Hoe de Motor starten van de Robbe "Ranger"

• Topicstarter Topicstarter Klinker
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
K

Klinker

Guest
Hallo mensen,

Ik heb de Robbe Ranger aangeschaft en dit is allemaal nieuw voor me, ik heb hem net inelkaar gebouwd.
Nu heb ik een twee kanaals zender en moet je volgens het boekje de stuurknuppel een paar keer heen en weer doen en dan moet de motor aanfloepen, maar ik heb dat ding nu al een uur op en neer gedaan maar er gebeurt niks.
Heeft iemand tips of suggesties.

Klinker

Da's simpel. Jij hebt een 2 kanaals zender. Die ranger heeft 3 kanalen nodig. Je moet dus eerst een nieuwe zender halen met andere ontvanger. Normaal is kanaal 3 (gas kanaal) aangesloten op de regelaar / switch. Jij beweegt een ander kanaal. Kanaal 1 is richting roer en kanaal 2 is hoog / laag. Voor een model met een motor heb je minimaal een 3 kanaals zender nodig. Ga eens langs bij een vliegclub in de buurt want die kunnen je veel beter helpen. Vraag eerst om advies daar en laat hun je model keuren voordat je ook maar iets zelf probeerd. Dat scheelt geld en leed (vooral bij anderen)

nee het moet volgens hun makkelijk kunnen, maar ik kan morgen pas weer contact met ze opnnemen en ik wil nu al graag wat proberen.
Als je een bepaalde beweging met je stick maakt dan moet de motor aangaan. "2 full arcs" , dat lijkt me 2 keer heen en weer, maar of ik hem dan vast moet houden op dat punt of wat dan ook, ik weet het niet

Klinker

Je hebt 2 kanalen nodig om te kunnen sturen, 1 voor je hoogteroer, 1 voor je richtingsroer...

Dáárnaast heb je ook nog een kanaal nodig om je regelaar aan te kunnen sturen zodat je motor gaat draaien. 3 kanalen dus! (je hebt toch niet zo'n Attack hè? :?)

Model in kwestie...

P1001_1-3093.jpg

Yes dat is hem, mijn servo's doen het wel en achter op mun zender staat wel ATTACk, is dit erg........

Klinker.. de attack heeft maar 2 kanalen

daar kan je dus 2 functies mee aansturen, hoogte, en richting/rol. Gas gaat dus niet. Als je je regelaar in kanaal 3 hebt zitten, is het logisch dat hij niets doet, want er wordt alleen op kanaal 1 en 2 wat uitgezonden.

die 2 kanaals attack zender is eigenlijk niet geschikt voor vliegtuigen, ja, voor 2 kanaals zwevertjes, en dan nog moet je opletten met je stick bezetting.

(Jorrit, het staat blijkbaar wel goed hoor, in het beginners forum :wink: )

Ok ik snap dat ik al 2 kanalen verbruik voor omhoog/omlaag en links/rechts, maar in de winkel en in het boekje staat dat jede motor aan kunt zetten door je rudder stick over 2 arces, te bewegen. Nu weet ik niet welke rudder ik moet gebruiken en hoe om en etc. Het moet wel degelijk kunnen om hem aan te zetten.

En ja ik ben een beginner dus dit bericht staat goed

Klinker

het is in principe mogenlijk om met een 2 kanaals zender een motor te laten starten je hebt hiervoor wel een 2-3 kanaals motorswitch nodig. en ik geloof niet dat die standaard bij de ranger zit (een colegavlieger heeft hem ook liggen.

Robbe 2-3 CHANNEL MOTOR SWITCH Best nr:1-8274
A relay switch for controlling electric motors of the 400 - 600 category. This module can effectively generate a third channel for motor control, so that a powered model aircraft can be controlled properly using just a 2-channel radio control system. This is achieved by looping the motor switch into the rudder channel. If you move the rudder stick briefly from full left to full right, the motor switches on; it continues running until a further left-right signal is received from the transmitter. The rudder control operates normally for the rest of the flight, with no restrictions. Ideal for models such as the Airdancer, Skyflex, and other electric rudder-elevator models where a third channel is normally required to operate the motor.

