HobbyKing Graphene Lipo test!

  • Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Halloa mensen :)

zooo Graphene lipo's dus hè? Gebakken lucht, of zijn ze de iets hogere prijs ook waard.. Om dat te testen heb ik een lading verschillende Graphene's aan laten rukken!

Bij deze eerst een filmpje over welke packs ik heb besteld.. Daarna volgen uiteraard ook de echte tests..

 
Et voila! M'n eerste -niet-zo-wetenschappelijk-verantwoorde- test met die Graphene lipo's :)
Zwart goud, of niet better dan houtskool??

Een real-life testje..

 
Heb je video nog niet bekeken (ben op het werk), maar als ik de reacties hier en daar lees, lijkt dit de lipo van de toekomst te zijn. Heb al tests gelezen dat men na 900+ cycles deze nog als nieuw presteren en je ze gerust mag/kan zwaar belasten.

Heb er zelf 2 in gebruik (2s 4600mah hardcase) en tot nog toe niets dan lof.
 
De tijd zal het leren Niels :) Ik kan me niet anders voorstellen dat ook andere fabrikanten met Graphene's uit zullen (moeten) komen..

Dat is goed om te lezen :) Ik heb de 6000mah 2S graphenes die ik heb liggen nog niet echt op de proef gesteld ;)
 
Ik heb 2 stuks 2S 7500mAh hardcase packs. Ik gebruik deze packs in een Serpent 747E electro auto.
Vorige zondag heb ik deze voor het eerst even getest. Met 1 pack heb ik één keer 8 minuten gereden en met het andere 2 keer.
Veel kan ik er dus ook nog niet over zeggen.
 
Et voila.. nog een testje met zo'n Graphene lipo! Deze keer heb ik gekeken wat een Traxxas Aton vindt van zo'n nieuwe HK lipo :)

 
Lichter ?

Een 2200 mah accu (3s) geven ze op voor 470 gram, en mijn gewone 2200 3s weegt net 220 gram dus 2x zo zwaar !
 
Lichter geld zeker niet voor alle graphenes inderdaad.. Als je ze vergelijkt met Nano's met een vergelijkbare C-rate zijn ze zwaarder..

Ik heb helaas nog geen chemische analyse gezien.. (dus of er werkelijk graphene in zit).. Ik hoor ook theoriën dat ze bij deze lipo's gewoon wat minder 'gejokt' hebben over de capaciteit / C-rating...
 
De lipo's zijn zo'n 5% zwaarder dan de nano's, heb verschil in gewicht komt omdat de (veel te luxe) verpakking is meegerekend.

Ze jokken overigens echt niet minder, het ligt er een beetje aan waar je de grens van het veroorzaken van schade door overbelasting trekt.
Als ik de graphene lipo's meet met een ESR meter van Wayne Giles krijg ik de C waardes waarbij ik de lipo veilig kan belasten. Lipo's in het algemeen kunnen meer leveren als ze zijn voor verwarmt tot een graad of 40. Het verwarmen van de lipo door overbelasting is killing.

Ik kom ongeveer op deze waardes uit:
45/90C
21graden 23-25C
40graden 40-42C (voor verwarmt)

65C/130C
21graden 29-31C
40graden 46-48C (voor verwarmt)
 
Vraag blijft : waarom zou ik een zwaarder pakket nemen met dezelfde specs ?

Of de C rate klopt van mijn accu`s weet ik niet, maar ze voldoen en halen gewoon hun opgegeven capaciteit.
 
Grafeen bestaat uit koostofatomen, gerangschikt in een honingraatstructuur met een dikte van slechts één atoom. Er worden nogal bijzondere eigenschappen aan toegekend, bij voorbeeld voor wat betreft sterkte en elektrische geleiding. Een miljoen lagen grafeen op elkaar hebben een dikte van 1 mm...

Of en in die Li-Po's echt grafeen in zit, dat kan je betwijfelen. Het spul is schrikbarend duur. Gewoon grafiet, koolstof, wordt ook wel eens grafeen genoemd.

Grafeen of niet waar het om gaat is of de accu's kunnen presteren. En dat lijkt het geval te zijn.
 
Et voila! M'n eerste -niet-zo-wetenschappelijk-verantwoorde- test met die Graphene lipo's :)
Zwart goud, of niet better dan houtskool??

Een real-life testje..


Heb je ook nog gemeten hoeveel je er weer in kon stoppen, maw wat je verbruik was, in relatie met de vliegtijd, is ook interessant.
 
Tsja.... tenzij zo'n accu significant lichter is (dus dat het vlieggewicht afneemt) verwacht ik niet dat het stroomverbruik afneemt simpelweg door een andere accu. M.a.w. als je voorheen 1000 mAh in 5 minuten verbruikte, zal dat nu ook nog wel zo zijn....
 
Ik heb de Graphene lipo de 2200mah 4S 45C geprobeerd in een Minihawk met een Turnigy dlux 100A SBEC het vreemde is dat hij de esc uitschakeld (kan nog wel sturen)
af en toe soms in het begin en soms ook later in de vlucht, ik heb er 2 en beide doen dit,
met de normale 1jaar oude Turnigy lipo's 2200mah 40C 4S totaal geen problemen
ook het vliegtuig gaat harder met de normale lipo's ,en zeker al wel 100x gevlogen inmiddels
dus erg vreemd, iemand meer deze ervaring?

gr Andre
 
Wat er wellicht gebeurt is doordat de graphene's een lagere inwendige weerstand hebben die ervoor zorgt dat er meer vermogen (stroom en spanning) aan je motor afgegeven kan worden. Hierdoor zou je regelaar (esc) in een beveiliging kunnen gaan (stroom en/of temperatuur) waardoor hij afschakelt. Je bec is een ander circuit (voedt alleen de servos en ontvanger) waardoor die niet afschakelt

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 
Ik heb de Graphene lipo de 2200mah 4S 45C geprobeerd in een Minihawk met een Turnigy dlux 100A SBEC het vreemde is dat hij de esc uitschakeld (kan nog wel sturen)
af en toe soms in het begin en soms ook later in de vlucht, ik heb er 2 en beide doen dit,
met de normale 1jaar oude Turnigy lipo's 2200mah 40C 4S totaal geen problemen
ook het vliegtuig gaat harder met de normale lipo's ,en zeker al wel 100x gevlogen inmiddels
dus erg vreemd, iemand meer deze ervaring?

gr Andre
Dan kan het niet anders dan dat de accuspanning meer en soms extreem in stort bij een bepaalde stroom.
Dat moet meetbaar zijn in een meting van de accu spanning op de grond of in de lucht met telemetrie.;)
 
Ik heb de stroom met de Graphene gemeten en is 78A de esc is 100A max 120A dat de spanning instort geloof ik niet eerlijk gezegd,
ik heb het in ieder geval niet kunnen waarnemen op de grond ook de temperatuur is in orde amper warmte te voelen.
Nu heb ik gisteren wel de Timing op Automatisch aangezet ipv 7graden en de Switching Frequency nog eens een keer op 16KHZ gezet voor de zekerheid
misschien helpt dit.
 
Back
Top