Hoe bepaal je de GAIN instelling op NAZA-M

6x Motor Turnigy D3536/8 1000KV
6x Props Graupner E-prop 10x5
6x ESC 50A UBEC 4A Hobbyking
Futaba Tx T8FG super + RX R6306SB
Naza-M lite ---> upgrade V2
Zippy 4S 8000mAh
 
waarschijnlijk een hele domme vraag: waarom heb je niet eerst gewoon gevlogen en geleerd voordat je je al deze ellende op de hals haalde. Het was een vliegende machine toch? RC inputs calibreren en vliegen. Waarom dan deze ellende.

Je zou kunnen proberen en hopen dat dit werkt: calibreer de rc input naar de naza, haal de props van de motoren en arm het spul. Check vervolgens of het geheel netjes optoert over de gehele range in manual mode. Zo ja, dan heb je geluk en hoef je niet te calibreren, zo niet, dan heb je een probleem denk ik zo. Met s-bus weet ik echt niet hoe het werkt. Waarschijnlijk zul je dan toch wat manuals moeten downloaden.
 
Wat bedoel met ellende??
Ik begrijp je niet. Het was een vliegend machine JA.
Ik heb er alleen een Receiver aan gehangen.

Ik vraag MOET ik calibreren of niet. Jij geeft zelf aan ...Andere zender = andere pwm puls bereik = opnieuw calibreren. ESC calibreren ALTIJD zonder props!!! ......Dus ik zou moeten calibreren.

Ik wil het gewoon goed begrijpen. Ik wil alles begrijpen van dat ding en dus ook waarom ik moet calibreren en/of moet programmeren.

Nogmaals ik waardeer je input en ik wil graag leren. Maar die manuals vertellen mij weinig tot niets. Vergelijk het met een auto, dan zeggen het middelste pedaal is de rem, als je daar op trap komt je auto tot stilstand. Mooi, maar ik wil weten hoe dat gebeurd en waarom en hoe de techniek werkt.
Met mijn Hexa wil ik alles snappen en begrijpen (als er al verschil in is). Als men zegt hij vliegt toch..., dan is dat niet goed genoeg voor mij. Ik wil graag weten wat het beste is.

Maar goed. Wat bedoel je met programmeer de RC input naar de naza??
Als je het topic terug leest vertel ik dat mijn motoren netjes optoeren, in de manual stand. In stand Atti of GPS reageert mijn throttle, of eigenlijk de motoren, verre van lineair. Maar ik heb ondertussen van je begrepen dat dit normaal is.
 
Laatst bewerkt:
Begin bij het begin. Je moet het niet volgen, je mag het volgen. Als je zeker weet dat alles reageert zoals het hoort, leef je uit, props erop en gaan.

EDIT: laat maar. Blijkbaar doe je alles toch goed volgens eigen zeggen en heeft het geen meerwaarde.

Ik wens je succes, laat iemand opnames maken van je vlucht. Kan nuttig zijn voor fout analyse en storing zoeken.
 
Gisteren heel voorzichtig even gevlogen.
Door het testen enz. was helaas mijn accu snel leeg.
Morgen weer ff proberen. Er gebeurde geen gekke dingen.
 
Zo weer veel puzzle werk achter de rug. En heel veel wijzer geworden.

Wat bleek na goed checken van alle motoren. Depiepjes waren verschillend.
Conclusie de ESC stond niet overal gelijk ingesteld. Dus gehele bedrading los en alles opnieuw calibreren. Maar ja ESC Hobbyking, maar welke lijst met toontjes moet ik hebben. Piepjes opgenomen op smartphone en luisteren en lijsten bekijken. Uiteraard heb ik Hobbyking gevraagd naar type enz. maar die gasten reageerden niet zo snel, na 5 dagen had ik antwoord. Was slechts een bevestiging want ik had al zelf ontdekt welke lijst/manual ik moest volgen.
Nu heb ik eerst maar eens alle ESC terug gebracht naar frabrieks toestand.
Dat hielp veel Motoren spinnen nu gelijk op en geven tijdens opstart ook allemaal de zelfde piepjes.

Maar dit alles geeft weer vragen, bij mij althans. Wat is beter qua instelling.
...ik roep maar wat, Rem aan of uit. opstarten van motor langzaam, normaal of snel. Aanstuur freq. 8K of 16K.
Ik weet het niet, sommige zaken zullen wel persoonlijk zijn andere zaken niet.

