Ik ben dan niet Ron, maar ik kan wel een paar punten aanwijzen waar het misschien aan kan liggen.
Om te beginnen heb ik de specs van beide motoren langs elkaar gelegd:
Testje van een Scorpion 4025-16 t.o.v. een Turnigy SK 50-65.
De specs van de motor:
Turnigy:
Buitenloper 6mm as
430 gram (opgave), gewogen 410 gram.
380 Kv (opgave), gemeten 365 Kv onbelast
Vermogen (opgave) 1820 Watt
Scorpion:
Buitenloper 6mm as
353 gram (opgave), gewogen 370 gram
332 Kv (opgave), gemeten 355 Kv onbelast
Vermogen (opgave) 2000 Watt
Ik kan helaas de motor bij hobbycity niet vinden, althans geen 380kv
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 50-65C 320kv Outrunner (Eq: 4130/16) $45.95)
Scorpion:
Scorpion 4025-16 - Scorpion Power System
Typerend is dus dat de Scorpion meer vermogen kan leveren terwijl deze lichter is dan de Turnigy. Dat kan alleen maar zeggen dat de Scorpion ook een hoger rendement heeft. Dan merk je zelf ook al door de langere vliegtijd.
De specs Io en Ri bevestigen dat ook nog.
Turnigy:
Io: 1,74A op 7V (een beetje vreemd, de motor wordt geadviseerd op 14,8-29,6V)
Ri: 32mOhm
Scorpion:
Io: 1,17A op 21V
Ri: 34mOhm
De Scorpion heeft veel minder stroom nodig om de motor onbelast te laten draaien. Dat geeft aan dat de "ijzer-weerstand" veel lager is. Er zijn dus betere materialen toegepast en/of de luchtspleet tussen stator en rotor is kleiner. enz.
Waarom kan dan een scorpion motor warmer worden dan een turnigy, terwijl de gemiddelde stroom ook lager is door de scorpion???
Aangezien we aangenomen hebben dat ook het rendement hoger is, is dus het gedissipeerde vermogen in de scorpion lager.
Ik denk dat er 2 redenen kunnen zijn waarom de scorpion toch warmer wordt:
- een lichtere motor kan minder warmte opnemen. De massa is lager, en dus is de motor eerder op (hogere) temperatuur
- De turnigy heeft een soort ingebouwde koelvin, terwijl de scorpion dat niet/nauwelijks heeft. Ik bedoel dan de achterkant van de motor. De lucht tussen de 4 armen wordt naar buiten geslingerd als de motor draait. Dat geeft een onderdruk, en er wordt lucht door de motor gezogen vanaf de voorkant van de motor.
Vergelijkbaar met:
Lijkt ook op de motor van lehner: (om weer even terug te komen op topic

)
Alleen loopt bij deze Lehner de lucht van achteren naar voren.