HobbyCity/KB45, Lehner jatwerk: troep, puin, ellende

ik heb niet de moeite genomen de hele draad te lezen,maar... in het algemaan zijn wij hier in het westen veels te perfectionistisch (:S). als je tot in detail perfect spul bekijkt en vergelijkt met die 'goedkope troep uit china eo' dan is er maar 1 conclusie mogelijk. Als het echt zo slecht zou zijn, zou niemand het meer kopen en zou dit forum vol staan met berichten om vooral die ' goedkope rommel' maar niet meer te kopen.. volgens mij valt dat nogal mee.

vaak zie je die 'goedkope troep uit China eo' hier in de winkels liggen tegen een dubbele prijs of zelf nog meer :S . het enige waar de westerse wereld aan denkt is geld en als het maar duur is is het perfect.. dus moet het duur zijn. KUL!

ik repareer grootformaat printers en plotters en heb bijdiverse klanten al made in China producten zien staan die ze zelf per container hebben latenkomen.. de aanschafprijs is vele malen goedkoper en de inkten e.d. kosten een fractie van wat het hier kost. de kwaliteit is bijzonder goed te noemen en doet niet onder voor machines die hier het 5 voudige kosten en waarvan de inkt ruim 200(!!!) euro per liter kost. zijn wij met zen allen gek of wat?!?!

zo dat moest er ff uit..

dat stukje had ik gelezen... wat ik eigenlijks bedoel te zeggen.. ( komt misschien niet zo uit mijn verhaal) is dat ook met minder kwaliteit iets toch goed kan werken. misschien niet voor iedereen.. soms is perfectie noodzakelijk (bv ruimtevaart).

ga maar eens banners en poster die geprint zijn bekijken hier in nederland en vergelijk die met prints in italie, spanje kroatie slovenie en de rest van het oostblok. er zit een zeer groot verschil in de display posters tussen die landen en wat wij hier gewent zijn.. het effect van beide ishetzelfde.. de klant inforeren of iets aanbieden.. alleen wordt hier een grote hoeveelheid materiaal en inkt verknoeit omdat er 'een kleine beetje BANDING te zien is' .

een motor met een ontwerpfout en een productiefout, die toch voor 95% van de toepassing voldoet (hobby), wat is daar mis mee?

Stork Digital Imaging ? in boxmeer? of is dat screenprinting... weet et zo ff niet meer :P

In de Logo zit nu een 4025 16 windingen. Dit is niet een HK serie maar de gewone. De motor is lichter dan de SK van UH, de stator is zeg maar een cm korter. De motor heeft iets minder Kv, en dat merk je in eerste instatie ietsje aan de headspeed. Zelf zet ik de regelaar altijd vol open, en kies de tandwielverhouding zo dat de headspeed gewoon lekker is, bij de laatste Logo is dat ca 1600-1700 toeren.
De Scorpion is ongelooflijk meer krachtig dan de zwaardere UH. De UH motor doet het prima, maar de Scorpion zakt echt amper in. Het meest vreemde vind ik, de Scorpion word behoorlijk héét, echter ik kan met méér power toch zeker twee minuten langer vliegen dan de UH motor met hetzelfde gebruik.
Misschien heeft Ron een verklaring hiervoor?

Greetz, Aldert

Ik ben dan niet Ron, maar ik kan wel een paar punten aanwijzen waar het misschien aan kan liggen.
Om te beginnen heb ik de specs van beide motoren langs elkaar gelegd:
Testje van een Scorpion 4025-16 t.o.v. een Turnigy SK 50-65.

De specs van de motor:
Turnigy:
Buitenloper 6mm as
430 gram (opgave), gewogen 410 gram.
380 Kv (opgave), gemeten 365 Kv onbelast
Vermogen (opgave) 1820 Watt

Scorpion:
Buitenloper 6mm as
353 gram (opgave), gewogen 370 gram
332 Kv (opgave), gemeten 355 Kv onbelast
Vermogen (opgave) 2000 Watt
Ik kan helaas de motor bij hobbycity niet vinden, althans geen 380kv
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 50-65C 320kv Outrunner (Eq: 4130/16) $45.95)
Scorpion:
Scorpion 4025-16 - Scorpion Power System
Typerend is dus dat de Scorpion meer vermogen kan leveren terwijl deze lichter is dan de Turnigy. Dat kan alleen maar zeggen dat de Scorpion ook een hoger rendement heeft. Dan merk je zelf ook al door de langere vliegtijd.
De specs Io en Ri bevestigen dat ook nog.