Ik heb weer wat vraagjes, als iemand hier wat zinvol over kan zeggen. Ik hoor het graag.
 
@Psygho
Bedankt voor de feedback. Ik dacht ook al zoiets.
Nog een puntje: "Angle of Entrance" factory setting is automatisch. (zo staat het dus ook) Beschrijving zegt voor grotere motoren zou op "High" moeten staan. Heeft iemand nog wat te zeggen hierover
 
Dat zou de timing zijn gok ik....(word ook wel in graden gerekend)
inrunners op low.
outruners, die gebruiken wij, op mid / hi
Meestal dus op medium , dan zit je veilig, bij verliezen van sync over op high.

Niet in de lucht testen, maar op de grond... bij verlies timing stop je motor er even mee, en invlucht wil je dat niet...

Voorbeeld: op 1 minuut 20:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oefff.
Dat wil je niet hebben... maar idd zegt de beschtijving van mijn ESC dat je outrunners op "High" moeten / mag zetten.
Overigens begrijp ik dat "SimonK" firmware een veel betere timing heeft. Wat denk jij daar van Emil.
 
Hi,

Ik heb deze motoren; Turnigy Multistar 3508-640Kv 14Pole Multi-Rotor Outrunner en heb de timing settings in de Naza M V2 op high moeten instellen om de motoren te kunnen starten.

Als eerste had ik de stand recommended (medium) gebruikt, maar bij de draairichting controle via de assistent software starten de motoren niet. Wel kon ik de motoren starten, echter als ik de throttle stick onder de 50% haalde stopten enkele motoren.

Nu staat de Naza op high ingesteld en draaien de motoren netjes en is de speed met de throttle stick goed te regelen.

Na het lezen van de bovenstaande post van Emil, vraag ik me toch af of de setting High voor de motor timing wel correct is. Zou toch vervelend zijn als de hexa zo uit de lucht komt vallen.

Nog voor de volledigheid, ik heb de AFRO ESC's direct op het throttle kanaal (0-100%0 van de receiver gekalibreerd. Verder geen settings in de ESC's aangepast of veranderd.
 
Hi,

Ik heb deze motoren; Turnigy Multistar 3508-640Kv 14Pole Multi-Rotor Outrunner en heb de timing settings in de Naza M V2 op high moeten instellen om de motoren te kunnen starten.

Ik ben het ff kwijt maar waar in NAZA-M V2 kan de timing instellen.
Volgens mij kan je dat alleen met de ESC. Mogelijk vergis ik mij.

Overigens weet ik nu ook dat als je de FC in ATTI of GPS mode hebt staan je trhottle vreemd reageert. D.w.z. van 0-50% doet die bij het opstarten weinig. In MANUAL mode kan je wel netjes regelen van 0 - 100%.

Ben wel benieuwd.
 
Hi,

Onder "advanced", "motor". Motor idle speed setting, deze staat bij mij op HIGH.

Dit is inderdaad wat anders dan de timing, timing kan je in de meeste ESC's instellen. Zal eens kijken of dat bij mijn AFRO's ook gaat.

Wat berteft de throttle response, het is idd zo dat deze in verschillende flight modes anders reageerd. Ook bij mij reageert de throttle in ATTI of GPS mode pas na 50% throttle input.
 
Oefff.
Dat wil je niet hebben... maar idd zegt de beschtijving van mijn ESC dat je outrunners op "High" moeten / mag zetten.
Overigens begrijp ik dat "SimonK" firmware een veel betere timing heeft. Wat denk jij daar van Emil.
Simonk heeft over het algemeen een standaard goede timing, en loopt op 16k refresh.
 
Wat vind je uberhaupt van die firmware van SimonK. Lijkt mij best wel een goede optie. Ik lees eigenlijk alleen maar positieve zaken.
Kunnen wij die mening delen, wat vinden jullie daar van?
 
Had je bericht eerst niet correct begrepen.
ESC met alleen NFET is het beste dus niet ESC met een combi van NFET en PFET
 
Laatst bewerkt:
LINK

Derde vlucht.
Ik denk dat de Gain iets aangepast moet worden maar welke kant.
Misschien een suggestie?
 
Laatst bewerkt:
Edit : laat maar
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top