Martin je hebt daar een punt maar vond het voor een beginners draadje iets te ver gaan om zover in detail te treden. Dus ja van die weerstand klopt als een bus daar is een perfecte 50 ohm mee te halen maar zenden ho maar.
Om het toch voor beginners een beetje overzichtelijk te houden hier wat extra informatie over meten van antennes en uiteindelijk waar je op moet letten.
Ik hanteer hier in de productie een aantal metingen welke uiteindelijk maken dat een antenne tunebaar en voorspelbaar is.
als eerste de draadlengte, dit word afhankelijk van het design tussen de 1/100ste en 1/1000ste van een mm nauwkeurig op lengte gemaakt. (voor diy projecten overdreven maar als je exact op een raceband wilt peaken dan wel nodig.
dan in de assemblage word er gebruik gemaakt van een simpele test om kortsluitingen door te meten (werkt enkel bij open loop antennes en niet bij cloverleaf achtige antennes die voor een multimeter gewoon gezien worden als een sluiting) dit om bv problemen in de coax / connector te kunnen aftikken.
dan worden alle antennes in speciale matrijzen gedrukte om ze exact in vorm te brengen. ook dit proces draagt bij aan een optimale performance.
dan worden de antennes aan de analyser gehangen. Hier word gemeten de vswr, de band waar de antenne op uit komt (moet matchen met de band waar je op wilt vliegen) en de return loss.
je hebt dan een grafiek met dit soort data
als de antennes door deze basis testen heen zijn gekomen (en al dan niet gereworked zijn om ze op de juiste band te krijgen) gaan ze naar de antenne meetkamer. Dit is een kamer waar straling buiten gehouden word en reflecties geabsorbeerd worden.
de meetkamer word eerst gekalibreerd met een referentie antenne.
als het systeem op 0 dB staat dan word de referentie vervangen door de te meten antenne. Deze word iedere keer 10 graden verdraaid en de gain word genoteerd tijdens iedere meting.
Later word deze data in een 2D en daarna in een 3D plot gezet om zo een stralingsdiagram te maken.
de 3D plot ziet er uit zoals dit.
wat heb je aan deze data als beginner?
op de afbeelding hierboven kun je goed zien dat de antenne in een donut vorm uitstraalt/ ontvangt. dat betekend dat direct boven op de antenne de antenne slechter performed dan rondom de antenne.
en welke antenne heb je dan nodig als beginner?
dat is erg afhankelijk van je vliegstijl. vlieg je op korte afstand rondom je dan is de antenne uit het voorbeeld hierboven erg geschikt of beter nog een circulair gepolariseerd model. In elk geval plaats je op je model altijd een antenne die rondom uitstraalt zodat onafhankelijk hoe je vliegt er altijd video data jou kant opgezonden word.
vlieg je verder weg dan heb je op de grond een andere antenne nodig. stel je voor dat een rondom stralende antenne een lampje is zonder reflector. het licht gaat alle kanten op. plaats je een reflector rond het lampje dan dwing je al het licht een kant op. Het licht komt nu verder. Bij een antenne werkt dat ook zo. al het vermogen word een kant op gebundeld en hierdoor kan je verder komen met het zelfde zendvermogen.
er zit natuurlijk ook een nadeel aan en dat is dat je je antenne op je vliegtuig gericht moet houden want anders ben je je signaal kwijt. ga als beginner niet meteen voor een 15+dBi antenne. deze hebben een super smalle kijkhoek en zonder een goede antenne tracker zijn dit soort antennes onbruikbaar. Ik raad aan om iets rond de 9dBi en 140 graden kijkhoek te gebruiken. Met twee goede antennes, een standaard gevoelige ontvanger en een legaal 25mW zendertje kom je al over de 2km. Niet dat ik je aanraad om meteen zover te gaan maar je hebt hiermee afdoende range om te starten rondom je park of lokale modelvliegveldje.
als laatste noemde ik polarisatie.
de radio golven kunnen zich op twee manieren verplaatsen. De meest bekende is de lineaire golf (vergelijk het met golvend zeewater) de tweede is spiraal vorm en dit noemen we circulair gepolariseerd.
lineaire heeft als voordeel dat het simpel ligt en compact is maar heeft als nadeel dat reflecties ook ontvangen worden en dus storing geven. circulair heeft dit nadeel niet. je kan met circulair onder iedere hoek vliegen en blijft een prima verbinding houden. Houd er bij circulair rekening mee dat je of links of rechts om gepolariseerde antennes nodig hebt. wil je ook je vliegmaatjes kunnen ontvangen als jij niet vliegt gebruik dan rechtsom en anders linksom omdat nog steeds rechtsom de standaard lijkt te zijn.
hoop dat dit een beetje de boel verduidelijkt
Wicher Donga