Turnigy:
Io: 1,74A op 7V (een beetje vreemd, de motor wordt geadviseerd op 14,8-29,6V)
Ri: 32mOhm

Scorpion:
Io: 1,17A op 21V
Ri: 34mOhm

De Scorpion heeft veel minder stroom nodig om de motor onbelast te laten draaien. Dat geeft aan dat de "ijzer-weerstand" veel lager is. Er zijn dus betere materialen toegepast en/of de luchtspleet tussen stator en rotor is kleiner. enz.

Waarom kan dan een scorpion motor warmer worden dan een turnigy, terwijl de gemiddelde stroom ook lager is door de scorpion???
Aangezien we aangenomen hebben dat ook het rendement hoger is, is dus het gedissipeerde vermogen in de scorpion lager.
Ik denk dat er 2 redenen kunnen zijn waarom de scorpion toch warmer wordt:
  1. een lichtere motor kan minder warmte opnemen. De massa is lager, en dus is de motor eerder op (hogere) temperatuur
  2. De turnigy heeft een soort ingebouwde koelvin, terwijl de scorpion dat niet/nauwelijks heeft. Ik bedoel dan de achterkant van de motor. De lucht tussen de 4 armen wordt naar buiten geslingerd als de motor draait. Dat geeft een onderdruk, en er wordt lucht door de motor gezogen vanaf de voorkant van de motor.
Vergelijkbaar met:
chladic02a.gif
chladic02b.gif

Lijkt ook op de motor van lehner: (om weer even terug te komen op topic ;) )
2250_kuehlung.jpg

Alleen loopt bij deze Lehner de lucht van achteren naar voren.

Hey Michiel,

Hier de betreffende Turnigy:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp SK Series 50-65 380Kv / 1820w $65.95

Kv: 380rpm/v
Turns: 6
Resistance: 24
Idle Current: 1.3A
Shaft: 6mm
Weight: 430g
Rated Power: 1820w
ESC: 80A
Cell count: 4~8 Lipoly

Beide motoren hebben een soort van koelfinachtig draaideel die de bel met de as verbind. Je kan daadwerkelijk de luchtverplaatsing niet meten, maar dat zal bij de Turnigy eerder minder zijn in vergelijk met de Scorpion. De Scorpion is natuurlijk lichter, en deze motor word nog eens twee minuten langer gebruikt, dus dat kan wel een verklaring zijn waarom deze warmer word.
Betreffende de koeling, ik vraag me af hoeveel lucht die Scorpion tussen dat minieme luchtspleet en kompleet volgewonden statorruimte pompt, maar dat lijkt me niet zoveel te zijn.
Bovendien is de Ri van de Trunigy LAGER dan die van de Scorpion.
De Scorpion bevalt me i.i.g. prima, ook met de wetenschap dat deze motor zonder schade erg héét kan worden.

Greetz, Aldert

Hoi Aldert,

ah, ik had geheel de verkeerde motor gevonden. Gewoon niet goed gezocht natuurlijk... :oops:

Als de Scorpion er zo uitziet:
i755_popup_image.jpg

Dan zit daar toch geenkoelvin in?

Turnigy:
Io: 1,3A op ?V
Ri: 24mOhm

Scorpion:
Io: 1,17A op 21V
Ri: 34mOhm

Alleen de koperverliezen bij de turnigy zijn dan al een stuk lager.
Bij 60A zal de Turnigy al 86,4Watt verstoken
Bij de Scorpion op 60A is dat zelfs: 122,4Watt.
Een behoorlijk verschil. Een motor moet dan echt wel goed gekoeld worden...

Nou zijn dit natuurlijk opgegeven specs...
Ik zou het bijna willen nameten, die interne weerstand. Jammer dat die meters zo exclusief zijn :(

Hey Michiel,

thanx, een beetje koeling moet voldoende zijn, anders moet gewoon het rendement omhoog ;) .
Hier zie je de Scorpion filosofie over koeling, en je verneemt daadwerkelijk een luchtstroom uit de motor gaan (draairichting is zo van de motor dat hij het er bovenin pompt, en er onder weer uitblaast, je verneemt dit ook vrij redelijk).
motortopten.jpg

1: Machined aluminum front housing with 5 angled cooling holes that pump air through the motor while it runs.
2:.... enz.

Greetz, Aldert

Back