HobbyCity/KB45, Lehner jatwerk: troep, puin, ellende

Tjeee..... jullie weten de sfeer wel te verklooooten in zo'n draadje! On-Topic maar weer?

Een leuke gebeurtenis van twee "gebruikers", het betrof een UH goedkoopje HXT buitenloper. De kennis belde met de vraag of ik ook dikkere kabels wilde solderen, de draden gingen strak/stijf staan op het moment van "gas geven"!
Ik heb hem maar verteld dat het al één april was geweest, en dat het grapje leuk geprobeerd was, maar niet gelukt. Waarop hij met volle overtuiging bleef volhouden dat de kabels strak gingen staan als er stroom doorheen liep.
Nog maar eens geprobeerd uit te leggen dat er dan héél wat meer voor nodig was, en of de motor niet per ongeluk los was getrild? "Nope, motor zit zo vast als een huis, de draden worden stijf op het moment dat ik gas geef. Gas los, en de draden zijn weer soepel!"
Volgende dag NOG een telefoontje, nagenoeg dezelfde "klacht", de kabels stonden zo stijf dat de stekkers losschoten???

Een paar dagen later kwam ik in de buurt. Soldeerbout, kabels enz. meegenomen (wel uit het zicht in de kofferbak neergelegd), en zelf maar kijken.
Blijkt dat de stator los zit van de houder, en zat zelfs inmiddels behoorlijk ruim. Spul gedemonteerd, soort van metaalepoxy aangemaakt en het geheel maar weer vastgelijmd. Draait nu goed.
Op het moment dat ik de andere kennis wilde mailen was hij er zelf achter gekomen en had me reeds een mailtje gestuurd.

Ook maar eens de andere motoren gekontroleerd en... Alle HXT's zitten bijna los. Zelfs de 1300 grammer, en ook de Turnigy motoren (die voorheen in het paars als HXT's werden geleverd).
Weer een puntje op de lijst wat te doen met nieuwe HXT's... madeboutjes locktite, bel losdraaien van de houder en weer monteren met locktite, de erg losse windingen fixeren met lak, de stekkersolderingen opnieuw solderen, en nu dus ook de stator goed verlijmen op de houder. Het is idd niet echt kwaliteit.
Ook de andere merken eens gekontroleerd. Weer zoals verwacht de allergoedkoopste TowerPro had dit prima in orde. Axi ook prima, Plettenberg prima, Strecker erg goed... blijkt toch alleen de HXT's te zijn.
Mijn voorkeur gaat over het algemeen uit naar de TowerPro's. Bij gebruik binnen de specs. presteren ze ook als de specs, goed dus. Deze motoren zijn erg duurzaam, zelfs het lagerwerk is net zo goed als de 10 keer duurdere Streckers. De HXT's zijn duurder als de TP's, echter slechter qua duurzaamheid. Bij gebruik in modelvliegtuigen zullen ze waarschijnlijk prima voldoen, ook met wat intensiefer gebruik, maar waar ik ze voor gebruik zijn ze niet geweldig. Ze zijn wel lichter als de TP's met hetzelfde afgegeven vermogen, maar het rendement is dan weer ietsje slechter.
Top zijn toch echt de Streckers, zowel qua rendement, gewicht, duurzaamheid. Mag ook wel, ik koop 10 TowerPro's voor één vergelijkbare Strecker. De TP's doen het weinig slechter, voor de meesten waarschijnlijk niet eens merkbaar.
Plettenberg is ook goed, echter qua duurzaamheid minder als de Streckers en de TowerPro's, zeker beter als de HXT's. Met de Axi's heb ik geen duurervaringen, behalve dan "vroegah" in een véél gebruikte zwever, die nog steeds draait.

Het hangt echt af van de toepassing, en de aandacht/tijd die je eraan wilt besteden.

