Hoe bouw ik simpel (en dd. 2013; moeilijk) een goed vliegende planck.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 okt 2005.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
  2. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ok bedankt!, was alweer begonnen met bouwen van het stokkie met nieuw motortje :) kan nu weer verder!
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hmmm nog electro dingen over dus mss ook maar een seen plankje maken... fietsbel heb ik en 1500mah lipo 3cellen ook.

    maar ik heb volgend motortje ook nog http://www.perba.be/product_info.ph...d=129&osCsid=3c1ce3c102a3d417be8d5bb93036b38b
    (meetgegevens staan erbij)
    een 12amp regelaar
    jeti 5 ontvanger
    lipo's 1500mah 3cell/1500mah 2cell/1000mah 3cell/540mah 3cell.

    nu weet ik niet of die motor regelaar combinatie wel wat is en welke span ik dan best neem hiervoor. lipo denk ik dat de 1500 3cell wel te zwaar zal zijn...

    dus eventueel als dit mogelijk is om planck te maken met dit motortje weet iemand mij te zeggen welk profiel en welke span??
    alvast bedankt greeeetz
     
  4. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik zou de orginele span pakken, en dan 3 cellen met 8 x 3.8 prop = 8.9 amp = 480g trekkracht

    dat was mijn planning toch.. alleen nog moterke overhebben/bestellen :wink:
    en als accu zou ik die 3s 540mah 20c pakken, lekker licht.
     
  5. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.579
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    mijne ook vliegklaar. ik weet het gewicht niet van de meeste maar mijne komt met lipo 540 op 185gram 70cm span.

    zelfde profiel gebruikt, hopelijk is het wat redelijk geplooit en is mijn motordomp ongeveer juist...
    de prop is een 8X4
    groeten

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ziet er wel OK uit, die zal gerust wel vliegen hoor :) Je hebt hem in ieder geval lekker licht kunnen houden, de mijne wordt dik over de 200 gram.. op zich ook niet erg, komt ie wat beter tegen de wind in :)

    Ik ga de mijne morgen afmaken, afgelopen week is er van bouwen niets terecht gekomen.

    Marco
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    ja ziet er idd wel ok uit.

    Zorg ervoor dat je de uitslagen niet te extreem zet. (4mm up en down is al behoorlijk) Elevons moeten onderkant van het profiel volgen. (en staan dus eigenlijk iets up...van boven op de planck gezien).

    Als zwaartepunt ok is dan kan het eigenlijk niet mis gaan. Makkelijkst is halfgas starten en iemand de planck laten "opgooien" (dat geeft je meer tijd te corrigeren, mocht ie richting bodem gaan)
     
  9. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey, ik ben erg gëinspireerd door dit draadje, en las dat het ook wel te doen was als 2e vliegtuig, nou dit word em denk ik (3e vliegtuig :p), Nu heb ik dus Minimag (hopelijk morgen ijndelijk vliegen ;) ) dan Tigermoth (bijna af!) en daarmee maiden, en dan komt deze! ik zie welof het ook in werkelijkheid komt, maar tot nu toe ziet alles er mooi en netjes uit, en redelijk simpel te maken!

    Hoe duur is het setupje ongeveer?

    Mvg

    Igor
     
  10. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ik heb alles via ebay winkels gekocht in HongKong:

    2x 9 gram servo's voor ongeveer 15 euro
    fietsbel 2408-21T ongeveer 10 euro
    25 amps brushless regelaar ongeveer 25 euro
    Lipo 1300mAh 20C 11.1 V ongeveer 25 euro

    Totaal dus ongeveer 75 euro, maar als je goed zoekt en op veilingen gaat bieden, kun je soms nog veel goedkoper uitkomen. Maar je hebt wel paypal nodig, anders wordt betalen wat omslachtig, gezien je leeftijd zou dat wel eens een probleempje kunnen zijn, maar met wat hulp ook wel op te lossen.

    Lader ontvanger en zender had ik nog liggen.

    Marco
     
  11. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Hallo luitjes..

    Tadaa..Mijn nieuwe Planck is af...

