Hobbyking Pursuit

Heeft er iemand een tip waar ik een complete strut stinger as en bevestiging kan kopen? Ik wil wel naar een as met schroefdraad gaan maar weet niet wat ik nou het beste kan kopen voor mijn Pursuitje

Groetjes Coen

HOR racing haal ik dat soort dingen van normaal gezien. Hangt er wat vanaf hoeveel je kwijt wil :p Ik weet wel niet of ze daar assen met schroefdraad hebben, meestal zijn het starre assen die schroefdraad hebben, flexassen zoals die je in stingers vindt zijn meestal 4.75mm waar je dan een meenemer opzet voor de prop.

Gr,

Roy

Ha Roy,

Thanks ga ik daar even rond neuzen, ik denk dat de basis best wel een beetje mag kosten. Daarom vind ik het leuk om toch een betere as en driver te monteren. Nu moet ik de driver en de as er uit halen om hem te drogen/ schoon te maken dat gaat op een gegeven moment ook een keer stuk.

Groetjes Coen

als jouw stinger drive ook een diameter van 3/16" heeft, moet het lijkt mij gewoon kunnen. een stinger drive heb jij er nu op zitten en dit is bijv. een strut:
HOR Racing die worden meestal bij cat's en hydro's gebruikt.

Gr. Sam

Een stinger drive zit aan je spiegel vast, je as komt uit de spiegel, zoals bij je Pursuit.

Met een strut komt je as van onder je boot en wordt de propas met de strut achter de spiegel vastgezet. Dit wordt bij hydro's en catamarans gebruikt.

Deze drive is goed voor de pursuit: HOR Racing
Als je huidige as ook 3/16' is kan je gewoon een andere as kopen, anders moet je ook de drive ruilen. Als het echt iets mag kosten en je het beste van het beste wilt moet je maar eens gaan rondneuzen op MTC of iets dergelijks.

Edit, 2 blads props zijn meestal het beste voor mono's, komt acceleratie ook ten goede naar mijn gevoel, vaak stijgen de amps (bij mij toch) bij een 3blads props tov een 2 blads, neem dus gewoon een 2 blads, een 3 blads gebruik je als je je boot wat stabieler wilt omdat hij te onrustig is met een 2blads, dat is normaal niet het geval met de Pursuit.

Gr,

Roy

Thanks Roy,

Die heb ik inderdaad ook bekeken, maar dat is dus niet nodig voor mij ik kan alleen die flexas met schroefdraad bestellen en in mijn huidige 3/16 drive plaatsen? Ik heb tot nu toe alleen maar 2 blad props, mijn laatse prop is een graupner 2317.42 (42mm) en dat maakt vrij weinig verschil ten opzichte van mijn andere koperen schroef, daar ook maar een maatje groter voor bestellen denk.

Groetjes Coen

Zojuist ook een 3660 - 2050kv motor besteld van turnigy (om eens te kijken wat dat doet) Wat gaat dat inhouden wat betreft de prop? Ik heb dus nu een 42, ga je dan juist kleiner of groter?

groetjes Coen

Hallo Coen,

Waarom zo'n kort k*t motortje?
Om zonder verwoestend hoge stromen een fatsoenlijke prop rond te krijgen is een langere motor met méér koppel beter geschikt, zoals deze:
XK3674-B-1900KV Brushless Inrunner
Of als je meer toeren wilt:
XK3674-B-2200KV Brushless Inrunner (19T)

Ik heb beide motoren in mijn Arowana in gebruik en ze trekken moeiteloos een 45K, of een HK 5B12*48.
De 1900KV motor draait zonder problemen ook een Ø45 mm aluminium drieblad (minder last van het koppel).

Houdt je motorstroom in de gaten, want die 100A is continue, de piekstromen bij het wegvaren vanuit stilstand, of het accelereren vanuit een bocht kunnen gemakkelijk ruim twee keer zo hoog uitvallen...

Groeten, Jan.

P.S.: Had je al een liniaal over de bodem gehouden?

