Hobbyking Pursuit

Hallo Coen,

De 'hele wereld' bekijkt de draairichting vanaf de spiegel richting motor, wat er nu onder/achter zit is dus een linksdraaiende prop.

Graupner ('de Duitsers') benoemen de draairichting van de prop vanuit de motor gezien richting spiegel, bij hen is het dus een rechtsdraaiende prop.

Waar heb je nog 2317 props gevonden als ik vragen mag (linkje)?

Groeten, Jan.

Ha Jan ik heb hier de link.
Hobbydirekt Modellbau

hoop dat ik dus de juiste heb? En mocht dat onverhoopt dus niet het geval zijn kun je de motor bedrading nog omdraaien begrijp ik dat goed?

Ps ik ben aan het werk wat zonde met dit weer... gaat allemaal van mijn vaar tijd af :banana:

Hallo Coen,

Dat is inderdaad de goede.
Hier een link naar de 2317.45 van dezelfde site, daar staat expliciet bij hoe je de draairichting moet zien.
Hobbydirekt Modellbau
Van de 45K is er een linkse en een rechts variant, beide met een M4 bus met rechtse schroefdraad, een linksdraaiende prop (van de motor uit gezien) moet je dus extreem goed zekeren, anders ben je 'm zó kwijt...

Ik zou het niet doen bij een speedboot, de krachten zijn zó groot, dat je Loctite moet inzetten voor een linksdraaiende prop.
Beschadig je er een blad van, dan moet de brander er aan te pas komen om de boel weer los te kunnen krijgen....

Groeten, Jan.

Hallo Coen,

Dat is inderdaad de goede.
Hier een link naar de 2317.45 van dezelfde site, daar staat expliciet bij hoe je de draairichting moet zien.
Hobbydirekt Modellbau
Van de 45K is er een linkse en een rechts variant, beide met een M4 bus met rechtse schroefdraad, een linksdraaiende prop (van de motor uit gezien) moet je dus extreem goed zekeren, anders ben je 'm zó kwijt...

Ik zou het niet doen bij een speedboot, de krachten zijn zó groot, dat je Loctite moet inzetten voor een linksdraaiende prop.
Beschadig je er een blad van, dan moet de brander er aan te pas komen om de boel weer los te kunnen krijgen....

Groeten, Jan.

Hallo Jan

Blij dat ik de goede besteld heb, ik ben benieuwd hij zou geloof ik na het weekend binnen komen dus nog even geduld. Ik hoop zondag ochtend wat tijd vrij te maken voor een tweede run met kantelpunt iets naar achter en de trims los. Maar met die schroeven die u beschrijft is het toch van belang dat er schroefdraad op de prop as zit? Dat is bij mij namelijk niet het geval.

Groeten Coen

Hallo Jan
Maar met die schroeven die u beschrijft is het toch van belang dat er schroefdraad op de prop as zit? Dat is bij mij namelijk niet het geval.
Hallo Coen,

Als er geen schroefdraad op je as zit (aan het uiteinde) hoe zet je dan de prop vast?

De 2317.xx serie is bedoeld voor drive dog bevestiging (de nokjes) met een moer erachter om te voorkomen dat je de prop verliest.

De props met een messing bus erin met M4 draad zijn de 2318.xx serie.

Groeten, Jan.

zo jan met een eindstuk daar zit hij dus los tussen
Maaaaaar er is een dogdrive as onderweg met schroefdraad uit het verre maleisie

yzy3abat.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Gadver...
Dan mag je hopen dat je voldoende as over hebt om de 42K nog te kunnen klemmen, want de naaf van een 2317.45 is 18 mm lang (ik heb geen 2317.42 om te kunnen opmeten) en die van jouw prop is zo'n 12 mm.

Rare Chinezen...

Groeten, Jan.

Gadver...
Dan mag je hopen dat je voldoende as over hebt om de 42K nog te kunnen klemmen, want de naaf van een 2317.45 is 18 mm lang (ik heb geen 2317.42 om te kunnen opmeten) en die van jouw prop is zo'n 12 mm.

Rare Chinezen...

Groeten, Jan.

Inderdaad gekke mensen :) die van mij is inderdaad 12mm en denk dat hij net niet gaat passen op mijn as, ik heb wel lengte genoeg maar om nou een vlak kantje aan mijn as te slijpen? Moet ook kunnen lijkt mij? En anders geduld hebben op mijn as uit Maleisie (dat zijn vast iets minder gekke mensen ;) )

Ja, maar volgens het spreekwoord drinken ze weer veel;' zo zat als een M....'

Als ik de foto zo zie, is die prop behoorlijk bot aan de leading edge, dat zorgt voor een mooie roostertail en propwalk, als je die scherp maakt, vaart het gelijk beter.

Groeten, Jan.

ik ben nu aan het kijken hoe ik dat kan doen, maar geloof dat belangrijker is dat ik een goed stofmaskertje op zet ;) Thanks voor die tip. Ik bekijk wat filmpjes op youtube en neem hem morgen mee naar mijn werk waar het o zo druk is ;) dan lekker vijlen en poetsen. En tussendoor nog even simulator vliegen natuurlijk :D

Groetjes Coen

Bij de meeste props wordt dat er specifiek bij vermeld, omdat het de legering sterker maakt.

Bij twijfel een mailtje naar de leverancier, want het spul is behoorlijk giftig...

Groeten, Jan.

super bedankt mailen heeft alleen geen zin dus doe ik wel gewoon onderwater kan nooit geen kwaad lijkt mij.

groeten Coen

Hoi Hendricx ik heb een balancer besteld, ik had er al aan zitten denken. Dus meteen in de winkelwagen

Zo dan eindelijk wat video al is de kwaliteit wel bagger maar beter iets dan niets. Net terug van een ander stekkie op dezelfde plas heul dicht bij huis :D wat een luxe. Mijn eerste flipover ook overleefd al klopte mijn hart wel even enorm over hoe hij weer op het water terecht kwam. Gelukkig weer recht zodat ik verder kon varen. Daar heb ik alleen geen beelden van.

de boot stuiterd wel erg over het water, dit kan je volgensmij verhelpen door je zwaartepunt wat meer naar voren te doen, maar wat je echt precies moet doen weet ik ook nog niet echt, de wat meer ervaren vaarders kunnen je daar beter advies over geven.
voor de rest erg leuk!

Gr. Sam

de boot stuiterd wel erg over het water, dit kan je volgensmij verhelpen door je zwaartepunt wat meer naar voren te doen, maar wat je echt precies moet doen weet ik ook nog niet echt, de wat meer ervaren vaarders kunnen je daar beter advies over geven.
voor de rest erg leuk!

Gr. Sam

Iets minder hoge golven scheelt de helft, maar de wind stond ook schuin was best lastig maar wel FUN :D

mwa bij deze golven zou hij denk ik wel een stuk strakker en sneller kunnen bij betere afstelling ;) maar vergeet niet, dit is nog maar de 2e vaart, logisch dat er nog wat afstelwerk is!:)

Back