    [​IMG]

    Deze keer gespoten met verf uit een Gamma spuitbus, erg mooi resultaat. Alleen de onderkant heb ik weer met stiften gedaan. want ik wilde hem afhebben voordat het donker werd.. naja, begint het te regenen! Dus toch niet vliegen.

    [​IMG]

    Ik wil het eigenlijk nog wel spuiten, ik krijg alleen die circels niet goed afgeplakt, weet iemand een handige manier. Ik heb bij de gamma wel gezocht naar dat smalle flexibele afplaktape, maar ze hebben het niet.

    Om tijd te sparen heb ik de rolroeren van de vorige planck gerecycled, dat scheelde weer roerhoorntjes maken en stuurstangetjes frutten.

    Ik heb het kielvlak ook maar gewoon in de planck gelijmd ipv dat gedoe met dat elastiekje., als ie een keer afbreekt dan is CA in de buurt :)

    Mede hierdoor en door het gebruik van UHU Por ipv bruisende PU, had ik eigenlijk wel verwacht dat deze lichter zou zijn, maar het tegendeel is waar ipv 285 is deze precies 300 gram (inclusief nieuwe dikke lipo van 1500mAh, 3S, 12C)

    Overigens, totale bouwtijd ongeveer 4 avondjes en een zaterdagmiddag :)

    Nog niet gevlogen dus.. misschien morgenavond (overdag 1:1 zweefvliegen :) )

    Groeten!

    Marco
     
  12. anierop

    anierop

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ziet er weer netjes uit hoor zal vast wel weer goed vliegen.

    Laat het me even weten als je gaat vliegen.

    Groet Arthur. :p
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Bij verveelde-huisvrouw-hobby-winkels (pipo's bv.) vind je een snijpassertje. Daarmee kan je uit plakplastic een cirkel snijden en als mal gebruiken.
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  15. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Ok, vanavond samen met buurman Robot hem even ingevlogen (nog bedankt Rob!)

    Hij ging er als een bokkende stier vandoor met de grote accu. Ik had hem maar net aan in de hand op hoog/laag Dus gauw gas terug en landen, Waarschijnlijk het zwaartepunt te ver naar achteren.

    Daarom met de wat lichtere accu gevlogen en deze zover mogelijk naar voren.. Na wat trimmen vloog dat weer bijna als vanouds. Horizontaal rechtuit gaat prima, hij versnelt mooi en heeft niet de neiging omhoog of omlaag te wippen. Alleen als ik nu rugvlucht ga vliegen gaat ie op zijn kop stijgen alsof ie dan teveel downgetrimd staat.. beetje vreemd.. lijkt er dus op dat de motor ook iets te weinig domp heeft.

    Ik ga in ieder geval de accu 2 cm meer naar voren leggen, het CG zal dan zo'n halve a 1 cm meer naar voren komen en dan moet dat goed zijn.

    verder denk ik dat ik om de te weinig domp te compenseren iets down (2 a 3%) er in moet mixen en de trim wat meer up.

    Het is dus een beetje zoeken naar de goede afstelling, maar daar kom ik wel uit.

    In ieder geval heeft hij redelijk gevlogen en is alles nog heel, ondanks een paar kuukse landingen.

    Groeten!

    Marco
     
  16. wybo

    wybo

    Lid geworden:
    14 jun 2007
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Vroomshoop, Overijssel
    help de link doet het niet meer help help help!!!!!
     
  17. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2008
  18. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    hejz,
    ik heb dat bouwverslagje in pdf gedownload, maar daar staan links in om zo'n profiel te downloaden. Nu is het probleem dat die links niet meer werken...
    Iemand een oplossing ?

    alvast bedankt,

    niels
     
  19. anierop

    anierop

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Heerhugowaard
  20. Marco uit Hangar 5

    Marco uit Hangar 5

    Lid geworden:
    11 nov 2004
    Berichten:
    297
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Na een jaar heb ik weer es met de planck gevlogen.. eerst bij BF7 met de 1500mAh lipo, maar daar zat geen fut meer in.. bijna niet gebruikt en nu al stuk! Dus een paar nieuwe besteld uit honkong, 2 stuks 1300mAh 3s 12C voor nog geen 25 euries :)... en jaaah hij doet het weer als vanouds!

    Blijft een leuk ding!

    Marco
     

Deel Deze Pagina