Je hebt een paar dingen die je even moet weten:
Een governor is een meetcyclus, die aan de hand van de pulsen uit de motor het toerental in de gaten houd, en zodoende bijstuurt als het toerental anders is dan ingesteld.
Als je geen governor gebruikt (ik verwacht dat dit fixed wing modus is?) dan reageert de regelaar recht op de throttle curve, ongeacht wat de motor aan het doen is.
Dit zijn dus 2 compleet andere modussen, waar je dan ook compleet anders mee om moet gaan.
Zonder gov:
je zorgt dat de motor 1 toerental draait, door de throttle curve aan te passen.
vlieg je 3d, dan is dit een v curve.
sportvliegen met een beetje inverted zie je dat rechts van 0 stick wat oploopt, en links minder.
bij brandstof zie je makkelijk 20 a 30 punten verschil tussen rechts van de curve of midden.
in deze modus moet je ook een soft start instellen. en normaal werkt dat gewoon...
even kijken of je "bailout" niet is geactiveerd om de 1 of andere reden.
in bailout modus denkt de regelaar dat je aan het autoroteren bent, en als je gas geeft dus ook meteen vermogen moet hebben.
in deze modus moet je ergens rond die 75% zitten. veel lager houdt in dat je veel rendement verliest, en dat de regelaar heet kan worden.
des te hoger het %, des te minder de regelaar moet doen, des te koeler hij blijft.
die 75 is geen knalharde waarde.
zit je op 60 en alles blijft koel, top.
zit je op 100 en alles werkt perfect, ook top.
zit je op 40 en alles wordt heet, moet je het motorpinion vervangen, kleiner erop.
Met gov:
meestal start een governor bij waardes boven 50%.
dus inderdaad, lager dan dit kun je niet instellen, dan luistert hij naar de stick. of niet.
vanaf dat punt, is dit eigenlijk zijn "0". vaak, iedere regelaar gaat er iets anders mee om.
dus, 50% is geen 50% gas.
de schaal gaat logaritmisch omhoog.
dus 3 punten hoger is niet iedere keer 300 rpm omhoog.
de eerste 3 punten zijn misschien 30 rpm. de volgende 3 punten is 70rpm omhoog, volgende 3 opeens 200 prm, en nog eens 3 punten en je zit misschien al op 600 rpm erbovenop.
ik gooi nou wat waardes erin, maar dat is voor het idee. klopt geen fluit van deze waardes als je het na zou rekenen
je throttle curve MOET vlak zijn.
Die throttle curve geeft je governor zijn waarde.
ga je die wijzigen, raakt de gov van slag.
je zal zien, stel de governor op aan.
zet een vlakke throttle curven van 60% of zoiets. en je zal zien dat hij geen 2100 rpm aangeeft.
vanaf daar gewoon punt voor punt curve verschuiven, meten waar het toerental zit.
begint hij op 51% governor al meteen 2500RPM te draaien, is je motorpinion serieus te groot.
Losstaand: als jij op 50% gas, zonder governor, al 2100 rpm krijgt, is je motorpinion wat aan de grote kant.
als 2100 je richtgetal is, zal deze best 2 tandjes kleiner kunnen.
ik dacht ergens rond de 11 of 12 tanden.
daarnaast: 2100 is voor een 450 aan de lage kant.
ff geen idee waar ik mee vlieg (HEEL lang geleden ingesteld ...), maar volgens mij begint een 450 pas lekker levendig te worden vanaf de 3000 rpm op de kop.
2500 als je rustig vliegt.
de echte 3d fanaten vliegen ergens bij de 4000 rpm.
ik zeg niet dat 2100 niet kan, maar het zou kunnen dat hij een beetje moeite heeft in de lucht te blijven.