Deze dus.

P1001_1-8274.jpg

kosten ongeveer 40 euro/

groet,

vinze

Deze zit er dus aan de motor, met een kabel naar de receiver, met een powerkabel en nog een derde die ik niet weet waar k die aan moet sluiten, maar dat schijnt voor bezine iets te zijn.

op de motor mischien?? of naar de accu? met deze switch moet er 1 kabel naar de motor lopen 1 kabel naar de accu en de andere naar de rudderkanaal van je ontvanger. kan alleen niet vinden waar je rudder servo dan weer in moet. Y-kabel mischien .

mischien de draden van accu en naar motor omgewissel dan doen je servo's wel wat maar frituur je je regelaar.

de losse baterij voor de voeding kun je weg laten je ontvanger wordt gevoed mischien dat die er nog op zit. en voor storingzorgt.

groet,

vinze

This is achieved by looping the motor switch into the rudder channel.
Zoals ik dit lees: Deze schakelaar in het kanaal voor richting en de servo voor richting dan weer met deze switch verbinden.

If you move the rudder stick briefly from full left to full right, the motor switches on; it continues running until a further left-right signal is received from the transmitter.
Vol-links naar vol-rechts gebruik je dus voor zowel aan als uitschakelen.

Als het niet werkt heb je mischien de aansluitingen niet goed.
[/quote]

Hier heb ik ff een foto gemaakt van het probleempje, boven in zit een houder voor 4 batterijen met en switch ervoor, deze heb ik denk ik niet nodig.
De rest is aangesloten, alleen de kabel die naar die switch loopt is dus over.

afb33.jpg

Zoals ik dit lees: Deze schakelaar in het kanaal voor richting en de servo voor richting dan weer met deze switch verbinden.

Dus het stickje dat je gebruikt voor links en rechts, snel van links naar rechts bewegen, maar dan vasthouden op rechts of naar neutraal toe, ik heb denk ik alles al gebprobeerd.

Ik kan het mis hebben, maar zie ik daar aan de switch twee kabeltjes met resp. een mannetjes en een vrouwtjes servoplug?

Dan lijkt het me simpel, Harold zei het al:
Richtingsservo van de ontvanger afkoppelen, op die plaats de switch aansluiten, en de richtingsservo op het overgebleven kabeltje van de switch aansluiten.

Laat even weten, of het nu werkt....

ik kan de switch wel in de ontvanger doen, maar aan de andere kant zit een soort 2 punts vrouwtje en daar past die richtingservo niet in.
Maar dat ene kabeltje die in het plaatje naar de switch toeloopt heb ik helemaal niet nodig?

2 punts vrouwtje.... toevallig geen klein rood stekkertje...?? mischien voor de aan uit schakelaar? waarschijnlijk toch een Y-kabeltje nodig.

geef een eens wat meer info over deze schakelaar... merk en type.close-up foto van de regelaar met de verschillende stekkers want zo is er wienig aan te zien. ? want hij ziet er niet uit asl de robbe op mijn plaatje.

groet.

vinze

Zo heb ik hem nu aangesloten, alle roeren bewegen, heb dus alleen de switch en de batteryhouderspul niet gebruikt.

Aan de motor zit dus zo'n motorswitchblokje vast, met 3 draden, 1tje gelijk naar de accupack, 1tje naar de receiver waar battery op staat en 1tje die dus past in die losse switch die naar de batteryhouder gaat waar 4 penlights in kunnen.

afb36.jpg

Die stekker waar ik niks mee doe is een vrouwtje waar zo een servokabel in kan.

Aan de switch zitten 2 kabels, aan beide kanten, 1tje een servo kabel (die past dus op de kabel waar ik niks mee doe)
en de andere kabel is een klein rood stekkertje, dezelfde al een vrouwtjes servo maar dan met 2 puntjes.

Ik heb het er net allemaal op aangesloten met 4 batteryen erin en dan heb ik gewoon het accupack niet meer nodig.

Ik denk toch echt dat ik al die kabels niet nodig heb en dat het zo goed aangesloten zit en dat het alleen een beweging is met de zender die ik niet goed doe ofzo.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back