hoe 4mm goudcontacten isoleren???

Ik gebruik nu al jaren 2mm goudcontacten voor mijn kleine elektromodellen.
Ik heb dan het vrouwtje aan de -pool en het mannetje op de + pool van de accu. (zoals het hoort :P ;) )
En dan doe ik altijd een stukje brandstofslang over de 2mm goudcontacten. Dit altijd om ik alle accu's bij elkaar bewaar, en natuurlijk geen kortsluiting wil....
Maar nu ik ook meerdere accupakketen krijg met 4mm goudcontacten, wil ik daar de +pool(dus de 4mm mannetje) ook van isoleren. Alleen past daar geen siliconenslang overheen.....

Heeft iemand daar misschien een leuke oplossing voor?
of bewaren jullie die accu's altijd zonder extra isolatie??? :?

uiteraart. Dat heb ik er al over, maar dan heb ik nog steeds een blote +pool, het mannetje.
het liefst zou ik die ook afschermen als ik meerdere pakketen bij elkaar bewaar.

Je kan verschillende maten krimpkousen kopen bv bij de Hornbach, of een electrowinkel. Schuif zo'n stukje over het mail-connector, mail en fe-mail nu in elkaar, schuif de krimpkous over de femail heen met nog bv 2 cm over de kabel aan de mail zijde. Laat de zaak nu krimpen [niet te strak over de femail-connector, en als het goed is kan je de femail er weer uit verwijderen nadien. Zo kan je de kabels van elkaar isoleren, krimpkousen zijn er in verschillende kleuren: rood, zwart, blauw!!!

Als de gelijke polen elkaar raken kan geen kwaad. Maar voorzichtig kan ook geen kwaad. De luchtslang voor aquariums is 4mm binnen, die kan erover voor het transport.

En een extra vrouwtje daar doe je dan krimpkous over en die schuif je over het mannetje heen (het kost je wel een extra vrouwtje) :cry:

Er is ook dikkere siliconenslang..
Dat is wat ik gebruik als de goudcontacten niet voorzien zijn van zo'n welbekend rood kunststofhuisje.

Groeten,
Gerben

je kan ook beide aanslutdraden naast elkaar plakken, met iets tussen, zo voorkom je dat iemand ze eens samen steekt. <beng>

of de connectoren rechtstreeks op de batterijen zonder draad tussen.

Net wat Gerben schreef
Er is ook dikkere slang
Past best goed gebruik het zelf ook

Groeten Gerjan

hmm ik heb net alles andersom

+ is het vrouwtje en _ is het mannetje

de plus kan je prachtig isoleren met een krimpkous die net over het uiteinde valt

de min isoleer ik tot het eerste stukje van het contact

alleen de min ligt dan bloot maar dat kan geen kwaad

bedankt allemaal voor de goede info!!!

Ik zal toch eens gaan zoeken naar dikkere kunstof/siliconen slang. Dat lijkt me erg prettig werken.

@gerben:
Ik vind die kunstof hoesjes (isullators ofzo iets.) juist helemaal niet prettig. Daarom gebruik ik gewoon losse stekkers. Maarja, dat is persoonlijk natuurlijk.

@roberco:
Jij hebt de goudcontacten idd precies andersom gesoldeerd. Daar is natuurlijk (technisch) niks mis mee, maar het is wel makkelijk om allemaal dezelfde aansluitingen te hebben. Voor het uitwisselen ed. :P

voordeel is dat ik de enige electrovlieger ben op de club dus kan helaas nooit uitwisselen
snap eigenlijk niet waarom jullie niet omwisselen zal ik maar zeggen

nooit kans op kortsluiting en net zo makkelijk

Hier op de club met verschillende mensen ook de discussie gehad over wat beter zou zijn. Ik heb net zoals ruim 90% van de Nederlandse electrovliegers pa + en Ma - oftewel + is het mannetje en min is het vrouwtje. Voor de lipo's heb ik een speciale doos gekocht en aangepast zodat alle accu's hun eigen vakje hebben en 2 vakjes zijn er voor de laders. Nu moet ik helaas al weer een 2de doos hiervoor gaan aanpassen en dan kunnen mijn kleine nimh pakketjes er ook in. Daarnaast zit bij de 2 mm stekkers ook nog eens een stukje brandstofslang over de pluspool. Voor de 4 mm stekkers heb ik ook nog niets gezocht, mar ga nu eens op zoek naar flexibele aquariumslang.

maar waarom doen jullie dit nu eigenlijk

jullie moeten nu prutsen met een stukje slang erover te schuiven enz.
ik heb er gewoon een krimpkousje over en klaar is rob
alles netjes en nooit kans op kortsluiting

roberco zei:
maar waarom doen jullie dit nu eigenlijk

De stekkers krijgen bij mij ook een krimp kous over de stekker en een stuk kabel
maar
Bij het manetje heb je een deel onbedekt wanneer deze niet is aangesloten
Tijdens transport of opslag zou er op welke manier dan ook dus een sluiting kunnen ontstaan wanneer het manetje bij vrouwtje komt of wanneer manetje tegen de cellen aankomt waar geen krimp omheen zit.

De kans dat dit gebeurd is klein
Maar vind het wel een fijn gevoel dat ik weet dat het niet kan gebeuren Zeker wanneer ik de accus in een koffer heb zitten samen met andere dingen.

Waarom ? gewoon uit voorzorg

Groeten Gerjan

dan is het risico toch veel groter dat dit gebeurd bij pa plus ma min

afijn kunnen we lang over doorgaan maar iedereen heeft zo zijn eigen systeem wat hij/zij denkt dat het beste is

Waarom wordt de pluskabel inclusief mail-connector niet kort bij de accu gemonteerd, en de minkabel lang zodat de femail-connector dicht bij de regelaar komt??? Op deze wijze zijn ze versprongen van elkaar en kunnen ze nooit elkaar raken, zo kan je dus ook 2 femail's aan 1 accu bevestigen zonder dat je ze ooit kan verwisselen per ongeluk, want 2 korten kabels kunnen elkaar nooit bereiken, als je dan ook nog de femail's isoleerd met een krimpkous dan ben je volkomen veilig!!! Op deze wijze worden mijn volgende pakketten uitgerust, nu heb ik 2 femail's aan het pakket met dezelfde lengte van kabel, en per ongeluk omwisselen is nu nog mogelijk, met het nieuwe systeem niet meer!!!

In het verleden waren de femail's op de cel zelf gemonteerd, maar aangezien met rally rijden de accu's nog wel eens nat worden gingen de femail's oxideren, en de groene aanslag geleid niet echt goed :wink:

Back