Stijfe kabels als er stroom doorgaat.... ppffff ;);)

Greetz van Aldert

hier hebben ze de negeerlijst voor uitgevonden.

moeten ze alleen niet beginnen met alles te qoute van die personen :-)

Bart,

Toch heb ik maar met 2 HXT motoren problemen gehad terwijl een stuk of 15 probleemloos draaien. Bij 1 motor liep de magneet ring los van de rotor flens, was zo vast te zetten. 1 andere motor was wat uit balans, glastapen een stukje lood loste dat ook zo op.

Ze hebben wat aandacht nodig maar presteren gewoon verdomden goed. Strecker is geen vergelijk, die deugen ook niet. Bestel je een 330g motor krijg je een 460g..... naar, da's netjes van een 200 euro motor ;) Ze presteren wel beter...... ietsje. Bij de axi's mag je de magneten ook na lijmen, die zitten na een tijdje gewoon los. Toch heb ik liever een 30 euro HXT dan een 200 euro strecker (tenzij ze beiden gratis zijn :)) De HXT leveren gewoon veel meer waar voor hun geld. Prestaties verschillen niet meer dan 10%-15% (strecker wordt ook warm ;)) maar je moet ze van de te voren even nakijken als je zeker wilt zijn. Ik vermoed dat de meeste mensen gewoon veel te ruig zijn met de motor waardoor ze stuk gaan. HXT / Turnigy zijn prima motor en ik vlieg met weinig anders tegenwoordig en heb geen problemen. Zelfs afgebeuld houden deze motoren zich geweldig.

Goedkope chinese spullen zijn echt niet altijd rommel ;) De HXT motoren worden niet voor niets verkocht onder +/- 15 merken over de gehele wereld. Regelaren net zo..... De reden dat je zoveel problemen leest / hoort is omdat het zo ongeloofelijk veel verkocht wordt. De goede ervaringen hoor je natuurlijk weinig......

Hey Herman,

de HXT's zijn voor wat ze kosten idd prima motoren. En als je er zelfs een beetje aandacht aan besteed voor gebruik zijn ze nog beter, gewoon goed! Misschien is het voor jou eens leuk om een zwaardere towerpro te proberen, ik ben wel benieuwd naar de mening van anderen over deze motor. De TP is nog goedkoper, en doen het bij mij beter.

Hier nog even een misbruiklinkje ;) van een korte HXT... (inmiddels zit in deze machine jou lange uitvoering, die draait beter als de motor in het linkje): Carving with home made electric chainsaw - Putfile.com .

En ook de goedkope feigao/himodel/hobbywing/platinum/turnigy/enz.enz. regelaars doen het werkelijk fantastisch. Alleen door eigen toedoen een enkele gesloopt, verder gaan ze maar door, weinig warmte!

Greetz van Aldert

Regelaartjes zijn idd top! al heb ik het gevoel dat de goedkope regelaar die in mijn Mirage zat de motor niet helemaal op volle toeren kon laten draaien( erg hoogtoerig motortje) terwijl mijn Quark regelaar dit wel leek te kunnen. Heb er eentje verspeeld door er water op te laten komen.

Hey Herman,

de HXT's zijn voor wat ze kosten idd prima motoren. En als je er zelfs een beetje aandacht aan besteed voor gebruik zijn ze nog beter, gewoon goed! Misschien is het voor jou eens leuk om een zwaardere towerpro te proberen, ik ben wel benieuwd naar de mening van anderen over deze motor. De TP is nog goedkoper, en doen het bij mij beter.

Greetz van Aldert

Ook maar weer eens inhoudelijk.

Ik heb deze in m'n Calmato Sport zitten en die doet 't werkelijk voortreffelijk:
RBCkits Online Shop - 4120-7

Rob heeft 'm mij niet als TP verkocht (Suppo), maar volgens mij is dat 'm wel; erg zuinig en goed in balans. De bekende BM deed 't ook super in m'n Extra, echter had ik de versie met te hoog kv, waardoor ik 'm te klein moest proppen; 'paste gewoon niet zo mooi bij zo'n kist.
De Turnigy's zijn ook prima, al trekt de 1100 kv in m'n CAP wel de nodige amps; misschien nog eens wat meer gaan experimenteren met props.

