hobbyking HK 310 2,4gHz FHSS Stuurwiel zenderset

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door motorsports, 12 jan 2013.

  1. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    The HK-310 is the new kid on the block at a break through price!
    Featuring 2.4ghz FHSS technology, a huge 16 model memory, Detailed LCD Display, an array of user programable features such as Dual rates, EPA, Steering and throttle curves, ABS, timer and many more. The included 3ch HKR3000 Reciever has a bind button so you can say good bye to bind plugs for good!

    Features:
    16 Model Memory with user programable names
    2.4ghz FHSS Technology
    Dual Rate
    EPA
    ST Curve
    TH Curve
    TH Hold
    ABS (Anti-Lock brake)
    Timer
    ATS (Automatic Start)
    BK Mix (Brake Mixing)
    Custom Mix
    Fail Safe
    Neutral Calibration
    HKR3000 3ch RX (Included)
    Detailed User manual

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2013
  2. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Gereserveerd .
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Is dit een zender uit de serie die het nieuwe protocol gebruikt, waar ook telemetrie in gebruikt kan worden? En die dus niet compatible is met de oudere zenders zoals de 9x?
     
  4. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Coming soon :[REVIEW] hobbyking HK 310 2,4gHz FHSS Stuurwiel zenderset

    Nee
     
  5. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    wat ik vooral wil weten is of deze receivers met airtronics/sanwa spul werken, dit ding ziet er uit als een copie van een van hun meer entry level cases en de letters van de 2.4gig system zijn het zelfde...
     
  6. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Het is een re- branded graupner XG-6i 2.0 FHSS Race Spec 2.4 GHz zender, wat ik zo lees , de manual is/komt van graupner

    De HKR3000 ontvanger werkt niet met sanwa of de LRP zenders ..
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2013
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Zou het niet andersom zijn, de Graupner zender een "re-branded" Hobby King zender? Dat is meer gebruikelijk, maken ze er een betere handleiding bij, andere stickers, en het is ineens een ander merk. ;)
     
  8. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Coming soon :[REVIEW] hobbyking HK 310 2,4gHz FHSS Stuurwiel zenderset

    Betweter is er ook al weer :wink:
    Geen zin in welles / nietes spelletjes
    :cool:
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Als je een review maakt moeten de feiten wel kloppen. En het is nog wel een verschil of Hobby King een ontwerp of product van Graupner opkoopt en onder hun eigen naam gaat uitbrengen, waarbij je dus Graupner-kwaliteit en design koopt voor een lagere prijs. Of dat het andersom is, en je dus bij de Graupner-versie alleen extra betaalt voor de andere stickers, en een begrijpelijke handleiding, maar in feite een low budget product koopt, dat elders veel goedkoper te krijgen is.

    Maar goed, als je niet tegen een dergelijke aanvulling kan, dan laat ik het hierbij en zal ik meer voorzichtig zijn met mijn woorden in "jouw" topics. :rolleyes:

    @Roelof: Spektrum compatible verwacht ik niet. Ten eerste past Hobby King er wel voor op om DSM zenders te verkopen, compatible ontvangers worden getolereerd, maar ze weten dat ze een rechtszaak krijgen als ze ook de zenders gaan maken. Zo verkopen ze ook alleen Futaba compatible ontvangers, maar geen zenders met hetzelfde protocol, behalve de originele. En dan zou Graupner een zender in het programma hebben die een directe concurrent is van hun eigen HOTT-protocol. Dus ik denk dat de gelijkenis meer is van "beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen".
     
  11. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Je mag altijd aanvullen, maar ik heb nog niks " beweerd" of bewezen dat het een graupner zender is met een hobbyking sticker of vice versa , ik heb dit her en der gelezen , maar ben niet overtuigd .

    En de review is nog in de maak en er zijn nog geen conclusies getrokken , in welke vorm dan ook.
    Mooi dat je voorzichter wordt in mijn topics :???::confused:,ieder heeft zijn eigen kijk op de dingen ,en zijn eigen theorie over de materie ....
    Maar nu gaan we weer een andere weg in , en dat is nu net niet de bedoeling :)

    :cool:
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat model zender wat ik even snel op de foto zag wordt onder veel meer merknamen verkocht, ik geloof ook Sanwa. Ik beweer niets maar de eerste Spektrum zenders (DX2/DX3) waren zenders van Graupner en er was toen ook een samenwerking tussen Spektrum en Graupner in ontwikkeling en distributie.