Ha Jan,

Das duidelijke taal ;) ik heb besloten om deze gewoon eens te testen en als het inderdaad zo k*t is gaat hij gewoon weer in de verkoop :D ik heb zojuist een liniaal van de spiegel naar voren toch? gehouden en daar zit nog geen halve mm deukje in dus dat valt enorm mee denk? Ik heb vandaag ook gevaren zoals je in mijn laatste filmpje kan zien, en met de camera voor op en de accu kleine cm naar voren leek hij erg stabiel te liggen. Wat is er dan zo k*t aan de motor die ik zojuist heb besteld? Is dat werkelijk zo'n drama? Ik ben benieuwd

Groetjes Coen

Hetzelfde spul als bij HOR haal je om de hoek bij TFL-Hobby.de

Voor verder advies moet ik weten :

Hoe dik is je flexas ? (en hoelang)

Hoe dik is je propas ?

Stap je over op de verwijderbare flex/propas , heb je ook nog 'n shaftsaver nodig.

Anders loop je 't risico om je komplete aandrijving kwijt te raken.

Overigens vind ik die ééndelige flexas/propas dingen tamelijk zwakjes.

Een normaal denkend mens snapt toch dat (bv) 'n 4mm flexas NIET in 'n 4mm propas past.

Je stingerdrive ombouwen/aanpassen naar 6mm > propmaat as ,

met 6x8 glijlagers , daar kan dan 'n 3,2 / 4mm / 4,75mm flexas in gesoldeerd.

Wat is er dan zo k*t aan de motor die ik zojuist heb besteld? Is dat werkelijk zo'n drama?
Hallo Coen,

'Drama' is wat overdreven...

Mijn ervaring met 3660 motoren in dit formaat boot is het gebrek aan koppel en de daarmee gepaard gaande hoge stromen; de motor moet verhoudingsgewijs érg hard werken om een prop rond te krijgen, waar een 3674 motor een stuk minder moeite mee heeft.

Die hoge stromen moeten geleverd worden door je regelaar (en lipo natuurlijk), die krijgt het met piekstromen van tegen de 200A behoorlijk voor z'n kiezen.

Ik heb in mijn Arowana een 150A ICE en in die van m'n zoon een 200A regelaar en zelfs die is aardig op temperatuur na een 7 minuten heat. Beide boten met een 74 mm lange motor.

Nu is de motor die je besteld hebt een vierpool, dus die loopt al behoorlijk koeler dan een tweepool, maar de hoge stroom blijft.

Laat ons weten wat de resultaten zijn.
Was de motor leverbaar uit het EU warehouse?
Dan heb je 'm rap binnen.

Groeten, Jan.

Ha Jan,

in het EU warehouse hebben ze geen keuze, maar als ik het goed begrijp moet ik ook naar een 180/200 regelaar? ongeacht of ik die 60 of 74 heb?
groeten Coen

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Coen,

Als je je vaargedrag iets aanpast (géén volgas starts vanaf nul en geleidelijker op het gas, ook na een bocht) kun je het gros van de pieken binnen de perken houden en zal je 120A regelaar het wel houden.

Houdt wel goed de temperatuur ervan in de gaten.

Groeten, Jan.

super bedankt hier kan ik wat mee, nu is het wachten op de bestelling maar tot die tijd heb ik nog genoeg te doen. Maar met die liniaal nog geen halve mm is prima toch?

groetjes coen

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Coen,

Dat hangt er een beetje vanaf wáár die halve millimeter zit; bij onze boten is het vlak voor de spiegel en daar varen ze prima mee.

Maar ik kan me voorstellen als links en rechts niet gelijk zijn en de plaats van die halve millimeter ook nog verschilt, er invloed op het vaargedrag zal zijn bij toenemende snelheid...

Groeten, Jan.

Hallo Coen,

Dat hangt er een beetje vanaf wáár die halve millimeter zit; bij onze boten is het vlak voor de spiegel en daar varen ze prima mee.

Maar ik kan me voorstellen als links en rechts niet gelijk zijn en de plaats van die halve millimeter ook nog verschilt, er invloed op het vaargedrag zal zijn bij toenemende snelheid...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

De plekken zijn links en rechts gelijk, dat zowiezo en vanaf de spiegel gezien een cm of 1.5 Maar gister ging het bijvoorbeeld weer super :D

Groetjes Coen

Back