Laatst bewerkt:
... waarom wil je doorgeefluik zijn voor motorcalcprogramma's, terwijl je zelf niet eens vragen daarover kan beantwoorden?) ...
Die heb ik verzameld omdat ik in de 'motor-ontwikkeling' 'zit'. Dat laatste heb ik je al uitgelegd. Dus, ik heb ze hier liggen die links, waarom zou ik iemand er dan geen plezier mee doen? Idem dito verzameling motortestbanken, zelfbouwregelaars en overzicht van buitenloper (kit/onderdelen) fabrikanten. Ik heb je ook al verteld dat ik mezelf zie als 'archivaris/bibliothecaris', niet als motorgoeroe. Is dat nu zo moeilijk te onthouden? Waarom val je juist over die ene calculator post? Waarom heb je het niet over discussies waarin ik wel deelneem? Denk aan je tv, daar zit een knop op: gewoon 'discussies' die ik start niet openen, of mij in je negeerlijst zetten. Er zijn genoeg mensen die het wel op prijs stellen. En verder is het altijd nog zo dat niemand hier verplichting heeft om te antwoorden. Wil je wel een verplichting, dan hierbij mijn gironummer: 3883953.
Of wil je dat we hier geen links posten maar de relevante informatie, en vooral geen woord of paragraaf te veel, god verhoede, uit die links hier copy/pasten? Het lijkt erop dat het forumconcept als 'verwijzen' (links, internet, informatie delen etc.) voor zowel Commander C. als voor jou te hoog gegrepen zijn. (En die laatste opmerking is dus wel arrogant, neerbuigend en beledigend (mits je intelligent genoeg bent), in tegenstelling tot mijn 'hit en run' posts).

... Eerlijk gezegd stoor ik me al sinds ik hier forumlid ben aan de bedroevende kennis en vaardigheden van de meeste leden ...
Dat stoort mij niet, is normaal, iedereen moet ooit ergens beginnen. Verschillende mensen brengen verschillende vaardigheden en kennis mee, dat is de sterkte van een forum. Helaas is dat nog niet tot iedereen doorgedrongen naar nu blijkt. Ik schaam me niet voor mijn kennis, ga hier vaker iets dieper op theoretische elektro/natuurkunde dingen in dan anderen, met iets meer wiskunde. Ik heb het idee dat hier genoeg technisch MBO/HBO/Uni geschoolde mensen rondlopen die hun licht hier onder de korenmaat laten schijnen. Misschien bang voor reacties zoals ik die nu krijg? (Niet voor de eerste keer overigens). Daarbij heb ik ook altijd in het achterhoofd dat hier veel jonge mensen zijn die nu tegen wis- en natuurkunde aanhikken. Voor hen wil ik het nut van die vakken laten zien. (Toch maar leraar moeten worden?)

edit: paar lege regels toegevoegd
Ik heb een elektronica-achtergrond, geen elektromotor achtergrond. (Drie-fasen techniek, bah). Alle kennis over motoren heb ik met name opgedaan in de Duitse fora (daar heb ik dit soort geneuzel nog nooit gelezen en daar werd veel dieper op de materie ingegaan). Er is dus nog hoop voor mensen die wel van fora willen leren, zonder de boodschapper aan te vallen.

Als ik hier ga plaatsen wat ik niet weet, ben ik nog wel even bezig. Profiteer van wat ik weet, negeer wat je niet interessant vind.

Ik begin jullie (C.C. en Zambezi's) opmerkingen als zou ik een profiteur zijn die surft op andermans werk, inmiddels stront-irritant te vinden. Ik heb geprobeerd je te helpen met die compilatie van calculators en jij begint te zeiken over het feit dat ik je daarna niet verder kan helpen. Take it or leave it.