    HKR3000 lijkt verdacht veel op SR3000 maar ik weet ook wel dat de SR3000 geen FHSS ondersteund. Neemt niet weg dat er een mogelijke gezamelijke oorsprong is met mogelijk een ander stukje hardware/software voor het protocol.

    Wel jammer dat je door 1 opmerking direct laat afwimpelen, een opmerking welke ondertussen wel veel gemaakt wordt met bv. de GT2 zender. Die van de Conrad wordt als een HK kloon gezien terwijl de meeste HK zenders gewoon bij Frysky vandaan komen. De eerste vraag die dan bij mij op komt is of deze zender voorzien is van een officieel CE certificaat want daar heeft HK nogal lak aan.....
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dat zou kunnen, maar was wel voor de tijd dat Graupner een eigen 2.4 GHz protocol had. Maar het is niet uit te sluiten dat er nog steeds wordt samengewerkt.

    Wat betreft de GT-2, het is dan inderdaad raar om over een kloon te praten als het gewoon dezelfde Fly-Sky zender is met witte strepen ipv oranje.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    [mod]Op verzoek het nodige geschoond en topic weer open gezet.
    Gelieve ontopic houden![/mod]
     
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Blij dit te horen, ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze zender. :D
     
  16. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    Ik heb deze zender korte tijd in mijn bezit gehad.

    Een prima zender voor dat bedrag, het enige waar ik niet mee overweg kon is de korte draai weg van het stuurwiel. Het is ook nauwelijks aan te passen, zonder echt de hele zender te moeten verbouwen. Ook de afstand van wijsvinger naar de gashendel was niet echt prettig voor kleine handjes (hij was voor mijn vrouw) en dat gaf vooral bij het remmen problemen.

    Verder mag je het niet vergelijken met zenders uit de plus €100,00 klasse. Het voelt allemaal net ff wat minder aan.

    Over de herkomst doen er verschillende verhalen de ronde o.a. Sanwa wordt genoemd. Je vindt hem dan ook echt onder diverse merknamen, o.a. Robitronic, T2M enzovoort.
     
  17. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Ik heb hem nu aardig uitgetest , zowel met rc auto's als met rc boten, de draaicirkel van het stuurwiel is , idd, aan de korte kant , maar ik kan dat weer aardig compenseren door de dual rate en de curve aan te passen .

    Ga binnenkort de zender open maken om te kijken of dit is op te lossen , misschien is de slag van de potmeter gewoon te klein, of wordt hij begrensd door iets ...
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2013
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Over hoeveel graden stuuruitslag hebben we het dan?
     
  19. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    @motorsports, dat aanpassen gaat je zeer waarschijnlijk niet lukken. Ik heb hem destijds helemaal uit elkaar gehad en de beperking is de constructie die het stuurwiel centreert. Daarnaast zal je ook elektronisch moeten compenseren omdat een grotere hoek (meer slag van de potmeter) niet zal resulteren in een andere timing (want dan zou je servo nu geen volle uitslag kunnen halen)

    @Indoorvlieger, de uitslag was dermate kleiner dat ik er niet meer gedoseerd mee kon sturen (ik kan de hoek niet meer meten). Met expo kun je het een stukje compenseren, maar ik vindt dat geen oplossing.

    Lees dit korte draadje maar eens, misschien dat het dan duidelijk wordt

    HK-310 -- short turning range - Radios & Servos @ URC Forums

    Die zender is al een paar jaar op de markt, dus als het kon was het vast al gedaan....
     
  20. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Ik heb een GM zender van Graupner, die bij een RTR boot zat, weliswaar 40 MHz FM, maar op het display na is de behuizing identiek. En daarvan heeft het stuur ook erg weinig uitslag. Een zender als de Hobby King GT-2 gaat zeker 10 graden meer naar links en rechts.

    Bij aanpassen en vergroten van de stuurhoek, hoeft de potmeter op zich geen probleem te zijn, denk ik. Als je meer uitslag op de potmeter hebt, kun je met dual rate de stuurbeweging zonodig weer wat inperken, dus compenseren gaat wel.

    Wel een aparte keuze om de uitslag zo krap te houden. Daarmee maak je de zender minder geschikt voor fijngevoelige controle. En met expo dit verdoezelen, is maar deels een oplossing.

    Even dat stukje gelezen, uit die link, schijnt dat inderdaad een hogere uitslag niet wordt opgepakt door de zender. Blijkbaar geeft hij boven een bepaalde weerstandwaarde altijd al volle uitslag. Wat je dan misschien wel zou kunnen doen is een andere potmeter te monteren, zodat die grenswaarde bij een grotere stuurhoek pas wordt gehaald.
     

Deel Deze Pagina