Hoe aileron voor 2 servo's te programeren in MX12 (MX-12): NOOB vraag

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door accw70, 10 mrt 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat betreft de MX12, ja inderdaad, dat was ook zoiets, links en rechts moest je apart instellen.
    Och.... het komt allemaal weer boven...
    Maar denk nou niet dat een andere moderne Graupner 2,4 GHz zender ook zo lastig is, alles is makkelijker dan de MX12 in MHz uitvoering.
    Maar ik begrijp dat het een schuimpie is?
    Ik dacht de grote voor 20cc motor.
    Met een schuimpie kan je gerust 40 MHz blijven vliegen.
    Ik zag in gedachten al een kist van 1500 euro op 40 MC vliegen.

    GJ
     
  2. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    Ha ha, nee.. ik vlieg vooral schuimpies onder de 500gr.

    Het is deze.
    upload_2019-3-11_17-1-21.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    zie volgend bericht
     
  4. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    Even een heel ander vraagje omdat ik niet een nieuw draadje daarvoor wil starten (of misschien doe ik dat later alsnog).

    De motor-steun is van heel dun triplex. Ik denk sterk genoeg maar wat me opvalt is dat deze niet recht staat.
    Even proberen duidelijk te maken mbv plaatjes:
    upload_2019-3-11_17-18-50.png
    X is niet gelijk aan Y.

    Gemonteerd komt het er zo uit te zien:
    upload_2019-3-11_17-19-27.png
    (dit is plaatje uit manual)
    Bij mij is hoek A iets groter dan hoek B
    Hierdoor zal de motor iets naar links gaan staan (van vooraf op het vliegtuig bekeken).
    Misschien dat dit correct is om de invloed vaan een rechtsdraaiende propeller te corrigeren, maar ik heb daar geen ervaring mee.
    Als de motor wel kaarsrecht naar voren moet staan, dan zal ik dit opvangen met ringetjes bij de motor bevestiging.

    Iemand een idee?
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In zijn algemeenheid: voor een ander onderwerp kun je beter een nieuwe discussie starten in 1 van de vliegtuigsubfora. Want het onderhavige draadje zal voornamelijk alleen maar gelezen worden door mensen met interesse in MX-12, de vlag dekt de lading niet meer. E.e.a maakt het later ook makkelijker voor mensen om te zoeken.

    Zoek maar eens op zijwaartsstelling en domping/motordomping.

    Aanrader, mocht je dat niet al van plan zijn: vliegtuig laten controleren en vliegen bij vliegclub, twee bij Almere. Of in ieder geval met een ervaren bouwer/vlieger.

    Vijf elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2019
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals Ron al schreef, dat ie scheef staat is ook de bedoeling.
    Hij moet iets naar beneden en iets naar rechts gericht zijn.
    Dat zijn de basisbeginselen van modelvliegen.
    Motordomp en zijwaartstelling, al zijn er altijd weer uitzonderingen op de regel.

    En als je echt iets specifieks over het vliegtuig wil vragen dan kan je het beter in modelvliegen > beginners neerzetten.

    GJ
     
  7. accw70

    accw70

    Lid geworden:
    3 mrt 2019
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Almere
    Ron en GJ,

    Bedankt. Ik ga eea even zoeken en lezen.

    mbt clubs...
    Ik zal te weinig gebruik maken van de faciliteiten dat een club aantrekkelijk wordt.
    Ooit in het verleden wel eens in Almere langs de A27 wezen kijken maar o.a. de verplichtingen die bij een club horen waren mij te zwaar.
    Ik vlieg dus ondertussen al 8 jaar niet meer en pak het nu pas weer op en het zou zo maar kunnen zijn dat ik na een paar weken het weer los laat.
    Het leukste vind ik het bouwen en dan af en toe even vliegen. Vooral zelfbouw (foampies zoals bv Pitts, maar ook simpele trainertjes) vind ik leuk.
    De Christen Eagle heb ik gekregen om de hobby weer wat nieuw leven in te blazen en ipv "trial and error" wil ik het nu even goed doen.

    Voor mij is dit draadje dan inderdaad gesloten. Ik heb de zender kunnen programmeren zoals ik wilde.

    Thanx all
     

Deel Deze Pagina