... Ook hier geen behoefte aan een verdere discussie.
Lekker makkelijk toch voor jou? Of eigenlijk gewoon laf?

@Erik
Volgens mij kom ik niet of nauwelijks voor in de door jou genoemde draadjes. Juist om de door jou genoemde reden: mensen vinden draad lang, willen niet lezen/zoeken, stellen vraag, draad nog langer. Meestal is na 20 (30?) berichten de essentie van het onderwerp al voldoende afgehandeld.

@anderen
Sorry voor de off_topics. Ik heb het eerder gezegd, publieke kritiek pareer ik publiekelijk. Op PM's reageer ik met PM's maar daar kan C.C. weer niet tegen. Dan maar zo.

Laatst bewerkt:
Ik begin jullie (C.C. en Zambezi's) opmerkingen als zou ik een profiteur zijn die surft op andermans werk, inmiddels stront-irritant te vinden. Ik heb geprobeerd je te helpen met die compilatie van calculators en jij begint te zeiken over het feit dat ik je daarna niet verder kan helpen. Take it or leave it.
@Ron,
Laat je a.u.b. niet op stang jagen. Ik vermoed dat de meesten onder ons jou bijdrages méér dan appreciëren - en misschien niet met even veel woorden durven 'dank u' zeggen.

Aan allen die tot nu toe dit topic volgen..
Tot nu toe heb ik me niet in de discussie willen mengen, maar toch enkele opmerkingen:
- de meeste regelaars worden in het verre oosten bestukt (maw. gefabriceerd), en de goedkopere exemplaren (zoals ook door UH en anderen op de markt gegooid worden) zijn over het algemeen min of meer flauwe afkooksels van de in EUR en US ontwikkelde regelaars.
- wat hierboven geldt voor regelaars is ook waar voor motoren.
- enkele posts geleden werd een zéér rake opmerking gegeven, nl. een model waar je meerdere maanden tijd en geld in gestoken (lees geïnvesteerd) hebt, ga je toch niet toevertrouwen aan een goedkope Chinees, met het risico dat je je na de maiden enkel nog kan warmen aan de houtresten in de komende winter???

Groeten,

Luc

PS. Ik heb net als Ron een serieuze electronica achtergrond (MSc), en heb jaren voor een één van die grote US based semiconductor bedrijven gewerkt - en nog maar zeer onlangs ontslaan ben (bezuinigen noemen ze dat dan).

@Erik
Volgens mij kom ik niet of nauwelijks voor in de door jou genoemde draadjes. Juist om de door jou genoemde reden: mensen vinden draad lang, willen niet lezen/zoeken, stellen vraag, draad nog langer. Meestal is na 20 (30?) berichten de essentie van het onderwerp al voldoende afgehandeld.

Was ook geen persoonlijke aanval, maar meer een voorbeeld dat iedereen soms in wartaal meegezogen wordt. Ik heb er genoeg van nu.

@Joop
voor hoogtoerige motoren kunnen de goedkope regelaars soms niet mee. De betere merken kunnen beter de polen aansturen en zelfs buitenlopers naar (bij mij) 55.00-60.000 rpm brengen zonder hikken oid. Is dit hoog genoeg voor je? Binnenlopers tot 70.000 rpm is ook al vaker gedaan, maar nog niet door mij.

Hey,

@ Ron.... je links en overige info word van deze kant ZEER gewaardeerd!

@Joop. Ooit heeft Ron een link geplaatst met hierin een overzicht van verschillende regelaars en hun max haalbare electronische toerental. Blijkt vooral dat het max haalbare toerental niet in relatie staat tot goedkope of dure regelaars. Ik ga deze link NIET plaatsen, die mag je zelf dit keer opzoeken ;) .

