`s, alarmsystemen enz. En ook daar zit niet altijd een CE keurmerk bij.

Als hij voor recreatief gebruik is zou ik hem gewoon kopen en uitproberen.
Posted via Mobile Device

Back