Tevens even een opmerking, het merk Feigao ontwikkeld zelf. Zowel motoren als electronica. Dit is de grote naam achter vele labelchineesjes. Zelfs de firma Hacker heeft (en of ze het nog steeds doen, ik verdenk ze er wel van) ook meegelift op deze chinese ontwikkelingen en kennis! Het is wel begrijpelijk dat hier in Europa meer "ontwikkeling" plaatsvind, wij hebben het geld en de tijd om ons met deze hobby bezig te houden.

Greetz van Aldert

lucbra;934991 - enkele posts geleden werd een zéér rake opmerking gegeven zei:
Slaat dus werkelijk helemaal nergens op!!! Nee, neem dan zo'n goede dure kontronik jazz, die zijn een goede keus ;) Daardoor zijn ook al toestellen gecrasht door een "ontwerp" foutje.....

De motor is nooit een reden voor een crash. Al loopt deze vast dan nog hoeft dat nooit een kapot toestel op te leveren, da's aan de piloot. Een regelaar gelijk tenzij de bec het begeeft. Grotere kisten hebben toch een ontvanger accu dus ook geen probleem.

Waarom zou je een motor en regelaar combi van 400 euro in een toestel stoppen als een set van 80 ook perfect vliegt? Omdat er een betere naam op staat? Niet omdat het feilloos is, dat is niets. Omdat het veiliger voelt? Dat is alleen maar zo tussen je oren :)

Blijf maar lekker die dure zooi kopen dan blijven er meer chinese spullen over voor mij :)

Blijf maar lekker die dure zooi kopen dan blijven er meer chinese spullen over voor mij :)

Nou, dat is wel erg kortzichtig... Een Chinese motor presteert doorgaans goed, maar de high-end merken zijn toch vrijwel altijd beter. Die ontwikkelen namelijk wel door. En dat zie je terug in doordachte constructies en hogere rendementen.
Daarnaast heb jij wel kennis van motoren, en hoe je een goede setup samenstelt. Vergis je niet dat dit voor veel mensen moeilijk is. Voor hun is service gewoon heel erg prettig. Probeer dat maar bij een Chinese motorfabrikant...

Hier ook een stem voor Ron! Ik lees vrijwel alle info die Ron via linkjes post. Ik snap niet waarom mensen hier moe van worden. Als je er geen zin in hebt, lees je het toch niet?
Maar goed, hier op het forum is nu eenmaal niet alle informatie te lezen, zeker als je specifiek op bepaalde info wil lezen. En aangezien ik(en meerdere forumers hier) niet alle buitenlandse forums bijhouden is het erg prettig om meteen doorverwezen te worden naar een interesant topic.
De info die Ron post wordt ook door mij zeer gewaardeerd. Dus bedankt voor dat werk!

Nou, dat is wel erg kortzichtig... Een Chinese motor presteert doorgaans goed, maar de high-end merken zijn toch vrijwel altijd beter. Die ontwikkelen namelijk wel door. En dat zie je terug in doordachte constructies en hogere rendementen.
Daarnaast heb jij wel kennis van motoren, en hoe je een goede setup samenstelt. Vergis je niet dat dit voor veel mensen moeilijk is. Voor hun is service gewoon heel erg prettig. Probeer dat maar bij een Chinese motorfabrikant...

Nauw..... ik bestel een 330g strecker en die weegt opeens 460g..... Da's handig voor iedereen.... strecker weegt hem en zegt 360g hiero.... tijd voor een nieuwe weegschaal daaro ;)

Waarom is service handiger voor een beginner? Je moet de motor nog steeds op dezelfde manier kiezen. Service? Ok, dat kan beter zijn maar je hebt wel 3 chinese motoren voor 1 europese..... je besteld gewoon een andere chinese als deze niet bevalt ;) En de meeste shops ruilen een kapotte motor gewoon om. Shops in nl doen daar niet moeilijk om maar direct terug sturen naar Hong Kong is duurder dan een nieuwe. Dan nog is het het echt wel waard.

Een dure merk motor presteerd wel beter, dat klopt maar absoluut niet inverhouding tot de prijs. Wat maakt 85% rendement nu uit ipv 95% voor de meeste mensen? Dat merk je niet in een calmato :) Die besparing in je portomonee merk je wel degelijk ;) De "electro beginners" kiezen toch vaak zelf niet hun motor maar vragen iemand anders om ervaring of kijken naar bekende setup. Helaas worden die altijd gehyped door de fabrikanten waardoor je weinig een goede setup met een chinese motor ziet, ook al zijn die er genoeg ;)

Testje van een Scorpion 4025-16 t.o.v. een Turnigy SK 50-65.

De specs van de motor:
Turnigy:
Buitenloper 6mm as
430 gram (opgave), gewogen 410 gram.
380 Kv (opgave), gemeten 365 Kv onbelast
Vermogen (opgave) 1820 Watt

Scorpion:
Buitenloper 6mm as
353 gram (opgave), gewogen 370 gram
332 Kv (opgave), gemeten 355 Kv onbelast
Vermogen (opgave) 2000 Watt

De motoren besteld.

-Voor de Turnigy is slechts één leverancier, het is een eigen huismerk. Zoals ik eigenlijk van deze shop gewend ben, werd de motor (en wat andere spullen) 3 dagen na bestellen afgeleverd. Strak, netjes, goed te volgen, open! Ook de motor en de spullen waren, zoals gewend, zéér goed ingepakt. Je zou bij wijze van spreken kunnen voetballen met het pakketje, en de spullen komen ongedeerd uit de verpakking. Bij de motor worden de standaard dingetjes geleverd, bevestigingskruis, meenemer, schroefjes enz. Ook zaten er 4mm goudplugs reeds aangesoldeerd, en de contra's waren meegeleverd. Alles zoals verwacht.
Eerste indruk van de motor was eigenlijk net als alle Turnigy's. Niet super netjes, wikkelingen hier en daar wat los, en ook weer de rechte magneten met redelijke luchtspleet, je kan zien bij het draaien van de motor dat deze een héél kleine fractie niet super ronddraait, zoals bij de meeste Trunigy's. Heb ik daar ooit last van gehad??... NEE! Lijkt me verder géén probleem.
De motormontagegaten met schroefdraad zaten helaas iets te ver uit elkaar voor mijn toepassing, hiervoor heb ik even een tussenring gemonteerd, gewichtstoename van 10 gram.

-De Scorpionmotor. Deze heb ik besteld bij een shop in België. De motor is omgerekend ca drie keer zo duur als de Turnigy, ca 2 keer zo duur als de Turnigy wanneer de douane erbij komt kijken.
Bij deze shop heb ik eens eerder besteld, alles was destijds redelijk afgehandeld. Bij een volgende bestelling heeft het bijna 20 dagen geduurd af betaling dat het pakketje werd afgeleverd... prut. Ook was eer een manco aan deze zending, deze heb ik na reclameren voor eigen rekening opnieuw maar besteld...
Niet van toepassing, maar wel de reden om nu de Scorpion mee te bestellen, het mancotandwieltje alleen bestellen vond ik ook maar zowat.
In tegenstelling tot wat geclaimd word, dag na betaling word het pakket gestuurd, heeft ook dit véél langer geduurd. Vanmorgen ontving ik een GROTE doos, met hierin een behoorlijk rammelend kleiner "doosje".
Verpakking los... Het losse tandwieltje, en een soort van karton omhuld blik. De verpakking van de scorpion hoort erg netjes te zijn, je schuift een mooi zwart "scorpion" blik uit een scorpion karton, met daarin de motor keurig in op maat gemaakt schuim. Goede bescherming tuidens transport. Blijkt ook wel nodig te zijn.
Het blik kwam volledig aan alle kanten uitwendige deuken uit het zwaar beschadigde scorpion kartonnetje. Het schuim was zelfs half verpulpt op de plaatsen waar de as van de motor behoort te zitten. WAARDELOOS verpakt, deze webshop, ze kunnen nog wat leren van de verpakkers werkzaam bij bovengenoemde shop.
Ik koop af en toe eens een nieuwe heli, en vaak wat spulletjes. Dit is wel de laatste keer dat deze shop mijn geld ontvangt.
Om deze "winkelbespreking" weer om te zetten naar on-topic... direct maar de motor uit het blik gehaald.
Ik was blij verrast! De motor ziet er zeker goed uit, deels mooi handwerk, en je kan zien dat de motor zéér nauwkeurig en precies geproduceert is. De Bel draait supermooi rond, het draai/freeswerk ziet er mooi en goed uit, de konstruktie van de motor lijkt degelijk, maar beslist niet lomp. Mooie dunnen statorlamellen, het koperwerk zit er netjes omheen, en de stator is goed gevuld, er past naar mijn idee géén winding meer bij, of geen dikker draad op.
Zoals de leverancier aangeeft, het koperlakdraad kan een behoorlijke temperatuur verdragen, even als de speciale magneten. Dat zal de reden zijn waarom dit lichtere motortje meer vermogen aankan dan de bovenstaande zwaardere motor.
Ook byzonder verrast was ik door de ontzettend dunne luchtspleet tussen magneet en stator. Dit kan alleen maar bij een zeer precies motortje. De bel is gebalanceerd door hier en daar tussen de magneten wat (hittebestendige) epoxy bij te plakken.
Erg mooie motor, ik ben er nu al uit dat, indien ik een andere leverancier kan vinden, beslist nog één of meerder scorpions ga proberen.

Dit zijn de eerste indrukken, vanavond de maiden (van zowel de heli die nu als testplatform word gebuikt, als van deze motoren).

Morgen wat praktische gebruikservaringen en later wat meetgegevens. Indien er interesse is, en mogelijk wat foto's gewenst, graag hier even reageren (anders neem ik de moeite er dit keer niet voor ;) ).

Greetz,
Aldert

Hey Ron,

de titel van het topic is idd niet echt passend (troep, ellende, lehner jatwerk) bij een Scorpionmotor. Toch gaat deze thread over goedkoop motoren tegenover merk(duurdere) motoren.
Tevens denk ik dat deze vergelijk niet zo omvattend is dat het een separate thread benodigd. En waarschijnlijk lijkt het dan een "scorpion promotie" draadje te worden ;) , wat niet mijn bedoeling is.

Liever even een kort vergelijk in deze thread, als de reactie en vergelijk veelomvattend gaat worden, dan zou alsnog een moderator misschien deze vergelijk in een eigen thread te willen splitsen.

Greetz,
Aldert

Dat Ron en Lucien goede maatjes zijn is al langer bekend, en dat goedkoop chinees spul minderwaardig is ook. Waarover hoeft er dan nog gepalaberd te worden?
Jatten en knullig namaken zit nu eenmaal in de chinese lift, en dankzij die lift is onze hangar snel volgeraakt. en dat geldt voor alle componenten die we in onze tuigen pluggen.

Ieder zijn waarheid.

Ik heb Axi's, Mega's, Hackers (German technologie made in China, sold by an American company), en héél véél el-cheapo chinees spul in mijn kisten zitten. Ze doen wat ze horen te doen, draaien. En of ik nu vlieg met veel of weinig rendement, dat verandert niets aan het plezier die mijn hobby me verschaft. je vliegt (of rijdt of vaart) met wat je ervoor uitgeeft. Niks meer, niks minder.

Als iemand zich stoort aan die praktijken, dan is dat goed. we leven in een vrij land. (in tegenstelling tot het land van oorsprong van het jatwerk: troep, puin, ellende.)

Laatst bewerkt:
Back